adozona.hu
94/1993. (VI. 23.) Korm. rendelet
94/1993. (VI. 23.) Korm. rendelet
a Magyar Köztársaság Kormánya és a Svéd Királyság Kormánya által a vámügyekben történő segítségnyújtásról Stockholmban, 1992. augusztus 25-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Magyar Köztársaság Kormánya és a Svéd Királyság Kormánya által a vámügyekben történő segítségnyújtásról Stockholmban, 1992. augusztus 25-én aláírt Egyezményt a Magyar Köztársaság Kormánya kihirdeti.
Az Egyezmény magyar nyelvű fordítása a következő:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA és a SVÉD KIRÁLYSÁG KORMÁNYA (a továbbiakban: Szerződő Felek),
FIGYELEMBE VÉVE, hogy a vámjogszabályokat sértő cselekmények kárt okoznak országaik gazdasági, pénzügyi, társadalmi és kereskedelmi érdekeinek, valami...
2. § Az Egyezmény magyar nyelvű fordítása a következő:
FIGYELEMBE VÉVE, hogy a vámjogszabályokat sértő cselekmények kárt okoznak országaik gazdasági, pénzügyi, társadalmi és kereskedelmi érdekeinek, valamint a kereskedelem törvényes érdekeinek;
FIGYELEMBE VÉVE az áruk behozatala vagy kivitele során esedékes vámok, más adók és díjak, illetékek kivetésének és beszedésének, valamint a tilalmakra, korlátozásokra és ellenőrzésekre vonatkozó rendelkezések megfelelő végrehajtásának fontosságát;
MEGGYŐZŐDVE ARRÓL, hogy a vámjogszabályokat sértő cselekmények megakadályozása, valamint a kiviteli és behozatali vámok és adók pontos beszedése érdekében tett erőfeszítéseket a vámhatóságaik közötti együttműködés révén hatékonyabbá lehet tenni.
AZ ALÁBBIAKBAN ÁLLAPODTAK MEG:
1. A "vámjogszabályok" az áruk behozatalára, kivitelére és átvitelére vagy más vámeljárásokra vonatkozó törvényeket és rendeleteket jelentik, akár a vámhatóságok által kivetett vámokra, más adókra, díjakra vagy illetékekre, vagy akár tiltó, korlátozó, ellenőrző intézkedésekre vonatkoznak.
2. A "jogsértés" vámjogszabály megsértését vagy annak kísérletét jelenti.
3. A "vámhatóság" a Magyar Köztársaságban a Vám- és Pénzügyőrséget; a Svéd Királyságban a Vámtestületet (Generaltullstyrelsen) jelenti.
4. A "megkereső vámhatóság" az egyik Szerződő Fél illetékes vámhatóságát jelenti, amely vámügyekben segítséget kér;
5. A "megkeresett vámhatóság" az egyik Szerződő Fél illetékes vámhatóságát jelenti, amelyhez a vámügyekben történő segítségnyújtás iránti kérelem érkezik.
a) a vámjogszabályok megfelelő betartatásának biztosítása érdekében;
b) a vámjogszabályok megsértésének megelőzése, nyomozása és a jogszabálysértések elleni harc érdekében;
c) a vámjogszabályok alkalmazására vonatkozó okmányok eljuttatásával/ismertetésével kapcsolatos esetekben;
d) a vámjogszabályokkal kapcsolatos terhek beszedése esetén.
2. A jelen Egyezmény keretei között a segítséget a megkeresett Szerződő Fél területén hatályban lévő jogszabályokkal összhangban a megkeresett vámhatóság a hatáskörén belül és lehetőségei szerint nyújtja. Szükség esetén a megkeresett vámhatóság intézkedhet másik, illetékes hatóság általi segítségnyújtásról a megkeresett Szerződő Fél területén hatályban lévő jogszabályokkal összhangban.
a) a vámhatóságok által kirótt vámok, más adók, díjak és illetékek pontos beszedését, különösen a vámérték megállapítását és az áruk tarifális besorolását;
b) a behozatali és kiviteli korlátozások és tilalmak pontos alkalmazását;
c) azon nemzeti származási szabályok pontos alkalmazását, amelyekre nem térnek ki az egyik vagy mindkét Szerződő Fél által kötött más megállapodások.
