D. Cs. 2015. október 26-án törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása iránt nyújtott be kérelmet a Cégbírósághoz, amelyben a cégjegyzékben szereplő adatok megváltoztatását kérte.
Előadta, hogy a cégnek alapítása óta tagja és ügyvezetője volt 2013. december 13. napjáig, amikor üzletrés..." />

ÍH 2017.153

FELSZÁMOLÁS ALATT ÁLLÓ CÉG FELETTI TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELET - CTV. 88. § ALKALMAZÁSA FELSZÁMOLÁS ALATTI CÉGNÉL - VÁLTOZÁSBEJEGYEZTETÉSI KÖTELEZETTSÉG FELSZÁMOLÁS ALATT Forgalombiztonsági és hitelezővédelmi okból, a cégnyilvántartás közhitelességének biztosítása érdekében a cégek változásbejegyeztetési kötelezettsége minden létszakukra kiterjed, így a felszámolás alá került cég is köteles bejelenteni cégjegyzéki adatainak megváltozását, és alkalmazandó megfelelő tényállás esetén a Ctv. 88. § szerinti jogint

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az F.-i Törvényszék Cégbíróságánál nyilvántartott B. Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság "felszámolás alatt" cégjegyzékének adatai szerint D. Cs. a cég ügyvezetője és egyedüli tagja.
D. Cs. 2015. október 26-án törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása iránt nyújtott be kérelmet a Cégbírósághoz, amelyben a cégjegyzékben szereplő adatok megváltoztatását kérte.
Előadta, hogy a cégnek alapítása óta tagja és ügyvezetője volt 2013. december 13. napjáig, amikor üzletrés...

ÍH 2017.153 FELSZÁMOLÁS ALATT ÁLLÓ CÉG FELETTI TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELET - CTV. 88. § ALKALMAZÁSA FELSZÁMOLÁS ALATTI CÉGNÉL - VÁLTOZÁSBEJEGYEZTETÉSI KÖTELEZETTSÉG FELSZÁMOLÁS ALATT
Forgalombiztonsági és hitelezővédelmi okból, a cégnyilvántartás közhitelességének biztosítása érdekében a cégek változásbejegyeztetési kötelezettsége minden létszakukra kiterjed, így a felszámolás alá került cég is köteles bejelenteni cégjegyzéki adatainak megváltozását, és alkalmazandó megfelelő tényállás esetén a Ctv. 88. § szerinti jogintézmény is [Ctv. 34. § (2) bek., 50. § (1) bek., 72. §, 88. §].

