adozona.hu
4/1970. (I. 17.) PM rendelet
4/1970. (I. 17.) PM rendelet
a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárás szabályairól szóló 29/1967. (XII. 15.) PM számú rendelet mellékletének módosításáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjéről szóló 40/1967. (X. 13.) Korm. számú rendelet 29. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem:
A vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárás szabályairól szóló 29/1967. (XII. 15.) PM számú rendelet melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit első ízben az 1970. évre szóló bevallások...
A vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárás szabályairól szóló 29/1967. (XII. 15.) PM számú rendelet melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
2. §
Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit első ízben az 1970. évre szóló bevallásokra és befizetésekre kell alkalmazni. Egyidejűleg a 143/1968. (PK 34.) PM számú és a 107/1969. (PK 12.) PM számú utasítások hatályukat vesztik.
b) A negyedéves "Bevallást" és - a kitöltési utasítás (Bev. Főig. Közlemény) előírása szerint - kapcsolódó részletező mellékleteit az a) pontban meghatározott vállalatok az évközi beszámolójukkal, illetve év végi mérlegbeszámolójukkal egyeztetve és ahhoz csatolva
c) A "Bevallás"-t megelőző előzetes befizetésekkel (előlegekkel) szemben a "Bevallás" szerint a vállalatok terhére mutatkozó - korábban még nem esedékes - különbözeteket késedelmi pótlékmentesen, legkésőbb a b) pontban meghatározott bevallás-benyújtási vagy a továbbiakban külön előírt határidőre kell az első fokú adóhatósághoz, illetve a külön jogszabályban meghatározott szervhez átutalni. Ha ez a különbözet korábban már esedékes előzetes fizetési kötelezettség elmulasztásából ered, befizetését ugyancsak legkésőbb a "Bevallás" benyújtásának határidejéig, de késedelmi pótlék kötelezettséggel kell teljesíteni. A vállalatok javára jelentkező különbözetek a "Bevallás" benyújtásakor visszaigényelhetők vagy az azonos jogcímen legközelebb esedékes befizetésbe beszámíthatók.
b) A vállalatok az évenként utólag bevallásra kerülő nyereségadóra évközben előleget kötelesek fizetni. Az előlegfizetés negyedév közben a negyedéves elszámolásig bázis alapon, illetve negyedévenként a tényleges nyereség alapján történik.
c) A nyereségadó-előleg negyedéves elszámolásáig a vállalatok - az állami gazdaságok kivételével - kötelesek havonta két alkalommal nyereségadó-előleget fizetni. Előlegként a vállalatoknak 1969. év azonos negyedévi tényleges nyereségadójuk egyhatod részét kell
d) A vállalatok negyedévenként kötelesek az évközi beszámolóik alapján az év elejétől göngyölített tényleges eredményüknek megfelelő nyereségadó kötelezettségüket kiszámítani és azt, a költségvetéssel az 1. b) pontban meghatározott idegben a bevallás útján elszámolni.
e) Amennyiben a pénzügyi szabályozókban bekövetkezett változások, illetve a felügyeleti szerv által elrendelt jelentősebb szervezeti változások hatására a vállalatok várható nyeresége igazolhatóan az 1969. év azonos negyedévi nyereségének összege alá csökken, - illetve a Rendelet alapján az adó számításának változása miatt a nyereségadó (a további f, g, és k pontokon túli okok miatt) csökken - az első fokú adóhatóság a vállalatok kérelmére a negyedévközi adóelőleget az előző időszaknál alacsonyabb összegben is megállapíthatja. Ha a vállalatok várható nyeresége - illetve nyereségadója - az előbbi okok miatt növekszik az első fokú adóhatóság a vállalat előterjesztése alapján, vagy hivatalból a negyedévközi adóelőleget felemelheti.
f) A vállalatok által az 1970. évben fizetendő negyedévközi - a negyedéves elszámolásig hat részletben fizetett - nyereségadó-előlegek kiszámításánál a következő módosításokat lehet figyelembe venni:
- A Rendelet 5. § (5) bekezdés c) pontjának hatálya alá tartozó vállalatok a kijelölt egységeik előző év azonos negyedévében elért tényleges árbevételének 1,5%-ával csökkenthetik az 1970.évben fizetendő negyedévközi előlegek kiszámításához alapul szolgáló 1969. évi azonos időszak vállalati nyereségadóját.
