adozona.hu
63/2009. (III. 31.) Korm. rendelet
63/2009. (III. 31.) Korm. rendelet
a Magyar Köztársaság és Bosznia és Hercegovina között a társadalombiztosításról és a szociális biztonságról szóló Egyezmény végrehajtására szolgáló, Szarajevóban 2008. június 12-én aláírt Igazgatási Megállapodás kihirdetéséről

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Kormány e rendelettel felhatalmazást ad a Magyar Köztársaság és Bosznia és Hercegovina között a társadalombiztosításról és a szociális biztonságról szóló Egyezmény végrehajtására szolgáló, Szarajevóban 2008. június 12-én aláírt Igazgatási Megállapodás (a továbbiakban: Igazgatási Megállapodás) kötelező hatályának elismerésére.
A Kormány az Igazgatási Megállapodást e rendelettel kihirdeti.
Az Igazgatási Megállapodás hiteles magyar nyelvű szövege a következő:
A Magyar Köztársaság és Bosznia...
A Kormány e rendelettel felhatalmazást ad a Magyar Köztársaság és Bosznia és Hercegovina között a társadalombiztosításról és a szociális biztonságról szóló Egyezmény végrehajtására szolgáló, Szarajevóban 2008. június 12-én aláírt Igazgatási Megállapodás (a továbbiakban: Igazgatási Megállapodás) kötelező hatályának elismerésére.
2. §
A Kormány az Igazgatási Megállapodást e rendelettel kihirdeti.
3. §
Az Igazgatási Megállapodás hiteles magyar nyelvű szövege a következő:
A Magyar Köztársaság részéről:
a) a nyugellátások tekintetében az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság, Budapest,
b) a munkanélküliség tekintetében a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal, Budapest,
c) minden egyéb kérdésben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Budapest.
Bosznia és Hercegovina részéről:
1. Egészségbiztosítás, egészségvédelem és anyaság vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében Bosznia és Hercegovina Egészségbiztosítási és Viszontbiztosítási Intézete, Szarajevó,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Egészségbiztosítási Alapja, Banja Luka,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzetének Egészségbiztosítási Alapja, Brcko;
2. A nyugdíj és rokkantbiztosítás vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a Föderáció Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Intézete, Mostar,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Alapja, Bijeljina;
3. A munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében
- Bosznia és Hercegovina Föderáció Egészségbiztosítási és Viszontbiztosítási Intézete, Szarajevó,
- a Föderáció Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Intézete, Mostar,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében
- a Boszniai Szerb Köztársaság Egészségbiztosítási Alapja, Banja Luka,
- a Boszniai Szerb Köztársaság Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Alapja, Bijeljina,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzetének Egészségbiztosítási Alapja, Brcko;
4. Munkanélküliség esetén járó pénzbeli ellátás vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a Föderáció Foglalkoztatási Intézete, Szarajevó,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Foglalkoztatási Intézete, Pale,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzetének Foglalkoztatási Intézete, Brcko;
5. Az anyasági pénzbeli ellátás vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a Föderáció Munkaügyi és Szociálpolitikai Minisztériuma, Szarajevó,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Gyermekvédelmi Alapja, Bijeljina,
c) Bosznia Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzete Kormányának Egészségügyi és Egyéb Szolgáltatások Osztálya, Brcko.
A Magyar Köztársaság részéről:
a) a nyugellátások tekintetében az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság, Budapest,
b) a munkanélküliség tekintetében a Munkaerőpiaci Alap, Budapest,
c) minden egyéb kérdésben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Budapest.
