AVI 1997.5.69

A vámjogviszony szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a közlekedési felügyelet forgalmi szempontból miként minősíti a gépjárművet [27/1976. (VI. 21.) MT rend., 23/1990. (XII. 3.) PM rend.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes az általa külföldön vásárolt Ford Transit kombi típusú gépkocsi tehergépjárműként való vámkezelését kérte. Az elsőfokú vámhatóság határozatával a gépkocsit személygépkocsiként vámkezelte. A felperes fellebbezése folytán az alperes az 1996. március 16-án kelt határozatával helybenhagyta az elsőfokú közigazgatási szerv határozatát. Megállapította, hogy a perbeli kombi típusú gépkocsi a 87.03. személygépkocsi vámtarifaszám alá tartozik, mert 6 személy szállítására alkalmas beszerelt ü...

AVI 1997.5.69 A vámjogviszony szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a közlekedési felügyelet forgalmi szempontból miként minősíti a gépjárművet [27/1976. (VI. 21.) MT rend., 23/1990. (XII. 3.) PM rend.].
A felperes az általa külföldön vásárolt Ford Transit kombi típusú gépkocsi tehergépjárműként való vámkezelését kérte. Az elsőfokú vámhatóság határozatával a gépkocsit személygépkocsiként vámkezelte. A felperes fellebbezése folytán az alperes az 1996. március 16-án kelt határozatával helybenhagyta az elsőfokú közigazgatási szerv határozatát. Megállapította, hogy a perbeli kombi típusú gépkocsi a 87.03. személygépkocsi vámtarifaszám alá tartozik, mert 6 személy szállítására alkalmas beszerelt üléssel rendelkezik és belső része szerkezeti változtatás nélkül használható személyek és áruk szállítására.
A felperes keresetében kérte a közigazgatási határozatok megváltoztatását és a jármű vámkezelését tehergépkocsiként.
A Pesti Központi Kerületi Bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította. Kifejtette, hogy a Kereskedelmi Vámtarifáról szóló 21/1976. (VI. 21.) MT rendelet és az annak magyarázatáról szóló 23/1990. (XII. 3.) PM rendelet (a továbbiakban: kereskedelmi vámtarifa) alapján a kombi típusú gépjárművek a 87.03 vámtarifa alá tartoznak belső részük szerkezete alapján. Az alperes ezért helyes vámtarifa alá sorolta be a felperes gépjárművét.
A felperes fellebbezése folytán a Fővárosi Bíróság ítéletével helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét. Ítéletének indokolásában az azonos ügyekben már kifejtett álláspontjának megfelelően megállapította, hogy a perbeli kombi gépkocsit a vámhatóságok helyes vámtarifaszámnak megfelelően sorolták be személygépkocsinak a kereskedelmi vámtarifa alapján.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, amelyben kérte annak hatályon kívül helyezését, az elsőfokú bíróság ítéletének megváltoztatását kereseti kérelmének megfelelően. Álláspontja szerint a másodfokú bíróság a Pp. 206. §-ában és 221. §-ának (1) bekezdésében foglaltakat megsértve, téves, megalapozatlan döntést hozott. Kifejtette, hogy a 87.03 vámtarifaszám alá kizárólag a személyszállításra tervezett gépkocsik tartoznak, beleértve a kombi típusút is. A perbeli gépkocsit nem kizárólag személyszállításra tervezték mint a személyautókat. Előadta még, hogy a kereskedelmi vámtarifa nem zárja ki azt az esetet, hogy egy áru több vámtarifa alá tartozzon.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta. Az indokolás szerint a perben eljárt bíróságok helyesen állapították meg a tényállást és az abból levont jogi következtetésük is mindenben helytálló, azt osztja a Legfelsőbb Bíróság.
A kereskedelmi vámtarifa szerint személygépkocsiként kell osztályozni az olyan járműveket, amelyekben maximum kilenc ülőhely van (a vezetőt is beleértve) és amelynek a belső része szerkezeti változtatás nélkül használható személyek és áruk szállítására is. A perbeli jármű ezekkel az ismérvekkel rendelkezik, ezért olyan kombi típusú gépkocsinak minősül, amely a 87.03 vámtarifaszám alá tartozó személyszállító jármű. A 87.04 vámtarifaszám alá az áruszállító gépjárművek, a tehergépkocsik tartoznak, ahová a perbeli jármű nem sorolható, vezetőfülkéje nincs gyárilag elválasztva a rakodótértől.
Helyesen mutatott rá a másodfokú bíróság ítélete indokolásában arra, hogy a vámjogviszony szempontjából közömbös, hogy a közlekedési felügyelet forgalmi szempontból a gépkocsit tehergépkocsinak minősíti. A Legfelsőbb Bíróság megjegyzi, hogy a közlekedési hatóság a KRESZ alapján minősíti a járműveket, a vámhatóság azonban a vámjogszabályokban meghatározott feltételek, ismérvek meglétét vizsgálva sorolja a járműveket a megfelelő vámtarifaszám alá. A járművek közlekedési és vámhatósági minősítése az alkalmazott anyagi jogszabályok rendelkezéseitől függően eltérő lehet.
Alaptalanul hivatkozik a felperes felülvizsgálati kérelmében arra, hogy a járművek a terhelhetőségtől függően minősülhetnek személy-, illetőleg áruszállító gépjárműnek. A kereskedelmi vámtarifa ugyanis a felperes által említett szempontot nem rendeli figyelembe venni a vámtarifaszám meghatározásánál.
(Legf. Bír. Kfv.III..27.958/1995. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.