AVI 1994.1.10

Az adó-ellenőrzési eljárás során - új tények alapján - az adóhatározat meghozatalától számított egy éven túl is hozhat határozatot az adóhatóság [1990. évi XCI. tv 84. § (1) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes munkaviszonya mellett az 1979. évtől kezdődően magántervezői tevékenységet is folytatott. Épületek gázhálózatának bővítési, szerelési terveit, hőszigetelési terveket készített. Bizonyos részmunkákra alvállalkozókat is igénybe vett. A fentieken túl a G. Gmk. tagjaként is végzett tervezési munkát.
A felperes 1983. évi általános jövedelemadójára a városi tanács vb. pénzügyi osztálya bocsátott ki fizetési meghagyást, míg az 1984., 1985., és 1986-os adóévekre az adóhatóságok bocsátottá...

AVI 1994.1.10 Az adó-ellenőrzési eljárás során - új tények alapján - az adóhatározat meghozatalától számított egy éven túl is hozhat határozatot az adóhatóság [1990. évi XCI. tv 84. § (1) bek.].
A felperes munkaviszonya mellett az 1979. évtől kezdődően magántervezői tevékenységet is folytatott. Épületek gázhálózatának bővítési, szerelési terveit, hőszigetelési terveket készített. Bizonyos részmunkákra alvállalkozókat is igénybe vett. A fentieken túl a G. Gmk. tagjaként is végzett tervezési munkát.
A felperes 1983. évi általános jövedelemadójára a városi tanács vb. pénzügyi osztálya bocsátott ki fizetési meghagyást, míg az 1984., 1985., és 1986-os adóévekre az adóhatóságok bocsátották ki a fizetési meghagyásokat.
A felperes 1987. évi általános jövedelemadó-bevallását a megyei adófelügyelőség elfogadta és az adóköteles jövedelmet 160 857 Ft-ban határozta meg. A megyei adófelügyelőség 1988. szeptember 12. napján újabb határozatot bocsátott ki, amelyben a már megállapított 160 857 Ft adókivetés utáni, valamint 78 375 Ft összegben az adólevonás utáni jövedelmet összevonva megállapította, hogy a felperesnek 1987. évben összesen 239 212 Ft adóköteles jövedelme keletkezett. Erre tekintettel az adóhatóság a korábbi jogerős részmegállapításokkal előírt 45 709 Ft adót beszámítva a felperest 37 302 Ft általános jövedelemadó-különbözet megfizetésére kötelezte.
A felperesnél a megyei adófelügyelőség 1988 augusztusában az 1983-1987. évekre általános jövedelemadó- és forgalmiadó-vizsgálatot végzett. Az adófelügyelőség adóhiányt állapított meg, és 1989. február 17. napján kelt határozatával a felperest az 1983-as évre 71 821 Ft jövedelemadó, 35 910 Ft felemelt adó, és 14 360 Ft köfa, az 1984-es évre 64 168 Ft jövedelemadó, 32 084 Ft felemelt adó és 12 834 Ft köfa, az 1985-ös évre 87 223 Ft jövedelemadó, 46 611 Ft felemelt adó és 17 455 Ft köfa, az 1986-os évre 297 845 Ft jövedelemadó, 148 922 Ft felemelt adó, az 1987-es évre 934 851 Ft jövedelemadó, 467 425 Ft felemelt adó, összesen: 1 455 908 Ft jövedelemadó, 727 954 Ft felemelt adó és 44 649 Ft köfa megfizetésére kötelezte. A határozat ezenfelül 1983. évre 5781 Ft forgalmi adó, 2890 Ft felemelt adó, az 1984-es évre 5809 Ft forgalmi adó, 2984 Ft felemelt adó, az 1985-ös évre 15 792 Ft forgalmi adó, 7896 Ft felemelt adó, az 1986-os évre 44 890 Ft forgalmi adó, 22 455 Ft felemelt adó, összesen: 108 407 Ft forgalmi adó előírását rendelte el.
A megyei igazgatóság az adófelügyelőség határozatát megváltoztatta és a felperest az 1983-1987. évekre összesen: 1 063 458 Ft általános jövedelemadó-hiány, az 1984-1987. évekre összesen: 520 810 Ft felemelt adó, az 1983-1985-ös évekre összesen: 31 634 Ft községfejlesztési hozzájárulás, együttesen 1 615 902 Ft, valamint az 1983-1986-os évekre összesen 68 871 Ft forgalmiadó-hiány, az 1984-1986-os évekre összesen 31 931 Ft felemelt adó megfizetésére kötelezte. A megyei igazgatóság 620 202 Ft adóhiány törlését rendelte el.