2. Amennyiben a felkért vámhatóság nem rendelkezik a kért információval, akkor a felkért Szerződő Fél területén hatályban levő jogszabályokkal összhangban megkísérli beszerezni azt.
3. Az információ beszerzésénél a megkeresett vámhatóság úgy jár el, mint saját ügyében.
a) az egyik Szerződő Fél területére bevitt árukat a jogszabályoknak megfelelően vitték-e ki a másik Szerződő Fél területéről;
b) az egyik Szerződő Fél területéről kivitt árukat a jogszabályoknak megfelelően vitték-e be a másik Szerződő Fél területére;
c) az egyik Szerződő Fél által kedvezményes kiviteli eljárásban részesített árukat a másik Szerződő Fél területére a jogszabályoknak megfelelően vitték-e be, ez azt jelenti, hogy ezen információnak ki kell térnie az érintett árukkal kapcsolatban alkalmazott vámellenőrzési intézkedésre is.
a) a másik Szerződő Fél területén érvényes vámjogszabályait megsértő vagy ezzel gyanúsítható személyek;
b) a vámjogszabályok megsértése során alkalmazott új módszerek és eszközök;
c) jogellenesen forgalomba hozott áruk;
d) a másik Szerződő Fél területén hatályban levő vámjogszabályt sértő bűncselekmények során ténylegesen vagy vélhetően használt szállítóeszközök.
Eredeti nyilvántartások és okmányok megküldése csak olyan esetekben kérhető, amikor a hitelesített másolat nem elegendő. Az átadott nyilvántartásokat és okmányokat a lehető legrövidebb időn belül vissza kell küldeni.
a) a másik Szerződő Fél területén hatályban lévő vámjogszabályt megsértő vagy ezzel gyanúsítható személyek mozgását, különösen a területére történő belépést és az onnan való kilépést;
b) a másik Szerződő Fél területén hatályban lévő vámjogszabályai megsértéséhez ténylegesen vagy feltehetően használt szállítóeszközt;
c) a másik Szerződő Fél vámhatóságainak jelzése alapján - befelé vagy onnan kifelé irányuló - jogellenesen forgalomba hozott (vagy ilyen gyanúra okot adó) áruk mozgását.
2. Ezen adatgyűjtéseket a megkeresett Szerződő Fél területén hatályban lévő jogszabályok szerint folytatják le. A megkeresett vámhatóság úgy jár el, mint a saját ügyében.
3. A megkeresett vámhatóság megengedheti a megkereső Szerződő Fél tisztviselőinek, hogy a nyomozati cselekményeknél jelen legyenek.
2. A jelen Egyezmény alapján bármely formában közölt információ bizalmas. A hivatali titoktartás kötelezettségének körébe tartozik és az azt birtokló Szerződő Fél területén hatályban levő, az ugyanilyen jellegű információkra és okmányokra vonatkozó belső jogszabályok védelme alatt áll.
3. A Szerződő Felek vámhatóságai azonban a jelen Egyezmény céljaival összhangban és az Egyezmény tárgyi hatályán belül saját bizonyítékaikban, jelentéseikben és vallomásaikban, valamint bíróság előtti eljárásokban és vádemelésekben bizonyítékként felhasználhatják a jelen Egyezmény alapján beszerzett információkat és okiratokat.
Az ilyen információknak és okiratoknak a bíróságokon bizonyítékként való felhasználását és bizonyító erejét a belső jogszabályok határozzák meg.
2. Az 1. pont rendelkezései csak a 17. cikk 1. pontja alapján meghatározott összeget meghaladó vámterhekre alkalmazhatók és csak a megkereső Szerződő Fél területén hatályos, a beszedésről szóló határozat alapján.
