adozona.hu
38/1976. (X. 31.) PM rendelet
38/1976. (X. 31.) PM rendelet
a háztáji és kisegítő gazdaságok jövedelemadójáról szóló 36/1976. (X. 17.) MT rendelet végrehajtásáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A 36/1976. (X. 17.) MT rendelet 13. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem:
Vhr. 1. § (1) Háztáji és kisegítő gazdaságok jövedelemadójának fizetésére köteles a mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezet tagja, a mezőgazdasági szakszövetkezet és mezőgazdasági szakcsoport tagja, az egyéni gazdálkodó, valamint az egyéb foglalkozású személy, ha mezőgazdaságilag művelhető (aranykoronában kifejezett kataszteri tisztajövedelemmel rendelkező) földterületet bá...
(2) Bérbeadás esetében a földterület használója a haszonbérlő.
(3) Mezőgazdaságilag művelhető földterületnek kell tekinteni a mező- és erdőgazdasági ingatlanon kívül az egyéb célokra szolgáló területet is (házhelyet, a lakóház körüli kertet, gyümölcsöst stb.), kivéve az ingatlannyilvántartás által a művelés alól kivett földterületet (utat, udvart stb.).
(4) A földhasználaton alapuló adókötelezettséget nem érinti, hogy a fizetésre kötelezettnek a mezőgazdaságilag művelhető földből van-e jövedelme. Jogcím nélküli földhasználat esetén a tényleges földhasználó az adófizetésre kötelezett.
a) a szántóföldi növénytermelés, a szabadföldi kertészet, kivéve a virágkertészetet és a dísznövény termesztését;
b) az üvegházi, a melegágyi (ablakkeretes, műanyagfóliás stb.) zöldségkertészet és a gombatermesztés:
c) a szőlő- és gyümölcstermelés;
d) a facsemete és egyéb faiskolai termékek (pl. karácsonyfa), gyökeres szőlővessző, szőlőoltvány, málna-, egres-, ribizlitő vagy bokor stb. termesztése;
e) az állattartás, állathizlalás, állatkeltetés, kivéve a kísérleti vagy díszállatok tartását;
f) a méhészet;
g) a halászat;
h) a bérszántás, kertépítés, kertgondozás és egyéb mezőgazdasági jellegű vállalkozások (állatnevelés, állatgondozás stb.).
(2) A mezőgazdasági tevékenységgel egy tekintet alá esik a saját előállítású termény, illetőleg a saját nevelésű és tulajdonú állat feldolgozása, függetlenül attól, hogy ezáltal ipari termék jön létre (vaj, kolbász, savanyúkáposzta, aszaltgyümölcs, száraztészta stb.), ha a tevékenységet, illetőleg az értékesítést nem iparjogosítvány alapján végzik.
(2) A lovak (öszvérek) korának megállapításánál vitás esetekben a községi, nagyközségi szakigazgatási szerv, városi, fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottságának mezőgazdasági és élelmezésügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerve, illetőleg a megyei, városi kerületi hivatal (a továbbiakban: helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv) állatnyilvántartását, illetőleg - a nyilvántartásban nem szereplő állat tekintetében - a hatósági állatorvos szakvéleményét kell irányadónak tekinteni.
Vhr. 4. § (1) Az adókötelezettség megállapítása szempontjából az adóév első napján fennálló állapot az irányadó.
(2) Ha az állami vagy szövetkezeti szerv, társadalmi szervezet a földterületet az év folyamán juttatja háztáji, illetményföldként vagy más címen és a juttatás a földterület teljes értékű használatát még biztosítja, a juttatást az adóév első napján fennállónak kell tekinteni. Ezt a szabályt kell alkalmazni az említett szervek föld-bérbeadásánál is.
(3) Annak az állampolgárnak az adófizetési kötelezettsége, aki a (2) bekezdésben említett szervtől, szervezettől évközben vásárol lovat (öszvért), a vásárlást követő hónap 1. napjától kezdődik. Ilyen esetben a tulajdonos (haszonélvező) az évi lóadó időarányos részét fizeti.