Bosznia és Hercegovina részéről:
1. Az egészségbiztosítás, egészségvédelem és anyaság vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a kantonok egészségbiztosítási teherviselőinek szervezeti egységei,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Egészségbiztosítási Alapja, Banja Luka,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzetének Egészségbiztosítási Alapja, Brcko;
2. A nyugdíj- és rokkantbiztosítás vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a Föderáció Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Intézete, Mostar,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Alapja, Bijeljina;
3. A munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében
- a kantonok egészségbiztosítási teherviselőinek szervezeti egységei,
- a Föderáció Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Intézete, Mostar,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében
- a Boszniai Szerb Köztársaság Egészségbiztosítási Alapja, Banja Luka,
- a Boszniai Szerb Köztársaság Nyugdíj és Rokkantbiztosítási Alapja, Bijeljina,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzetének Egészségbiztosítási Alapja, Brcko;
4. Munkanélküliség esetén járó pénzbeli ellátások vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a kantonok foglalkoztatási szolgálatai,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Foglalkoztatási Intézete, Pale,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzetének Foglalkoztatási Intézete, Brcko;
5. Az anyasági pénzbeli ellátások vonatkozásában
a) Bosznia és Hercegovina Föderáció tekintetében a kantonok szociális és gyermekvédelmi ügyekben illetékes minisztériumai,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Boszniai Szerb Köztársaság Gyermekvédelmi Alapja, Bijeljina,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében Bosznia és Hercegovina Brcko Körzete Kormányának Egészségügyi és Egyéb Szolgáltatások Osztálya, Brcko.
(2) Az összekötő szerveknek meg kell állapodniuk az Egyezmény és jelen Igazgatási Megállapodás végrehajtásához szükséges eljárásokról és igazolásokról (formanyomtatványokról).
(2) A jelen cikk (1) bekezdése szerinti igazolást (formanyomtatványt) kiállítja:
- a magyar jogszabályok alkalmazásánál:
az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Budapest,
- a boszniai-hercegovinai jogszabályok alkalmazásánál:
Bosznia és Hercegovina Föderációja, a Boszniai Szerb Köztársaság, Bosznia és Hercegovina Brcko Körzete egészségbiztosításban illetékes teherviselője.
(3) Az igazolást (formanyomtatványt) kiállító teherviselő a másik Szerződő Fél jelen cikk (2) bekezdésében megjelölt teherviselőjét - kérelmére - tájékoztatja a kibocsátott igazolások (formanyomtatványok) számáról és tartalmáról.
(4) Amennyiben az (1) bekezdésben említett igazolást (formanyomtatványt) nem mutatják be, az egyik Szerződő Fél teherviselője kivételesen kérheti, hogy azt a másik Szerződő Félnek a (2) bekezdésben megjelölt teherviselője utólag állítsa ki.
- a Magyar Köztársaságban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Budapest,
- Boszniában és Hercegovinában:
a) Bosznia és Hercegovina Föderációja tekintetében a Föderáció Munkaügyi és Szociálpolitikai Minisztériuma, Szarajevó,
b) a Boszniai Szerb Köztársaság tekintetében a Munkaügyi és a Harcos- és Rokkantvédelmi Minisztérium, Banja Luka,
c) Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet tekintetében a Bosznia és Hercegovina Brcko Körzet Foglalkoztatási Intézete, Brcko
részére kell benyújtani.
(2) A jelen cikk (1) bekezdésében említett kérelmet három példányban kiállított igazoláson (formanyomtatványon) kell benyújtani.
(3) A jelen cikk (1) bekezdésében említett illetékes szerv az egyetértését a másik Szerződő Fél illetékes szerve részére két példányban elküldött igazolással (formanyomtatvánnyal) erősíti meg.
(2) A jelen cikk (1) bekezdésében említett személy tekintetében a választási jog gyakorlásából eredő joghatások a jogválasztásról szóló nyilatkozat megtételét követő hónap első napján állnak be.
b) Amennyiben az ellátás nyújtásakor nem tudták bemutatni az igazolást (formanyomtatványt), a kérelmező, a szolgáltató vagy a tartózkodási hely, illetve lakóhely szerint illetékes teherviselő az illetékes teherviselőhöz fordul az igazolás (formanyomtatvány) utólagos beszerzése érdekében. Amennyiben a Magyar Köztársaság területén az Egyezmény 12. cikk (1) bekezdése szerinti ellátást nyújtottak, Bosznia és Hercegovina illetékes teherviselője részére eljuttatott, az igazolás (formanyomtatvány) utólagos kiállítása iránti kérelemhez a megfelelő orvosi jelentést is csatolni kell.