3. A beszedésre irányuló megkereséshez mellékelni kell az arról szóló határozatot vagy hiteles másolatát és a 14. cikk 3. pontja szerinti fordítást.
4. Szükség esetén a megkeresett Szerződő Fél területén hatályban levő jogszabályokkal összhangban a beszedésről szóló határozatot elfogadják, elismerik vagy csatolják hozzá, illetve helyettesítik a másik Szerződő Fél joga szerint érvényes határozattal.
5. A vámtartozás elévülése utáni kérdésekről a megkeresett Szerződő Fél területén hatályban levő jogszabályai rendelkeznek.
6. A vámtartozás beszedése nem élvez kedvezményes elbánást a megkeresett Szerződő Fél területén.
7. Az adós ellen vámtartozás miatti csődeljárást akkor lehet kezdeményezni, ha mind a megkereső, mind a megkeresett vámhatóság egyetért.
8. A megkeresett vámhatóság engedélyezhet halasztott- vagy részletfizetést, ha előzőleg értesítette a megkereső vámhatóságot.
9. Vámtartozás fennálltára vagy mértékére vonatkozó iratot előterjeszteni, illetve ilyen eljárást kezdeményezni csak a megkereső Szerződő Fél illetékes szervénél lehet.
10. A vámtartozást a megkeresett Szerződő Fél fizetőeszközében kell beszedni a kérés kézhezvétele napján érvényes valuta átváltási árfolyamnak megfelelően.
11. A beszedett összeget átutalják a kérést előterjesztő vámhatóságnak, levonva abból a megkeresett Szerződő Fél területén hatályban levő jogszabályok szerinti díjakat és költségeket.
2. Az 1. pont szerinti megkeresésnek az alábbi adatokat kell tartalmaznia:
a) a kérést előterjesztő vámhatóság megnevezése;
b) a kért intézkedés;
c) a kérés tárgya és oka;
d) az érintett jogszabályok és jogi tények;
e) a vizsgálandó természetes és jogi személyek lehető legpontosabb és legátfogóbb leírása;
f) a lényeges tények összefoglalása, a 12. cikkben szereplő esetek kivételével.
3. A megkeresést a megkeresett Szerződő Fél (egyik) hivatalos nyelvén, angolul vagy a megkeresett vámhatóság által elfogadható más nyelven kell közölni.
4. Ha a megkeresés nem felel meg a formai követelményeknek, akkor a helyesbítését vagy kiegészítését lehet kérni; ez a rendelkezés nem érinti óvintézkedések elrendelését.
2. Ha a megkeresés nem teljesíthető, a megkereső vámhatóságot haladéktalanul értesíteni kell és a segítségnyújtás visszautasításának okairól tájékoztatni kell.
3. Ha a vámhatóság olyan segítséget kér, amelyet maga képtelen lenne megadni, a másik Szerződő Fél vámhatósága kérésére, akkor kérelmében ezt jelezni köteles. Az ilyen kérés teljesítéséről a megkeresett vámhatóság dönt.
2. A Szerződő Felek vámhatóságai rendelkezhetnek nyomozószolgálataik egymás közti közvetlen kapcsolattartásáról.
2. Ezen Egyezményt diplomáciai úton küldött írásbeli értesítéssel fel lehet mondani és hatálya hat hónappal azután szűnik meg, hogy az a másik Szerződő Félhez megérkezett.
Annak hiteléül, hogy az aláírók megfelelő felhatalmazás birtokában aláírták jelen Egyezményt.
Készült 1992. augusztus 25-én Stockholmban, két eredeti példányban, angol nyelven.
A Magyar Köztársaság Kormánya nevében:
Arnold Mihály
A Svéd Királyság Kormánya nevében:
S. Patek"
3. § E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit az Egyezmény 19. cikkének 1. pontjában foglaltak szerint kell alkalmazni.