Vhr. 5. § (1) A közös háztartáshoz tartozók a férj (apa), ha ő nem él, az anya neve alatt együtt adóznak. A közös háztartáshoz való tartozást az adóév első napján fennálló állapot szerint kell elbírálni. Abban a tekintetben, hogy mely családtagokat kell közös háztartáshoz tartozónak tekinteni, a lakosságra vonatkozó adóigazgatási, valamint az illetékekkel kapcsolatos eljárás általános szabályairól szóló rendelkezéseket kell alkalmazni.
(2) A közös háztartáshoz tartozók által használt valamennyi földterület, illetőleg a tulajdonukbari (haszonélvezetükben) levő lovak (öszvérek) után az adót a férj (apa), illetőleg az anya nevére keh kivetni.
(3) A közös háztartásban élő személyek által használt háztáji vagy illetményföldet - az adó megállapításánál - összevonni nem lehet. Ilyen esetben a földterület utáni jövedelemadót külön-külön kell megállapítani és a (2) bekezdésben foglaltak szerint egyösszegben előírni.
(4) A háztáji gazdaság és az illetményföld területét össze kell vonni a közös háztartáshoz tartozó azoknak a családtagoknak az egyéb címen használt földterületével, akik nem tagjai mezőgazdasági termelőszövetkezetnek.
(2) A jogosultságot vitás esetben a termelőszövetkezet igazolja.
(2) Annak elbírálásánál, hogy a földterület az (1) bekezdés szerinti mértékek valamelyikét eléri-e, az adózó által az ország területén használt összes földterületet művelési áganként kell figyelembe venni.
a) dió és gesztenye 20 év;
b) alacsony- és közepestörzsű alma és körte vadalanyon 8 év;
c) alma termőkaros orsó ÉM IV. és IX. alanyon, körte termőkaros orsó birsalanyon és birs 5 év;
d) őszibarack 4 év;
e) köszméte, piros és fekete ribiszke, egyéb bokor gyümölcsös 3 év;
f) málna 2 év;
g) fel nem sorolt gyümölcsök, ideértve a vegyes gyümölcsöt is, 6 év.
Vhr. 9. § (1) Az új telepítéssel kapcsolatos adómentességet az adózó kérelmére kell engedélyezni, a telepítés előzetes engedélyezéséről, valamint szakszerű elvégzéséről szóló írásbeli igazolás alapján. Az igazolást a helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv adja ki.
(2) Ha a település belterületén levő, 3000 négyzetméternél kisebb területen telepítettek házikerti gyümölcsöst, illetőleg 1500 négyzetméternél kisebb területen házikerti szőlőt, akkor az ideiglenes adómentesség az (1) bekezdésben foglalt előzetes telepítési engedély nélkül is megadható. A telepítés megtörténtének igazolására azonban ilyen esetben is szükség van.
(3) Az ideiglenes adómentesség engedélyezését a használt földterület fekvése szerint illetékes községi, nagyközségi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervénél, a városi és a fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottságának pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szervénél (a továbbiakban: adóhatóság) kell kérni abban az évben, amelyben a telepítés befejeződött. A helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv igazolását az adómentesség elnyerésére irányuló beadványnak kell tekinteni. Az ideiglenes adómentességet a telepítés befejezését követő évtől kezdődően kell engedélyezni.
(4) Ha az ideiglenes adómentesség iránti kérelmet elkésve nyújtják be, az ideiglenes adómentesség csak az adómentesség időtartamából még le nem járt évekre engedélyezhető.
(2) Ha a tanácsi kezelésben levő állami föld használatára kötött szerződést később bármely okból felbontják, az ideiglenes adómentességet -az 5 éves időtartamból még hátralevő évre (évekre) - az új használó részére is engedélyezni kell.
(3) Az ideiglenes adómentesség engedélyezéséhez a helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv a nyilvántartása alapján évenként, március hó 1. napjáig közli az adóhatósággal azoknak a nevét, akik az adóévben ilyen címen földet használnak. A használó nevén kívül a föld nagyságára és művelési ágára vonatkozó adatokat is közölni kell.
