adozona.hu
APEH közlemény
APEH közlemény
az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság ügyrendjéről
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. A számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 8/1999. (III. 5.) PM rendelettel, a 12/1997. (IV 18.) PM rendelettel; valamint a 35/1996. (XII. 27.) PM rendelettel módosított 24/1995. (XI. 22.) PM rendeletben (továbbiakban: PM rendelet) meghatározott hatósági feladatokat az APEH a PM rendelet 8. § alapján az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság (továbbiakban: Bizottság) k...
2. A Bizottság elnökből, titkárból és tagokból áll, vezetője az elnök. A Bizottság munkáját titkárság segíti..
3. A Bizottságba tagokat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalon (továbbiakban: APEH) kívül a Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet Kft. (továbbiakban: MEEI Kft) és az Országos Mérésügyi Hivatat (továbbiakban: OMH) delegálhat. A delegáló szervezeteknek a bizottsági munka folyamatossága érdekében állandó helyettesről, a feladatellátáshoz - szükség esetén - megbízott szakember közreműködéséről is gondoskodniuk kell. A Bizottság munkáját állandó vagy időleges (eseti) megbízással műszaki szakértők segítik.
4. A Bizottság elnöke: Hajdu Miklósné (APEH Operatív főosztály), titkára: Peres József (APEH Operatív főosztály) tagjai: Juhász József (APEH Alkalmazásfejlesztési főosztály), dr. Mohai Károly (APEH Operatív főosztály); Seres István (MEEI), Fillinger László (OMH).
5. A Bizottság tevékenységét folyamatosan végzi, bizottsági ülésekre szükség szerint, de legalább havonta egyszer kerül sor, melyet a vezetője hív össze és a tagokon kívül - tanácskozási joggal - meghívottak is részt vehetnek rajta.
I.
Feladatok
1. A Bizottság feladata a pénztárgép, valamint a taxaméter típusok forgalmazási engedélyezéséhez szükséges vizsgálatok elvégzése. A vizsgálat során meg kell állapítani, hogy az engedélyezésre benyújtott készülék és annak működése megfelel-e a hatályos jogszabályok rendelkezéseinek, valamint a PM rendelet 2. § (7) bekezdése alapján kiadott APEH közleményekben foglaltaknak.
2. A Bizottság a vizsgálatok alapján véleményezi és döntésre előkészíti
a) a pénztárgépek típusjóváhagyására, illetve típusmódosítására vonatkozó, valamint azok üzembe helyezésére, javítására jogosító engedély iránti kérelmeket;
b) a taxaméterek típusjóváhagyására, illetve típusmódosítására vonatkozó, valamint azok üzembe helyezésére, javítására irányuló kérelmeket;
c) a típusmódosítást nem jelentő változtatások iránti kérelmeket, beleértve az adómemória típus cseréjét is;
d) a szervizek által használható plombajelek kiadását.
3. A Bizottság tagjai, a delegáló szervezet által biztosított szakértők - felkérés alapján - közreműködnek a pénztárgépekkel, taxaméterekkel összefüggő adóhatósági ellenőrzésben. Az APEH által engedélyezett pénztárgép, illetve taxaméter típusok forgalmazását, üzembe helyezését, szervizelését á Bizottság felülvizsgálhatja. Az engedélyben szereplő előírásoktól eltérő forgalmazás esetén az engedély visszavonását, a szerviz javítási, nyilvántartási; adatszolgáltatási kötelezettség nem megfelelő teljesítése a szervizelési jog megvonását kezdeményezheti.
4. A korábban kiadott engedélyek felülvizsgálatát a Bizottság folyamatosan végzi, s ha a gépek az új követelményeknek (kötelezően elfogadott EU irányelv, szabvány stb.) nem felelnek meg, vagy az etalontól eltérnek, az engedély visszavonását kezdeményezi.
5. Az APEH ellenőrző szervezeteinek igényei alapján a pénztárgépekkel, taxaméterekkel kapcsolatos műszaki oktatásra, felkészítésre szakértőket kér fel.
II.
Engedélyezési eljárás
Az engedélyezési eljárásszabályait "az adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adását biztosító pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásának, használatának feltételeiről és az azzal összefüggő nyilvántartási, elszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségekről" szóló APEH közlemény tartalmazza, a Bizottság az ott leírtak szerint köteles eljárni.
III.
