ÍH 2011.89

BESZÁMOLÓ LETÉTBE HELYEZÉSI ÉS KÖZZÉTÉTELI KÖTELEZETTSÉG ELMULASZTÁSÁNAK JOGKÖVETKEZMÉYNE - CÉGBÍRÓSÁG HATÁSKÖRE A CTV. 87. § SZERINTI ELJÁRÁSBAN

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az elsőfokú bíróság a 2011. február 21-én kelt Cgt.07-10-001406/2. számú végzésével a céget eltiltotta a további működéstől, egyben megszűntnek nyilvánította és elrendelte a kényszer-végelszámolását. A kényszer-végelszámolási eljárás lefolytatására végelszámolóként az S. Felszámoló és Vagyonkezelő Szolgáltató Kft.-t kirendelte. A kényszer-végelszámolás kezdő időpontjaként a végzés jogerőre emelkedésének napját jelölte meg. A végzés jogerőre emelkedésével egyidejűleg hivatalból elrendelte a cé...

ÍH 2011.89 BESZÁMOLÓ LETÉTBE HELYEZÉSI ÉS KÖZZÉTÉTELI KÖTELEZETTSÉG ELMULASZTÁSÁNAK JOGKÖVETKEZMÉYNE - CÉGBÍRÓSÁG HATÁSKÖRE A CTV. 87. § SZERINTI ELJÁRÁSBAN
A Ctv. 87. § (1) bekezdése alapján hivatalból indult (egypólusú) különleges törvényességi felügyeleti eljárásban az állami adóhatóság annak érdekében értesíti a cégbíróságot, hogy a cégbíróság hivatalból tudomást szerezzen a beszámoló letétbe helyezése és közzétételi kötelezettsége elmulasztása miatt a cégnél bekövetkezett törvénysértő állapotról. A cégbíróság hatásköre kizárólag annak vizsgálatára korlátozódik, hogy a cég a beszámoló letétbe helyezési, illetve közzétételi kötelezettsége teljesítését valóban elmulasztotta-e, amelyből eredően a cégnél bekövetkezett-e és fennáll-e a törvénysértő állapot [Ctv. 18. § (1) és (3) bek., 87. § (1) és (3) bek., Art. 174/A. §].