(2) Az ideiglenes adómentesség igénybevételéhez a földhasználó köteles a termékértékesítési szerződés egy példányát a szerződés megkötését követő 30 napon belül a használt földterület fekvése szerint illetékes adóhatóságnál bemutatni. Az adóhatóság a szükséges adatokat nyilvántartásba veszi, és az adómentesség engedélyezését a szerződésre rávezeti.
(3) A földhasználó a szerződés teljesítését, illetőleg a szerződött terület zöldségtermelésre történt hasznosítását és az e területről származó termékeknek a szerződés alapján átadását a szerződést kötő szocialista szervezet nyilatkozatával igazolni köteles. Az adóhatóság utólag e területre is megállapíthatja az adót, ha a földhasználó a nyilatkozat bemutatását a felszólítást követő 15 napon belül elmulasztja. Nem lehet adót utólag megállapítani, ha a teljesítés rendkívüli növényegészségügyi vagy elemi kár miatt maradt el, és ezt a járási, városi, fővárosi kerületi növényvédelmi felügyelő, illetőleg elemi kár esetén a kárbecslő bizottság igazolja.
Az adó alapja és mértéke
a) a földhasználatból származó átlagjövedelem alapján megállapított, egy hektárra eső adótételből;
b) a mezőgazdasági termelési tevékenységből eredő, az átlagosnál lényegesen magasabb árbevétel esetén az árbevétel után adókulcsokkal meghatározott adóból;
c) a lovak (öszvérek) darabszáma alapján megállapított adótételből.
(2) A mezőgazdasági termelőszövetkezet tagjánál az R. 5. §-a (1) bekezdésének alkalmazását nem zárja ki az, hogy a tag földterülete - a tagot a termelőszövetkezeti törvény szerint a tényleges használattól függetlenül megillető 1100 négyzetméter földterület figyelembevételével - a 6000 négyzetmétert meghaladja. Az adót ilyen esetben is a 6000 négyzetméterig terjedő földterületet használók adótételével, de a mezőgazdaságilag művelhető teljes földterület alapján kell kivetni.
(3) Az illetményföld használatára jogosult személy adójának megállapításánál az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
(2) Ha az illetményföldre jogosult természetbeni vagy pénzbeli juttatásban részesül, az illetményföld nagyságát olyan mértékűnek kell tekinteni, mint amely a jogosultat a jogszabály szerint megilletné.
(2) A helyi tanács végrehajtó bizottsága az 1977. évre megállapított, földterület utáni adótételeket mindaddig nem változtathatja meg, amíg az R. 1. sz. mellékletében meghatározott országos adótételek érvényben vannak.
Vhr. 19. § Az adónak a földterület után fizetendő részét a tárgyévi földhasználat alapulvételével, a tárgyévre érvényes adótételek alkalmazásával kell kivetni.
Vhr. 20. § (1) A földterület utáni jövedelemadó megállapításához a földhasználókat a használt földterület nagyságára (birtokcsoportjára), művelési ágára (művelési ágcsoportjára) és művelési ágankénti aranykoronában kifejezett kataszteri tisztajövedelmére (minőségi csoportjára) tekintettel az R. 1. sz. melléklete szerint kell csoportokba sorolni.
(2) Az R. 1. sz. melléklete I. rész a) és b) pontjának megfelelően a háztáji és kisegítő gazdaságokat a használt földterület nagysága szerint a következőképpen kell birtokcsoportokba sorolni:
800, illetőleg 1500 m2-től 6000 m2-ig terjedő háztáji és kisegítő gazdaság,
6000 m2-nél nagyobb, de 1,8 ha-t meg nem haladó,
1,8 ha-nál nagyobb, de 3 ha-t meg nem haladó, 3 ha-nál nagyobb, de 4,8 ha-t meg nem haladó, 4,8 ha-nál nagyobb, de 6 ha-t meg nem haladó, 6 ha-nál nagyobb, de 9 ha-t meg nem haladó, 9 ha-nál nagyobb, de 12 ha-t meg nem haladó, 12 ha-nál nagyobb, de 15 ha-t meg nem haladó
és
15 ha-nál nagyobb háztáji és kisegítő gazdaság.