A Bizottság Titkárságának szervezete és feladatai
1. A titkársági feladatokat- a Bizottság vezetőjének irányításával - az APEH Operatív főosztályának kijelölt munkatársai látják el: A Titkárság a kérelmek elbírálásához szükséges teendőkről, azzal összefüggő kérdésekről felvilágosítást ad. (1373. Bp. Pf.: 561., V. Bp. Széchenyi u. 2., kedden 8-11, csütörtökön 13-16 óra között személyesen vagy a 428-5550 telefonszámon)
2. A Titkárság feladatai:
- Nyilvántartja a beérkező kérelmeket.
- A kérelmeket megvizsgálja, hogy azok megfelelnek-e a PM rendelet előírásainak és az APEH közleményében foglaltaknak. Hiányosság esetén a kérelmezőt a szükséges adatokkal, dokumentumokkal való kiegészítésre felszólítja.
- - A típus jóváhagyási ülés jegyzőkönyvéhez csatolja a MEEI Kft, illetve az OMH által delegált tag és a közreműködő szakértők aláírásával ellátott műszaki szakértői véleményt, vagy a gépek hiányosságait tartalmazó jegyzőkönyv másolati példányát (az eredeti példány a kérelmezőt illeti).
- - A típus jóváhagyási ülésről felvett jegyzőkönyvet a Bizottság vezetője hagyja jóvá, ezt követően az APEH elnöke részére az engedélyezéshez a kérelem irataihoz csatolja.
- - Elkészíti a forgalmazási engedély tervezetét, amelyet a Bizottság vezetője az APEH elnöke elé terjeszt.
- - Az APEH elnökének döntéséről az engedély, illetve elutasító, visszavonó határozat megküldésével a Titkárság értesíti a kérelmezőt, forgalmazót és gondoskodik a PM rendelet 9. § (2) bekezdése szerinti közzétételről.
- - Nyilvántartásba veszi - és a nyilvántartást karbantartja az engedéllyel rendelkező pénztárgép, illetve taxaméter forgalmazókat, valamint a szervizeket, műszerészeket és az általuk használható plombajeleket.
- - Az általános műszaki követelményekről, a Bizottságban egyeztetett álláspontról tájékoztatást nyújt az érdeklődőknek.
IV.
Egyéb előírások
1. Ha a pénztárgép, illetve a taxaméter típusának előállítósában, forgalmazásában, szervizelésében a műszaki szakértő közvetlenül vagy közvetetten érdekelt, ezt a Bizottság vezetőjének köteles a vélemény' kialakítása előtt bejelenteni. Ebben az esetben a MEEI Kft., vagy az OMH az ügyben nem érdekelt delegált tagja vesz részt az elbírálásban; illetve a nem érdekelt bizottsági tagok és a műszaki szakértők nyilatkoznak arról, hogy az elbíráláshoz szükség van-e újabb szakértő igénybevételére.
2. A Bizottság feladatkörébe tartozó megkeresés csak a Bizottság vezetőjén keresztül eszközölhető. A jóváhagyott, visszavont engedélyekről, gépekről, forgalmazókról; szervizekről információt az üzleti titok megtartására figyelemmel a Titkárság ad. A Titkárság az iratkezelésről is ennek megfelelően gondoskodik.
3. A Bizottság a típusjóváhagyások közzétételén kívül is adhat ki közleményt.
4. A Bizottság tagjai és szakértői a pénztárgépek, taxaméterek jóváhagyásával összefüggő bizottsági munkáról, valamint az azzal összefüggésben tudomásukra jutott gyártókra, forgalmazókra vonatkozó dokumentumokról, információkról - mivel üzleti titoknak minősülnek - tájékoztatást nem adhatnak. Műszaki megoldásokban, a vizsgálatokhoz szükséges kérdésekben a MEEI Kft, illetve az OMH által delegált tag adhat felvilágosítást a típusjóváhagyással érintett kérelmezőknek.
5. A Bizottság évente egyszer az érvényes engedéllyel rendelkező pénztárgépek és taxaméterek listáját közzéteszi.'
6. A Bizottság a pénztárgépek és taxaméterek típusairól, forgalmazóiról, a szervizekről, valamint a műszerészek által használt plomba-nyomókról - szükség szerint - közleményben nyújt tájékoztatást.
V.
Hatályba léptetés
A közzététellel egyidejűleg az 1999. szeptember 21-i (AEÉ. 11.) APEH közleményben megjelent ügyrend hatályát veszti.
Jóváhagyom:
dr. Vida Ildikó s.k.