ÁSZ közlemény (HÉ 2009/28.)

ÁSZ vizsgálatokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Állami Számvevőszék befejezte a Barankovics István Alapítvány (BIA) 2006-2007. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzését. A kuratórium az ellenőrzött időszakban az alapító okirat előírásait betartva, törvényesen működött. Döntéseit határozatképes üléseken, az alapító okiratban előírt szavazati aránnyal hozta meg. A kuratórium döntései a pártalapítványi törvényben és az alapító okiratban rögzített alapítványi célok megvalósítását szolgálták. A kuratórium minden esetben határozott az al...

ÁSZ közlemény (HÉ 2009/28.)
ÁSZ vizsgálatokról
Összefoglaló a Barankovics István Alapítvány 2006-2007. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről (0910)
Az Állami Számvevőszék befejezte a Barankovics István Alapítvány (BIA) 2006-2007. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzését. A kuratórium az ellenőrzött időszakban az alapító okirat előírásait betartva, törvényesen működött. Döntéseit határozatképes üléseken, az alapító okiratban előírt szavazati aránnyal hozta meg. A kuratórium döntései a pártalapítványi törvényben és az alapító okiratban rögzített alapítványi célok megvalósítását szolgálták. A kuratórium minden esetben határozott az alapítvány részére történt felajánlások elfogadásáról, az alapítványi vagyon cél szerinti felhasználásáról, a támogatások odaítéléséről. A képviseleti és a bankszámla feletti rendelkezési jog alapító okiratbeli szabályozása megfelelt a törvényi előírásoknak. A bankszámla feletti rendelkezés gyakorlása 2007 júniusáig nem felelt meg az alapító okirat szerinti előírásoknak, mivel a banki aláírásra bejelentettek között az alapító által fel nem jogosított személy is szerepelt (az ellenőrzött időszakban valamennyi átutalás az alapítványi célokkal kapcsolatban merült fel), ezt követően a bankszámla feletti rendelkezés gyakorlata a szabályoknak megfelelően történt. A kuratórium a működés szervezeti kereteit és rendjét az SZMSZ-ben rögzítette, ebben az alapító okirattól eltérően felhatalmazta a kuratóriumi elnököt 1000 ezer Ft összeghatárig önálló kötelezettségvállalásra (az elnöki hatáskörben nyújtott támogatásokról a kuratórium minden esetben tájékoztatást kapott és utólagosan jóváhagyta azokat).
Az alapítvány összes bevétele 174 627 ezer Ft volt az ellenőrzött években, amelyből a központi költségvetési támogatás 97,6%-ot, a csatlakozói adomány 0,6%-ot, a szabad pénzeszközök kamatbevétele 1,8%-ot képviselt. A központi költségvetési támogatás (170 400 ezer Ft) összege egyik évben sem felelt meg a párttörvényben meghatározott mértékű alap-és mandátumarányos kiegészítő támogatás együttes értékének, mivel a KDNP 23 fős parlamenti képviselői csoportlétszáma helyett mindkét évben 24 főre kapta a támogatást az alapítvány. A kuratórium az adományok elfogadásáról a pártalapítványi törvénynek megfelelően határozott, azokat beazonosítható személyektől, az alapítvány pénzforgalmi számlájára történő folyósítással fogadta el, azonban hat esetben, összesen 174 ezer Ft értékben, eltérően a pártalapítványi törvényrendelkezésétől, nem a magánszemélyek pénzforgalmi számlájáról érkezett az adomány, hanem banki készpénzbefizetéssel. A kuratórium elnöke elrendelte a jelzett összegű támogatás visszafizetését a támogatók részére, ezért a pártalapítványi törvényben meghatározott jogkövetkezmény nem alkalmazható.