- A lakosság részére javítási-szolgáltatási tevékenységet folytató vállalatok közül azok, amelyek a Rendelet 1. sz. melléklete III. részében külön felsorolt szolgáltatásokat kizárólag a lakosság megrendelésére végzik, már a negyedévközi nyereségadó-előleg kiszámításánál az 1969. év azonos időszaki nyereségadó fejlesztési részét csökkenthetik, az ugyanott meghatározott 30%-os adókulcsnak megfelelően.
Azok a vállalatok, amelyek a külön felsorolt javítási-szolgáltatási tevékenységet nem kizárólag a lakosság megrendelésére végzik, a nyereségadóelőleget csak az 1969. vonatkozó negyedévi összes árbevételek és a lakossági javítási-szolgáltatási árbevétel arányának megfelelően csökkenthetik.
- A könyvkiadó vállalatok a Rendelet 1. sz. melléklete III. részében meghatározott kedvezményes (20%-os) adókulcsot a negyedévközi nyereségadó-előleg kiszámításánál csökkentő tényezőként szintén figyelembe vehetik.
g) A IV. negyedévben fizetendő negyedévközi adóelőleget is az előbbiek szerint kell kiszámítani, de az 1989. évi azonos időszak adóját csökkenteni lehet az 1969. évi éves mérlegbeszámolóban átmenő aktívaként elszámolt állami visszatérítésnek az 1969. éves átlagos nyereségadó-kulccsal számított hányadával.
h) Azok a vállalatok, amelyeknek az eddigiek szerint számított negyedévközi nyereségadó-előlege havonként a 100 ezer forintot nem haladja meg, havonta egyszer
i) Az állami gazdaságok nyereségadó-előleget évente egy alkalommal
j) A vállalatok az I., II. és a III. negyedév végén az évközi beszámolójukban szereplő, az év elejétől számított összes nyereségük alapján kötelesek az erre eső nyereségadót kiszámítani. Az adott n. év végéig befizetett negyedévközi adóelőlegen felüli összeget
k) A vállalatoknak a d) pontban leírt 1970. évi negyedéves nyereségadó-előleg kötelezettségük kiszámításánál a következő módosításokat kell figyelembe venni:
- Az 1970. II. negyedévi beszámoló szerinti nyereség alapján számított I. félévi nyereségadóelőleg összegének kiszámításánál a nyereségadó alapját növelni kell a Rendelet 2. § (4) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott vállalatoknak az 1967. évi jóváhagyott bázis bérszínvonalhoz képest az 1969. évig megvalósított bérszínvonal-növekedés bértömegének 50%-os összegével. A III. negyedévi nyereségadó-előleg alapjának meghatározásánál ugyanezt az összeget kell figyelembe venni az adóalap növelő tényezőjeként
- A negyedévi beszámoló szerinti nyereségen alapuló nyereségadó-előleg kiszámításánál a dolgozók munkábajárásával kapcsolatban utazási kedvezmény címén 1969. azonos negyedévében a nyereségadóból levont térítés összegének 70%-át, illetve a negyedéves tényleges nyereség 1%-ának megfelelő összeggel csökkentett utazási kedvezményt vonhatnak le a Rendelet 5. § (5) bekezdés a) pontjában meghatározott vállalatok.
- Az évközi beszámolók alapján kiszámítandó nyereségadó-előleg kötelezettség megállapításánál a Rendelet 4. számú mellékletében felsorolt vállalatoknak a 3. § (5) bekezdés c) pontjában az árukészletek átlagos állományának kiszámítására előírt módszer figyelembevételeként a negyedévi nyereségadó-előlegek kiszámításánál az 1968. és 1969. év azonos időszaki készletértékeinek az átlagát kell alkalmazni.
l) A vállalatoknak az I. és III. negyedévről az adóbevalláshoz részletező mellékletet az első fokú adóhatósághoz beküldeniök nem kell. A féléves beszámoló szerinti nyereség elszámolása alkalmával azonban az 1970. I. félévi nyereségadó kiszámítására vonatkozó mellékletet is be kell nyújtani az 1. b) pontban meghatározott időben.
