25/1968. (IX. 19.) PM rendelet

a pénzügyi, vám- és devizaszabálysértésekre vonatkozó eljárásról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A szabálysértésekről szóló 1968. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) 118. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Tv. pénzügyi, vám-és devizaszabálysértésekre (a továbbiakban: szabálysértés) vonatkozó rendelkezéseinek végrehajtását - a 20. § (1) bekezdése vonatkozásában a Minisztertanács Tanácsszervek Osztálya vezetőjével egyetértésben - az alábbiakban szabályozom:
A pénzügyi szabálysértési eljárást előkészítő cselekmények (megfigyelés, ellenőrzés, lefoglalás stb.) lefolytat...

25/1968. (IX. 19.) PM rendelet
a pénzügyi, vám- és devizaszabálysértésekre vonatkozó eljárásról
A szabálysértésekről szóló 1968. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) 118. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Tv. pénzügyi, vám-és devizaszabálysértésekre (a továbbiakban: szabálysértés) vonatkozó rendelkezéseinek végrehajtását - a 20. § (1) bekezdése vonatkozásában a Minisztertanács Tanácsszervek Osztálya vezetőjével egyetértésben - az alábbiakban szabályozom:
I. ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
A) Előkészítő eljárás
Hatáskör az előkészítő eljárásra
1. §
(1) A pénzügyi szabálysértési eljárást előkészítő cselekmények (megfigyelés, ellenőrzés, lefoglalás stb.) lefolytatására a Tv. 30. §-ában és a 31. §-ának (2) bekezdésében meghatározott szervek közül az jogosult, amely a szabálysértéssel kapcsolatos adó, adónak minősülő egyéb állami bevétel, költségvetési juttatás [Tv. 113. § (2) bekezdése] megállapítására jogosult.
(2) Vám- és devizaszabálysértés esetében az előkészítő eljárásra a vám- és pénzügyőri szervek rendelkeznek hatáskörrel.
(3) Az adóügyi szabályok megszegése miatt indult eljárásban, amikor adórövidítés, illetőleg veszélyeztetés nem történt, vagy az adóbevétel csökkenése nem állapítható meg [17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet 148. §-a], az (1) bekezdésben megnevezett szerveken kívül az a pénzügyi szerv is eljárhat, amely az adójogszabályban meghatározott ellenőrzés foganatosítására jogosult.
(4) Az (1)-(3) bekezdésben említett szervek e rendelet alkalmazásában: pénzügyi szervek.
(5) Ha a késedelem veszéllyel jár, az (1), illetőleg a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően az a pénzügyi szerv is eljárhat, amely az adórövidítésről vagy veszélyeztetésről, illetőleg az adóra vonatkozó jogszabály egyéb megsértéséről közvetlenül tudomást szerez.
(6) Az adóalanyként nyilván nem tartott természetes személyek tekintetében - adónemre tekintet nélkül - az előzetes eljárásra a vám- és pénzügyőri szerveket is hatáskör illeti meg.
Idézés
2. §
(1) Azokat a személyeket, akik kikérdezése szükséges, a pénzügyi szerv már az előkészítő eljárás során megidézheti.
(2) Ha az elkövető vagy más megidézett a szabályszerűen kézbesített idézésre nem jelenik meg és elmaradását elfogadhatóan ki nem menti, vele szemben a Tv. 55. §-a szerinti jogkövetkezményeket az előkészítő eljárás során is alkalmazni lehet.
Elkövető kikérdezése
3. §
(1) Az előkészítő eljárásban az elkövetőt a tényállás felderítése, tisztázása érdekében ki kell kérdezni.
(2) Több elkövető esetében a kikérdezést személyenként külön kell végezni.
(3) A kikérdezés államtitokra és szolgálati titokra nem terjedhet ki, kivéve, ha a titoktartás alól a kikérdezettnek felmentése van.
Tanú kikérdezése
4. §
(1) Tanúként azt kell kikérdezni, akinek a szabálysértés elkövetéséről vagy az ügy szempontjából jelentős tényről tudomása van.
(2) A tanú kikérdezése során a Tv. 60. §-ának (2)-(4) bekezdéseiben, valamint e rendelet 3. §-ának (3) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell.
