adozona.hu
ÁRMB közlemény (NgK 2016/12.)
ÁRMB közlemény (NgK 2016/12.)
az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság határozatairól
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság létrejöttének megállapítása tárgyában benyújtott NGM/47647/2015 iktatószámú kérelem tárgyában hozott, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság jogszerű létrejöttének tényét, az abban való részvétel feltételeinek, valamint a reprezentativitás feltételeinek való megfelelést megállapító NGM/21611/2016 iktatószámú határozatban el nem bírált kérdések tekintetében megállapítom, hogy
a) Magánvállalkozók Nemzeti F...
a) Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, mint ágazati munkáltatói érdekképviselet megfelel a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottságban (a továbbiakban: Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB) való tagság feltételeinek;
b) a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége, mint ágazati munkáltatói érdekképviselet megfelel a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB-ben való tagság feltételeinek;
c) a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége nem reprezentatív.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége reprezentativitás feltételeinek való megfelelése tárgyában az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság (a továbbiakban: ÁRMB) nem határozott.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületét, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségét megillető döntési (szavazati) jog megállapítása tárgyában az ÁRMB nem határozott.
Jelen határozat az ügyfelekkel történő közléssel válik jogerőssé.
Jelen határozat az ÁRMB által az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló 2009. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: ÁPBtv.) 21. § (4) bekezdésének a) pontja szerint hozott ismételten megállapító határozat jogerőre emelkedésének napján hatályát veszti.
Jelen határozattal szemben fellebbezésnek nincs helye, az ágazati érdekképviselet, amelynek jogos érdekét a határozat érinti, a határozat közlésétől számított harminc napon belül kezdeményezheti a határozat bírósági felülvizsgálatát a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon. A keresetlevelet az ÁRMB-nél kell előterjeszteni (cím: 1369 Budapest, Pf. 481). A bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, a felek bármelyikének kérelmére azonban tárgyalást tart. A tárgyalás tartását az ügyfél a keresetlevélben kérheti.
Az ÁRMB eljárása illetékmentes.
Az ÁRMB eljárása során eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkezem.
Az ÁRMB NGM/21611/2016 iktatószámú, 2016. június 10-én kelt és 2016. június 29-én jogerőre emelkedett határozatában megállapította, hogy a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Közúti Közlekedési Szakszervezet, valamint a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete részvételével jogszerűen létrejött. Szintén ezen határozat keretei között állapította meg az ÁRMB azt, hogy a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete reprezentatív, a Közúti Közlekedési Szakszervezet, valamint a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete pedig nem reprezentatív érdekképviselet.
Mivel a rendelkezésre álló adatok alapján a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB-ben való tagsága és reprezentativitása, valamint a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége reprezentativitása nem volt megállapítható, ezekben a kérdésben az ÁRMB nem határozott. A határozat indokolásának I. pontja alapján ugyanis a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége által teljesített adatszolgáltatás során 53 munkáltató több érdekképviselet által tag munkáltatóként feltüntetésre került, így ezen munkáltatókat az ÁRMB-nek a határozathozatalt megelőzően az adatmegosztás tekintetében nyilatkozattételre kellett felhívnia.
Miután a nyilatkozattételre nyitva álló határidő valamennyi megkeresett munkáltató tekintetében letelt, az adatok feldolgozását követően az ÁRMB megállapította, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB-ben való tagságának és reprezentativitásának megállapítására, valamint a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége reprezentativitásának megállapítására irányuló, előző határozatban el nem bírált kérelem az alábbiak figyelembe vételével részben alapos.
