1416/2012. (X. 1.) Korm. határozat

a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati program egyes feladatainak módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Kormány a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programról szóló 1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozattal elfogadott, a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programot fenntartja, és az abból eredő feladatok végrehajtását az alábbiak szerinti tartalommal, felelősökkel és ütemezéssel hagyja jóvá, illetve írja elő: A Kormány
1. felkéri a nemzetgazdasági minisztert,...

1416/2012. (X. 1.) Korm. határozat
a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati program egyes feladatainak módosításáról
A Kormány a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programról szóló 1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozattal elfogadott, a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programot fenntartja, és az abból eredő feladatok végrehajtását az alábbiak szerinti tartalommal, felelősökkel és ütemezéssel hagyja jóvá, illetve írja elő: A Kormány
1. felkéri a nemzetgazdasági minisztert, hogy koordinálja az Egyszerű Állam című középtávú kormányzati program (a továbbiakban: Program) végrehajtását, és a kormányzati munka során folyamatosan érvényesítse a vállalkozói adminisztrációs terhek csökkentésének alábbi alapelveit:
a) Versenyképes szabályozás - a kormányzati lépések törekedjenek a vállalkozások közvetlen adminisztratív terheinek csökkentésére, az igazgatási működés irritáló elemeinek visszaszorítására, a hatósági gyakorlatból következő vállalkozói kockázat csökkentésére, a szabályozási környezet stabilitásának és kiszámíthatóságának növelésére, a gazdaság kifehérítését ösztönző szabályozás kialakítására. A jogalkotás és a jogalkalmazás során legyen számon kért elvárás a vállalkozók számára minél egyszerűbb, stabilabb, kiszámíthatóbb, illetve alacsonyabb idő- és költségigényű igazgatási gyakorlat kialakítása.
b) Egyértelmű elvárások - a vállalkozások megbízható hivatalos tájékoztatáshoz jussanak arról, hogy tevékenységüknek, döntéseiknek milyen feltételei, következményei vannak, illetve lehetnek az állam és szervei részéről.
c) Duplikációk megszüntetése - érvényre kell juttatni azt a korábban megfogalmazott célt, hogy az állami szerveknek egyszer megadott információt ne kelljen újra megadni, azokat a hatóságok, igazgatási szervek egymástól vegyék át.
d) Elektronizálás - az állam fogadja el a vállalkozások működésének elektronikus dokumentálását, és adatszolgáltatási kötelezettségeinek elektronikus úton történő teljesítését olyan módon, hogy az elektronikus megoldásokra ne vonatkozzanak szigorúbb előírások, mint azok papír megfelelőire.
e) Bizalom a tisztességnek - a tisztességes működésüket felelősségvállalással, prudens működéssel, megfelelő eljárásokkal igazoló cégek az állammal való kapcsolat során nagyobb bizalmat feltételező eljárásban részesülhessenek.
f) Minimálisan szükséges védelem és maximálisan szükséges garancia-a vállalkozói működéssel kapcsolatos állami elvárások (jogkövetés, biztonság, közteherfizetés stb.) érvényesítése során az állam szüntesse meg és ne írjon elő a szükséges védelmet és garanciát biztosító feltételeket meghaladó előírásokat.
g) Torz ösztönzők kikapcsolása - a hatóságok intézményi anyagi érdekeire épülő gyakorlatok kerüljenek kivezetésre a bürokrácia növeléséhez kötődő formális és informális ösztönzők megszüntetésével;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter,
együttműködve az érintett miniszterekkel
Határidő: folyamatosan, illetve a Programban szereplő ütemterv szerint
2. elfogadja a Program végrehajtásának az 1. mellékletben bemutatott felelősségi és ütemezési rendjét;
3. nagy jelentőséget tulajdonít a Program kiemelt intézkedéseinek, ezért kifejezetten felhívja az érintett minisztereket azok teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ennek keretében
a) felhívja az emberi erőforrások miniszterét és a nemzetgazdasági minisztert, hogy vizsgálják meg a munkavállaló alkalmazásához kapcsolódó rendszeres adatszolgáltatás további jelentős egyszerűsítésének lehetőségeit abból a szempontból, hogy milyen módon, illetve az ellátások megállapítására vonatkozó jogszabályok milyen módosításával biztosítható, hogy az egészségbiztosítási ellátásokra vonatkozó jogosultság, valamint az ellátások összegszerűsége a jogosult, illetve foglalkoztató egyedi nyilatkozata helyett más, már létező - elsősorban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé teljesítendő - adatszolgáltatásból kerüljön meghatározásra;
b) felhívja az emberi erőforrások miniszterét és a nemzetgazdasági minisztert, hogy a vizsgálat eredménye alapján készítsenek előterjesztést a Kormány számára, amely bemutatja a lehetséges módosítás előnyeit és hátrányait és javaslatot tesz - az átalakítást elrendelő döntés esetén - a törvényi szabályozás szükséges módosításaira;
Felelős: emberi erőforrások minisztere, a nemzetgazdasági miniszter bevonásával
Határidő: 2012. december 31.
c) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy teremtse meg az éves (és egyszerűsített éves) beszámolóban és a társasági adóbevallásban és az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program által elvárt adatszolgáltatási kötelezettség időbeni és tartalmi összehangolásának feltételeit annak érdekében, hogy a vállalkozások a hasonló tartalmú adatszolgáltatási kötelezettségeiket egyetlen adatszolgáltatással teljesíthessék;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. november 30.
d) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy tegye meg egy olyan e-vállalkozás kereteinek létrehozásához szükséges intézkedéseket, amely az állammal szembeni legtöbb adminisztratív kötelezettségének eleget tud tenni egy egységes, ügyfélbarát, elektronikus felületen keresztül;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2014. január 1.
e) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy teremtse meg annak a feltételeit, hogy a fővárosi és megyei kormányhivatalokon belül intézendő bizonyos, a vállalkozók szempontjából fontos ügyek körére az ügyintézési határidő foglalhassa magába a kormányhivatalokhoz tartozó szakhatóságok állásfoglalásai beszerzésének idejét;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter
Határidő: 2014. január 1.
f) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy teremtse meg annak a feltételeit, hogy a vállalkozások önként kérhessék magukra vonatkozóan hatósági ellenőrzés lefolytatását;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az érintett miniszterek bevonásával
Határidő: 2013. január 1.
g) felhívja a belügyminisztert, hogy az ipari területen történő beruházások esetében az engedélyezési eljárások elhúzódásának visszaszorítása érdekében kerüljenek kialakításra egyszerűsített, a szakhatóságok garantáltan gyors ügyintézését előíró, településrendezési szempontú eljárástípusok;
Felelős: belügyminiszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. október 31.
h) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a vállalkozások működésével és a munkavállalók alkalmazásával összefüggő szabályzatkészítési kötelezettségek kockázatalapúvá tétele érdekében;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek bevonásával
Határidő: 2012. november 30.
i) felhívja a nemzetgazdasági minisztert a házipénztárra vonatkozó szabályozás napi készpénz záró állomány előírásainak felülvizsgálatára;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: 2012. november 30.
j) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket az állam által szolgáltatott nyilvános céginformációk körének bővítése érdekében, és hozzon létre egy olyan céginformációs rendszert, amelyen keresztül a kisvállalkozások is könnyen megbizonyosodhatnak üzleti partnerük megbízhatóságáról;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter
Határidő: 2012. november 30.
k) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert arra, hogy teremtse meg annak a feltételeit, hogy a vállalkozói adminisztratív terhek növelésével együtt járó előterjesztést a Kormány csak úgy vegyen napirendjére, ha abban az adminisztrációs terhek növekedésének elkerülhetetlensége és indokoltsága tételesen alá van támasztva;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. január 1.
l) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az Új Széchenyi Terv (a továbbiakban: ÚSZT) fejlesztési célú pályázatai esetében
la) a monitoringhoz szükséges dokumentáció ésszerűbb és rövidebb legyen,
lb) készüljön Operatív Programonként egységes, kizárólag a pályázati kiválasztáshoz releváns információkat tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány sablon,
lc) a támogatási szerződés módosítása esetén a módosítás ideje alatt a változással nem érintett költségvetési sorok tekintetében ne kerüljön sor a kifizetés felfüggesztésére;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: 2012. január 1.
4. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, az adó- és járulékrendszerhez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) az adó- és járulék-bevallási, -fizetési és -visszaigénylési szabályok egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
b) az adóhatósági tevékenység további elektronizálásához és vállalkozásbarátabbá tételéhez szükséges intézkedéseket,
c) a számviteli és az adószabályozás összhangjának megteremtését, a kis- és mikro vállalkozások ezzel kapcsolatos kötelezettségeinek egyszerűsítését,
d) a standard elektronikus számlaformátum kialakításához és elterjesztéséhez szükséges intézkedések végrehajtását,
e) a transzferárakra vonatkozó jelenlegi szabályozás egyszerűsítését;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
5. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, a számvitelhez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a számviteli és beszámolási előírások - különösen a kisvállalkozások számára történő - egyszerűsítését célzó intézkedések végrehajtását,
b) a bizonylatok megőrzésére vonatkozó jelenlegi szabályok vállalkozásbarátabbá tételére irányuló intézkedések végrehajtását;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek szükség szerinti bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
6. felhívja az érintett minisztereket, a közigazgatási és igazságügyi miniszter koordinálása mellett, az 1. mellékletben szereplő, a hatósági eljárásokhoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, a Programban szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) hatósági ügyintézési eljárások gyorsítására és a határidők rövidítésére irányuló intézkedéseket,