Hatósági tanú
5. §
Hatósági tanúként olyan nagykorú, cselekvőképes, érdektelen személyt lehet alkalmazni, aki a lefoglalás, a személy-, helyszín- és helyiségellenőrzés lefolytatásának igazolására alkalmas.
Szakértő megbízása
6. §
(1) Ha az ügyben jelentős tények vagy egyéb körülmények megállapításához különleges szakértelem szükséges, szakértő véleményét kell beszerezni. Szakértő - a Tv. 60. §-ában meghatározott kivétellel - az lehet, aki az eldöntendő kérdésbeni állásfoglaláshoz megfelelő szakmai tájékozottsággal rendelkezik. Szakértőként általában kinevezett állandó szakértőt, illetőleg szakértői irodát kell megbízni.
(2) A szakértőt határozattal kell megbízni.
(3) A szakértő rendelkezésére kell bocsátani mindazokat az adatokat, amelyek feladatának teljesítéséhez szükségesek. A szakértő az ügy iratait megtekintheti, az elkövetőhöz és a tanúhoz kérdéseket intézhet.
(4) A szakértő - ha kizáró ok nem forog fenn, illetve, ha elfogadhatóan ki nem menti magát - a megbízásra köteles szakvéleményt adni. A szakértő véleményét szóban, vagy a határozatban megjelölt határidőre írásban adhatja elő.
Tolmács
7. §
(1) A szabálysértési eljárásban a magyar nyelv ismeretének hiánya miatt senkit hátrány nem érhet. Az eljárás során anyanyelvét mind szóban, mind írásban mindenki használhatja.
(2) Ha az elkövető vagy a tanú nem a magyar nyelvet használja, süket, néma, vagy süketnéma, tolmácsot kell alkalmazni.
(3) A tolmácsra - a megbízás kivételével - a szakértőre vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.
Közreműködők díjazása
8. §
(1) A tanú és a hatósági tanú díjazása tekintetében a 10/1954. (IX. 1.) IM, a szakértő díjazása tekintetében a 6/1961. (XII. 16.) IM rendelettel, valamint a 2/1966. (III. 27.) IM rendelettel módosított 9/1954. (IX. 1.) IM rendeletek szerint kell eljárni.
(2) A tolmács díjazásánál az 1/1968. (I. 9.) IM-ÁH rendelettel hatályban tartott 1/1961. (VII. 1.) IM, valamint a 2/1961. (VII. 1.) IM-ÁH rendeletben írtakat kell értelemszerűen alkalmazni.
Ellenőrzés
9. §
(1) Ha az adóra, vámra vagy devizagazdálkodásra vonatkozó jogszabály megsértésével kapcsolatban valamely körülmény megállapítása, tisztázása, bizonyítékok megszerzése, elrejtett dolog, illetőleg elrejtőzött személy felkutatása szükséges, ellenőrzést kell tartani.
(2) Ellenőrzést - ha a késedelem veszéllyel nem jár - az ellenőrzést tartó közvetlen elöljárójának (felettesének) írásbeli határozata alapján szabad tartani. A határozatot az ellenőrzés megkezdése előtt az érdekeltnek fel kell mutatni.
(3) Az ellenőrzést lehetőleg az érdekelt vagy, megbízottja jelenlétében kell megtartani. Távollétükben az ellenőrzés megtartásához elegendő a hatósági tanú jelenléte is.
10. §
(1) Ha helyiség, csomag, jármű, készülék, berendezési tárgy vagy zár feltörése szükséges, vagy egyéb károkozás elkerülhetetlen, az ellenőrzés után az eredeti állapotot helyre kell állítani, illetve a kárt más módon kell megtéríteni.
(2) Személyellenőrzést - a nyilvánosság teljes kizárásával - csak ugyanolyan nemű személy végezhet. A jelen levő hatósági tanú is csak ugyanolyan nemű személy lehet.
(3) A Tv. 28. §-ának (2) bekezdésében felsorolt szervek kezelésében levő helyiségben ellenőrzést csak az érintett parancsnok (elöljáró) engedélyével lehet tartani.