I. Az ÁPBtv. 5. §-a alapján ágazati párbeszéd bizottságot - a 8. §-ban szereplő kivétellel - a 6-7. §-ban foglalt feltételeknek megfelelő, azonos ágazatba tartozó ágazati munkáltatói érdekképviseletek és ágazati szakszervezetek hozhatnak létre. Az ÁRMB-nek ennek megfelelően először azt kellett megvizsgálnia, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége megfelel-e az ÁPBtv. 6-7. §-ában meghatározott kritériumoknak.
a) A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete megfelel az ÁPBtv. 6. § (1) bekezdésében meghatározott feltételnek, miszerint az ÁPBtv. alkalmazásában érdekképviselet, illetve érdekképviseleti szövetség az egyesülési jogról szóló törvény szerint létrejött egyesület lehet. Esetében emellett teljesülnek az ÁPBtv. 6. § (1) bekezdés b) pontjában, továbbá 6. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott feltételek, mivel Alapszabályában meghatározott céljai között szerepel a munkáltatók érdekeinek védelme és képviselete, továbbá tevékenységét ágazati szinten szervezi, és munkáltatókból álló tagsággal rendelkezik.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete elektronikus adatszolgáltatása keretében 3157 tag munkáltatót nevezett meg, melyből az ÁRMB 2209 munkáltató tagságát vette figyelembe tekintettel arra, hogy a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB-ben való tagság vizsgálata során kizárólag a TEÁOR '08 szerinti 493 Egyéb szárazföldi személyszállítás, 494 Közúti áruszállítás, költöztetés megnevezésű alágazatokba, továbbá az 5210 Raktározás, tárolás, 5221 Szárazföldi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5222 Vízi szállítást kiegészítő szolgáltatás, 5224 Rakománykezelés, valamint 5229 Egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatás megnevezésű szakágazatokba (a továbbiakban: ágazat) főtevékenysége szerint besorolt munkáltatók számíthatóak be. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete adott ágazatba főtevékenysége szerint besorolt 2209 tagja az ágazatban munkaviszonyban álló munkavállalók létszámának 15,6 %-át foglalkoztatja. Ezzel a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete megfelel az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pontjának ba) alpontjában foglalt feltételnek, amely az ágazati szintű párbeszédben való részvétel megállapításához öt százalékos küszöbértéket határoz meg.
b) A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége megfelel az ÁPBtv. 6. § (1) bekezdésében meghatározott feltételnek, miszerint az ÁPBtv. alkalmazásában érdekképviselet, illetve érdekképviseleti szövetség az egyesülési jogról szóló törvény szerint létrejött egyesület lehet. Esetében emellett teljesülnek az ÁPBtv. 6. § (1) bekezdés b) pontjában, továbbá 6. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott feltételek, mivel Alapszabályában meghatározott céljai között szerepel a munkáltatók érdekeinek védelme és képviselete, továbbá tevékenységét ágazati szinten szervezi, és munkáltatókból álló tagsággal rendelkezik. A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége elektronikus adatszolgáltatása keretében 81 tag munkáltatót nevezett meg, melyből az ÁRMB 45 munkáltató tagságát vette figyelembe tekintettel arra, hogy a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB-ben való tagság vizsgálata során kizárólag az ágazatba főtevékenysége szerint besorolt munkáltatók számíthatóak be. A Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége adott ágazatba főtevékenysége szerint besorolt 45 tagja az ágazatban munkaviszonyban álló munkavállalók létszámának 18,4%-át foglalkoztatja. Ezzel a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége megfelel az ÁPBtv. 7. § (1) bekezdés b) pontjának ba) alpontjában foglalt feltételnek, amely az ágazati szintű párbeszédben való részvétel megállapításához öt százalékos küszöbértéket határoz meg.
Az ÁPBtv. 7. § (4) bekezdése szerint fentieken túlmenően a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB tagja olyan ágazati érdekképviselet lehet, amely e tevékenységét legalább két éve folytatja. A Fővárosi Törvényszék nyilvántartása szerint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete 1990. szeptember 24. óta, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége pedig 1990. szeptember 27. óta működik, így az ÁPBtv. hivatkozott, legalább két éves működést előíró rendelkezése mindkét érdekképviselet esetében teljesült.
Fentiekre tekintettel a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége, mint ágazati munkáltatói érdekképviseletek megfelelnek a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB-ben való tagság feltételeinek, és azonos ágazatba tartoznak.
Ennek megfelelően az ÁPBtv. fent hivatkozott 5. §-a alapján az ÁRMB megállapította, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB tagjai.
