BH+ 2009.1.48

A 60. életév betöltése nyugdíjkorhatárként arra nem alkalmazható, aki 1997. január 2-je előtt korkedvezményes öregségi nyugdíjra nem szerzett jogosultságot [168/1997. (X. 6.) Korm. r. 1. §]

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes polgármesteri öregségi nyugdíj megállapítása iránti igényét az 1994. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Tv.) 13/A. § (1) és (2) bekezdéseire hivatkozással az alperes jogelődje elutasította, mert polgármesteri tisztségének megszűnését követő ötödik naptári év végéig nem éri el a 60. életévét. Határozata indokolásában megállapította az elsőfokú társadalombiztosítási szerv, hogy a felperes 1998. október 18-tól 2006. október 1-jéig terjedő időben töltött be polgármesteri tisztséget. A ...

BH+ 2009.1.48 A 60. életév betöltése nyugdíjkorhatárként arra nem alkalmazható, aki 1997. január 2-je előtt korkedvezményes öregségi nyugdíjra nem szerzett jogosultságot [168/1997. (X. 6.) Korm. r. 1. §]
A felperes polgármesteri öregségi nyugdíj megállapítása iránti igényét az 1994. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Tv.) 13/A. § (1) és (2) bekezdéseire hivatkozással az alperes jogelődje elutasította, mert polgármesteri tisztségének megszűnését követő ötödik naptári év végéig nem éri el a 60. életévét. Határozata indokolásában megállapította az elsőfokú társadalombiztosítási szerv, hogy a felperes 1998. október 18-tól 2006. október 1-jéig terjedő időben töltött be polgármesteri tisztséget. A két év korkedvezmény beszámításával 60. életévét 2012. március 26-án éri el. Megállapítható, hogy 2006. október 1-jét követő ötödik naptári év végéig, 2011. december 31-ig a felperes nem éri el a korkedvezménnyel csökkentett, reá irányadó nyugdíjkorhatárt.
A felperes fellebbezése folytán az alperes vezetője a 2007. január 12-én meghozott határozatával helybenhagyta az elsőfokú társadalombiztosítási határozatot.
A felperes keresetében kérte a társadalombiztosítási határozatok felülvizsgálatát.
A munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította. Ítéletének indokolásában a Tv. 13/A. § (1) bekezdésére, és az 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 7. §-ára hivatkozással megállapította, hogy a felperes 1998. október 18-tól 2006. október 1-ig terjedő időben - hét évet meghaladóan - töltötte be a polgármesteri tisztséget, s 10 év 61 nap korkedvezményes idővel két év korkedvezményt szerzett. A két év korkedvezmény beszámításával 60. életévét - a reá irányadó korhatárt - 2012. március 26-án éri el. Megállapítható, hogy a felperes polgármesteri tisztségének megszűnését követő ötödik naptári év végéig, azaz 2001. október 31-ig nem éri el a korkedvezménnyel csökkentett reá irányadó nyugdíjkorhatárt, a 60. életévét.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, amelyben kérte annak hatályon kívül helyezését. Álláspontja szerint a munkaügyi bíróság tévesen értelmezte a Tny. végrehajtásáról szóló 168/1997. (X. 6.) Korm.rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 1. §-ának (4) bekezdését. A helyes számítási mód az lenne, ha a törvény szerinti határidő előtt megszerzett két év korkedvezményt a 60. évéből levonjuk és így éri el a korkedvezménnyel csökkentett irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában fenntartását kérte. Előadta, hogy a Vhr. 1. §-ának (4) bekezdése a felperesnél nem alkalmazható, tekintettel arra, hogy 1997. január 1-je előtt korkedvezményes öregségi nyugdíjra nem szerzett jogosultságot.
A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. §-ának (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül bírálta el.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Tny. 7. §-ának (1) bekezdése alapján öregségi teljes nyugdíjra az 1997. december 31-ét követő és 2009. január 1-jét megelőző időponttól az jogosult, aki a hatvankettedik életévét betölti, és legalább húsz év szolgálati időt szerez.
A Vhr. 1. §-ának (4) bekezdése értelmében az, aki 1997. január 1-je előtt az akkor hatályos rendelkezések szerint korkedvezményes öregségi nyugdíjra jogosultságot szerzett, erre az ellátásra - függetlenül az igényérvényesítés időpontjától - nő az 55., férfi a 60. életévének betöltését alapul véve jogosult.
A felperes felülvizsgálati kérelmében tévesen hivatkozott a Vhr. 1. §-ának (4) bekezdésére, mert az e rendelkezésben előírt 60. életév betöltése mint irányadó nyugdíjkorhatár a felperes esetében nem alkalmazható, mert 1997. január 1-je előtt korkedvezményes öregségi nyugdíjra nem szerzett jogosultságot. A jogosultság megszerzéséhez a felperesnek a két év korkedvezményen felül 1996. december 31-ig az 58. életévét is be kellett volna töltenie.
A Tny. fentebb idézett 7. §-ának (1) bekezdése alapján öregségi teljes nyugdíjra az 1997. december 31. napját követő és 2009. január 1-jét megelőző időponttól az jogosult, aki a hatvankettedik életévét betölti és legalább húsz év szolgálati időt szerez.
A jogszabályi rendelkezések értelmében a felperes a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt két év korkedvezményt figyelembe véve a hatvanadik életévének betöltésekor, 2012. március 26-án éri el.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. §-ának (3) bekezdése alkalmazásával hatályában fenntartotta. (Legf.Bír. MfvK.III.10.619/2007.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.