(2) Az a személy, aki az Egyezmény 12. cikk (2) bekezdésében megjelölt természetbeni ellátásokban akar részesülni a másik Szerződő Fél területén, köteles egy olyan igazolást (formanyomtatványt) bemutatni, amely tanúsítja, hogy az illetékes teherviselő engedélyezte számára az állapotának megfelelő gyógykezelés másik Szerződő Fél területén történő igénybevételét. Ez az igazolás (formanyomtatvány) tartalmazza azt a maximális időtartamot, ameddig a természetbeni ellátások nyújthatók.
(3) Az Egyezmény 12. cikk (3) bekezdésében és 13. cikk (2) bekezdésében említett személy, aki a lakóhelyén természetbeni ellátásokban akar részesülni, köteles magát, valamint családtagjait is bejelenteni a lakóhelye szerinti illetékes teherviselőnél, bemutatva az illetékes teherviselő által kiállított igazolást (formanyomtatványt), amellyel tanúsítja, hogy mind saját maga, mind pedig családjának tagjai jogosultak a természetbeni ellátásokra.
A természetbeni ellátásra való igényjogosultságról szóló igazolás (formanyomtatvány) egy példányát az illetékes teherviselő megküldi a lakóhely szerinti teherviselőnek.
Ha az érintett személy nem mutatja be a megfelelő igazolást (formanyomtatványt), kérelmére a lakóhely szerinti teherviselő fordul az illetékes teherviselőhöz, annak beszerzése céljából.
Az Egyezmény 12. cikk (4) bekezdésében és 13. cikk (3) és (4) bekezdéseiben említett személy számára a természetbeni ellátásra való igényjogosultság igazolása céljából a lakóhely szerint illetékes teherviselő az igazolás (formanyomtatvány) másolatát az igénybevevő számára megküldi.
A kiállított igazolás (formanyomtatvány) a rajta feltüntetett érvényességi idő utolsó napjáig, vagy addig érvényes, amíg a lakóhely szerint illetékes teherviselő nem kapja meg az érvényesség megszűnéséről szóló hivatalos írásbeli értesítést a megfelelő igazoláson (formanyomtatványon) az illetékes teherviselőtől.
A lakóhely szerinti teherviselő tájékoztatja az illetékes teherviselőt az általa elvégzett összes nyilvántartásba vételről, illetve olyan tényről, amely a jogosultság érvényesítéséhez szükséges.
(2) A jelen cikk (1) bekezdésében említett ellátást nyújtó teherviselő az illetékes teherviselő részére, annak kérésére a szükséges dokumentációt köteles megküldeni.
(2) A nem vitatott költségeket legkésőbb az igazolás (formanyomtatvány) kézhezvételétől számított 6 hónapon belül kell megtéríteni.
(3) A kifizetés euróban történik az (1) bekezdésben említett igazolás (formanyomtatvány) kiállításának napján érvényes hivatalos devizaárfolyamon átváltott összeg átutalásával.
a) végtagprotézis, mellprotézis és protézistartó melltartó, illetve fürdőruha, ortopéd segédeszköz és bot, beleértve a szövetborítású ortopéd fűzők, azok kiegészítő részeit, tartozékait és szerszámait,
b) a méretre készült ortopéd cipő, adott esetben a hozzá tartozó normál cipővel,
c) az állkapocs-implantátum és arcplasztika, a paróka,
d) a műszem, kontaktlencse, nagyító és távcső szemüvegek,
e) a hallókészülékek, nevezetesen az akusztikai és fonetikai készülékek, cohleáris implantátum, beszédprocesszor,
f) a fogpótlás (beépített és kivehető), a szájpadzáró protézis,
g) a rokkantkocsi (kézi és motoros hajtású), kerekesszék, valamint egyéb, mechanikai mozgássegítő készülék és tartozékaik, vakvezető kutya,
h) beszélő számítógép,
i) oxigénkoncentrátor,
j) inzulinpumpa,
k) az a)-j) pontban felsorolt eszközök felújítása,
l) a szanatóriumokban, üdülőkben vagy gyógyintézetekben való orvosi kezelések és kúrák,
m) a funkcionális képességek visszanyerésére szolgáló intézkedések,
n) gyógyászati segédeszközök, orvostechnikai eszközök és egyéb nagyobb értékű természetbeni ellátások, amelyeknek értéke meghaladja az 500 eurót.