A kuratórium az ellenőrzött években bevételeinek mintegy felét, 85 414 ezer Ft-ot használt fel az alapítványi célok megvalósítására és működésére, a fennmaradó 89 213 ezer Ft a következő évek kiadásainak fedezetét szolgálja. A ráfordítások 60,4%-át cél szerinti feladatokra (szervezeteknek nyújtott támogatások, magánszemélyek támogatása, saját szervezeti keretek között megvalósított cél szerinti tevékenység), 39,6%-át az alapítvány működésére fordította a kuratórium. A magánszemélyek és szervezetek részére továbbadott támogatásokról a kuratórium, illetve az SZMSZ felhatalmazása alapján a kuratórium elnöke határozott, a támogatottakkal a kuratórium elnöke szerződést kötött. A szerződések tartalmazták a támogatás célját, mértékét, folyósításának és elszámolásának módját és határidejét, az elszámolási határidő elmulasztásának szankcióját. Az ellenőrzött időszakban kifizetett 31 támogatás 90%-ával a szerződésnek megfelelően, határidőben, három esetben késedelmesen számoltak el a támogatottak, de a kuratórium nem érvényesítette a szerződésben kikötött szankciókat.
Az alapítvány határidőben, a jogszabályi előírásoknak és a belső szabályzatoknak megfelelően készítette el az ellenőrzött évekre vonatkozó egyszerűsített éves beszámolóit. A beszámolókat a felügyelőbizottság véleményezte, a könyvvizsgáló hitelesítette, a kuratórium érvényes határozatokkal elfogadta, és a belső szabályozásnak megfelelően nyilvánosságra hozta. Az éves beszámolók megbízható, valós információkat nyújtottak az alapítvány gazdálkodásáról, azok elkészítésénél érvényesítették az Szt.-ben megfogalmazott alapelveket. A mérleg és eredménykimutatás sorok adatai megegyeztek a kapcsolódó analitikus és főkönyvi nyilvántartások összesített adataiból levezethetőek voltak. Az éves mérlegekben kimutatott eszközök és források értékadatait az Szt. rendelkezésének megfelelően, a leltározási szabályzat szerinti leltárakkal, az eredménykimutatásban kimutatott bevételeket és ráfordításokat könyvelési alapbizonylatokkal támasztották alá. Az alapítvány rendelkezett a jogszabályokban előírt, a könyvvezetés és a beszámoló elkészítésének rendjét meghatározó számviteli politikával és az ahhoz kapcsolódó szabályzatokkal, amelyek azonban nem igazodtak az alapítvány sajátosságaihoz. A szabályozási hiányosságok is hozzájárultak az alapítvány könyvvezetésében feltárt hibákhoz.
A könyvvezetésben - a nyilvántartásokban történt rögzítés időpontjának feltüntetése kivételével - érvényesítették a bizonylatokra az Szt. által előírt alaki és tartalmi követelményeket. A BIA a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően számviteli nyilvántartásában elkülönítette az alapítványi célú tevékenység közvetlen, a kuratórium közvetett, és az egyéb közvetett költségeit. A házipénztári nyilvántartások vezetése szabályszerű volt, a záró pénzkészlet nem haladta meg a belső szabályozásban előírt mértéket. Az elszámolásra adott előlegekkel elszámoltak, azokat, valamint a szigorú számadású nyomtatványokat nyilvántartották. Az eszközbeszerzéseknél és a ráfordítások elszámolásánál érvényesítették a kötelezettségvállalás és az utalványozás, valamint a banki aláírás szabályait.
Az alapítvány ellenőrzési rendszere hozzájárult a törvényes gazdálkodásához. Az alapító az alapítvány működésének és gazdálkodásának ellenőrzésére háromfős felügyelőbizottságot jelölt ki. Az FB az alapító okiratban előírt ellenőrzési tevékenységét ellátta, véleményezte az alapítvány éves költségvetéseit és éves beszámolóit, szabályzatait, az alapítvány éves tevékenységéről készített szakmai beszámolókat. Az éves beszámolókat az ellenőrzött években független könyvvizsgáló hitelesítette. A belső ellenőrzés folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéssel valósult meg. A vezetői ellenőrzést a kuratórium elnöke és az alapítvány igazgatója a munkáltatói jogkör gyakorlása, a képviseleti jog, a kötelezettségvállalás, az utalványozás és a bankszámla feletti rendelkezés során megfelelően látták el.
