1/2005. (UK. 2.) főov. körlevél

az adóellenőrzés során a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálásáról, valamint a helyszínen talált gépjármű rakományának ellenőrzéséről rendelkező adóhatósági határozat ügyészi jóváhagyásáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság a 26/2004. (VII. 7.) AB határozatában megállapította, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 103. § (1) és (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért azokat 2004. december 31-i hatállyal megsemmisítette.
A döntés indoka az volt, hogy az Art.-nek a helyszín, helyiség, gépjármű és lakás átvizsgálására feljogosító rendelkezése a magánlakás sérthetetlenségéhez való jogot megfelelő jogi garancia nélkül, differenciálatlanul korlátozza, és ezért aránytalan beav...

1/2005. (UK. 2.) főov. körlevél
az adóellenőrzés során a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálásáról, valamint a helyszínen talált gépjármű rakományának ellenőrzéséről rendelkező adóhatósági határozat ügyészi jóváhagyásáról
I.
Az Alkotmánybíróság a 26/2004. (VII. 7.) AB határozatában megállapította, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 103. § (1) és (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért azokat 2004. december 31-i hatállyal megsemmisítette.
A döntés indoka az volt, hogy az Art.-nek a helyszín, helyiség, gépjármű és lakás átvizsgálására feljogosító rendelkezése a magánlakás sérthetetlenségéhez való jogot megfelelő jogi garancia nélkül, differenciálatlanul korlátozza, és ezért aránytalan beavatkozást jelent az Alkotmány 59. § (1) bekezdésében biztosított alapvető jog tartalmába.
Az Országgyűlés a 2004. november 8-i ülésnapján elfogadta az adókról járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló 2004. évi CI. törvényt, melynek 211. §-a
az Alkotmánybíróság által megsemmisített Art. 103. § (1) és (2) bekezdése helyébe új rendelkezéseket iktatott be.
A 2005. január 1. napján hatályba lépett új 103. § (1) és (2) bekezdés szerint az állami adóhatóság alkalmazásában álló adóellenőr - a törvényben meghatározott esetekben - a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálását, valamint a helyszínen talált gépjármű rakományának ellenőrzését (továbbiakban: átvizsgálását) az ellenőrzést végző területi adóhatóság vezetőjének - előzetes ügyészi jóváhagyással hozott - határozata alapján rendeli el.
Ha pedig az ellenőrzés céljának meghiúsulását eredményezné az átvizsgálás késedelmes lefolytatása, ahhoz utólag kell beszerezni az ügyész jóváhagyását.
Közjegyzői, ügyvédi, adószakértői és adótanácsadói, illetve könyvviteli szolgáltatást végző iroda átvizsgálását azonban kizárólag előzetes ügyészi jóváhagyással lehet elrendelni.
II.
Az új ügyészi feladat törvényes és hatékony ellátása érdekében az ügyészségek a következő szempontok figyelembevételével járjanak el az adóhatóságoktól érkező előterjesztések, illetve az intézkedéseket elrendelő határozatok megalapozottságának vizsgálata során:
1.Előzetes ügyészi jóváhagyás a területi adóhatóság vezetőjének - az állami adóhatóság alkalmazásában álló adóellenőr által foganatosítandó - átvizsgálást elrendelő határozatához szükséges. E körülmény kiemelését azért tartom indokoltnak, mert az Art. 10. § (1) bekezdés a) pontja szerint állami adóhatóság alatt csak az APEH és területi szerveit kell érteni.
2. Az átvizsgálást elrendelő határozat megalapozottságának megítéléséhez és ennek alapján az átvizsgáláshoz szükséges előzetes ügyészi jóváhagyás megadásához a következő törvényi feltételek fennállását kell vizsgálni:
- A helyszín, helyiség és gépjármű, valamint rakományának átvizsgálására csak akkor kerülhet sor, ha az összefüggésbe hozható az adózó vállalkozási tevékenységével.
Lakás átvizsgálása esetén azonban nem elég csak a közvetett összefüggés fennállása, hanem egyértelműen azt kell valószínűsíteni, hogy a lakás valamelyik helyisége a vállalkozási tevékenység helyszíne.