(3) A birtokcsoportba sorolásnál a használatban levő összes mezőgazdaságilag művelhető földterületet figyelembe kell venni. Kivételt képez az a földterület, amely adómentes. Az ideiglenesen mentes földterületeket azonban az egyébként adóztatható földterület birtokcsoportjának megállapításánál számításba kell venni.
(4) Az egyes művelési ágcsoportokba tartozó földterületeknél a töredék területeket 100 négyzetméterre kerekítve kell számításba venni úgy, hogy az 50 négyzetméteren aluli területet számításon kívül kell hagyni, az 50 négyzetméter és ennél nagyobb részterületet pedig 100 négyzetméterenként kell figyelembe venni.
(5) A művelési ágcsoporton belül a földterületek minőségi csoportjainak megállapítása az egyes művelési ágcsoportba tartozó földterületet egy hektárra eső átlagos kataszteri tisztajövedelmének kiszámítása útján történik.
(6) Az R. 1. sz. melléklete I. rész a) és b) pontjának megfelelően a minőségi csoportok a földterületek művelési ágcsoportjainak 1 hektárra eső átlagos kataszteri tisztajövedelme szerint a következők:
a) szántó és rétnél: 7 aranykoronáig, 7,01 aranykoronától 13,90 aranykoronáig, 13,91 aranykoronától 20,90 aranykoronáig, 20,91 aranykoronától 27,80 aranykoronáig, 27,80 aranykoronánál több;
b) szőlő, kert, gyümölcsösnél: 15,60 aranykoronáig, 15,61 aranykoronától 31,30 aranykoronáig, 31,31 aranykoronától 43,40 aranykoronáig, 43,41 aranykoronától 60,80 aranykoronáig, 60,80 aranykoronánál több;
c) legelő, erdő, nádasnál: 5,20 aranykoronáig, 5,21 aranykoronától 13,90 aranykoronáig, 13,90 aranykoronánál több.
(7) Valamely művelési ágcsoportba tartozó földterület átlagos kataszteri tisztajövedelmének megállapítása a művelési ágcsoportba tartozó összes földterület kataszteri tisztajövedelmének és a művelési ágcsoportba tartozó négyzetméterre átszámított összes területnek egybevetésével történik.
Vhr. 21. § (1) A földterület után megállapított és a kétévesnél idősebb lovak (öszvérek) darabszáma szerint járó adótételeket közszemlére kell kitenni az adófizetésre kötelezettek tájékoztatására.
(2) Az adó földterület utáni részének kivetésére a használt földterület fekvése szerinti adóhatóság, a lovak (öszvérek) darabszáma után járó adó kivetésére a lótartó állandó lakóhelye szerinti adóhatóság illetékes.
(3) Az adóhatóság az adókivetés alapját képező földterület terjedelmét, művelési ágát, aranykoronában kifejezett kataszteri tisztajövedelmét és a lovak (öszvérek) darabszámát az adóbejelentés, illetőleg az ingatlannyilvántartás munkarészeiben foglalt adatok alapján köteles megállapítani.
(4) Az adóhatóság a kivetett adó összegéről a földhasználókat határozattal értesíti. Az adózó a határozatban közölt adót fizeti mindaddig, amíg az adókivetés alapja meg nem változik.
(3) A (2) bekezdésben említett mértéknél nagyobb mérvű eltérést a pénzügyminiszter engedélyezhet.
Vhr. 22. § Az adótételeknek az R. 7. §-a (3) bekezdésén alapuló felemeléséhez a fővárosi, a megyei és a megyei városi tanács végrehajtó bizottságának pénzügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerve a végrehajtó bizottság előzetes hozzájárulása alapján tesz javaslatot a pénzügyminiszternek.