II. Az I. pont szerinti döntéshozatalt követően az ÁRMB-nek - a kérelemben foglaltaknak megfelelően - azt kellett megvizsgálnia, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége, valamint a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége reprezentatívnak minősülnek-e. Az ÁRMB jelen határozatában a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége reprezentativitása tekintetében tudott döntést hozni. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ugyanis 2016. július 1-jén pótlólagos adatszolgáltatást teljesített, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége pedig 2016. június 29-én és 30-án pontosította, illetve kiegészítette korábbi adatszolgáltatását. Az ÁRMB az adatok feldolgozását követően megállapította, hogy ezen adatszolgáltatások eredményeként az érdekképviseletek között tag munkáltatóik tekintetében újabb duplikációk alakultak ki. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége reprezentativitás feltételeinek való megfelelése tárgyában így kizárólag a duplikációval érintett munkáltatók adatmegosztó nyilatkozatainak beérkezését követően hozható megalapozott döntés. Ennek megfelelően ezen két érdekképviselet reprezentativitása tekintetében az ÁRMB jelen határozatban nem hozott döntést.
Az ÁPBtv. 12. § (2) bekezdés b) pontja szerint reprezentatív az az ágazati munkáltatói érdekképviselet, amely a 2. számú mellékletben 1-4. sorszám alatt szereplő szempontokra együtt legalább 10 pontot kapott.
A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége az általa elektronikusan szolgáltatott adatok, továbbá az ÁRMB által belföldi jogsegély útján beszerzett adatok alapján az ÁPBtv. 2. számú mellékletében meghatározott szempontok szerint a következő pontszámokat érte el:
1. A képviselt gazdasági szervezetnél munkaviszonyban állók létszáma
A képviselt gazdasági szervezeteknél munkaviszonyban állók létszáma arányában összesen 25 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenység alapján besorolt munkáltatóknál munkaviszonyban állók összlétszáma felel meg 25 pontnak. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége részére az ágazatba főtevékenysége szerint besorolt 125 tagjánál munkaviszonyban állók létszámának arányában a maximális 25 pontból 0,14 pont jár.
2. A képviselt gazdasági szervezetek által megtermelt éves nettó árbevétel
Az éves nettó árbevétel alapján összesen 25 pont osztható fel. Az ágazat éves nettó árbevétele felel meg 25 pontnak. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége részére az ágazatba főtevékenysége alapján besorolt 125 tagjának éves nettó árbevétele arányában a maximális 25 pontból 0,15 pont jár.
3. A munkáltatói érdekképviselet tagjainak száma
Az érdekképviselet tagjainak száma alapján összesen 20 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenységük alapján besorolt munkáltatók száma felel meg 20 pontnak. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége 125, az ágazatba főtevékenysége alapján besorolt munkáltató taggal rendelkezik, így a maximális 20 pontból részére arányosan 0,08 pont jár.
4. Kollektív szerződéses lefedettség
A kollektív szerződéses lefedettség alapján összesen 15 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenységük alapján besorolt munkáltatóknál munkaviszonyban állók összlétszáma felel meg 15 pontnak.
Amennyiben egy munkaviszonyban álló foglalkoztatottra több - munkahelyi, több munkáltató, vagy egy, illetőleg több munkáltatói érdekképviselet által kötött, illetve az ágazatra kiterjesztett - kollektív szerződés vonatkozik, a halmozódás elkerülése érdekében a legmagasabb szintű kollektív szerződést kell figyelembe venni. Amennyiben van az ágazatra kiterjesztett hatályú kollektív szerződés, a szerződést kötő munkáltatói érdekképviseletek egyenlő arányban részesednek a felosztható pontszámból.
A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége részére a maga és tagszervezetei által kötött, és az ágazatban hatályos kollektív szerződések által lefedett munkavállalói létszám arányában a maximális 15 pontból 0 pont jár.
Az ÁRMB megállapította, hogy a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége reprezentativitása tekintetében a rendelkezésre álló adatok alapján - függetlenül a 17, duplikációval érintett munkáltatója adatmegosztó nyilatkozataitól - jelen határozatban megalapozott döntés hozható. Az egyes szempontokra kapott pontszámokból ugyanis egyértelműen kiolvasható, hogy - a 17 nyilatkozat eredményétől függetlenül - matematikailag nem lehetséges a reprezentativitás megállapításához szükséges 10 pont elérése. Az ÁRMB ennek megfelelően megállapította, hogy a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége a 2. számú mellékletben 1-4. sorszám alatt szereplő szempontokra együtt 0,39 pontot kapott, így nem reprezentatív.
