adozona.hu
A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5021/2016/3. számú határozata
A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5021/2016/3. számú határozata
Kisköre Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 9/2015. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 31. § (1) bekezdése megsemmisítéséről

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az ügy száma: Köf.5021/2016/3.
A tanács tagja: dr. Kozma György a tanács elnöke, dr. Balogh Zsolt előadó bíró, dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó bíró Az indítványozó: Heves Megyei Kormányhivatal (Eger, Kossuth Lajos u. 9.)
Az indítványozó képviselője: dr. Ungvári Tamás jogtanácsos
Az érintett önkormányzat: Kisköre Város Önkormányzata (Kisköre, Széchenyi István út 24.)
Az ügy tárgya: telekadó mértéke
A Kúria Önkormányzati Tanácsa
- megállapítja, hogy Kisköre Város Önkormányzat Képviselő-te...
A tanács tagja: dr. Kozma György a tanács elnöke, dr. Balogh Zsolt előadó bíró, dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó bíró Az indítványozó: Heves Megyei Kormányhivatal (Eger, Kossuth Lajos u. 9.)
Az indítványozó képviselője: dr. Ungvári Tamás jogtanácsos
Az érintett önkormányzat: Kisköre Város Önkormányzata (Kisköre, Széchenyi István út 24.)
Az ügy tárgya: telekadó mértéke
- megállapítja, hogy Kisköre Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 9/2015. (XI. 25.) önkormányzati rendelet 31. § (1) bekezdése a C-26-os telektömb vonatkozásában törvénysértő, ezért a 31. § (1) bekezdést 2016. december 31-ével megsemmisíti;
- elrendeli határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételét;
- elrendeli, hogy a határozat közzétételére - a Magyar Közlönyben való közzétételt követő nyolc napon belül -az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon kerüljön sor.
A határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
[3] A Kormányhivatal az indítványához térképrészletet csatolt az érintett telkek településen belüli elhelyezkedésének szemléltetésére. Előadta továbbá, hogy az önkormányzat több ízben is foglalkozott az Ör.-rel adóztatásra kerülő C-26-os telektömbben található ingatlanokat érintő telekadómértékkel, az Ör.-t azonban változatlanul hagyta.
[4] A Kormányhivatal hivatkozott az Alaptörvény XXX. cikk (1) bekezdésére, a T) cikk (3) bekezdésére, alkotmánybírósági határozatra, a Hatv. 6. § c) bekezdésének értelmezése kapcsán született kúriai határozatokra. Ezekből kiviláglik, hogy a telekadó mértékének összefüggésben kell állni a vagyontárgy értékével, az önkormányzat köteles differenciált szabályozást alkotni, ha a telkek értékében - pl. a földrajzi elhelyezkedés alapján - nagyfokú különbségek állnak fenn, és az önkormányzat az adózó teherviselő képességét sem hagyhatja figyelmen kívül.
[5] A Kormányhivatal álláspontja szerint az Ör. 31. § (1) bekezdésében meghatározott adómérték a C-26-os telektömb telkeinek esetén (a településen belüli speciális helyzetre figyelemmel) a Hatv. 6. § c) pontjába ütközik, mert nem veszi figyelembe a helyi sajátosságokat [s az önkormányzat ezen telkek esetén a Hatv. 6. § d) pontja szerinti mentességét vagy kedvezményt sem biztosít]. Minderre tekintettel kérte az Ör. 31. § (1) bekezdésnek megsemmisítését.
[6] A Kúria Önkormányzati Tanácsa az indítványt a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény (a továbbiakban: Bszi.) 52. §-a alapján megküldte az érintett önkormányzatnak állásfoglalás beszerzése céljából.