- Az átvizsgálásra okot adó körülmény nem általában az adókötelezettség körébe tartozó bármely, hanem csak az adózó bevallási (Art. 31. és 33. §-ai), bizonylat-kiállítási és megőrzési (Art. 45-47. §-ai), valamint nyilvántartás vezetési (Art. 44. §) kötelezettsége teljesítésének szempontjából jelentős tárgyi bizonyítási eszköz elrejtésére, megsemmisítésére, illetve a vállalkozás valós körülményeinek a leplezésére vonatkozó megalapozott feltételezésen alapuló ok lehet. Ez a feltételezés pedig csak akkor szolgálhat alapul törvényes intézkedés megtételéhez, ha az adózó, képviselője, megbízottja, alkalmazottja nyilatkozatán, nyilvántartásán, vagy más hiteles, azaz azonosított és ellenőrzött forrásból származó adatokon nyugszik.
Az ügyésznek az átvizsgálást elrendelő határozat előzetes jóváhagyása előtt az intézkedés valamennyi törvényi feltétele fennállását vizsgálnia kell, ezért meg kell követelni a megalapozott ügyészi álláspont kialakításához szükséges összes irat rendelkezésére bocsátását.
Az ügyész az átvizsgálást elrendelő határozatot soron kívül, de legkésőbb 3 munkanapon belül megvizsgálja.
Amennyiben az átvizsgálást elrendelő határozat, valamint az abban megjelölt tények és körülmények bizonyítására vonatkozó iratok, illetve adatok vizsgálata alapján az ügyész indokoltnak tartja az intézkedést, a határozatot jóváhagyja, majd az iratokat visszaküldi az adóhatóságnak.
Ha az előterjesztés, illetve a rendelkezésre álló adatok vizsgálata alapján az ügyész nem látja indokoltnak az átvizsgálás elrendelését, a határozat jóváhagyását megtagadja és erről - a megtagadás indokainak megjelölésével -az iratok visszaküldésével egyidejűleg átiratban tájékoztatja a területi szerv vezetőjét.
3. Az Art. új 103. § (2) bekezdése szerint az ügyész jóváhagyását utólag kell beszerezni abban az esetben, ha alapos okkal feltehető, hogy az átvizsgálás késedelmes lefolytatása az ellenőrzés céljának meghiúsulását eredményezné.
- Ilyen esetben - az intézkedés kivételes és visszafordíthatatlan jellege miatt - az ügyésznek fokozott alapossággal kell vizsgálnia azt, hogy valóban fennállottak-e az átvizsgálás, illetve az átvizsgálás azonnali elrendelésének törvényi feltételei.
Amennyiben a határozat meghozataláig keletkezett iratok, bizonyítékok (jegyzőkönyv stb.) vizsgálata alapján aggálytalanul megállapítható, hogy a területi adóhatóság vezetőjének határozata törvényes és az intézkedés elrendelése indokolt volt, az ügyész - az iraton a jóváhagyás utólagosjellegének feltüntetésével-megadja a hozzájárulást.
Ha azonban a rendelkezésére bocsátott iratok alapján egyértelműen nem lehet megállapítani, hogy az átvizsgálás elrendelésére az Art. 103. § (1) és (2) bekezdéseiben meghatározott törvényi feltételek fennállása mellett került sor, az ügyész utólag nem adhatja hozzájárulását. Erről - az üggyel kapcsolatos álláspontja részletes kifejtésével - írásban tájékoztatja a területi adóhatóság vezetőjét.
Az ügyészi jóváhagyás utólagos megtagadása esetén - indokolt esetben - meg kell tenni a törvényességi felügyeleti jogkörbe tartozó egyéb ügyészi intézkedést. (Pl. óvás a jogsértő eljárás során hozott lefoglalást elrendelő határozat ellen.)
III.
Kérem Főügyész-helyettes Úrnőt/Urat, tegyen intézkedést aziránt, hogy a szakágban foglalkoztatott ügyészek és fogalmazók az Art.-ban meghatározott új ügyészi feladatot megismerjék, és annak végrehajtása során a körlevélben foglaltak szerint járjanak el.
Kérem továbbá, hogy a feladata megfelelő ellátása érdekében szíveskedjék kijelölni egy, a szakágban foglalkoztatott ügyészt, akivel az adóhatóság munkatársai szükség esetén felvehetik a kapcsolatot és erről - a kijelölt ügyész nevének és szolgálati helyének feltüntetésével - szíveskedjék az adóigazgatóság vezetőjét tájékoztatni.
A megyei főügyészség az adóellenőrzés során elrendelt átvizsgálással kapcsolatos új ügyészi hatáskör gyakorlásának tapasztalatairól a tevékenységéről szóló éves beszámolójában adjon tájékoztatást.
Dr. Bonomi Nóra Katalin s. k.,
főosztályvezető ügyész
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.