Az ÁPBtv. 21. § (2) bekezdése szerint az ÁRMB a 13. § (1) bekezdésének b)-c) pontja szerinti megállapodás hiányában állapítja meg, hogy az érdekképviselet a 12. § (1) bekezdésében foglalt jogosultságok gyakorlásához kapcsolódóan hány ponttal rendelkezik. Mivel a kérelem mellékletét képező, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók AlÁPB megalakítása tárgyában kötött megállapodás 3. pontja rendelkezik az AlÁPB tagjait megillető jogosultságokról, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületét, valamint a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségét megillető döntési (szavazati) jog megállapítása tárgyában az ÁRMB nem határozott.
Fentiekre tekintettel az ÁRMB 2016. július 26. napján tartott ülésen a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
Az ÁRMB hatásköre az ÁPBtv. 21. § (3) bekezdésének a) pontján, továbbá 21. § (4) bekezdésének a) pontján alapul.
A határozat jogerőre emelkedésének időpontjáról a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 73/A. § (3) bekezdése alapján nyújtottam tájékoztatást.
Az ÁRMB eljárásának illetékmentességéről adott tájékoztatás az ÁPBtv. 21. § (9) bekezdésén alapul.
A jogorvoslat lehetőségére vonatkozó tájékoztatás az ÁPBtv. 21. § (5) bekezdésének d) pontján, valamint 21. § (6) bekezdésén, a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 330. § (2) bekezdésén, továbbá a Ket. 109. §-án, a tárgyalás tartása iránti kérelem lehetőségéről való tájékoztatás a Pp. 338. §-án alapul.
Budapest, 2016. augusztus 11.
Jelen határozat jogerőre emelkedésének napjával a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottság jogszerű létrejöttének tényét, az abban való részvétel feltételeinek, valamint a reprezentativitás feltételeinek való megfelelést megállapító, NGM/21611/2016 határozat rendelkező részének m) pontját hatályon kívül helyezem.
Jelen határozat az ügyfelekkel történő közléssel válik jogerőssé.
Jelen határozattal szemben fellebbezésnek nincs helye, az ágazati érdekképviselet, amelynek jogos érdekét a határozat érinti, a határozat közlésétől számított harminc napon belül kezdeményezheti a határozat bírósági felülvizsgálatát a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon. A keresetlevelet az ÁRMB-nél kell előterjeszteni (cím: 1369 Budapest, Pf. 481). A bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, a felek bármelyikének kérelmére azonban tárgyalást tart. A tárgyalás tartását az ügyfél a keresetlevélben kérheti.
Az ÁRMB eljárása illetékmentes.
Az ÁRMB eljárása során eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkezem.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet a Munkaügyi Kapcsolatok Információs Rendszer keretében található elektronikus nyilvántartórendszerben 2016. július 10. napján nyilvántartásba vételre bejelentette a részvételével kötött, hatályos kollektív szerződéseket, majd július 12-én a reprezentativitás feltételeinek való megfelelés megállapítása tárgyában kérelmet nyújtott be az ÁRMB részére.
A benyújtott kérelem az alábbiak figyelembe vételével alapos.
Az ÁPBtv. 12. § (2) bekezdés a) pontja szerint reprezentatív az az ágazati szakszervezet, amely az 1. számú mellékletben 1-3. sorszám alatt szereplő szempontokra együtt legalább 10 pontot kapott.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet az általa elektronikusan szolgáltatott adatok, továbbá az ÁRMB által belföldi jogsegély útján beszerzett adatok alapján az ÁPBtv. 1. számú mellékletében meghatározott szempontok szerint a következő pontszámokat érte el:
1. Az adott ágazat területén a legutóbbi üzemi tanácsi választásokon elért eredmény
Az adott ágazat területén a legutóbbi üzemi tanácsi választásokon elért eredmény arányában 40 pont osztható fel, ha a választásra jogosultak 30%-a részt vett a választáson. Ha a részvétel 30%-nál alacsonyabb volt, a 40 pont arányosan csökkentve vehető figyelembe.
