adozona.hu
ÁSZ összefoglaló (HÉ 2007/23.)
ÁSZ összefoglaló (HÉ 2007/23.)
a Magyar Demokrata Fórum 2004-2005. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről (0703)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Párt 2004. és 2005. évi pénzügyi beszámolóit a Magyar Közlönyben és internetes honlapján határidőben nyilvánosságra hozta. A beszámolók összeállításánál nem érvényesítették a számviteli törvényben meghatározott valódiság, teljesség, következetesség és lényegesség elvét, melynek következtében a Párt gazdálkodásáról közölt adatok összességében nem feleltek meg a valós tájékoztatás követelményének. Könyvvezetési és bizonylatolási hibákból eredően az éves beszámolók nem tartalmazták az önkormán...
A beszámolási hibák a belső szabályozási rendszer összehangolatlanságából eredtek. Az alapszabály korábbi rendelkezésére intézkedtek a helyi pártszervek önálló jogi személyiségének megszüntetésére, de a központosításhoz szükséges hivatali gazdasági szervezet felállításáról, országosan egységbe foglalt számviteli szabályozásról és az eredményes kontrollt biztosító elszámolási kötelezettségről nem gondoskodtak. A Párt az előző ÁSZ-jelentés felhívására nem hozta szinkronba számviteli szabályozásait a vonatkozó jogszabályokkal, a megváltozott gazdálkodási sajátosságokhoz igazodva nem aktualizálta a vizsgált időszakot megelőzően hatályba helyezett számviteli politikáját és kapcsolódó értékelési, pénzkezelési, leltározási, pénzügyi és gazdálkodási szabályzatait. A számviteli politikában ellentmondásos a könyvvezetés szabályozása, mert a Párton belül központilag kettős, helyi szinten egyszeres könyvvezetést írtak elő. A könyvvezetés kombinált gyakorlata nem felelt meg a számviteli törvény és végrehajtási rendelete előírásának.
A központi könyvvezetéshez kialakított számlarend nem a számviteli törvénnyel összhangban rögzítette a Párt sajátosságait tükröző főkönyvi számlákat és azok kapcsolatait. Az Országos Hivatal gazdasági eseményeit közvetlenül a kettős könyvvitel főkönyvi számláira könyvelték. A területi irodák negyedévenkénti feladást teljesítettek egyszeres könyveléssel, amelynek pénzforgalmi adatai az éves beszámolósoroknak megfelelő jogcímen, vegyes feladással kerültek a főkönyvi könyvelésbe. A helyi szervezetek hasonlóan az éves beszámoló jogcímei szerint, évente egy alkalommal teljesítették pénzügyi adatszolgáltatásukat. Ennek könyvelése megyei szinten összevont adatokkal történt, amely nem felelt meg a szervezetenkénti elszámoltatás követelményeinek. A beszámoló alapjául szolgáló könyvvezetési szabálytalanságokkal összefüggésben sérültek a számviteli törvényben meghatározott elvek. A pénztári forgalom könyvelésében negatív pénztári egyenlegek is előfordultak, mivel a tagi kölcsönöket, központi ellátmányokat nem, vagy csak a felhasználás után bizonylatolták. A kettős könyvvitelt és a beszámolók összeállítását azonos számítógépes programmal, ugyanaz a könyvelő cég végezte, évente megújított megbízási szerződés alapján.
A főkönyvi könyveléshez kapcsolódó analitikus nyilvántartások körét és tartalmát a számlarendben meghatározták, de teljes körű vezetését nem biztosították. A hatályos szabályozásnak mindössze a vevők és szállítók főkönyvi programba illesztett nyilvántartása felelt meg. Az eszközök és források leltározását az Országos Hivatalnál végezték szabályszerűen, a vizsgált időszakban leltári eltérést nem állapítottak meg. A helyi szervezetek mintegy ötödénél a leltározás tényét dokumentumokkal nem igazolták. A 2005. évi leltározás nem terjedt ki a Párttal egyesült MDNP vagyonelemeire. A Párt vagyoni helyzetét érintette az MDNP-vel való, 2005. április 9-én hatályossá vált egyesülése, amely a törvényi előírások figyelmen kívül hagyásával történt. A párttörvény előírása szerint a megszűnő párt vagyona a jogutód párt tulajdonába kerül. A Pártba integrálódott MDNP vagyonát bizonyító vagyonmérleg nem került átadásra. A számviteli törvény szerint megőrzendő számviteli nyilvántartások és bizonylatok szabályszerű átadását a megszűnt MDNP korábbi vezetése megtagadta.
A bizonylati elv és fegyelem érvényesüléséhez nem rendelkeztek átfogóan a kötelezettségvállalás módjáról; az utalványozás és érvényesítés rendjéről, a pártigazgató nem adott megbízást az utalványozási és ellenjegyzési jogkör gyakorlására, a pénztárak ellenőrzésére. A szabályszerűségi rendelkezések hiányosságai, valamint a hatékony vezetői és a munkafolyamatba épített ellenőrzés hiányában sérült a bizonylatolás alaki és tartalmi követelménye.
A gazdálkodótevékenység bevételeit a párttörvénnyel összhangban szabályozták. Ennek nyomán a tagdíjak, egyéb hozzájárulások, hasznosítások és értékesítések, továbbszámlázott költségek, kamatbevételek szabályszerűen teljesültek. A sajátos gazdálkodási előírások betartásának hiányából fakadt, hogy a párttörvény rendelkezése ellenére a vizsgált években összesen 1 305 409 Ft értékben névtelen adományt fogadott el. Vagyonvédelmi kockázatot jelentett, hogy a párttagok megbízásával magánszemélyeknek forgalmazott, fix kamatozású értékpapírokat is vásároltak.
A Párt munkáltatóként eleget tett az adózási, társadalombiztosítási jogszabályokban foglaltaknak, de kifizetőként csak részben teljesítette kötelezettségeit. A munkabérekből levont személyi jövedelemadót, a munkaadót és a munkavállalót terhelő járulékokat bevallotta, költségvetési befizetési kötelezettségét határidőben teljesítette. A költségtérítéseket, juttatásokat adómentes normatív mértékkel folyósították, az ellenőrzés időszakában a cégautóadót önellenőrzéssel pótolták.
A Párt gazdálkodásának belső ellenőrzési rendszere a szabályozástól eltérően, elégtelen hatásfokkal működött. Az Országos Számvizsgáló Bizottság tevékenysége az éves költségvetések és beszámolók véleményezésére korlátozódott, amelynek eredményéről évente beszámolt. A vezetői és munkafolyamatba épített ellenőrzés korszerűtlenné vált előírásai a szervezeti és személyi feltételek hiányában nem teljesülhettek. Az ÁSZ felhívására nem történt intézkedés a gazdálkodási rend fokozására, a számviteli szabályozás kiegészítésére és összehangolására, így a gazdálkodási szabálytalanságok ismétlődtek.
A helyszíni ellenőrzés megállapításainak hasznosítása mellett az Állami Számvevőszék elnöke felhívta a Párt elnökét, intézkedjen a törvényes állapot helyreállítása érdekében. A törvényességi felhívás mellett az Állami Számvevőszék elnöke javasolta a pénzügyminiszternek, hogy a párttörvény 4. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a Párt 2007. évi támogatását a névtelen adománynak megfelelő összeggel csökkentse.
Az elkészített jelentés az interneten a www.asz.hu címen olvasható.