AVI 1999.4.47

Az adóhatóság köteles vizsgálni, hogy a társadalmi szervezet a törvény alapján kedvezményezettnek minősül-e vagy sem (1996. évi CXXVI. tv. 4. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A P. V. Sportegyesület 1997. szeptember 18-án kérelmet terjesztett elő, amelyben a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Szkf. tv.) 4. §-ában meghatározott feltételek meglétét kívánta igazolni kedvezményezhetősége érdekében.
A kérelmező által benyújtott okiratok, valamint a rendelkezésre álló adatok alapján az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal az 1997. október 8-án kelt határozat...

AVI 1999.4.47 Az adóhatóság köteles vizsgálni, hogy a társadalmi szervezet a törvény alapján kedvezményezettnek minősül-e vagy sem (1996. évi CXXVI. tv. 4. §)
A P. V. Sportegyesület 1997. szeptember 18-án kérelmet terjesztett elő, amelyben a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Szkf. tv.) 4. §-ában meghatározott feltételek meglétét kívánta igazolni kedvezményezhetősége érdekében.
A kérelmező által benyújtott okiratok, valamint a rendelkezésre álló adatok alapján az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal az 1997. október 8-án kelt határozatával megállapította, hogy a kérelmező az Szkf. tv. 4. §-a szerinti feltételeket nem igazolta. Az indokolásban hivatkozott az Szkf. tv. 4. § (1) bekezdés b) pontjára, amely ugyanis kizárólag a gyermek, ifjúsági és szabadidősporttal, valamint a fogyatékosok sporttevékenységével ténylegesen foglalkozó társadalmi szervezetek kedvezményezhetőségét teszi lehetővé. Ezzel szemben a kérelmező sportegyesület alapszabálya célként az MKKSz által szervezett versenyeken való részvételt, a tagok számára a rendszeres versenyzési lehetőség biztosítását, tehát a versenysportot jelöli meg. Ez pedig kizárja a kedvezményezettek köréből.
Fellebbezés folytán a megyei bíróság 1997. december 12-én kelt végzésével megváltoztatta az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal fenti határozatát és megállapította, hogy a kérelmező a részére felajánlott támogatás igénybevételére jogosult. Az indokolás szerint szabadidősportnak minősül minden olyan sporttevékenység, amelyet a sportolók nem főfoglalkozásként, bérezésért, hanem munkájuk után szabadidejükben űznek. Egyebekben a versenyeken való részvétel minden sporttevékenység természetes velejárója.
A kérelmezett 4. sorszámú fellebbezésében kérte az elsőfokú bíróság végzésének a megváltoztatását és a kérelem elutasítását.
A Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság végzését megváltoztatta és a kérelmet elutasította.
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény lehetőséget adott a magánszemélyeknek arra, hogy befizetett adójuk 1%-ának közcélú felhasználásáról a törvényben meghatározott kedvezményezett javára nyilatkozatban rendelkezzenek.
Az Szkf. tv. a kedvezményezhetőséget feltételhez köti. A 4. § (1) bekezdés b) pontja szerint olyan társadalmi szervezet lehet kedvezményezett, amely kizárólag a gyermek, ifjúsági és szabadidősporttal, valamint a fogyatékosok sporttevékenységével ténylegesen foglalkozik. E jogszabályi előírással nincs összhangban az egyesület alapszabálya, amely célként a versenyeken való részvételt kívánja biztosítani. Kétségtelen tehát a kérelmező nem jogosult a kedvezményre. A kifejtett indokokat alátámasztja az is, hogy a sportról szóló 1996. évi LXIV. törvény "Értelmező rendelkezései" 1. §-ának 1. pontja a sporttevékenység meghatározása során határozottan megkülönbözteti a szabadidősport és a versenysport fogalmát. Ugyanennek a paragrafusnak a 2. pontja megfogalmazásában a versenysport a sportszövetség, sportági szakszövetség által szervezett versenyrendszer keretében végzett sporttevékenység. A kérelmező alapszabálya e rendelkezéssel teljesen összhangban mondja ki, hogy az egyesület az ország egész területén részt vesz a Magyar Kajak-kenu Szövetség által szervezett versenyeken. Az alapszabály 3. pontja értelmében a kérelmező SE. a Magyar Kajak-kenu Szövetség alapszabályát, határozatait magára nézve kötelezőnek ismeri el.
A fentiekből kitűnően a kedvezményezettnek az Szkf. tv. 5. § szerinti eljárásban nem sikerült igazolni a 4. §-ban említett feltételek meglétét.
A kifejtettek alapján a Legfelsőbb bíróság az elsőfokú bíróság végzését a Pp. 259. §-a alapján alkalmazandó Pp. 253. § (2) bekezdése alapján megváltoztatta és a kérelmező kérelmét elutasította.
(Legfelsőbb Bíróság Kpkf. II. 27. 166/1998. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.