(2) Az adó alapja az adóévet megelőző évben növénytermelésből, állattartásból, valamint egyéb, a Vhr. 2. § (1) bekezdése szerinti mezőgazdasági tevékenységből származó árbevétel, kivéve a szarvasmarha és a tej értékesítéséből eredő árbevételt. Árbevételként kell figyelembe venni a gazdálkodással összefüggő olyan bevételt is. amely saját termelésű, illetőleg előállítású termények, termékek ipari feldolgozásából keletkezett.
(3) Nem kell árbevételként figyelembe venni a gazdálkodással össze nem függő (pl. az önálló ipari vagy kereskedelmi tevékenységből származó) bevételeket, valamint az egyéb, nem árueladásból származó bevételeket (tiszteletdíj stb.).
(4) Ha a külön jövedelemadó fizetésére kötelezett a Vhr. 33. §-ában foglalt adóbejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, vagy a bejelentésben közölt adatok az adóztatás alapjául nem fogadhatók el, az adó alapját becsléssel kell megállapítani. A becslést a rendelkezésre álló adatok, illetőleg egyéb ismérvek alapján, vagy más hasonló adózóval való összehasonlítás útján kell elvégezni.
a) 200 001 forinttól 207 000 forintig az eggyel alacsonyabb fokozat felső határa alapján számított adó (2000 forint) és a felső határt (200 000 forintot) meghaladó árbevétel 30%-ának,
b) 250 001 forinttól 259 000 forintig az eggyel alacsonyabb fokozat felső határa alapján számított adó (5000 forint) és a felső határt (250 000 forintot) meghaladó árbevétel 30%-ának,
c) 300 001 forinttól 325 000 forintig az eggyel alacsonyabb fokozat felső határa alapján számított adó (9000 forint) és a felső határt (300 000 forintot) meghaladó árbevétel 40%-ának
együttes összege lehet.
(2) A külön jövedelemadóról és az alkalmazottankénti adófelemelésről az adózót részletesen megindokolt határozat útján kell értesíteni.
(2) Az adókedvezmény feltételeinek fennállását az adóévet közvetlenül megelőző év tekintetében kell elbírálni. Az adókedvezmény elbírálásához szükséges adatokat a szövetkezet vezetősége köteles közölni az adóhatósággal. A közlésnek tartalmaznia kell tagonként a tag által használt arra a földterületre vonatkozó adatokat, amely után a tagot vagyoni hozzájárulási kötelezettség terheli, továbbá azt, hogy a tag a szövetkezettel szembeni kötelezettségének eleget tett-e.
(2) A jogosultság elbírálásánál más adóköteles jövedelemnek azt kell tekinteni, ami után általános jövedelemadót kell fizetni, de a ház (lakás) bérbeadásából származó jövedelmet figyelmen kívül kell hagyni.
(3) Munkaképes férfi családtagnak kell tekinteni a közös háztartásban élő fiúgyermeket, ha az adóévet megelőző évben a 16. életévét betöltötte és az együttadózó nagykorú férfi családtagot, ha nem munkaképtelen. A családtag munkaképtelenségét hatósági orvosi bizonyítvánnyal kell igazolni.
(4) A (3) bekezdésben szereplő munkaképes családtagnak nem tekinthető, aki tényleges katonai szolgálatát teljesíti vagy iskolai tanulmányokat
folytat.
(2) A gazdaságban közreműködő családtag után járó adókedvezmény megilleti a rendszeresen idegen munkaerőt foglalkoztató adózót is.
(3) Az árbevételből le kell vonni az adózó által az adóztatás alapját képező időszakban 20 ezer forintot meghaladó összegben állami, szövetkezeti szervtől vásárolt, mezőgazdasági termelést szolgáló gépek értékét, legfeljebb 100 ezer forint öszszegig.