A pénzügyminiszternek javasoltuk az alapítvány részére folyósított mandátumarányos kiegészítő támogatás folyósított összegének felülvizsgálatát. A kuratóriumnak javasoltuk az alapítvány belső szabályzatainak a sajátosságok figyelembevételével történő kiegészítését pontosítását, valamint a szabályzatok közötti összhang megteremtését, javasoltuk továbbá a bizonylatok alaki és tartalmi követelményeinek teljes körű érvényesítését.
Az elkészített jelentés az interneten, a www.asz.hu címen olvasható.
Összefoglaló a Kereszténydemokrata Néppárt 2006-2007. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről (0911)
A Kereszténydemokrata Néppárt (párt) a 2006. évi országgyűlési képviselőválasztáson elért eredmény alapján szerzett újból jogosultságot a rendszeres költségvetési támogatásra. A 2006. és 2007. évi pénzügyi beszámolóit a párttörvényben előírt formában, a Magyar Közlönyben nyilvánosságra hozta. A 2006. évi beszámolót a törvényes határidőhöz képest késéssel jelentette meg, továbbá mindkét évi beszámolót elmulasztotta internetes honlapján is közzétenni. A közzétett beszámolók nem mutattak megbízható és valós képet a párt gazdálkodásáról és pénzügyi helyzetéről, mivel a beszámolók összeállításánál nem érvényesítették a számviteli törvényben szabályozott valódiság, teljesség, következetesség, egyedi értékelés és lényegesség elvét. A beszámolók szabályozási mulasztásokból, könyvvezetési és bizonylatolási hibákból eredően lényeges eltérést mutattak. A párt a helyszíni ellenőrzés megállapításai alapján a hibákat kijavította, a 2006. és 2007. évi módosított pénzügyi beszámolót a Magyar Közlöny Hivatalos Értesítőjében és internetes honlapján közzétette.
A párt a számviteli és gazdálkodási törvényesség érvényesülését elősegítő szabályzatokkal, a vizsgált időszak nagyobb részében, nem rendelkezett. Az alapszabályban előírt gazdálkodási szabályzat, valamint a szervezeti és működési szabályzatok a helyszíni ellenőrzés időszakáig nem készültek el. A vizsgált ciklus végén hatályba léptetett számviteli szabályzatok nincsenek összhangban a számviteli törvény követelményeivel és a párt sajátosságaival. A számviteli politika nem tartalmazza a párttörvény szerinti beszámolósorok tartalmát, a beszámoló sorok és a főkönyvi számlák összefüggéseit. A pénzkezelési szabályzat nem szabályozza a bankszámlaforgalom rendjét, a pénzkezelés személyi és tárgyi feltételeit, a napi záró készpénzállomány maximális mértékét, a pénztári ellenőrzés gyakoriságát, a megyei és helyi szervezetek sajátos pénzkezelési szabályait. Az eszközök és források értékelési szabályzata nem rögzíti az állományból történő kivezetés feltételeit, az azokat alátámasztó bizonylatokat, a követelések, valamint a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás értékelési módját. A számlarendben hiányos és hibás a kijelölt főkönyvi számlák köre, nem tartalmazza teljeskö-rűen a kapcsolódó analitikákat és bizonylati rendet.
A könyvvezetésben a számviteli szabályozási hiányosságok lényeges hibákhoz vezettek. A kettős könyvvezetést regisztrált külső könyvelési szolgáltató végezte megbízási szerződés alapján, amely az éves beszámoló összeállítására vonatkozó feladatokat nem tartalmazta. A belső szabályozásban előírt, a helyi szervezetekre negyedéves, a megyei szervezetekre havi elszámolási gyakoriság a vizsgált években nem érvényesült; 2006 végén egyszer számoltak el, 2007-ben a szervezeteknek mintegy egyötöde számolt el szabályszerűen. A gazdasági események időrendi nyilvántartását a számviteli törvény előírása ellenére nem biztosították. A helyi szervezetek több mint négyötödénél nem rögzítették a pénzmozgással egyidejűleg a pénzeszközöket érintő gazdasági műveleteket. A leltározás egyik évben sem volt teljes körű, a zárási feladatokat hiányosan hajtották végre. A pártnál szabályozás hiányában nem teljeskörűen érvényesültek a bizonylati elv és fegyelem számviteli törvényben meghatározott követelményei.
