adozona.hu
11/2006. Adózói kérdésre adott válasz (AEÉ 2006/1-2.)
11/2006. Adózói kérdésre adott válasz (AEÉ 2006/1-2.)
Vállalkozások 2005. évi besorolása az innovációs járulék tekintetében [Kk. tv. 3. § (2)-(3) bekezdés]
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Kutatási és Technológiai Innovációs Alapról szóló 2003. évi XC. törvény (a továbbiakban: Atv.) 3. § (1) bekezdése alapján e törvény hatálya alá tartozik - meghatározott kivételekkel - a belföldi székhelyű, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatálya alá tartozó gazdasági társaság. Az Atv. a kivételek között említi a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Kk. tv.) 3. § (2)-(3) bekezdése szerinti kis- vagy mikrovállalkozás...
Az Atv. 2005. január 1-jétől hatályos 3. §-ának (2) bekezdése értelmében innovációs járulék fizetésére nem kötelezett - egyes nevesített gazdálkodók mellett - a Kk. tv. 3. §-ának (2)-(3) bekezdése szerint kis- vagy mikrovállalkozásnak minősülő gazdasági társaság, azaz
- az a vállalkozás, amelynek összes foglalkoztatotti létszáma (1. mutató) 50 főnél kevesebb, és éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege (2. mutató) legfeljebb 10 millió euró-nak megfelelő forintösszeg (kisvállalkozás), valamint
- az a vállalkozás, amelynek összes foglalkoztatotti létszáma (1. mutató) 10 főnél kevesebb, és éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege (2. mutató) legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg (mikrovállalkozás) .
Az Atv. nem tartalmaz további rendelkezést, illetve utalást a besorolás (mentesség) megállapításához, ezért - az ismertetett jogszabályhelyi rendelkezésen kívül - a Kk. tv. egyéb előírásaira nem kell figyelemmel lenni.
Így a besorolásnál figyelmen kívül kell hagyni:
- a vállalkozásban az állam és/vagy az önkormányzat tulajdoni részesedését [Kk. tv. 3. § (4)-(5) bekezdés],
- az önálló vállalkozás, a partnervállalkozás és a kapcsolódó vállalkozás fogalmi meghatározását [Kk. tv. 4. § (l)-(6) bekezdés], továbbá a mutatóértékek arányosan növelt, összesített, illetve - konszolidált beszámoló lévén - összevont számbavételét,
- a "kétéves időkorlátot", azaz az adatok határértékektől való eltérését (azok túllépését/azoktól való elmaradását) két beszámolási időszak viszonylatában [Kk. tv. 5. § (3) bekezdés].
Az innovációs járulék-kötelezettség (mentesség) megítélése szempontjából tehát minden esetben csak a két mutatóérték, s azoknak is csak az adott vállalkozás szintjén történő vizsgálata szükséges. Tekintve, hogy az adatok a rendelkezésre álló beszámolóból nyerhetők - ugyanakkor a Kk. tv. 5. §-ában foglaltak is figyelmen kívül hagyandók - ezért a konszolidált beszámolót készítő, illetve konszolidálásba bevont vállalkozásnak is a "saját" utolsó évi beszámolója alapján kell a besorolást elvégeznie. Ennek alapjául, a vállalkozás 2005. január 1-jei besorolásához - általános esetben -a 2003. évről készített éves, vagy egyszerűsített éves beszámoló adatai szolgálnak. Ez azt is jelenti, ha a vállalkozás működési ideje, vagyis a besorolás alapját képező beszámolási időszak (a 2003. évben) 12 hónapnál rövidebb volt, úgy az adatokat évesíteni kell.
Korábbi időszaki beszámolóval nem rendelkező vállalkozás, így például a 2005. évben szervezeti változással érintett jogutód a besorolását az üzleti éve első napján a tárgyévi adatok (üzleti terv) alapján végzi el.
Hasonló a helyzet - ha nincs a besoroláshoz irányadó beszámoló - az eva alanyiság (2005.) év közbeni megszűnése esetén. A társasági adóalanyként "visszatért" vállalkozás minősítése az evás üzleti évet követő törtidőszaki üzleti éve első napján a tárgyévi adatok alapján történhet.
Az euróban meghatározott mutatók forintra történő átszámításánál az MNB által megállapított, a vállalkozás üzleti évének lezárásakor (általános esetben december 31-én) érvényes, a tárgyévi adatok szerinti besorolás esetén a tárgyévet megelőző év utolsó napján érvényes deviza középárfolyamot kell figyelembe venni.