(4) A külön adófizetési kötelezettséget nem szünteti meg az, hogy az adókedvezmény beszámításával az árbevétel összege az R. 2. sz. mellékletében a különadó megállapításának feltételeként meghatározott mérték alá csökken. Ilyen esetben a külön jövedelemadót az adókedvezménnyel csökkentett árbevétel alapulvételével, de a teljes árbevételnek megfelelő adókulccsal kell kiszámítani. A tényleges évi árbevételnek megfelelően kell kiszámítani a fizetendő különadót azokban az esetekben is, amelyeknél az árbevétel az adókedvezmény beszámításával alacsonyabb fokozat alá esik.
(2) A felújított szőlőterületre megállapított adóból legfeljebb két évi adókedvezmény jár. Meghatározott borvidéken (hegy- és dombvidéken ún. történelmi körzetekben) a legfeljebb 50%-os pótlás esetén két évi, ezt meghaladó pótlás esetén három évi adókedvezményt kell adni.
(3) Az adókedvezményre vonatkozó igényt a felújítás befejezésének évében kell írásban bejelenteni az adóhatóságnál. A kérelemhez csatolni kell a szőlőterület fekvése szerint illetékes helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv arra vonatkozó igazolását, hogy a felújítás milyen módon történt és a felújítás (a tőkehiány pótlása) százalékos aránya mekkora volt.
(4) Az adókedvezményt a szőlőterületen végzett pótlás, felújítás arányában kell megadni. A kedvezmény mértéke elérheti a fizetendő adó 100%-át.
(2) Az adó csökkentését, illetőleg az adó törlését a károsult adófizetésre kötelezettek egyenként vagy közösen - szóban vagy illetékmentes beadványban - kérhetik az adóhatóságtól. A kérelmet az elemi csapás bekövetkezését követő 30 napon belül kell előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell a károsult földrészletnek az ingatlannyilvántartás szerinti helyrajzi számát, művelési ágát és területének nagyságát tartalmazó kimutatást.
(3) A kár mértékét a községi (városi) tanács végrehajtó bizottsága által alakított kárbecslő bizottság állapítja meg. A kárbecslő bizottság tagjai: a helyi tanács végrehajtó bizottsága által kijelölt két személy, az adóhatóság egy dolgozója, továbbá a helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv kiküldötte. A bizottságban - a kár szakszerű megállapítása céljából - legalább egy mezőgazdasági szakember közreműködését biztosítani kell. A bizottság vezetője az adóhatóság kijelölt dolgozója.
(4) A kárbecslő bizottság a kár bejelentését követően köteles megállapítani a kár jellegét, a kárt szenvedett terület nagyságát, valamint azt, hogy a terület a gazdasági év folyamán hasznosítható-e. A kárbecslő bizottság későbbi teendője annak megállapítása, hogy az elemi csapás következtében milyen mérvű károsodás következett be.
(5) A kár mértékét a tartósan nyerhető (2-4 évi) átlagos termésmennyiség figyelembe vételével, a kárt szenvedett terület terméseredménye csökkenésének százalékában kell megállapítani. Ha a kárt szenvedett területet a gazdasági év folyamán utólag hasznosították, akkor a kárbecslő bizottságnak a terméscsökkenés megállapításánál figyelembe kell vennie az utóhasznosítás eredményét is.
(6) A kárt szenvedett terület nagyságát adófizetésre kötelezettek szerint - művelési ágcsoportonként -, valamint a kár mértékét a helyszínen a kárfelvételi jegyzékbe be kell vezetni. A károsultakkal vagy megbízottaikkal a kárfelvételi jegyzékben a rájuk vonatkozó adatokat alá kell iratni. Ha a kármegállapítással a kárbecslő bizottság valamely tagja nem ért egyet, vagy a kárfelvételi jegyzéknek a károsultakkal történő aláíratása alkalmával merülnek fel a károsult területtel vagy a kár százalékával kapcsolatban panaszok, észrevételek, ezeket jegyzőkönyvbe kell venni és a kárfelvételi jegyzékhez kell csatolni.
(7) Az elemi kár mértékének megállapítása, valamint az ennek megfelelő adó törlése tárgyában az első fokú adóhatóság határoz.
