adozona.hu
NAV tájékoztató (AVÉ 2014/1.)
NAV tájékoztató (AVÉ 2014/1.)
a személyi jövedelemadó egy százalékával kapcsolatos eljárások 2014-től és 2015-től hatályba lépő változásairól
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Szftv.) átfogó módosítására került sor 2013. év végén, mely változások egy része 2014. január 1-jén lépett hatályba, a további változásokat pedig 2015. január 1-jén lépteti hatályba a módosítás.
Az új szabályok az 1%-os eljárások magánszemélyi "oldalát" érdemben nem érintik, e tekintetben pontosító, egyszerűsítő változás történt, az új rendelkezések d...
Az új szabályok az 1%-os eljárások magánszemélyi "oldalát" érdemben nem érintik, e tekintetben pontosító, egyszerűsítő változás történt, az új rendelkezések döntő többsége a civil szervezetek (alapítványok, egyesületek) kedvezményezetti eljárásaira vonatkoznak.
A civil szervezeteknek 2014. január 1-jétől az alábbi feltételeknek kell megfelelniük: belföldi székhellyel kell rendelkezni és nyilatkozni kell a közhasznú tevékenység folytatásáról, továbbá az alapszabály, alapító okirat szerint meg kell felelni az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV törvény 34. § (1) bekezdés d) pontja szerinti feltételnek (pártoktól való függetlenség). A módosításból kifolyólag már nem feltétel, hogy az adott szervezet kizárólag magyarországi közösség, illetve határon túli magyarság érdekében folytassa tevékenységét.
Külön indokolt megemlíteni a köztartozás-mentességet, mint a kedvezményezetté válás, illetve a felajánlott összeg kiutalásának feltételét. A korábbi szabályok alapján az a szervezet lehetett kedvezményezett, melynek a rendelkező nyilatkozat évének augusztus 1. napja és az általa - az adóhatóság felhívására - tett nyilatkozat időpontja között nem volt olyan lejárt esedékességű köztartozása, amelyre fizetési halasztást vagy részletfizetési kedvezményt nem kapott. Azaz az említett időintervallumban akár egy napig fennálló köztartozás is kizárta a kedvezményezetté válást. Az új rendelkezés alapján a köztartozás fennállását az állami adóhatóság kizárólag a kiutalás előtt vizsgálja, tehát már nem lesz releváns, hogy korábban állt-e fenn köztartozás. Köztartozás fennállása esetén az adóhatóság az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezései alapján intézkedik a kedvezményezett javára felajánlott adóösszegnek az általa nyilvántartott köztartozásra történő átvezetéséről. A kedvezményezett részére a köztartozások kiegyenlítését követően fennmaradó összeg utalható.
Fontos, hogy a módosítás hatályba lépésekor folyamatban lévő eljárásokban még a korábbi szabályok (kedvezményezetti feltételek, azok igazolása) érvényesülnek, mivel a fent ismertetett új rendelkezéseket a 2014. és az azt követő rendelkező évi felajánlásokkal összefüggő eljárásokban kell alkalmazni.
A működési költség meghatározása annyiban változott, hogy már nem vehetők figyelembe ilyen költségként a székhely, működési hely fenntartásával kapcsolatos kiadások akkor, ha az valamely alapító, tag, vezető tisztségviselő, alkalmazott vagy ezek hozzátartozója által - bármely jogcímen - lakás céljára használt ingatlana is egyben (korábban kizárólag a felsorolt személyek közeli hozzátartozójának magánlakása fenntartásával kapcsolatos költségeket nem lehetett elszámolni, tehát az előírás szigorúbb lett).
Ha az adóhatóság a kedvezményezett beszámolási kötelezettségének teljesítése során megállapítja, hogy a kedvezményezett az egy éves tartalékolási időt túllépte és a visszafizetési kötelezettségét nem teljesítette, erről határozatot hoz, amelyben a kedvezményezettet a közhasznú tevékenység megvalósítására az egy éves tartalékolási idő lejártáig fel nem használt, az ötezer forintot elérő összeg visszafizetésére kötelezi.
A civil kedvezményezettek a fenti adatszolgáltatást elektronikus úton, minden év szeptember 30-áig kérhetik. Az állami adóhatóság az 1%-os összeg átutalásának időpontját (mely 2015. évtől szeptember 30-a) követő 30 napon belül egy alkalommal, elektronikus úton adja át az adatokat. A tájékoztatás a magánszemély adott rendelkező évi érvényes nyilatkozata alapján történik. Tekintettel arra, hogy a fenti adatok személyes adatnak minősülnek, ezért a törvény meghatározza az adatok felhasználásának kereteit: a kedvezményezett az ily módon rendelkezésre álló adatokat kizárólag a közhasznú tevékenységével kapcsolatban a magánszeméllyel történő kapcsolatfelvételre, tájékoztatás nyújtására használhatja fel, és az adatokat kizárólag az adatszolgáltatást követő 5 évig kezelheti.
A kedvezményezettet kérelmére az állami adóhatóság korábban is térítésmentesen tájékoztatta a javára rendelkező -az adatszolgáltatás időpontjában - érvényes és érvénytelen, valamint el nem bírált nyilatkozatot tevők számáról, régiónkénti megoszlásáról, valamint az érvénytelen nyilatkozatok esetén az érvénytelenség okairól. Ez a térítésmentes tájékoztatás további szempontokkal bővül, ugyanis ezentúl a nyilatkozatok tevők megyénkénti, korcsoportonkénti megoszlásáról történő tájékoztatás is kérhető.
Végezetül, a rendelkező magánszemélyek értesítésével kapcsolatos alábbi változásra érdemes figyelemmel lenni. Az állami adóhatóság a rendelkező nyilatkozat - magánszemély érdekkörébe tartozó - érvénytelenségének megállapításáról a rendelkező nyilatkozat évének november 30-áig értesíti a magánszemélyt. Ezt az értesítést a jövőben az ügyfélkapuval rendelkező adózók kizárólag elektronikus úton kapják meg, és az ügyfélkapuval nem rendelkező adózók kapják kézhez továbbra is postai úton. Ugyanilyen módon fog történni a kedvezményezett érdekkörében meglévő körülmény miatti érvénytelenségéről szóló értesítés.
A kedvezményezetti feltételek, eljárások lényeges változásai miatt az állami adóhatóság honlapján folyamatosan közzétételre kerülő tájékoztatókat is érdemes figyelemmel kísérni.