b) a hatóságok ellenőrzési és szankcionálási gyakorlatának átláthatóbbá, vállalkozóbarátabbá és a hosszabb ideje jogszerűen, megbízhatóan működő vállalkozások számára méltányosabbá tételére irányuló intézkedéseket,
c) a tevékenységüket rendszeresen külső, hiteles auditorral vizsgáltató vállalkozások esetében a hatósági ellenőrzés gyakoriságának és mélységének a szükséges minimumra csökkentését (tevékenység hitelesített körére); Felelős: összes érintett miniszter, a közigazgatási és igazságügyi miniszter koordinálásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
7. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert a Programban szereplő, a pályázati eljárásokhoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a pályázati információs rendszer tájékoztatási funkcióinak bővítését,
b) annak a feltételeinek a megteremtését, hogy a pályázat keretében ne kelljen állami társszerveknél már rendelkezésre álló igazolásokat benyújtani,
c) a pályázatok elbírálásához kapcsolódó határidők rövidítését;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
8. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, a vidékfejlesztési pályázati eljárásokhoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (a továbbiakban: ÚMVP) és az ÚSZT eljárásrendjei harmonizációjának megteremetését; a sablonizálható - formalizálható szabályok alapján történő -projektkiválasztásból a bonyolult fejlesztési feladatok elhatárolását; ez utóbbinál a pályázati rendszerre való mielőbbi áttérés lehetőségeinek vizsgálatát, feltételeinek (informatikai, humán) megteremtését; a Ket. alapú eljárások alkalmazási területeinek optimalizálását; az ÚMVP miniszteri rendeletekkel történő részletszabályozásainak minimális szintre szorítását;
b) az ügyfélszolgálati rendszer elérhetőségének javítását,
c) az elektronikus ügyintézés és nyilvántartás lehetőségeinek fejlesztését;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
9. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, a közbeszerzéshez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a kötőerővel nem bíró irányelvek kidolgozásának és az azok teljesüléséről szóló éves beszámolók készítésének kötelezettségét az ajánlatkérők részéről,
b) az adminisztratív terhek alacsony szinten tartását elősegítő minta eljárásrend kidolgozását;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
10. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, az agrárgazdaság szabályozásához kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a mezőgazdasággal kapcsolatos hatósági eljárások egyszerűsítésére, valamint az őstermelők és a kisebb mezőgazdasági vállalkozások dokumentációs kötelezettségeinek csökkentésére irányuló intézkedéseket,
b) a bor termékpálya szabályozórendszerének egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
c) a földhasználati nyilvántartással kapcsolatos adatbázisok használatának korszerűsítését,
d) a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj utáni jövedékiadó-visszaigénylés egyszerűsítését;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
11. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, az élelmiszer-biztonsághoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) azon feltételek megteremtését, hogy az európai uniós élelmiszerbiztonsági és higiéniai előírásoknak (HACCP) való teljes megfelelést biztosító, ugyanakkor a vállalkozások számára a lehető legkönnyebben betartható, számukra a lehető legkevesebb adminisztratív terhet jelentő rendszer jöjjön létre,
b) az anyaghányad-nyilvántartások szükségességnek felülvizsgálatát,
c) a gyártmánylap-készítési kötelezettség egyszerűsítését;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
12. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, a környezetvédelmi szabályozáshoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás egyszerűsítésére és gyorsítására irányuló intézkedéseket,
b) a hulladékgazdálkodás és nyilvántartás egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
c) a környezethasználattal járó eljárások során felhasználandó adatok megosztását lehetővé tevő egységes adatbázis felépítését,
d) a termékdíj átalány-fizetés lehetőségének megteremtését a csomagoláson kívül más termékcsoportok esetében is;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
13. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert a Programban szereplő, a fuvarozáshoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a fuvardokumentációk elektronizálására irányuló intézkedéseket,
b) a hatóságok közötti adatátadás gyakorlatának javítására és az érintett hatóságok közös, összehangolt ellenőrzési eljárásainak kialakítására irányuló intézkedéseket (ideértve egyes hatósági adatbázisok egyesítését),
c) a járműigazgatási eljárások és az engedélyezési eljárások egyablakos lebonyolítását,
d) egyes engedélyezési eljárások egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
14. felhívja a közigazgatási és igazságügyi és a nemzeti fejlesztési minisztert a Programban szereplő, az államműködés elektronizálására irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) hozzáférés biztosítását az állami szervek számára az állami adatbázisokhoz annak érdekében, hogy olyan adatokat, amelyekkel állami szerv már rendelkezik, ne lehessen újra bekérni a vállalkozásoktól, folytatva az 1133/2011. (V. 2.) Korm. határozat végrehajtását,