Az elsőfokú bíróság a 2011. február 21-én kelt Cgt.07-10-001406/2. számú végzésével a céget eltiltotta a további működéstől, egyben megszűntnek nyilvánította és elrendelte a kényszer-végelszámolását. A kényszer-végelszámolási eljárás lefolytatására végelszámolóként az S. Felszámoló és Vagyonkezelő Szolgáltató Kft.-t kirendelte. A kényszer-végelszámolás kezdő időpontjaként a végzés jogerőre emelkedésének napját jelölte meg. A végzés jogerőre emelkedésével egyidejűleg hivatalból elrendelte a cégjegyzékbe a végelszámolás bejegyzését és a hitelezőknek szóló felhívással együtt a Cégközlönyben történő közzétételét. A végzés indokolása szerint az állami adóhatóság 2010. november 30-án értesítette a cégbíróságot arról, hogy a cég az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 174/A. §-a (a továbbiakban: Art.), valamint a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 84. § (2) bekezdése és 87. § (1) bekezdése alapján nem tett eleget a beszámoló letétbe helyezési és közzétételi kötelezettségének. Az elsőfokú bíróság megállapította a cég mulasztását és a Ctv. 87. § (2) bekezdése szerint határozott. A végelszámolót a Ctv. 117. § (1) és (2) bekezdése értelmében rendelte ki.
A végzés ellen a cég fellebbezést nyújtott be, amely az elsőfokú határozat megváltoztatására és az eljárás megszüntetésére irányult. Előadta, hogy a Ctv. 87. § (1) bekezdésében meghatározott eljárás három szakaszra osztható. Az első szakaszban az adóhatóság megállapítja, hogy a cég nem tett eleget a letétbe helyezési kötelezettségének, majd a második szakaszban adójogi jogkövetkezményeket alkalmaz, amely ellenére a cég az eljárás harmadik szakaszában továbbra is elmulasztja a kötelezettség teljesítését. Jelen esetben az adóhatóság felhívta a beszámoló letétbe helyezésére, és ennek elmulasztása esetére figyelmeztette az adószám alkalmazásának 60 napos felfüggesztésére. Az adószám felfüggesztéséről azonban nem kapott határozatot, amelyet azért tartott sérelmesnek, mivel az Art. 174/A. §-a alapján a felfüggesztés időtartama alatt is pótolhatta volna a felhívásban foglaltakat. Álláspontja szerint az adóhatóság az alkalmazott adójogi jogkövetkezmények hiánya miatt nem fordulhatott volna a cégbírósághoz, amely emiatt nem állapíthatta volna meg a fellebbezéssel támadott határozatban foglaltakat. Hangsúlyozta, hogy az állami adóhatóság szabályszerű eljárása esetén állapítható meg a cég mulasztása. Megjegyezte azt is, hogy a beszámoló letétbe helyezésének elmaradását a vele szerződéses kapcsolatban álló könyvelő mulasztása okozta.
A fellebbezés alaptalan.
Az állami adóhatóságnak a szerepe az eljárásban az, hogy értesítse a cégbíróságot, ha a cég az alkalmazott adójogi jogkövetkezmények ellenére a beszámolóját nem helyezte letétbe, illetve nem tette közzé [Ctv. 87. § (1) bekezdés]. Az értesítés a törvénysértő állapot fennállására és a különleges törvényességi felügyeleti eljárás hivatalból történő megindításának szükségességére vonatkozó jelzés a cégbíróság számára. Az Art. 174/A. §-a és a Ctv. 87. § (2) bekezdésében említett adójogi jogkövetkezményekkel kapcsolatos rendelkezés az állami adóhatóság számára határozza meg azt, hogy milyen eljárás lefolytatását követően köteles jelezni a cégbíróság számára a cégnél fennálló törvénysértő állapotot. A cégbíróságnak nem feladata annak ellenőrzése, hogy az állami adóhatóság alkalmazott-e vagy sem adójogi jogkövetkezményt az értesítés megtétele előtt a céggel szemben, ilyen jogosultsággal, illetve kötelezettséggel a Ctv. nem ruházza fel a cégbíróságot. Az állami adóhatóság annak érdekében értesíti a cégbíróságot, hogy a cégbíróság hivatalból tudomást szerezzen a beszámoló letétbe helyezése és a közzétételi kötelezettsége elmulasztása miatt a cégnél bekövetkezett törvénysértő állapotról.
A Ctv. 87. § (1) bekezdése alapján indult különleges törvényességi felügyeleti eljárásban a cégbíróság hatásköre kizárólag annak vizsgálatára korlátozódik, hogy a cég a beszámolójának letétbe helyezési, illetve közzétételi kötelezettsége teljesítését valóban elmulasztotta-e, és ebből eredően a cégnél bekövetkezett-e és fennáll-e a törvénysértő állapot.
A Ctv. 87. § (1) bekezdése alapján az állami adóhatóság értesítésére hivatalból indult (egypólusú) eljárás a (3) bekezdése értelmében csak akkor szüntethető meg, ha a cég a számviteli törvény szerinti beszámolóját elektronikus úton, a kormányzati portál útján megküldte a céginformációs szolgálat részére [Ctv. 18. § (1) bekezdése]. A beszámolónak a céginformációs szolgálat részére történt elektronikus megküldésével a cég a letétbe helyezési és közzétételi kötelezettségének is eleget tesz [Ctv. 18. § (3) bekezdése]. A cégnek tehát azt kell igazolnia, hogy a beszámoló letétbe helyezésével és közzétételével kapcsolatos kötelezettségét teljesítette az erre a célra rendszeresített honlapon az eljárás jogerős befejezését megelőzően.
A jelen ügyben a Fővárosi Ítélőtábla is azt állapította meg, hogy a cég beszámolója a céginformációs szolgálat, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat honlapján a jelen végzés meghozataláig nem került közzétételére, így nincs lehetőség az eljárás Ctv. 87. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti megszüntetésére.
A fentiek alapján a Főváros Ítélőtábla a Ctv. 72. § (2) bekezdése és a Pp. 259. §-a szerint alkalmazandó Pp. 253. § (2) bekezdése értelmében az elsőfokú bíróság végzését helybenhagyta.
(Fővárosi Ítélőtábla 13. Cgtf. 43.704/2011/2.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.