A párt bevételszerző tevékenysége során, könyvviteli nyilvántartásai szerint betartotta a párttörvényben előírt gazdálkodási tilalmakat, de 2006-ban megszegte a forrásszerzési korlátozásokat, mivel 89 210 Ft összegű névtelen adományt fogadott el. Bevételei szabályozott tagdíjfizetésből, egyéb hozzájárulásokból és adományokból, a tulajdonát képező üzletrész értékesítéséből, költségek visszatérüléséből, valamint kamatbevételekből álltak.
Az adózási, társadalombiztosítási jogszabályok előírásainak a párt munkáltatóként eleget tett, a havi és éves adatszolgáltatási, bevallási és befizetési kötelezettségét szabályszerűen teljesítette, a foglalkoztatottak biztosítási jogviszonyában történt változásokat határidőben bejelentette. A béreket szabályszerű munkaszerződések alapján központilag számfejtették. A magántulajdonú gépjármű hivatali célú használatát, elszámolási rendjét nem szabályozták, az érintettekkel a saját gépjármű használatára megállapodást nem kötöttek. A költségtérítést szabályosan kitöltött kiküldetési rendelvények és útnyilvántartások alapján, adómentes normatív mértékkel számolták el. A külföldi kiküldetések eljárási rendjét, elszámolható költségeit hatályos szabályzat rögzítette, elszámolása szabályszerűen történt. A helyszíni ellenőrzés ideje alatt önellenőrzéssel állapították meg a reprezentációs kiadásokat, azok egyik évben sem érték el az adóköteles mértéket.
A belső ellenőrzés hiányosan felállított szervezeti rendszere és a kontrollok működtetése, a vizsgált időszakban nem volt alkalmas a lényeges beszámolási hibák, a szabályozási hiányosságok, a névtelen bevételek kiszűrésére, a könyvvezetési és bizonylatolási hibák feltárására. A belső ellenőrzés rendszerében az alapszabály országos és megyei pénzügyi ellenőrző bizottságról rendelkezett. Az OPEB feladat- és hatáskörében nem szerepelt az éves költségvetés és pénzügyi beszámoló felülvizsgálata. A testület 2006. évi ellenőrzési javaslatai nem hasznosultak: a megyei bizottságok a vizsgált időszakban nem alakultak meg, nem működtek; az alapszabályban előírt szervezeti és működési, valamint gazdálkodási szabályzat nem készült el. A 2007. januárban megválasztott új OPEB szabályosan megalakult, elkészítette éves munkatervét, de ellenőrzést nem végzett.
A vezetői és a munkafolyamatba épített ellenőrzési feladatok körében nem határozták meg a beszámolási, zárlati, leltározási és pénzkezelésikontroll-kötelezettségeket, nem rendelkeztek az operatív gazdálkodást irányító, ellenőrző vezetői funkciókról. Az alkalmazottakat munkaköri leírás nélkül foglalkoztatták. A kötelezettségvállalást és utalványozást a központban szabályszerűen végezték, a területi szerveknél azonban hiányosan teljesítették. A munkafolyamatba épített ellenőrzés körében a gazdasági tranzakciók teljesítésigazolását hiányosan dokumentálták; a pénztári nyilvántartások és a készpénzállomány ellenőrzése nem valósult meg, mivel a feladat ellátására nem adtak megbízást.