A számításban az ágazatba főtevékenység alapján besorolt, 15 fő felett foglalkoztató munkáltatóknál megtartott legutóbbi üzemi tanácsi választáson leadott összes redukált szavazatot kell figyelembe venni.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet részére a legutóbbi üzemi tanácsi választáson elért eredmény arányában a maximális 40 pontból 9,79 pont jár.
2. Az aktív szakszervezeti tagok létszáma
A munkaviszonyban álló szakszervezeti tagok arányában összesen 25 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenység alapján besorolt munkáltatóknál munkaviszonyban foglalkoztatottak összlétszáma felel meg 25 pontnak.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet részére az ágazatban munkaviszonyban foglalkoztatott, tagdíjat fizető tagjai létszámának arányában a maximális 25 pontból 1,02 pont jár.
3. A kollektív szerződéses lefedettség
A kollektív szerződéses lefedettség alapján összesen 20 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenység alapján besorolt munkáltatóknál munkaviszonyban foglalkoztatottak összlétszáma felel meg 20 pontnak.
Amennyiben egy munkaviszonyban foglalkoztatottra több - munkahelyi, több munkáltató, vagy egy, illetőleg több munkáltatói érdekképviselet által kötött, illetve az ágazatra kiterjesztett - kollektív szerződés vonatkozik, a halmozódás elkerülése érdekében a legmagasabb szintű kollektív szerződést kell figyelembe venni. Amennyiben van az ágazatra kiterjesztett hatályú kollektív szerződés, a szerződést kötő munkavállalói érdekképviseletek egyenlő arányban részesednek a felosztható pontszámból.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet részére a részvételével kötött, és az ágazatban hatályos, regisztrált kollektív szerződések által lefedett munkavállalói létszám arányában a maximális 20 pontból 1,31 pont jár.
Az ÁRMB megállapította, hogy a Közúti Közlekedési Szakszervezet az 1. számú mellékletben 1-3. sorszám alatt szereplő szempontokra együtt 12,1 pontot kapott, így reprezentatív.
Fentiekre tekintettel az ÁRMB 2016. július 26. napján tartott ülésén a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
Az ÁRMB hatásköre az ÁPBtv. 21. § (3) bekezdésének a) pontján alapul.
A határozat jogerőre emelkedésének időpontjáról a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 73/A. § (3) bekezdése alapján nyújtottam tájékoztatást.
Az ÁRMB eljárásának illetékmentességéről adott tájékoztatás az ÁPBtv. 21. § (9) bekezdésén alapul.
A jogorvoslat lehetőségére vonatkozó tájékoztatás az ÁPBtv. 21. § (5) bekezdésének d) pontján, valamint 21. § (6) bekezdésén, a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 330. § (2) bekezdésén, továbbá a Ket. 109. §-án, a tárgyalás tartása iránti kérelem lehetőségéről való tájékoztatás a Pp. 338. §-án alapul.
Budapest, 2016. augusztus 11.
Jelen határozat az ügyfelekkel történő közléssel válik jogerőssé.
Jelen határozattal szemben fellebbezésnek nincs helye, az ágazati érdekképviselet, amelynek jogos érdekét a határozat érinti, a határozat közlésétől számított harminc napon belül kezdeményezheti a határozat bírósági felülvizsgálatát a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon. A keresetlevelet az ÁRMB-nél kell előterjeszteni (cím: 1369 Budapest, Pf. 481). A bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, a felek bármelyikének kérelmére azonban tárgyalást tart. A tárgyalás tartását az ügyfél a keresetlevélben kérheti.
Az ÁRMB eljárása illetékmentes.
Az ÁRMB eljárása során eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkezem.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete az ÁRMB határozatának 2016. június 16. napján történt kézhezvételét követően a Munkaügyi Kapcsolatok Információs Rendszer keretében található elektronikus nyilvántartórendszerben 2016. július 31. napjáig nyilvántartásba vételre több, a részvételével kötött, hatályos kollektív szerződést bejelentett, és 2016. július 5-én a reprezentativitás feltételeinek való megfelelés megállapítása tárgyában kérelmet nyújtott be az ÁRMB részére.