Zárlat
11. §
(1) A zárlatot a szabálysértés felderítésére, illetve elbírálására jogosult szerv határozatban rendeli el. A határozatot végrehajtás végett meg kell küldeni annak a járási (fővárosban és megyei jogú városban a városi kerületi, járási jogú városban a városi) tanács vb pénzügyi osztályának, ahol az elkövetőnek a zár alá vonni kívánt vagyona van.
(2) A zárlat végrehajtására vonatkozóan a bírósági végrehajtásról szóló szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
(3) Ha a zárlat szükségessége megszűnt, feloldása iránt az eljáró szerv intézkedni köteles.
Jegyzőkönyv
12. §
(1) Az eljárás során jegyzőkönyvet kell készíteni
a) az elkövető és a tanú kikérdezéséről,
b) a szakértő meghallgatásáról,
c) az ellenőrzési cselekményekről és a lefoglalásról,
d) eltérő rendelkezés hiányában az előkészítő eljárás eredményéről.
(2) Az a)-b) alatti esetekben a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni a kikérdezett (meghallgatott) személyi adatait, a kikérdező (meghallgató) és a jegyzőkönyvvezető, valamint a tolmács nevét, az eljárás tárgyát, valamint a kikérdezett (meghallgatott) nyilatkozatát. I j
(3) Az ellenőrzési cselekményekről és a lefoglalásról készült jegyzőkönyvben le kell írni az ellenőrzés, lefoglalás helyét, idejét, a jelenvoltak megnevezését, a hatósági tanú, a tolmács pontos címét, az eljárás menetét, valamint a tett intézkedéseket.
(4) Az előkészítő eljárás eredményéről készült jegyzőkönyvben ismertetni kell a tényállást, fel kell sorolni a bizonyítékokat és az elkövetőnek az eljárással kapcsolatos észrevételeit.
(5) A jegyzőkönyveket felolvasás (ismertetés) után az érdekelteknek alá kell írni. Aláírásuk előtt a jegyzőkönyv tartalma módosítható, kiegészíthető. A szövegváltozásokat kézjellel igazolni kell. Ha a jegyzőkönyv aláírását valaki megtagadja, azt a megtagadás okának feltüntetésével - hatósági tanú jelenlétében - a jegyzőkönyvbe be kell jegyezni.
(6) A helyiség- és személyellenőrzésről, valamint a lefoglalásról készült jegyzőkönyvekről az érdekeltek részére másolatot kell adni. Az előkészítő eljárás eredményéről készült jegyzőkönyvről csak az érdekelt erre irányuló kérelme esetében kell másolatot adni.
Panasz
13. §
(1) Az előkészítő eljárás során tett intézkedés vagy mulasztás miatt az eljáró szerv közvetlen felettes szervénél panaszt lehet tenni.
(2) A panaszt az intézkedés vagy mulasztás tudomásra jutásától számított 8 napon belül lehet előterjeszteni annál a szervnél, amelynek intézkedése vagy mulasztása ellen a panasz irányul.
(3) Az eljáró szerv, ha a panaszban foglalt sérelmet saját hatáskörében nem orvosolja, köteles azt észrevételeivel együtt 48 órán belül felettes szervének megküldeni.
(4) A felettes szerv a panaszt 8 napon belül köteles elbírálni.
(5) Az előterjesztett panasznak halasztó hatálya nincs.