A helyszíni ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ elnöke felhívta a párt elnökét, hogy intézkedjen a beszámolási és könyvvezetési szabályok számviteli törvényhez igazodó módosítására, a szervezeti és működési, valamint a gazdálkodási szabályzat megalkotására, a könyvvezetésben a számviteli alapelvek érvényesítésére, a szabályszerű könyvvezetésre és zárásra, a bizonylati fegyelem betartására, az operatív gazdálkodással összefüggő feladat- és hatáskör, valamint felelősségi kör meghatározására, a munkaköri leírások elkészítésére, a névtelen adomány befizetésére, valamint a belső ellenőrzés előírásszerű és hatékony működtetésére. A pénzügyminiszter hatáskörében indítványozta a párt 2009. évi költségvetési támogatásának névtelen adománnyal azonos összegű csökkentését.
Az elkészített jelentés az interneten, a www.asz.hu címen olvasható.
Összefoglaló a MIÉP-Jobbik a Harmadik Út Párt 2006-2007. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről (0912)
A MIÉP-Jobbik a Harmadik Út Párt (párt) 2005 végén alakult, a 2006. évi országgyűlésiképviselő-választáson elért eredménye alapján 2006-tól jogosult rendszeres költségvetési támogatásra, az ÁSZ első alkalommal vizsgálta gazdálkodásának törvényességét. A párt a 2006. és 2007. évi pénzügyi beszámolóit nem készítette el, így a párttörvényben előírt határidőben és formában, a Magyar Közlönyben sem tette közzé. A hatályos párttörvényi előírások a mulasztásokat nem szankcionálják, amelyre figyelemmel az ÁSZ támogatja a pártfinanszírozás átláthatóvá tételét szolgáló törvénymódosító javaslatok elfogadását.
A párt a számviteli szabályozási rendszerét 2006. január 26-i hatállyal alakította ki. A számviteli szabályozásban elmulasztották a törvényi összhang megteremtését, valamint nem vették figyelembe a gazdálkodási sajátosságokat. A számviteli politikában a párttörvény előírásait figyelmen kívül hagyva szabályozták a beszámoló összeállítását, nem rendelkeztek a zárlati feladatokról, nem határozták meg az egyéb bevételek fogalomkörét, a működési, a politikai és egyéb kiadások ismérveit. A számviteli politikához kapcsolódó szabályzatok közül nem került sor a pénzkezelési szabályzat számviteli törvény módosításával összhangban álló aktualizálására. A leltározási szabályzat a pénzeszközök leltározási feladatait nem rögzítette. Az értékelési szabályzatot csak az egyik társelnök írta alá, így az nem tekinthető hatályosnak. A számviteli politikában rögzített kettős könyvvitelhez a törvényi előírás ellenére számlarendet nem készítettek.
A kettős könyvviteli nyilvántartás vezetéséről, a könyvviteli zárlat végrehajtásáról, a számviteli törvény és a számviteli politika rendelkezése ellenére a párt a vizsgált időszakban nem gondoskodott. A 2006-2007. évi időszak könyvvezetési feladatait utólag, megbízási szerződés alapján külső vállalkozó végezte el, azonban a főkönyvi könyvelés valódiságát a Párt társelnökei feladatkörében nem biztosították, mivel a 2006. évben 46%-ban, a 2007. évben 97%-ban a könyvelés alapjául szolgáló bizonylatok nem minősültek hitelesnek. A készpénzforgalomról szabálytalanul időszaki pénztárjelentést nem vezettek, bevételi és kiadási pénztárbizonylatokat nem állítottak ki, rendszeres pénztárzárlatot nem végeztek. A banki forgalom kivonatainak 2006-ban háromnegyede, 2007-ben teljes köre hitelesítés nélküli fénymásolat volt. Mindezek következtében a pénzkészlet záró állományának valódisága nem volt igazolt.
A bizonylati elv és fegyelem érvényesüléséhez a párt nem szabályozta bizonylati rendjét, a pénzkezelés szabályszerűségéhez nem jelölte ki a kötelezettségvállalásra és utalványozásra jogosultak körét. A szabályozási hiányosságból fakadóan nem teljesült a számviteli törvényben meghatározott feldolgozási rend, nem tettek eleget a bizonylatolás alaki és tartalmi, valamint a szigorú számadási kötelezettség követelményeinek. A párt nem tartotta be a bizonylatok megőrzésére vonatkozó számviteli törvényi előírásokat sem, mivel nem tudta eredetben bemutatni a bank- és készpénzforgalom könyvelési bizonylatait.