b) a vállalkozások elektronikus adatszolgáltatási, számlázási, fizetési és iratarchiválási gyakorlatának bővítésére irányuló intézkedéseket,
c) a vállalkozások számára az állami előírásokat és azok eljárási, adminisztratív teljesítésének módját teljes körűen, a vállalkozások valós élethelyzeteihez igazodva bemutató, egységes internetes vállalkozói portál kialakítását, folytatva az 1133/2011. (V. 2.) Korm. határozat végrehajtását;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
15. felhívja a belügyminisztert a Programban szereplő, a beruházások engedélyezésének gyorsabbá és kiszámíthatóbbá tételére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a beruházások engedélyezésének elhúzódásának visszaszorítására irányuló intézkedéseket,
b) a beruházások engedélyezése elleni indokolatlan fellépések lehetőségének szűkítésére irányuló intézkedéseket,
c) az engedélyezési eljárások egyszerűsítésére, ügyfélbarátabbá tételére irányuló intézkedéseket,
d) a beruházási engedélyezési eljárás során releváns információk, nyilvántartások jobb elérhetőségének biztosítására irányuló intézkedéseket;
Felelős: belügyminiszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
16. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) foglalkozás-egészségüggyel kapcsolatos szabályozás átalakítását a foglalkozással összefüggő megbetegedések hatékonyabb megelőzése érdekében,
b) az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó szabályozás további korszerűsítését,
c) a segítő családtag bejelentési kötelezettségének felülvizsgálatát;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek szükség szerinti bevonásával Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
17. felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert a Programban szereplő, a vállalkozói jogérvényesítés feltételeinek javítására és az eljárásjog területéhez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a vállalkozói jogérvényesítés gyorsítását és hatékonyságát javító bírósági eljárásrend kialakítására irányuló intézkedéseket,
b) az üzleti mediáció és a választottbírósági szolgáltatások szélesebb körű alkalmazását elősegítő intézkedéseket;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
18. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a vállalkozói adminisztratív terhek további folyamatos csökkentését elősegítő, rendszerszintű intézkedések végrehajtására, az összes érintett miniszter bevonásával, ennek keretében
a) felhívja a nemzetgazdasági minisztert és a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy teremtsék meg a feltételeit annak, hogy a jövőben minden, az üzleti környezetet befolyásoló, előkészítés alatt álló kormánydöntés esetében a vállalkozói adminisztratív terhekre gyakorolt hatások egységes módszertan alapján történő, megfelelő minőségű előzetes vizsgálata és az esetleges negatív hatások minimalizálása előfeltétele legyen a közigazgatási államtitkári értekezletre bocsátásának;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. január 1.
b) felhívja a nemzetgazdasági minisztert és a közigazgatási és igazságügyi minisztert az igazgatási tevékenységek ügyfélbarát intézését támogató versenyképességi szerződések feltételeinek megteremtésére a kormányzattal a közös gazdaságpolitikai célok teljesítése érdekében működési és teljesítményvállalásokra épülő együttműködést kiépítő vállalkozások és az ezt támogató intézmények számára;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter és közigazgatási és igazságügyi miniszter
Határidő: 2012. november 30.
c) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy évente készítsen jelentést a Kormány számára az adminisztratív terhek csökkentésére irányuló kezdeményezések előrehaladásáról és általában a kormányzati működés vállalkozói adminisztratív terhekre gyakorolt hatásáról; egyúttal készítsen évente intézkedési tervet a vállalkozói adminisztratív terhek további csökkentésére;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: első éves jelentés 2012. március 1., első éves akcióterv 2013. június 30.
d) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy alakítson ki és működtessen egy, a jogalkotási munkával és a hatósági jogalkalmazással kapcsolatos folyamatos vállalkozói visszacsatolást lehetővé tevő konzultációs rendszert; Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: 2012. november 30.
e) felhívja a nemzetgazdasági minisztert és a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy dolgozzanak ki a kormányzati jogszabály-előkészítési és a jogalkalmazási munka során alkalmazható, a vállalkozói adminisztratív terhek növelését megelőző, illetve a jogszabályi környezet stabilitását szolgáló eljárásokat, gyakorlatokat;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. november 30.
19. felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy folyamatosan kövesse nyomon a Program egészének és egyes intézkedéseinek végrehajtását, és az előrehaladásról rendszeresen adjon tájékoztatást a Kormány számára.
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek bevonásával
Határidő: folyamatosan
20. visszavonja a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programról szóló 1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozatot.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet az 1416/2012. (X. 1.) Korm. határozathoz Az Egyszerű Állam Programban szereplő intézkedések felelősségi és ütemezési rendje