(2) Annak a Szerződő Félnek a teherviselője, amelynek területén az ellátásokat nyújtják, az arra rendszeresített igazoláson (formanyomtatványon) megkéri az engedélyt az illetékes teherviselőtől a nagyobb értékű ellátás nyújtásához.
(2) Az illetékes teherviselők kötelesek tájékoztatni egymást minden ellátás iránti kérelemről és a jogosultság érvényesítése, valamint az ellátás összegének megállapítása szempontjából lényeges valamennyi tényállásról, miközben meghatározott kétnyelvű igazolásokon, (formanyomtatványokon) szereplő adatok megerősítése helyettesíti az eredeti dokumentáció megküldését.
(3) Az illetékes teherviselők továbbá kölcsönösen megküldik egymásnak a másik Szerződő Félnél, illetve esetleg harmadik országban történt foglalkoztatások, illetve végzett tevékenységek áttekintését, megfelelő eredeti dokumentáció, illetve hitelesített fénymásolat - ideértve a munkakönyvet is - kíséretében.
(4) Az illetékes teherviselő, amelynél az ellátás iránti kérelmet benyújtották, a másik Szerződő Fél teherviselője részére igazolja az általa alkalmazott jogszabályok szerint beszámított biztosítási időket.
(5) Az illetékes teherviselők a meghatározott igazoláson (formanyomtatványon) tájékoztatják egymást az ellátási jogosultság megállapítására irányuló eljárás befejezéséről.
(6) Munkanélküliség esetén járó pénzbeli ellátásokkal kapcsolatban a jelen cikk (1), (3), (4) és (5) bekezdését kell megfelelően alkalmazni.
(2) Az alkalmazandó jogszabályokkal összhangban a pénzbeli ellátásban részesülő személy az illetékes teherviselő felhívására életben létének tényét az e célra megállapított igazoláson (formanyomtatványon) köteles igazolni.
(2) A Szerződő Felek illetékes teherviselői kölcsönösen és haladéktalanul tájékoztatják egymást valamennyi, az ellátással kapcsolatos általuk ismert fontos tényről, amennyiben az adott ellátásra mindkét Szerződő Fél jogszabályai szerint jogosultság áll fenn, ez különösen az alábbi tényállásokra vonatkozik:
a) valamely ellátás megállapítása, felfüggesztése vagy megszüntetése,
b) új biztosítási idők igazolása,
c) egy adott foglalkoztatás vagy önálló tevékenység megkezdése vagy folytatása,
d) özvegy újbóli házasságkötése,
e) az ellátásban részesülő személy halála,
f) más állampolgárság felvétele,
g) a tanulói, hallgatói jogviszony megszűnése,
h) lakóhely, illetve tartózkodási hely változása.
(2) Amennyiben a biztosított a kérelmet a másik Szerződő Fél teherviselőjéhez közvetlenül nyújtja be, ez a teherviselő a kérelmet az első Szerződő Félnek illetékes teherviselőjéhez továbbítja az eljárás Egyezménnyel összhangban történő lefolytatása érdekében.
Készült Szarajevóban 2008. június 12-én magyar nyelven és Bosznia és Hercegovina hivatalos nyelvein - bosnyák, horvát, szerb nyelven -, két eredeti példányban, azzal hogy mind a nyolc szöveg egyaránt hiteles.
(Aláírások)
4. §
(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet 2-3. §-a az Igazgatási Megállapodás 17. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba.
(3) Az Igazgatási Megállapodás, illetve e rendelet 2-3. §-a hatálybalépésének naptári napját a külügyminiszter annak ismertté válását követően a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett egyedi határozatával állapítja meg.
(4) E rendelet végrehajtásához szükséges intézkedésekről az egészségügyért felelős miniszter gondoskodik.