A bevételszerző tevékenység belső szabályozása összhangban állt a párttörvényben engedélyezett bevételi forrásokkal, gazdálkodó tevékenységekkel. A Pártnál a hiteles nyilvántartások és a bizonylatok hiányában nem volt megítélhető a párttörvényben meghatározott tilalmak betartása.
A párt a 2006. és 2007. évi költségvetés végrehajtásáról szóló törvények alapján 22,1 millió Ft, illetve 37,9 millió Ft állami támogatást kapott. A párt a 2006. évi országgyűlési képviselőválasztásokra 12,4 millió Ft jelöltarányos költségvetési támogatásban részesült, elszámolási kötelezettséggel, amelynek teljesítését nyilatkozatkérésre sem igazolták. Az alapszabály rendelkezése ellenére a közgyűlés nem állapított meg tagdíjfizetést, így ilyen jogcímen bevétele nem volt a pártnak. Folyószámlakamatból és adományból jelentéktelen mértékű, évente 0,2% bevétel származott.
A Párt a vizsgált időszaki együttes kiadásainak 96%-át alapítványi támogatásra fordította, amelyre a közgyűlés költségvetést nem határozott meg az alapszabályban foglaltak ellenére. A rendelkezésre bocsátott bizonylatok szerint a működési költségekből a 2006. évi választási időszakban felmerült anyagköltség és igénybe vett szolgáltatás együttesen nem érte el az 1,2 millió Ft-ot, így nem teljesülhetett a jelöltarányos normatív költségvetési támogatás cél szerinti felhasználása (a tételes bankforgalom vizsgálatánál visszafizetési tranzakciót nem talált az ellenőrzés).
A párt gazdálkodásának, működésének, valamint pénzügyi és számviteli tevékenységének belső ellenőrzési rendszerét hiányosan szabályozták. Az alapszabály a választott ellenőrző testület felállítását nem írta elő, a társelnökök feladatai közé rendelte a párt törvényes működésének biztosítását, a gazdasági tevékenységek felügyeletét. A vezetői ellenőrzés végrehajtását, a számviteli rend és a pénztár ellenőrzését a pártnál dokumentumok nem igazolták. A pártnál a szabálytalanságok kiküszöbölésére alkalmas belső kontrollrendszer nem működött.
A párttörvényi és számviteli mulasztásokért az alapszabály rendelkezése értelmében a párt társelnökei a felelősek, akiknek feladata a párt törvényes működésének biztosítása. A helyszíni ellenőrzés megállapításai hasznosításával az Állami Számvevőszék elnöke ezért felhívta a párt társelnökeinek figyelmét a törvényes működés feltételeinek helyreállítása érdekében: a megbízható és valós adatokkal pótolt 2006-2007. évi pénzügyi beszámolók összeállítására, megjelentetésére; a számviteli szabályzatok módosítására, a számviteli alapelvek érvényesítésére; az éves pénzügyi beszámolás párttörvényben meghatározott követelményeinek, a beszámoló alapjául szolgáló könyvvezetési kötelezettségeknek, a bizonylati elv és fegyelem törvényi előírásainak betartására; az éves költségvetés és pénzügyi beszámoló közgyűlési jóváhagyásra való előterjesztésére; a belső ellenőrzés rendjének szabályozására, összehangolt működésére.
Az önkormányzati miniszter hatáskörében kezdeményeztük, hogy szólítsa fel a pártot a 2006. évi országgyűlésiképviselő-választásra folyósított jelöltarányos támogatás elszámolására, valamint a fel nem használt támogatás központi költségvetésbe való visszafizetésére.
Az elkészített jelentés az interneten, a www.asz.hu címen olvasható.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.