adozona.hu
36/1979. (XI. 1.) MT rendelet
36/1979. (XI. 1.) MT rendelet
a vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. tv. 66. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Minisztertanács a következőket rendeli:
A rendelet hatálya kiterjed - a mezőgazdaság ágazatba sorolt állami vállalat és a vízgazdálkodási társulat kivételével - az állami vállalatra, a trösztökre, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetekre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari szövetkezetre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetk...
(1) A rendelet hatálya kiterjed - a mezőgazdaság ágazatba sorolt állami vállalat és a vízgazdálkodási társulat kivételével - az állami vállalatra, a trösztökre, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetekre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari szövetkezetre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá az állami vállalatra vonatkozó jövedelemszabályozási rendszer szabályai szerint működő jogi személyiségű gazdasági társulásra (a továbbiakban együtt: vállalat).
(2) A tröszt irányítása alatt működő vállalatok a nyereségadózás, az érdekeltségi alap képzés és felhasználás szempontjából egy vállalatnak minősülnek. Ez a rendelkezés a trösztök és a tröszti keretekben működő vállalatok jogkörét, belső érdekeltségi rendszerét nem érinti; e vonatkozásban a trösztök alapító határozatában foglaltak az irányadók. A trösztnek meg kell határoznia az irányítása alatt működő vállalatok érdekeltségének feltételeit, és azokat köteles a vállalatokkal előre közölni.
(3) A rendelet mellékletében felsorolt vállalatok jövedelemszabályozásának rendszerét a pénzügyminiszter az Országos Tervhivatal elnökével, a munkaügyi miniszterrel, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben - az érdekelt ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével - állapítja meg.
(1) A vállalat az állóeszköz-állománya után elszámolt éves értékcsökkenési leírás negyven százalékát köteles befizetni. A pénzügyminiszter - az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben - egyes vállalatokra vagy meghatározott célokat szolgáló állóeszközökre más befizetési mértéket is megállapíthat.
(2) A szövetkezeteket és a szövetkezeti vállalatokat az értékcsökkenési leírás befizetésének kötelezettsége nem terheli.
(1) A vállalat a kifizetett munkabérek huszonnégy százalékának megfelelő bérjárulékot (társadalombiztosítási járulékot) fizet.
(2) A vállalat a természeti feltételek eltéréséből, a termelési, forgalmazási sajátosságokból és ár-rendszeri okokból származó jövedelmek után termelési, kereskedelmi, különbözeti termelői forgalmi, import-forgalmi, fogyasztói forgalmi adót, valamint az állami telkek után használati és igénybevételi díjat fizet.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott adókat a pénzügyminiszter - az ágazati miniszter véleményének figyelembevételével, a szövetkezetek, szövetkezeti vállalatok és a szövetkezetek részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervének egyetértésével - külön jogszabályban állapítja meg, vagy egyes esetekben közvetlenül is kivetheti.
(4) A (2) bekezdésben meghatározott fizetési kötelezettségek elrendelésénél a pénzügyminiszter állapítja meg, hogy a kötelezettség (ha az normatív) a mérleg szerinti eredményt, vagy (ha az nem normatív) az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredményt terheli-e.
A vállalat a nem rubel elszámolású viszonylatból származó importanyagok beszerzési árainak ingadozása miatti ár- és jövedelemhatások mérséklése céljából - külön jogszabályban meghatározott esetekben és módon - vállalati árkülönbözeti tartalékalapot képezhet.
(1) A pénzügyminiszter a vállalatnak - külön jogszabály szerint, illetőleg egyes esetekben közvetlenül - termelési árkiegészítés, dotáció, fogyasztói árkiegészítés, import árkiegészítés, termelés korszerűsítési támogatás formájában vagy egyéb formában az eredményt érintő támogatást nyújthat. A támogatás folyósítását a pénzügyminiszter előre meghatározott feltételek teljesítéséhez kötheti.
(2) A pénzügyminiszter állapítja meg - a felügyeletet ellátó szerv és az ágazati miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) véleményének figyelembevételével, szövetkezetek, szövetkezeti vállalatok és a szövetkezetek részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervének egyetértésével - a támogatás feltételeit.
(3) A pénzügyminiszter állapítja meg azt, hogy a támogatást (ha az normatív) a mérleg szerinti eredménybe, vagy (ha az nem normatív) az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredménybe kell beszámítani.