B) A szabálysértési hatóság eljárása
Hatáskör a szabálysértés elbírálására
14. §
(1) A pénzügyi szabálysértést első fokon az alábbi szervek bírálják el:
a) a járási, a városi és a városi (fővárosi) kerületi tanács vb pénzügyi osztálya a lakosságot terhelő együttesen kezelt adók és - a b)-f) pontban felsorolt adók kivételével - adónak minősülő egyéb bevételek,
b) a megyei illetékkiszabási és forgalmiadó hivatal, illetve a megyei jogú városi illetékkiszabási vállalati és forgalmiadó hivatal a magánszemélyeket terhelő forgalmiadó és az illetékek, valamint a fémjelzési szabálysértések, Budapesten a kerületi tanács vb pénzügyi osztálya a magánszemélyeket terhelő forgalmiadó, a fővárosi illetékkiszabási hivatal az illetékek, valamint a fém-jelzési szabálysértések,
c) a járási, városi tanács vb pénzügyi osztálya, Budapesten a vállalati és szövetkezeti adóhivatal, a megyei jogú városokban az illetékkiszabási, vállalati és forgalmi adó hivatal a mezőgazdasági termelőszövetkezetet, a halászati termelőszövetkezetet, a termelőszövetkezeti társulást, az egyszerűbb mezőgazdasági szövetkezetet (termelőszövetkezeti csoportot, szakszövetkezetet, termelői szakcsoportot stb.), a hegyközséget, valamint a mezőgazdasági termelőszövetkezetnek állami vállalattal, továbbá általános fogyasztási és értékesítő szövetkezettel folytatott közös vállalkozását terhelő valamennyi adó,
d) a megyei (fővárosi) vállalati és szövetkezeti adóhivatal a tanács irányítása alá tartozó vállalatot, intézetet, intézményt vagy szövetkezetet terhelő adó, eszközlekötési járulék, költségvetési juttatás (a továbbiakban: vállalati adó),
e) a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának területi igazgatósága a minisztériumi irányítás alá tartozó vállalatot, intézetet vagy intézményt terhelő vállalati adó,
f) a megye székhelyén működő, Budapesten a Fővárosi V. ker. vám- és pénzügyőri szakasz a borforgalmi és jövedéki adók tekintetében.
(2) A vám- és devizaszabálysértést első fokon elbírálják:
a) a megye székhelyén működő, Budapesten a Fővárosi V. kerületi vám- és pénzügyőri szakasz,
b) be- és kilépő külföldi állampolgárok esetében a határvámhivatalok.
(3) A szabálysértést másodfokon az első fokú határozatot hozó szerv közvetlen felettes hatósága bírálja el.
(4) Ha a felderítő és elbíráló szerv nem azonos; az elbíráló szerv döntéséről - az érdemi határozat egy példányának megküldésével - a felderítő szervet tájékoztatni köteles.
Áttétel
15. §
Ha a pénzügyi szerv a Tv. 27. §-ának (1), illetőleg 28. §-ának (1) bekezdése alapján az ügyet a Tv. 46. §-ának (1), vagy 47. §-ának bekezdése szerint átteszi, a szükséges adó-, vám-, illetve devízaigazgatási intézkedéseket megtenni és az elbíráláshoz szükséges adatokat az erre illetékes szervvel közölni köteles.
Az eljárás megszüntetése
16. §
A szabálysértési hatóság az eljárást a Tv. 48. §-ának (1) bekezdésében foglaltak alkalmazásakor is alakszerű határozattal köteles megszüntetni, ha a Tv. 81. §-a szerint intézkedett. A megszüntető határozatban kell gondoskodni az államnak okozott kár megtérítéséről, az adó kivetéséről, a vám kiszabásáról és az elkobzás alá eső, de el nem kobozható dolog után az elkobzást pótló érték megállapításáról.
Eljárási költség
17. §
(1) Az eljárási költséget az eljáró szerv a rendelkezésére álló ellátmányból előlegezi. Ha az eljárási költség az elkövetőt terheli, azt terhére határozatban kell megállapítani.
(2) Több elkövető esetében az eljárási költséget - ha erre az ügy összes körülményeit figyelembe véve lehetőség van - közöttük meg kell osztani, egyéb esetben az eljárási költség az elkövetőket egyetemlegesen terheli.
Határozat
18. §
(1) Azt az első fokú szabálysértési határozatot, amelyben az elbíráló szerv a Tv. 81. §-ában meghatározott intézkedést tesz (adót vet ki, vámot szab ki stb.), az érdekelteknek minden esetben kézbesíteni kell. A kézbesített határozat ellen -a (3) bekezdésben írt kivétellel - minden esetben fellebbezésnek van helye.
(2) A határozatban közölni kell azt a bevételi számlát, amelyre a pénzbírságot és az egyéb összegeket be kell fizetni, továbbá meg kell jelölni a fizetési határidőt.
(3) Ha a Tv. 81. §-ában meghatározott intézkedést is tartalmazó határozatot tárgyalás megtartása nélkül hozták, az adó-, vám-, illetve devizaigazgatási intézkedés ellen nem fellebbezésnek, hanem a Tv. 51. §-ának (2) bekezdésében meghatározott kifogásnak van helye.