m) Az éves mérlegbeszámolóban kimutatott nyereségből kiindulva a vállalatok
Az éves nyereségadónak az év során ténylegesen befizetett nyereségadó-előlegeken felül mutatkozó többletét az éves nyereségadó-bevallás benyújtásával egyidejűleg kell átutalni.
n) Ha a befizetett előlegek összege meghaladja az év elejétől a tárgynegyedév, illetve az év végéig elért nyereség alapján számított nyereségadó összegét, a különbözetet a vállalatok a következő esedékes előlegfizetésükbe beszámíthatják, vagy az első fokú adóhatóság - a vállalatok kérelmére - a kérelem beérkezését követő 8 napon belül visszautalja.
b) A termelési adó havonkénti összegét a vállalatok havonta utólag
c) Az első fokú adóhatóság egyes vállalatokat félhavonkénti, dekádonkénti, esetleg 5 naponkénti befizetésre is kötelezhet. Az egy hónapnál rövidebb időközönkénti fizetési kötelezettséget a vállalattal az első esedékességi időpontot megelőzően tizenöt nappal írásban kell közölni. A befizetés teljesítésének végső időpontja ilyen esetben is a megállapított időpontot követő 15. nap.
b) A havonta kifizetett munkabérek után esedékes illetményadóra a vállalatok
b) A vállalatok az előző negyedévi bevallás szerinti tényleges eszközlekötési járulék összegének egyharmad részét kötelesek az első fokú adóhatósághoz előlegként
A negyedévi tényleges járulékhoz képest pótlólagosan befizetendő összeget a bevallás benyújtásával egyidejűleg kell átutalni, A túlfizetés összege az esedékes eszközlekötési járulékelőlegből tartható vissza.
c) A lakosság megrendelésére a Rendelet 1.számú mellékletének III. részében külön felsorolt javítási-szolgáltatási tevékenységet végző vállalatok a költségként elszámolt eszközlekötési járulékot a 3/1970. (I. 17.) PM számú rendelet előírásai szerint közvetlenül a fejlesztési alapjuk növelésére fordíthatják.
Az így visszatartott összeget a vállalatoknak a Beruházási Bank illetékes fiókjánál vezetett fejlesztési alap betétszámlára kell átutalni.
d) Azok a vállalatok, amelyek a c) pont szerinti tevékenységeket nem kizárólag lakossági megrendelésre végzik, vagy a lakossági javítási-szolgáltatás mellett árutermelést és egyéb tevékenységet is folytatnak, az eszközlekötési járulékot a lakossági javítás-szolgáltatás tárgynegyedévi árbevételének a tárgynegyedévi összes árbevételhez viszonyított arányában kötelesek egy tizedes pontossággal megbontani.
Ezek a vállalatok az eszközlekötési járuléknak csak a lakossági javítás-szolgáltatás tárgynegyedévi árbevétele arányában számított részét helyezhetik a fejlesztési alapba. Az érintett vállalatok az előbbi b) pont szerinti előleg számításánál az 1969.III. negyedévi árbevétel-arányokat vehetik figyelembe.
b) A vállalatok az amortizáció összegének egy hónapra eső részéből a 9/1967. (XI. 6.) PM számú rendelet alapján a fejlesztési alapba helyezhető összegen felüli részt
b) A forgalmi adó havonkénti összegét a vállalatok havonta utólag
c) Az első fokú adóhatóság egyes vállalatokat, félhavonkénti, dekádonkénti, esetleg 5 naponkénti befizetésre is kötelezhet. Az egy hónapnál rövidebb időközönkénti befizetési kötelezettséget a vállalattal az első esedékességi időpontot megelőzően 15 nappal írásban kell közölni. A befizetés teljesítésének végső időpontja ez esetben is a megállapított időszakot követő 15. nap.