(4) A pénzügyminiszter - külön jogszabály alapján - a vállalati érdekeltségi alapokat közvetlenül érintő támogatásokat nyújthat.
A különbözeti termelői forgalmi adót a külkereskedelmi forgalom lebonyolításában érdekelt vállalatok részére - átalány formájában - a pénzügyminiszter, külön jogszabályban meghatározott módon, visszatéríti.
(1) A jóléti és kulturális alapot a vállalati dolgozók jóléti (szociális, kulturális és sport) céljaira kell felhasználni.
(2) A jóléti és kulturális alap forrásairól és felhasználásának szabályairól külön jogszabály rendelkezik.
(1) A Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsa és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsa érdekképviseleti körébe tartozó szövetkezet, szövetkezeti vállalat és ezek jogi személyiségű gazdasági társulása az érdekképviseleti szervek fenntartásához való hozzájárulás összegét, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetek a Tagsági Érdekeltségi Alapra elszámolható összeget is - külön jogszabály szerint - adózatlan eredményükből fizetik.
(2) A Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa érdekképviseleti körébe tartozó gazdasági társulásoknál az érdekképviseleti szervek fenntartásához való hozzájárulásra a mezőgazdasági ágazatba sorolt gazdasági társulásokra, vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
A vállalat az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyeresége tíz százalékát - külön jogszabály szerint - városi és községi hozzájárulásként fizeti be.
A vállalat
a) a beszámolási időszak elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereségének - jogszabályban meghatározott rendelkezések alapján - módosított összege után negyvenöt százalék általános nyereségadót;
b) az általános nyereségadóval csökkentett nyereségből képzett részesedési alap után - jogszabályban meghatározott módon - progresszív nyereségadót
köteles fizetni.
11. §
A nyereségadó bevallása és befizetése önadóztatás formájában történik.
(1) A vállalat a városi-községi hozzájárulással és az általános nyereségadóval csökkentett nyeresége arányában - a jogszabályban előírt mértékben, az ott meghatározott szint eléréséig - kötelező tartalékalapot képez.
(2) A vállalat kötelező tartalékalapját - visszapótlási kötelezettséggel - veszteség rendezésére, az általános nyereségadóval és kötelező tartalékalap képzéssel, valamint visszapótlási kötelezettséggel csökkentett nyereség kiegészítésére, az érdekeltségi alapok hiányának pótlására és egyéb, jogszabályban meghatározott célra használhatja fel.
(1) A vállalat a jogszabályok előírásainak figyelembevételével, a szakszervezet vállalati szervének, ipari szövetkezeteknél a szövetkezeti bizottság véleményét kikérve dönt arról, hogy a városi-községi hozzájárulással - szövetkezeteknél az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával is -, az általános nyereségadóval és a kötelező tartalékalappal, valamint visszapótlási kötelezettséggel, továbbá a vállalati magasabb vezető állású dolgozók prémiumával, jutalmával csökkentett nyereség mekkora hányadát fordítja fejlesztési, illetőleg részesedési alap képzésére.
(2) Ha a vállalat a városi-községi hozzájárulással - szövetkezeteknél az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával is -, és az általános nyereségadóval és a kötelező tartalékalappal, valamint a visszapótlási kötelezettséggel, továbbá a vállalati magasabb vezető állású dolgozók prémiumával, jutalmával csökkentett nyereséget nem kívánja az (1) bekezdésben meghatározott alapokra a mérlegkészítés időpontjában felosztani, a fel nem osztott részből elkülönített tartalékalapot képez.
(3) A vállalat az elkülönített tartalékalapot a részesedési és a fejlesztési alapra vonatkozó szabályok szerint - a tárgyévben és az azt követő években, év közben is - felhasználhatja, vagy jogszabályi előírások alapján más vállalatoknak átadhatja.
(4) A magasabb vezető állású dolgozó éves prémiumának és komplex értékelésen alapuló jutalmának forrása - eltérő rendelkezések hiányában - a városi-községi hozzájárulással - szövetkezetnél az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával is a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a Tagsági Érdekeltségi Alapra történő befizetéssel is -, a külön jogszabály szerint meghatározott fizetési kötelezettségekkel, valamint általános nyereségadóval, kötelező tartalékképzéssel és visszapótlással csökkentett nyereség.