A benyújtott kérelem az alábbiak figyelembe vételével nem alapos.
Az ÁPBtv. 12. § (2) bekezdés a) pontja szerint reprezentatív az az ágazati szakszervezet, amely az 1. számú mellékletben 1-3. sorszám alatt szereplő szempontokra együtt legalább 10 pontot kapott.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete az általa elektronikusan szolgáltatott adatok, továbbá az ÁRMB által belföldi jogsegély útján beszerzett adatok alapján az ÁPBtv. 1. számú mellékletében meghatározott szempontok szerint a következő pontszámokat érte el:
1. Az adott ágazat területén a legutóbbi üzemi tanácsi választásokon elért eredmény
Az adott ágazat területén a legutóbbi üzemi tanácsi választásokon elért eredmény arányában 40 pont osztható fel, ha a választásra jogosultak 30%-a részt vett a választáson. Ha a részvétel 30%-nál alacsonyabb volt, a 40 pont arányosan csökkentve vehető figyelembe.
A számításban az ágazatba főtevékenység alapján besorolt, 15 fő felett foglalkoztató munkáltatóknál megtartott legutóbbi üzemi tanácsi választáson leadott összes redukált szavazatot kell figyelembe venni.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete részére a legutóbbi üzemi tanácsi választáson elért eredmény arányában a maximális 40 pontból 2,79 pont jár.
2. Az aktív szakszervezeti tagok létszáma
A munkaviszonyban álló szakszervezeti tagok arányában összesen 25 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenység alapján besorolt munkáltatóknál munkaviszonyban foglalkoztatottak összlétszáma felel meg 25 pontnak.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete részére az ágazatban munkaviszonyban foglalkoztatott, tagdíjat fizető tagjai létszámának arányában a maximális 25 pontból 0,60 pont jár.
3. A kollektív szerződéses lefedettség
A kollektív szerződéses lefedettség alapján összesen 20 pont osztható fel. Az ágazatba főtevékenység alapján besorolt munkáltatóknál munkaviszonyban foglalkoztatottak összlétszáma felel meg 20 pontnak.
Amennyiben egy munkaviszonyban foglalkoztatottra több - munkahelyi, több munkáltató, vagy egy, illetőleg több munkáltatói érdekképviselet által kötött, illetve az ágazatra kiterjesztett - kollektív szerződés vonatkozik, a halmozódás elkerülése érdekében a legmagasabb szintű kollektív szerződést kell figyelembe venni. Amennyiben van az ágazatra kiterjesztett hatályú kollektív szerződés, a szerződést kötő munkavállalói érdekképviseletek egyenlő arányban részesednek a felosztható pontszámból.
A Teherfuvarozók Európai Szakszervezete részére a részvételével kötött, és az ágazatban hatályos, regisztrált kollektív szerződések által lefedett munkavállalói létszám arányában a maximális 20 pontból 4,86 pont jár.
Az ÁRMB megállapította, hogy a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete az 1. számú mellékletben 1-3. sorszám alatt szereplő szempontokra együtt 8,2 pontot kapott, így nem reprezentatív.
Fentiekre tekintettel az ÁRMB 2016. július 26. napján tartott ülésén a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
Az ÁRMB hatásköre az ÁPBtv. 21. § (3) bekezdésének a) pontján alapul.
A határozat jogerőre emelkedésének időpontjáról a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 73/A. § (3) bekezdése alapján nyújtottam tájékoztatást.
Az ÁRMB eljárásának illetékmentességéről adott tájékoztatás az ÁPBtv. 21. § (9) bekezdésén alapul.
A jogorvoslat lehetőségére vonatkozó tájékoztatás az ÁPBtv. 21. § (5) bekezdésének d) pontján, valamint 21. § (6) bekezdésén, a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 330. § (2) bekezdésén, továbbá a Ket. 109. §-án, a tárgyalás tartása iránti kérelem lehetőségéről való tájékoztatás a Pp. 338. §-án alapul.
Budapest, 2016. augusztus 11.