Az F.-i Törvényszék Cégbíróságánál nyilvántartott B. Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság "felszámolás alatt" cégjegyzékének adatai szerint D. Cs. a cég ügyvezetője és egyedüli tagja.
D. Cs. 2015. október 26-án törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása iránt nyújtott be kérelmet a Cégbírósághoz, amelyben a cégjegyzékben szereplő adatok megváltoztatását kérte.
Előadta, hogy a cégnek alapítása óta tagja és ügyvezetője volt 2013. december 13. napjáig, amikor üzletrész átruházási szerződést kötött R. L.-lel. A szerződés tárgya a cég 500 000 forint névértékű üzletrésze volt, amely a cég törzstőkéjének 100%-át takarta. A szerződés 8. pontja értelmében az eladó D. Cs. ügyvezetői megbízatása a szerződés aláírásával megszűnik, a képviseletre a továbbiakban R. L. jogosult. A szerződésben foglaltak ellenére a cégbírósági változásbejegyzés nem történt meg. A szerződéskötéssel egyidejűleg a társaság székhelye is változott, ami szintén nem került bejegyzésre a cégjegyzékbe.
Az F.-i Törvényszék Cégbírósága 41. számú végzésével a törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása iránti kérelmet elutasította.
A végzés indokolása szerint az F.-i Törvényszék Gazdasági Kollégiuma 2015. november 15-én arról értesítette a cégbíróságot, hogy a társaság felszámolását jogerősen elrendelte, amelynek kezdő időpontja 2015. november 25. napja. Miután a felszámolás alatt álló cég vonatkozásában a törvényes működés kikényszerítése fogalmilag kizárt, a Ctv. 80. § (4) bekezdése alkalmazásával a rendelkező rész szerint határozott.
Az elsőfokú bíróság végzése ellen a jogi képviselője közreműködésével a kérelmező nyújtott be fellebbezést, amelyben elsődlegesen a végzés megváltoztatását és a kérelmének helyt adást, másodlagosan a végzés hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróság új eljárásra utasítását kérte.
Előadta, hogy sem a 2006. évi V. törvény (Ctv.), sem az 1991. évi XLIX. törvény (Csődtörvény) nem tartalmaz olyan rendelkezést, amelyből levezethető lenne, hogy a társasággal szembeni felszámolási eljárás alatt ne lenne helye törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatásának, és ebből kifolyólag a törvényességi eljárás lefolytatás iránti kérelem elutasításának lenne helye. A végzésből nem ismert a felszámolási eljárás elrendelésének oka, de a felszámolási eljárás elrendelése nem jelenti szükségképpen a cég megszűnését, az nem visszafordíthatatlan folyamat, így ebből kifolyólag nem megalapozott az elsőfokú bíróság azon álláspontja, hogy a felszámolás alatt álló cég vonatkozásában a törvényes működés kikényszerítése fogalmilag kizárt. Hangsúlyozta, hogy kérelme tartalmilag a Ctv. 88. § (1) bekezdése alapján benyújtott különleges törvényességi felügyeleti eljárás megindítására irányult, amely eljárásban nemcsak a cég törvényes működésének helyreállítása a cél, hanem azon cégnyilvántartásba bejegyzett személyek jogi helyzetének rendezése és érdekeinek védelme is, akik törvénysértő módon vannak a cégnyilvántartásba bejegyezve.
A fellebbezés az alábbiakra tekintettel megalapozott.
A gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény 17. § (2) bekezdése értelmében a gazdasági társaságok feletti törvényességi felügyeletet a gazdasági társaság székhelye szerint illetékes cégbíróság látja el a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Ctv.) szabályai szerint. A törvény értelmében a cégbíróság törvényességi felügyeleti joga valamennyi, így a felszámolás alatt lévő cégre is kiterjed.
A cégnyilvántartás, amelynek egyik legfontosabb része a cégjegyzék, nyilvános és közhiteles nyilvántartó rendszer, amelyben forgalombiztonsági és hitelezővédelmi okból a piaci szereplők jogos érdekeit szem előtt tartva a lehető legfrissebb, a valós tényeknek megfelelő adatrögzítésnek kell végbemennie. Ezért írja elő a jogalkotó a cégek alapításának és bejegyzett adatai megváltozásának rövid határidőn belüli, mulasztását bírsággal is szankcionáló bejelentési kötelezettségét. [Ctv. 34. § (2) bekezdés, 50. § (1) bekezdés]
Miután a Ctv. e kötelezettség tekintetében nem tesz különbséget a cég egyes létszakaszai között, a felszámolás alá került céget éppen úgy terheli a változásbejegyeztetési kötelezettség, mint a "rendes" körülmények között működőket.
A Fővárosi Ítélőtábla a cég cégjegyzékének adatai alapján megállapította, hogy abban ügyvezetőként és tagként a kérelmező van feltüntetve.
A kérelmező kérelme nemcsak változásbejegyzésre irányul, hanem a Ctv. 88. §-a szerinti törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatására. A közhitelesség jogszabályi előírásokban megfogalmazott igénye, de a volt vezető tisztségviselő, volt tag méltányolható magánérdeke is alátámasztja, hogy a cégjegyzék a céggel fennálló jogviszony megszűnését feltüntesse. Erre figyelemmel a Ctv. 88. § jogintézményének alkalmazását nem zárja ki a cég felszámolás hatálya alá kerülése, ugyanis a felszámolás alatt álló cégeknek is be kell tartaniuk a működésükre, nyilvántartásukra irányadó kógens jogi előírásokat.
Mindezek alapján tévedett az elsőfokú bíróság, amikor a törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása iránti kérelmet azért utasította el, mert a felszámolás alatt álló cég vonatkozásában a törvényes működés kikényszerítése fogalmilag kizárt.
A fentiekre figyelemmel a Fővárosi Ítélőtábla a Ctv. 72. § (2) bekezdése értelmében alkalmazandó Pp. 252. § (2) bekezdése alapján az elsőfokú bíróság végzését hatályon kívül helyezte és az elsőfokú bíróságot újabb eljárásra és újabb határozat hozatalára utasította. Az elsőfokú bíróságnak az újabb eljárást a Ctv. 88. §-a alapján kell lefolytatnia, amelynek eredményeképpen kerülhet sor D. Cs. cégjegyzékből törlésére és a cég elleni törvényességi felügyeleti intézkedés alkalmazására, vagy a kérelem elutasítására.
(Fővárosi Ítélőtábla 16.Cgf.47.100/2016/2.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.