(1) A fejlesztési alapot a vállalat alapvetően állóeszközeinek pótlására és bővítésére, valamint forgóeszközeinek bővítésére fordíthatja. Ha a vállalat a fejlesztési alapot terhelő egyéb kötelezettségeinek eleget tett, fejlesztési alapját - a pénzügyminiszter által meghatározott módon - más vállalatnak, intézménynek vagy tanácsnak, szövetkezetek, szövetkezeti vállalatok, szövetkezeti gazdálkodó szervezet részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében érdekképviseleti szervnek is átengedheti.
(2) A fejlesztési alap pénzügyi forrásairól külön jogszabály rendelkezik.
(1) A vállalat a városi-községi hozzájárulással - szövetkezeteknél az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával -, az általános nyereségadóval és a kötelező tartalékalappal, valamint visszapótlási kötelezettséggel, továbbá a vállalati magasabb vezető állású dolgozók prémiumával, s jutalmával csökkentett nyereségből progresszív adófizetési kötelezettség mellett részesedési alapot képezhet.
(2) A részesedési alapba kell helyezni a külön jogszabályban meghatározott egyéb összegeket is.
(3) A részesedési alapot - a (4) bekezdésben meghatározott kötelezettségek kivételével - a vállalati dolgozók anyagi ösztönzésére és külön jogszabályban meghatározott célokra kell fordítani.
(4) A vállalat a részesedési alapból - külön jogszabály szerint - bérfejlesztési befizetést köteles teljesíteni.
(1) Ez a rendelet 1980. január 1. napján lép hatályba, egyidejűleg a 28/1975. (XI. 15.) MT számú rendelet, az ezt módosító 51/1973. (XI. 3.) MT számú rendelet, az 1032/1975. (XI. 22.) Mt. h. számú határozat 1. és 2. pontja, a 2019/1970. (VIII. 19.) Korm. számú és az ezt módosító kiegészítő 2030/1975. (XI. 13.) Mt. h. számú határozat hatályát veszti.
(2) Az 56/1978. (XII. 16.) MT számú rendelet 2. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"2. §. Az egészben vagy részben külföldi tulajdonban levő, a Magyar Népköztársaság területén székhellyel rendelkező jogi személyek és egyéb szervezetek a kifizetett munkabérek huszonnégy százalékának megfelelő bérjárulékot (társadalombiztosítási járulékot) kötelesek fizetni."
(3) A kizárólag mezőgazdasági szövetkezetek által alapított a nem mezőgazdasági és nem élelmiszeripari ágazatba sorolt jogi személyiségű gazdasági társulásokra a rendelet rendelkezéseit 1981. január 1-től - elsőként az 1981. évi eredményei-számolás során - kell alkalmazni, kivéve, ha ezt megelőző időponttól az állami vállalatokra vonatkozó jövedelemszabályozási és érdekeltségi rendszer szabályai szerint működnek.
(4) A rendelet végrehajtásának szabályait - a részesedési alap felhasználásának és a bér szabályozás rendjének szabályait kivéve - az Országos Tervhivatal elnökével, az Országos Anyag- és Ár-hivatal elnökével, a munkaügyi miniszterrel, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával, továbbá a szövetkezetek, a szövetkezeti vállalatok és a szövetkezetek részvételével működő jogi személyiségű gazdasági társulások esetében a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervével egyetértésben és az érdekelt ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével a pénzügyminiszter rendelettel állapítja meg.
1. Kommunális és közüzemi szolgáltató vállalatok
2. Kulturális szolgáltatás ágazatba és a gyógyszer-kereskedelem alágazatba sorolt, valamint az egészségügyi miniszter felügyelete alá tartozó vállalatok
3. A lakásszolgáltatás ágazatba tartozó önálló ingatlankezelő vállalatok
4. Költségvetési üzemek
5. Vállalati gazdálkodási rend szerint működő műszaki kutató (fejlesztési) intézetek
6. Pénzintézetek, beleértve a takarékszövetkezeteket is
7. A 35/1978. (XII. 22.) PM számú rendelet 1. §-ának a) és b) pontjában felsorolt szervezetek
8. A külkereskedelmi ágazatba sorolt vállalatok
9. A geodéziai és térképészeti vállalatok, a Kartográfiai Vállalat
A pénzügyminiszter állapítja meg a külföldi érdekeltségekből származó jövedelmek után fizetendő adó mértékét és módját.