APEH közlemény (AEÉ. 3/2004.)

az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság ügyrendjéről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. A számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendeletben (továbbiakban: PM rendelet) meghatározott hatósági feladatokat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (továbbiakban: APEH) a PM rendelet 8. § alapján az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság (továbbiakban: Bizottság) közreműködésével látja el. Vezetőjét és tagjait az APEH elnöke kéri fel a B...

APEH közlemény (AEÉ. 3/2004.)
az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság ügyrendjéről
1. A számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendeletben (továbbiakban: PM rendelet) meghatározott hatósági feladatokat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (továbbiakban: APEH) a PM rendelet 8. § alapján az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság (továbbiakban: Bizottság) közreműködésével látja el. Vezetőjét és tagjait az APEH elnöke kéri fel a Bizottság munkájában való személyes közreműködésre.
2. A Bizottság elnökből, titkárból és tagokból áll, vezetője az elnök. A Bizottság munkáját titkárság segíti.
3. A Bizottságba tagokat az APEH, a Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet Kft. (továbbiakban: MEEI Kft) és az Országos Mérésügyi Hivatal (továbbiakban: OMH) delegálhat. A delegáló szervezeteknek a bizottsági munka folyamatossága érdekében állandó helyettesről, a feladatellátáshoz -szükség esetén - megbízott szakember közreműködéséről is gondoskodniuk kell. A Bizottság munkáját állandó vagy időleges (eseti) megbízással műszaki szakértők segítik.
4. A Bizottság
elnöke: Hajdu Miklósné (APEH)
titkára: Petes József (APEH)
tagjai: Juhász József (APEH)
Seres István (MEEI)
Mónus Ferenc (OMH)
5.A Bizottság tevékenységét folyamatosan végzi, bizottsági ülésekre szükség szerint, de legalább havonta egyszer kerül sor, melyet a vezetője hív össze és a tagokon kívül - tanácskozási joggal - meghívottak is részt vehetnek rajta.
I.
Feladatok
1. A Bizottság kidolgozza, szükség szerint módosítja a pénztárgépek és taxaméterek műszaki-technikai követelményrendszerét, gondoskodik annak APEH közlemény formájában történő megjelentetéséről.
2. A Bizottság feladata a pénztárgép, valamint a taxaméter típusok forgalmazási engedélyezéséhez szükséges vizsgálatok elvégzése. A vizsgálat során meg kell állapítani, hogy az engedélyezésre benyújtott készülék és annak működése megfelel-e a hatályos jogszabályok rendelkezéseinek, valamint a PM rendelet 2. § (7) bekezdése alapján kiadott APEH közleményekben foglaltaknak.
3. A Bizottság a vizsgálatok alapján véleményezi és döntésre előkészíti
a) a pénztárgépek típusjóváhagyására, illetve típusmódosítására vonatkozó, valamint azok üzembe helyezésére, javítására jogosító engedély iránti kérelmeket;
b) a taxaméterek típusjóváhagyására, illetve típusmódosítására vonatkozó, valamint azok üzembe helyezésérejavítására irányuló kérelmeket;
c) a típusmódosítást nem jelentő változtatások iránti kérelmeket, beleértve az adómemória típus cseréjét is;
d) a szervizek által használható plombajelek kiadását.
4. A Bizottság tagjai, a delegáló szervezet által biztosított szakértők - felkérés alapján - közreműködnek a pénztárgépekkel, taxaméterekkel összefüggő adóhatósági ellenőrzésben. Az APEH által engedélyezett pénztárgép, illetve taxaméter típusok forgalmazását, üzembe helyezését, szervizelését a Bizottság felülvizsgálhatja. Az engedélyben szereplő előírásoktól eltérő forgalmazás esetén az engedély visszavonását, a szerviz javítási, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettség nem megfelelő teljesítése a szervizelési jog megvonását kezdeményezheti.
5. A korábban kiadott engedélyek felülvizsgálatát a Bizottság folyamatosan végzi, s ha a gépek az új követelményeknek (kötelezően elfogadott EU irányelv, szabvány stb.) nem felelnek meg, vagy az etalontól eltérnek, az engedély visszavonását kezdeményezi.
6. Az APEH ellenőrző szervezeteinek igényei alapján a pénztárgépekkel, taxaméterekkel kapcsolatos műszaki oktatásra, felkészítésre szakértőket kér fel.
II.
Engedélyezési eljárás
Az engedélyezési eljárás szabályait "az adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adását biztosító pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásának, használatának feltételeiről és az azzal összefüggő nyilvántartási, elszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségekről" szóló APEH közlemény tartalmazza, a Bizottság az ott leírtak szerint köteles eljárni.
III.
A Bizottság Titkárságának szervezete és feladatai
1. A titkársági feladatokat - a Bizottság vezetőjének irányításával - az APEH Hivatali Központ Operatív osztályának kijelölt munkatársai látják el. A Titkárság a kérelmek elbírálásához szükséges teendőkről, azzal összefüggő kérdésekről felvilágosítást ad. (1373. Bp. Pf.:561., V. Bp. Széchenyi u. 2.; kedden 8-11, csütörtökön 13-16 óra között személyesen vagy a 428-5550 telefonszámon)
2. A Titkárság feladatai:
- Nyilvántartja a beérkező kérelmeket.