[8] Jelen ügyben a Kormányhivatal a helyi sajátosságok figyelembevételének a hiányát kifogásolta. A Kúria Önkormányzati Tanácsa - mint ahogy a Kormányhivatal is hivatkozik rá indítványában - több döntésében vizsgálta a Hatv. 6. § c) pontjában foglalt követelményrendszert, és kialakította annak érvényesülésével kapcsolatos gyakorlatát. Ez a joggyakorlat részben függetleníthető is a Hatv. fentebb jelölt rendelkezésétől, hiszen egy jogállami adórendszerben a helyi adók kivetése során értelemszerűen kell figyelembe venni az adózók teherviselő képessége és az önkormányzat gazdálkodási követelményei mellett a helyi sajátosságokat is. Ez utóbbi körben nyilvánvaló például, hogy egy adott szabályozási koncepció keretein belül a nem egyenlő helyzetek egyenlőként való kezelése még nagyobb egyenlőtlenséget teremt, azaz a hátrányos megkülönböztetés tilalma alapján is vizsgálható a szabályozás.
[9] Az Ör. 31. § (1) bekezdése szerint az adó mértéke: 100 Ft/m2, a (2) bekezdés pedig kimondja, hogy mentes a telekadó alól az építményadó hatálya alá tartozó ingatlan. Elsőként az állapítható meg, hogy a telekadó 100 Ft/m2 mértéke a Hatv. 22. § a) pontjában foglalt felső határ alatt marad, így ebből az okból az Ör. 31. § (1) bekezdése nem törvénysértő. Ugyanakkor önmagában ez a tény - figyelemmel az Alaptörvény fentebb felhívott szabályaira és a Hatv. 6. § c) pontjára - még nem jelenti azt, hogy az adó mértéke ezáltal valamennyi törvényi követelménynek megfelel.
[10] A Kúria Önkormányzati Tanácsa több döntésben - többek között a Köf.5036/2015/4. számú határozatában -rámutatott arra, hogy az önkormányzatnak a telekadó mértékének meghatározása során értékelnie kell az illetékességi területe alá tartozó telkek rendeltetését, azok földrajzi elhelyezkedését, a településre jellemző forgalmi értékeket általában és a településen belüli forgalmi értékekben jelentkező eltéréseket is. Jelen ügyben a Kormányhivatal állította - és az önkormányzat nem cáfolta -, hogy ugyanolyan mértékű adó terheli a közműves és úton megközelíthető telkeket, mint a közművel nem rendelkező és úton meg nem közelíthető telkeket. A Kúria megítélése szerint - mint ahogy az fentebb kifejtésre is került - a helyi sajátosságok figyelembevétele magában foglalja azt, hogy az önkormányzat vegye figyelembe a telkek értékében jelentkező eltéréseket. (A Kúria Önkormányzati Tanácsa gyakorlata során találkozott már olyan telekadóról szóló rendelettel, amelyek a különböző övezetekben különböző mértékű telekadót állapítottak meg, így differenciálva a helyi sajátosságok alapján.)
[11] A Kúria megítélése szerint megalapozott a Kormányhivatal indítványa a tekintetben, hogy az Ör. 31. § (1) bekezdésében meghatározott 100 Ft/m2 egységes telekadó mérték alkalmazása teljesen eltérő adottságú telkekre, sérti a Hatv. 6. § c) pontját. Ugyanakkor az indítványból, illetve a csatolt iratokból megállapítható, hogy a differenciálás hiánya elsősorban a C-26-os telektömböt érinti, amelyen belüli telkeknek más belterületi telkekhez képest eltérő elhelyezkedése, továbbá közművesítetlensége vetette fel valójában a Hatv. 6. § c) pontjában foglaltak figyelembevételének a hiányát. Ezért a Kúria Önkormányzati Tanácsa úgy ítélte meg, hogy az Ör. 31. § (1) bekezdése csak e telkek vonatkozásában nem felel meg a törvényi követelménynek. Így azért, hogy az önkormányzat kellően differenciált új szabályozást tudjon alkotni, a Kúria Önkormányzati Tanácsa - a Bszi. 56. § (3) bekezdésben foglalt lehetőségével élve - az Ör. 31. § (1) bekezdését a jövőre nézve - 2017. január 1-jével - semmisítette meg, kellő időt hagyva az önkormányzatnak az új szabályozási koncepció kialakítására.
[15] A döntés elleni jogorvoslatot a Bszi. 49. §-a zárja ki.
Budapest, 2016. november 22.