(4) A másodfokú adókivetést tartalmazó határozatban az érdekeltet tájékoztatni kell az 1957. évi IV. tv. 57. §-a (1) bekezdésének e) pontjában meghatározott jogáról.
A pénzbírság elzárásra átváltoztatása
19. §
(1) Ha az elkövető a kiszabott pénzbírságot a határozatban megállapított határidőre nem fizette meg és letiltásra lehetőség nincs, a pénzügyi szerv az elzárás végrehajtására határozatban intézkedik.
(2) Ha az elkövetőre halmazati büntetésként 6000 forintot meghaladó összegű pénzbírságot szabtak ki, a pénzbírságot elzárás büntetésre legfeljebb 6000 Ft erejéig lehet átváltoztatni [Tv. 18. § (3) bek.]. Ilyen esetben a 6000 forinton felüli pénzbírságot - ha erre az elévülési időn belül lehetőség van - letiltással lehet behajtani.
II. VEGYES RENDELKEZÉSEK
Értesítési kötelezettség
20. §
(1) Ha a járási, a városi és a városi (fővárosi) kerületi, valamint a megyei, a megyei jogú városi és a fővárosi tanács vb igazgatási osztálya (a továbbiakban: igazgatási osztály) a Tv. 29. §-ának (3) bekezdésében foglaltak alapján pénzügyi, vám- vagy devizaszabálysértést bírál el, a megrövidített vagy veszélyeztetett adó, a vám vagy az elkobzást pótló érték [Tv. 116. § (6) bekezdés] megállapítása végett köteles az illetékes pénzügyi szervet megkeresni.
(2) A pénzügyi szerv az igazgatási osztály megkeresésére köteles az adó kivetésére, a vám kiszabására, illetve az elkobzást pótló érték megállapítására soron kívül intézkedni és intézkedéséről az igazgatási osztályt értesíteni.
Elévülés, felelősség
21. §
(1) A pénzügyi szerv a szabálysértési eljárást felfüggesztheti, ha
a) az eljárás folytatásához államigazgatási szerv, illetőleg más hatóság döntésének ismerete szükséges - a jogerős döntés meghozataláig,
b) az eljárás folytatása az elkövető távollétében nem lehetséges - az elkövető távollétének idejére.
(2) A hat hónapos elévülési időbe nem számít be az az idő, amelyre az eljárást felfüggesztették. A cselekmény elkövetésétől számított két éven túl eljárást folytatni a felfüggesztés következtében sem lehet.
(3) A szabálysértési hatóság a jogerős határozat végrehajtását felfüggesztheti, ha annak adókivetést tartalmazó része ellen az 1957. évi IV. törvény 57. §-ának (1) bekezdés e) pontja alapján keresetet nyújtottak be - az államigazgatási per jogerős befejezéséig. A felfüggesztés ideje a büntetés elévülési idejébe nem számít be. A határozat jogerőre emelkedésétől számított két éven túl a határozat végrehajtásának a felfüggesztés következtében sem lehet helye.
22. §
Több elkövető esetében az a körülmény, amely miatt valamely elkövető nem büntethető, a többi elkövetőre nem hat ki.
Együttműködés
23. §
A szabálysértések felderítése érdekében a pénzügyi szervek egymást támogatni kötelesek.
Behajtás
24. §
E rendelet alkalmazása során a Tv. 72. §-ának (1) bekezdésében említett egyéb pénzösszeg alatt a szabálysértési eljárásban megállapított adót, vámot, elkobzást pótló értéket, kamatot, adópótlékot, behajtási illetéket, valamint az eljárási költséget kell érteni.
III. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
25. §
(1) Ez a rendelet 1968. október 1. napján lép hatályba.
(2) Ha a Tv. rendelkezése szerint valamely pénzügyi szerv hatáskörében változás következett be, a jelen rendelet hatálybalépésekor első fokon még el nem bírált ügyekben az 1968. október 1-től hatáskörrel rendelkező szerv, az első fokon már elbírált szabálysértési ügyekben a korábban hatáskörrel rendelkező másodfokú szerv jár el.
Dr. Garamvölgyi Károly s. k.,
a pénzügyminiszter első helyettese
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.