- a mezőgazdasági termelőszövetkezetek jövedelemadójáról szóló 30/1967. (IX. 13.) Korm. számú rendelet végrehajtásáról intézkedő 16/1967. (XI. 25.) PM számú,
- a halászati termelőszövetkezetek jövedelemadójáról szóló 15/1958. (VIII. 20.) PM számú rendelet és
- az erdőbirtokossági társulatok jövedelemadójáról szóló 16/1958. (IX. 26.) PM rendeletek,
valamint az ezeket kiegészítő, illetve módosító jogszabályok tartalmazzák.
a) bevallási kötelezettségüknek a III. és IV. negyedévi összevont "Bevallás" benyújtásával tartoznak eleget tenni az 1. b) pontban meghatározott időben. Mind a III., mind a IV. negyedévi bevalláshoz részletező mellékletet is kell mellékelni,
b) földadó befizetési kötelezettségüknek két részletben tesznek eleget. Az első részlet július hó 1. napján, a második részlet október hó 1. napján esedékes. Az első részlet augusztus hó 15., a második november hó 15. napjáig fizethető késedelmi pótlékmentesen.
a) bevallási kötelezettségüknek negyedévenként az 1. b) pontban előírt határidőben tartoznak eleget tenni,
b) befizetése a tárgynegyedévet követő hó 25-én esedékes. A negyedév első két hónapjára az ezeket a hónapokat követő hó 25. napjáig előleget is tartoznak befizetni az illetékes első fokú adóhatósághoz.
a) bevallási kötelezettségüknek évenként kétszer, a II. és a IV. negyedévi bevallás benyújtására az 1. b) pontban előírt határidőig kötelesek eleget tenni az illetékes első fokú adóhatósághoz. Az adatszolgáltatás folyamatossága érdekében az I. félévi összeget a III. negyedévi bevallásba is be kell állítani,
b) első félévi befizetési kötelezettségüknek július 25-ig, második félévi kötelezettségüknek pedig a tárgyévet követő január hó 25-ig tartoznak eleget tenni. A befizetéseket annak a községi, városi, fővárosi, megyei jogú városi tanácsnak a fejlesztési alap betétszámlájára tartoznak teljesíteni, amelynek igazgatási területén a vállalat (üzemtelep, részleg, gyáregység, boltegység stb.) működik.
b) A vállalatok az általuk kiszámított éves telekhasználati díjat minden év május 31. napjáig kötelesek befizetni az illetékes első fokú adóhatósághoz.
c) A rendelet 7. §-a alapján megállapított telekigénybevételi díjat, valamint a 2/1969. (I. 23.) Korm. számú és a 4/1969. (I. 23.) ÉVM számú rendeletben meghatározott igénybevételi díjat annak a negyedévnek a Bevallásában kell szerepeltetni, amely negyedévre az arra illetékes hatóság jogerőre emelkedett kivető határozata szerint a befizetési határidő esik.
a) a levonásos jövedelemadó bevallása negyedévenként történik az 1. b) pontban előírt határidőben,
b) az adót havonként utólag
A honvédelmi hozzájárulásról szóló 35/1969. (XII. 19.) PM számú rendelet értelmében a hozzájárulás bevallását és befizetését illetően az előbbi a) és b) pontokban leírtak szerint kell eljárni.
b) A hivatkozott PM rendelet 3. § (1) és (2) bekezdése alapján fizetendő adót havonta,
b) A bevallott összeget a bevallás benyújtásával egyidejűleg kell befizetni.
c) A vállalatokat megillető különbözeteket a benyújtott bevallás alapján annak beérkezésétől számított 8 napon belül az első fokú adóhatóság kiutalja.
b) A havonkénti import forgalmi adót a vállalatok havonta utólag, a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig kötelesek befizetni. Az illetékes első fokú adóhatóság egyes vállalatokat gyakoribb befizetésre is kötelezhet.
b) Az árkiegészítés kiutalását a vállalatok havonta igényelhetik az "Árkiegészítés igénylés" formanyomtatványon, legkésőbb
c) Az első fokú adóhatóság egyes vállalatok részére engedélyezheti az árkiegészítés félhavonkénti, dekádonkénti, esetleg 5 naponkénti igénylését is. Az egy hónapnál rövidebb időközönkénti igénylési jog ügyében az első fokú adóhatóság a vállalat írásbeli kérelme alapján dönt. A kiutalások végső időpontja ez esetben a rövidebb igénylési időszakra vonatkozó igénylés beérkezését követő 8 nap.
