AVI 1998.5.51

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvény alkalmazásakor a közalapítvány esetében nem feltétel a hároméves működés [1996. évi CXXVI. tv 4. § (1) bek. c) pont].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az APEH határozatával a kérelmező kedvezményezettség igazolására irányuló kérelmét elutasította. Megállapította, hogy a kérelmező a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) 4. §-ában meghatározott feltételek meglétét nem tudta igazolni, nyilvántartásba vétele nem 1994. január 1. előtt történt.
A kérelmező által indított eljárásban az elsőfokú bíróság végzésével megváltoztatta az a...

AVI 1998.5.51 A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvény alkalmazásakor a közalapítvány esetében nem feltétel a hároméves működés [1996. évi CXXVI. tv 4. § (1) bek. c) pont].
Az APEH határozatával a kérelmező kedvezményezettség igazolására irányuló kérelmét elutasította. Megállapította, hogy a kérelmező a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) 4. §-ában meghatározott feltételek meglétét nem tudta igazolni, nyilvántartásba vétele nem 1994. január 1. előtt történt.
A kérelmező által indított eljárásban az elsőfokú bíróság végzésével megváltoztatta az adóhatóság határozatát és megállapította a kérelmező közalapítvány jogosultságát a Tv. 4. §-ának (1) bekezdése szerinti kedvezményezettségre. A Tv. 4. §-a (1) bekezdésének b) és c) pontjai alapján megállapította, hogy a közalapítványok esetében nem feltétel a 3 éves működés, hanem csupán a b) pontban felsorolt tevékenységekkel való foglalkozás.
Az APEH az elsőfokú bíróság végzése elleni fellebbezésében kérte annak megváltoztatását és a bírósági jogorvoslati kérelem elutasítását. Előadta, hogy a kérelmezőt a megyei bíróság végzésével a Ptk. 74/A. §-ának (4) bekezdése alapján, alapítványként - és nem a 74/G. § szerinti közalapítványként - vette nyilvántartásba. A kérelmező az 1993. évi XCII. törvény 40. §-ának (6) bekezdése alapján minősült közalapítványnak, alapító okiratának módosítása tárgyában bíróság nem határozott, alapítványként pedig nem jogosult a Tv.</a> szerinti kedvezményezettségre. Álláspontja szerint ezért a kérelmezőt közalapítványnak minősítő bírósági végzés jogszabályellenes és megalapozatlan.
A Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság végzését helybenhagyta.
Az elsőfokú bíróság helyesen állapította meg a tényállást, az abból levont jogi következtetése is helytálló, azt osztotta a Legfelsőbb Bíróság.
A Tv. 4. §-a (1) bekezdésének c) pontja értelmében e törvény alkalmazásában kedvezményezett a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint a b) pontban felsorolt tevékenységekkel foglalkozik.
A Legfelsőbb Bíróság a rendelkezésre álló iratok alapján - egyezően az elsőfokú bírósággal - megállapította, hogy a kérelmező - elnevezésétől függetlenül - közalapítvány, ezért a törvény alkalmazásában kedvezményezettnek minősül.
A kérelmező alapítványt a megyei bíróság az 1994. október 25. napján meghozott végzésével vette nyilvántartásba. Kétségtelen az, hogy a végzésből - elnevezése miatt - egyértelműen nem állapítható az meg, hogy a kérelmezőt közalapítványként vette nyilvántartásba a bíróság, azonban ez a körülmény önmagában jogi relevanciával nem bír, ugyanis a kérelmező alapítója egyedül B. város önkormányzata volt, amely a Ptk. 74/G. §-ának (4) bekezdése értelmében alapítványt csak közalapítványként hozhatott létre.
A nyilvántartásba vételt elrendelő végzés jogerős, a kérelmező alapító okiratának törvényességi vizsgálata pedig ennek az eljárásnak nem tárgya. A Legfelsőbb Bíróság megjegyzi, hogy az elsőfokú bíróság az 1997. július 15-én meghozott 13. számú végzésével elrendelte a kérelmező adataiban bekövetkezett változás átvezetését a nyilvántartáson. Ezek szerint új elnevezése közalapítvány lett.
Téves az APEH fellebbezésében kifejtett álláspontja abban is, hogy a Ptk. 74/A. §-ának (1) bekezdése alapján nyilvántartásba vett alapítvány közalapítvány nem lehet, mert a Ptk. 74/G. §-ának (10) bekezdése szerint e rendelkezést a közalapítványok esetében is alkalmazni kell, vagyis a közalapítványt is a székhelye szerint illetékes megyei bíróság veszi nyilvántartásba, mint ahogyan az a kérelmező esetében is történt.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság végzését a Pp. 259. §-a szerint alkalmazandó Pp. 253. §-ának (2) bekezdése alapján helybenhagyta.
(Legfelsőbb Bíróság Kpkf.III.29.007/1997. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.