A felperes 1989. október 17. napján benyújtott keresetében a másodfokú adóhatározat hatályon kívül helyezését és új eljárás elrendelését kérte.
Az alperes a felperes keresetének elutasítását indítványozta. A felperes később keresetét módosítva annak megállapítását kérte, hogy adófizetési kötelezettsége nem áll fenn.
A városi bíróság a felperes keresetének helyt adott, az alperes határozatát az elsőfokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte és megállapította, hogy a felperesnek 1983-1987-es évekre általános jövedelemadó- és forgalmiadó-hiánya nem áll fenn, így a felemelt adóhiány és községfejlesztési hozzájárulás fizetési kötelezettsége sincs.
A bíróság az alperest 26 288 Ft perköltség fizetésére kötelezte. Az indokolás szerint az Áe. 61. §-ának (3) bekezdése értelmében az államigazgatási határozat módosítására vagy visszavonására az államigazgatási szerv csak egy ízben, a határozat közlésétől számított egy éven belül jogosult. A bíróság álláspontja szerint a fenti álláspontot támasztja alá az 1991. évi XCI. törvény 84. §-ának (1) bekezdése is, amely szerint az adóhatóság a határozat közlésétől számított egy éven belül változtathatja meg az adózó terhére korábbi határozatát.
A másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét a per főtárgya tekintetében helybenhagyta és mellőzte az alperes perköltségben való marasztalását. Az indokolás szerint az 1983-1984-1985. és 1986-os évek vonatkozásában nyitva álló egyéves határidőt az alperes elmulasztotta, míg az 1987-es évre nézve a módosítás lehetőségét már előzetesen kimerítette.
A jogerős ítélet ellen a legfőbb ügyész törvényességi óvást emelt, és indítványozta, hogy a Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét helyezze hatályon kívül és a megyei bíróságot utasítsa új eljárásra és új határozat hozatalára.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és a megyei bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította.
Az indokolás szerint téves az eljárt bíróságoknak az az álláspontja, amely szerint az 1981. évi I. törvény 61. §-ának (3) bekezdése kizárná az adóellenőrzés kapcsán az adófizetési kötelezettséget megállapító határozat egy éven túli módosítását. Az első- és a másodfokú bíróság álláspontjának elfogadása azt jelentené, hogy az adóhatóságnak a külön jogszabályban megállapított adó-ellenőrzési joga nem érvényesülhetne, és nem lenne lehetőség az adó megállapításához való jog elévülési idején belül az adózók korábbi helytelen bejelentésén alapuló adófizetés korrigálására. A bírói gyakorlat értelmében a bevallás alapján történő adókivetés és az adóellenőrzés alapján való adófizetésre kötelezés külön eljárás. Az adó-ellenőrzési eljárás során tehát az alaphatározat meghozatalától számított egy éven túl is hozhat határozatot az adóhatóság. Téves a bíróságok azon álláspontja is, mely szerint az 1990. évi XCI. törvény 84. §-ának (1) bekezdése alapján az adómegállapítás és az adóellenőrzés egységes eljárás lenne. Az utólagos adókorrekció nem a korábbi határozat módosításával, hanem az új tények alapján hozott új határozattal történik.
A felperes forgalmiadó-fizetési kötelezettségével kapcsolatban csak az adó-ellenőrzési eljárás során hoztak határozatot, így korábbi határozat hiányában az Áe. 61. §-ának (3) bekezdése szerinti egyéves határidő nem lehet irányadó. Az 1988. május 23. napján hozott határozat a felperes jövedelme egy részének megállapításával, míg az 1988. szeptember 12-én hozott határozat más jövedelemmel való összevonása után került kibocsátásra.
Nem helytálló ugyanakkor a törvényességi óvás azon megállapítása, hogy a jogalkalmazással kapcsolatos eljárás és a hatósági eljárás két külön eljárás lenne. Nyilvánvaló, hogy az adó-ellenőrzési eljárás is jogalkalmazó tevékenység.
(Legfelsőbb Bíróság K. törv. 25 025/1992. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.