Intézkedés*

Felelősök

Határidő **

AZ ADÓZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ ADMINISZTRÁCIÓ EGYSZERŰSÍTÉSE

1.   A munkavállaló alkalmazásához kapcsolódó rendszeres adatszolgáltatás
további jelentős egyszerűsítése:

a) annak megvizsgálása, hogy milyen módon, illetve az ellátások
megállapítására    vonatkozó    jogszabályok    milyen módosításával
biztosítható,   hogy   az   egészségbiztosítási   ellátásokra vonatkozó
jogosultság, valamint az ellátások összegszerűsége a jogosult, illetve
foglalkoztató egyedi nyilatkozata helyett más, már létező - elsősorban a
Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé teljesítendő - adatszolgáltatásból
kerüljön meghatározásra;

b) a vizsgálat eredménye alapján javaslattétel a törvényi szabályozás
módosítására, amely bemutatja a lehetséges módosítás előnyeit és
hátrányait, továbbá javaslatot tesz - az átalakítást elrendelő döntés esetén
- a törvényi szabályozás szükséges módosításaira.

EMMI, NGM

2012. december 31.

2.   Kisadók, járulékok rendszerének felülvizsgálata, számának csökkentése

NGM,
NFM

2012. december 31.

5.   Adóadminisztrációhoz      kapcsolódó      elektronikus ügyintézés
egyszerűsítése, továbbfejlesztése. A vállalkozások minden adózással
kapcsolatos adminisztrációs kötelezettségüknek eleget tudjanak tenni
kizárólag     elektronikus     úton     az     elektronikus ügyintézés
továbbfejlesztésével, egyszerűsítésével, felhasználóbarátabbá, ügyfél-
orientáltabbá tételével.

NGM,
NFM

2012. november 30.

6.   Vállalkozóbarát   adóhatósági   működés   kialakítása,   amely aktívan
támogatja a jogkövető vállalkozót, többek között nyilvános és a hatóság
számára  kötelező érvényű állásfoglalások kiadásával, a bírságolási
gyakorlat irritáló elemeinek felülvizsgálatával.

NGM

2012. november 30.

7.   Az  adószámlák  kezelésének  egyszerűsítése  a   számlák számának
csökkentésével, az átvezetés egyszerűsítésével, az adatközlés cég- és
könyvelőbaráttá tételével.

NGM

2012. november 30.

8.   Transzferár-szabályozás egyszerűsítése

NGM

2012. március 1.***

9.   Számviteli és adószabályozás összhangjának megteremtése az egységes
fogalomhasználat és egységes számítási eljárások alkalmazásával, a
számviteli törvény vállalkozói szempontú megértésének fokozottabb
támogatásával a kisvállalatok számára.

NGM

2012. december 31.

10. Az adórendszerrel kapcsolatos irritációt csökkentő rövidtávú intézkedések

NGM

2011. december 1.***

A SZÁMVITELI SZABÁLYOZÁS EGYSZERŰSÍTÉSE

11. Házipénztár   szabályozás  életszerűbbé  tétele.  A  házipénztár napi
maximális záró állományára vonatkozó előírások eltörlése.

NGM

2012. november 30.