b) A termelési árkiegészítés és dotáció kiutalását a vállalatok havonta igényelhetik a rendelkezésre bocsátott formanyomtatványon, legkésőbb
c) Az első fokú adóhatóság egyes vállalatok számára engedélyezheti a termelési árkiegészítések, dotációk félhavonkénti, dekádonkénti, esetleg 5 naponkénti igénylését is. Az egy hónapnál rövidebb időközönkénti igénylési jog ügyében az első fokú adóhatóság a vállalat írásbeli kérelme alapján dönt. A kiutalások végső időpontja ez esetben a rövidebb igénylési időszakra vonatkozó igénylés beérkezését követő 8 nap.
b) Az állami visszatérítés címén járó támogatás kiutalását a vállalatok "Állami visszatérítés igénylés" formanyomtatványon dekádonként,
c) Az első fokú adóhatóság egyes vállalatok számára engedélyezheti az állami visszatérítés 5 naponkénti igénylését is. Az 5 naponkénti igénylési jog ügyében az első fokú adóhatóság a vállalat írásbeli kérelme alapján dönt. A kiutalások végső időpontja ez esetben a rövidebb igénylési időszakra vonatkozó igénylés beérkezését követő 8 nap.
Az előlegekről a vállalat az első fokú adóhatóság által megállapított módon és időszakonként elszámolni tartozik.
b) Az import árkiegészítés címén járó támogatás kiutalását a vállalatok havonta igényelhetik a rendelkezésükre bocsátott nyomtatványokon, a tárgyhónapot követő hó 15-ig. Az első fokú adóhatóság a kiutalást az igénylés beérkezését követő 8 napon belül teljesíti.
c) Az első fokú adóhatóság egyes vállalatok külön kérelmére engedélyezheti az import árkiegészítés gyakoribb igénylését is. Az első fokú adóhatóság a kiutalást a megállapított rövidebb igénylési időszakra vonatkozó igény beérkezését követő 8 napon belül teljesíti.
2. Az összevont "Bevallás"-nyomtatványokat (D. Pü. 1670. r. sz.) és részletező mellékleteit a Nyomtatványellátó Vállalat, illetve a megyeszékhelyeken működő nyomtatványellátó kiskereskedelmi boltok hozzák - térítés ellenében - forgalomba. A juttatások igénylésére szolgáló nyomtatványokat viszont az első fokú adóhatóságtól kell igényelni.
3. Ebben a mellékletben felsorolt befizetési kötelezettségüknek
a) a miniszter és az országos hatáskörű szerv vezetőjének felügyelete alá tartozó vállalatok, valamint a társadalmi szervek vállalatai a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóság Területi Igazgatóságaihoz,
b) a tanácsok végrehajtó bizottságának felügyelete alatt működő vállalatok, a kisipari és háziipari termelőszövetkezetek, az általános fogyasztási és értékesítési szövetkezetek, az egyéb nem mezőgazdasági szövetkezetek, a szövetkezeti vállalatok
c) Kivételt képeznek a vállalatok és szövetkezetek azon befizetései, amelyeket külön jogszabály alapján egyéb szervnek kötelesek befizetni.
4. A minisztériumi felügyelet alatt álló kiskereskedelmi és vendéglátóipari vállalatok 1970. február hó 25-ig kötelesek a PM Bevételi Főigazgatóságával az 1969. évi árbevételük (forgalmuk) megyék, megyei jogú városok, főváros közötti százalékos megoszlását közölni, a vállalatok egyes befizetéseinek az illetékes tanácsok közötti megosztása érdekében.
5. A trösztök és a keretükbe tartozó vállalatok költségvetési kapcsolatait az állammal szembeni pénzügyi kötelezettségekről és költségvetési juttatásokról szóló rendeletek előírásai alapján kell végrehajtani.
Ennek megfelelően a nyereségadóra vonatkozó bevallás és befizetés összevontan a tröszt központ feladata. Ugyancsak a tröszt központ köteles a címzetten megállapított pénzügyi kötelezettségeket és juttatásokat (termelési adó, árkiegészítés, állami visszatérítés) bevallani, befizetni, illetve igényelni.
Minden egyéb esetben a pénzügyi kötelezettségek és juttatások költségvetési kapcsolatainak lebonyolítása közvetlenül a tröszt keretébe tartozó vállalat és az első fokú adóhatóság között történik (pl. eszközlekötési járulék, központosításra kerülő amortizáció, forgalmi adó, árkiegészítés stb.).