(2) Fellebbezni lehet nemcsak az adó kivetése, felemelése és törlése, hanem az R. alapján hozott bármely első fok öntés vagy intézkedés ellen is.
(3) A fellebbezést annál a szervnél kell benyújtani, amely a sérelmezett döntést, illetőleg intézkedést tette. A fellebbezés tárgyában a közvetlen felettes pénzügyi szerv dönt.
(2) Az adóbejelentést az erre a célra szolgáló hivatalos nyomtatványon kell megtenni. A bejelentésnek - községenkénti (városonkénti) részletezéssel - tartalmaznia kell a használt földterület nagyságát, művelési ágát, aranykoronában kifejezett kataszteri tisztajövedelmét és a használat jogcímét, valamint tartalmaznia kell a tulajdonban (haszonélvezetben) levő kétévesnél idősebb lovak (öszvérek) darabszámát.
(3) Nem köteles évenként bejelentést adni az, akinek az előző évben használt és adóztatott földterülete nagyságában és művelési ágában, valamint a tulajdonában (haszonélvezetében) levő, kétévesnél idősebb lovak (öszvérek) darabszámában változás nem következett be. \
(4) A közös háztartásban élő valamennyi családtag által használt földterületet, valamint a tulajdonukban (haszonélvezetükben) levő lovakat (öszvéreket) a férj (apa), illetőleg az anya köteles bejelenteni.
(5) Az állami gazdaság, állami erdőgazdaság, az egyéb állami szerv, valamint a mezőgazdasági termelőszövetkezet és az egyéb szövetkezeti szerv, társadalmi stb. szervezet az általa kiosztott háztáji és illetményföldekről, illetve a föld helyett adott természetbeni vagy pénzbeli juttatásokról köteles - március hó 1. napjáig - a földterület fekvése szerint illetékes adóhatósághoz évenként bejelentést tenni. A bejelentésben személyenként kell közölni a használatba adott föld mértékét és művelési ágát, illetőleg a föld helyett nyújtott juttatásokat.
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott szerv, szervezet 1978. évtől kezdődően csak azokra a tagjaira (alkalmazottaira) vonatkozóan köteles évenként bejelentést adni, akiknél az előző évhez képest a földterület mértékében és művelési ágában változás következett be.
(7) Az (5) bekezdésben foglalt rendelkezés nem érinti a termelőszövetkezeti tagnak, illetőleg az ott említett alkalmazottnak azt a kötelezettségét, hogy a használatában levő földterületről és a tulajdonában (haszonélvezetében) levő lovakról (öszvérekről) adóbevallást kell adnia.
Vhr. 33. § (1) Annak megállapítása céljából, hogy a fizetésre kötelezett az átlagosnál lényegesen magasabb árbevétele alapulvételével adózni köteles-e, az adóévet közvetlenül megelőző évben a gazdálkodásból elért árbevételéről adóbejelentést köteles tenni az,
a) aki mezőgazdasági termeivények értékesítéséből évi 150 ezer forintot meghaladó értékű árbevételt ért el;
b) aki gazdaságában az adóévet megelőző évben rendszeresen idegen munkaerőt foglalkoztatott, ha a kifizetett munkabér pénzbeli vagy természetbeni értéke együttesen a 20 ezer forintot elérte, vagy akinek gazdaságában a megelőző évben legalább egy személy 90 napon át dolgozott.
c) akit az adóhatóság a gazdálkodásból elért árbevétele bejelentésére felszólít.
(2) Az adóbejelentést hivatalos nyomtatványon kell megtenni a tevékenység folytatásának helye szerint illetékes adóhatósághoz a Vhr. 32. §-ának (1) bekezdésében meghatározott időpontig.
Madarasi Attila s. k.,
pénzügyminisztériumi államtitkár
1. számú melléklet a 36/1976. (X. 17.) MT rendelethez
2. számú melléklet a 36/1976. (X. 17.) MT rendelethez Az árbevétel után számított külön jövedelemadó