- A kérelmeket megvizsgálja, hogy azok megfelelnek-e a PM rendelet előírásainak és az APEH közleményében foglaltaknak. Hiányosság esetén a kérelmezőt a szükséges adatokkal, dokumentumokkal való kiegészítésre felszólítja.
- A típus-jóváhagyási ülés jegyzőkönyvéhez csatolja a MEEI Kft, illetve az OMH által delegált tag és a közreműködő szakértők aláírásával ellátott műszaki szakértői véleményt, vagy a gépek hiányosságait tartalmazó jegyzőkönyv másolati példányát (az eredeti példány a kérelmezőt illeti).
- A típus-jóváhagyási ülésről felvett jegyzőkönyvet a Bizottság vezetője hagyja jóvá, ezt követően az APEH elnöke részére az engedélyezéshez a kérelem irataihoz csatolja.
- Elkészíti a forgalmazási engedély tervezetét, amelyet a Bizottság vezetője az APEH elnöke elé terjeszt.
- Az APEH elnökének döntéséről az engedély, illetve elutasító, visszavonó határozat megküldésével a Titkárság értesíti a kérelmezőt, forgalmazót és gondoskodik a PM rendelet 9. § (2) bekezdése szerinti közzétételről.
- Nyilvántartásba veszi - és a nyilvántartást karbantartja - az engedéllyel rendelkező pénztárgép, illetve taxaméter forgalmazókat, valamint a szervizeket, műszerészeket és az általuk használható plombajeleket.
- A pénztárgépek, taxaméterek általános műszaki követelményeiről, a Bizottságban egyeztetett álláspontról tájékoztatást, egyedi kérdésekben állásfoglalást ad.
- Létrehozza, működteti a Bizottság és a Titkárság munkáját elősegítő számítógépes nyilvántartási rendszert.
IV.
Egyéb előírások
1. A Bizottság elnöke jogosult az APEH elnökének aláírás végett felterjeszteni (kézjegyével ellátni) a pénztárgépek és taxaméterek engedélyezésével, adómemória használattal öszszefüggő iratokat.
2. A Bizottság elnöke kiadmányozza a Bizottság egyéb feladataihoz kapcsolódó ügyekben, valamint az egyedi elbírálás alá eső kérelmekkel összefüggésben keletkező tanúsítványokat, igazolásokat, iratokat.
3. Az APEH Hivatali Központ Ellenőrzési Főosztály vezetője kiadmányozza a Bizottság Titkárság ügymenetéhez tartozó írásos tájékoztatásokat, értesítéseket, felhívásokat.
4. Ha a pénztárgép, illetve a taxaméter típusának előállításában, forgalmazásában, szervizelésében a műszaki szakértő közvetlenül vagy közvetetten érdekelt, ezt a Bizottság vezetőjének köteles a vélemény kialakítása előtt bejelenteni. Ebben az esetben a MEEI Kft, vagy az OMH az ügyben nem érdekelt delegált tagja vesz részt az elbírálásban, illetve a nem érdekelt bizottsági tagok és a műszaki szakértők nyilatkoznak arról, hogy az elbíráláshoz szükség van-e újabb szakértő igénybevételére.
5. A Bizottság feladatkörébe tartozó megkeresés csak a Bizottság vezetőjén keresztül eszközölhető. A jóváhagyott, visszavont engedélyekről, gépekről, forgalmazókról, szervizekről információt az üzleti titok megtartására figyelemmel a Titkárság ad. A Titkárság az iratkezelésről is ennek megfelelően gondoskodik.
6. A Bizottság a típusjóváhagyások közzétételén kívül is adhat ki közleményt.
7.A Bizottság tagjai és szakértői a pénztárgépek, taxaméterek jóváhagyásával összefüggő bizottsági munkáról, valamint az azzal összefüggésben tudomásukra jutott gyártókra, forgalmazókra vonatkozó dokumentumokról, információkról - mivel üzleti titoknak minősülnek - tájékoztatást nem adhatnak. Műszaki megoldásokban, a vizsgálatokhoz szükséges kérdésekben a MEEI Kft, illetve az OMH által delegált tag adhat felvilágosítást a típusjóváhagyással érintett kérelmezőknek.
8. A Bizottság évente egyszer az érvényes engedéllyel rendelkező pénztárgépek és taxaméterek listáját közzéteszi.
9. A Bizottság a pénztárgépek és taxaméterek típusairól, forgalmazóiról, a szervizekről, valamint a műszerészek által használt plombanyomókról - szükség szerint - közleményben nyújt tájékoztatást.
V.
Hatályba léptetés
Jelen ügyrend a közzététel napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a 2001. május 21-i (AEÉ. 6.) APEH közleményben megjelent ügyrend hatályát veszti.
dr. Király László György s. k.
az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.