12. A kisvállalkozók egy körülhatárolt körére a mainál egyszerűbb kettős
könyvviteli szabályrendszer kidolgozása és bevezetése (a beszámoló
egyszerűsítésén túlmenően a könyvvezetés szabályainak a vállalati
működéshez igazítása) - az EU negyedik társasági jogi irányelvének
korszerűsítését indítványozó, a magyar elnökség alatt elfogadott tanácsi
következtetés szellemében.

NGM

2012. december 31.

13. A bizonylatok megőrzésére vonatkozó jelenlegi szabályok módosítása:

a) rövidebb és egységes megőrzési idő-előírások (összehangolva a
visszamenőleges hatósági ellenőrzés időhorizontjával);

b) az elektronikus archiválás támogatása, az elektronikusan archivált
dokumentumok elfogadásának (pl. bírósági eljárásban) jogi biztosítása.

NGM,

NFM,
KIM

2012. november 30.

14. A számviteli beszámoló egyszerűbb formája választásának lehetővé tétele
a jelenleginél szélesebb körben.

NGM

2011. december 1. ***

15. A társasági adóalapot meghatározó, a számviteli előírások szerint
megállapított adózás előtti eredmény meghatározásának egyszerűsítése a
tipikus kisvállalati esetekhez igazodóan.

NGM

2012. november 30.

Intézkedés*

Felelősök

Határidő **

16. Az éves (egyszerűsített éves) beszámoló adatait ne kelljen a társasági adó
bevallásban szerepeltetni; számos bevallási lap törölhető, hiszen ezen
bevallási lapokon szereplő adatok elérhetőek az eredménykimutatás,
mérleg és kiegészítő mellékletben, amelyek adatai esetében biztosítani
kell annak a feltételeit, hogy azok más hatóságok által is feldolgozható
formában kerüljenek benyújtásra.

NGM,
KIM

2012. november 30.

17. Az egyszerűsített éves beszámolót készítő (vagy az alól is mentesülő)
vállalkozás alkalmazhasson egy, a törvény mellékletébe vagy miniszteri
rendeletbe kerülő számviteli politikát; azt ki se kelljen nyomtatnia, elég
legyen a hivatkozás.

NGM

2012. december 31.

A HATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGEK ADMINISZTRÁCIÓS TERHEINEK CSÖKKENTÉSE

18. A fővárosi és megyei kormányhivatalon belül intézendő ügyek esetében a
szakhatósági állásfoglalások idejét az ügyintézési határidő foglalja
magába, ezáltal a vállalkozások, ha csak a kormányhivatallal állnak
kapcsolatban, 30 napon belül megkaphassák az engedélyeket.

KIM

2013. július 1.,

2014. január 1.

19. Kérhető hatósági ellenőrzés: A vállalkozások kérhessék magukra a
hatósági ellenőrzés lefolytatását, ezáltal erősítve a hitelességüket. Az
önállóan kezdeményezett ellenőrzések esetén a feltárt mulasztások
megszüntetésének előírása mellett csak kirívó esetekben történhessen
meg bírság vagy a működést korlátozó retorzió.

KIM

2012. december 1.,
2013. július 1.

20. Hiteles audit elismerése: Azon vállalkozások, amelyek működését külső,
hiteles auditor vizsgálja rendszeresen, azok tevékenységük hitelesített
körére   az   auditor   vállalja   a jogellenes   magatartás azonnali
megszüntetésén túli, felelősséget.

KIM

2012. december 1.,
2013. július 1.

21. A bírságbevételek központosítása: Javasolható, hogy a bírságbevételek ne
jelenjenek  meg   sem   közvetlenül   sem   közvetetten  a hatóságok
költségvetésben, hanem központosított bevételt képezzenek, ezáltal a
hatóságok működésének finanszírozása és a bírságolási politikája közti
összefüggés teljesen megszűnik.

NGM

2012. december 31.

22. A 30 napos ügyintézési idő 21 napra csökkentése 2014-ig.

KIM

2014. január 1.

23. Ügydöntő   hatósági   felelősségi   kör   megerősítése: meghatározott
ügycsoportok esetén a hatóság maga dönthesse el, melyik szakhatóságot
keresi meg az adott eljárás során, majd a beérkezett vélemények alapján a
döntést maga hozhassa meg a szakhatósági megállapítások hosszadalmas
egyeztetése helyett.

KIM

2011. december 31. ***
2013. július 1.

24. Jóhiszemű ellenőrzés: Azon vállalkozások esetében, amelyek jogszerűen,
hosszú ideje megbízhatóan működnek, azok rendszeres ellenőrzése és az
esetleges vétség szankcionálása méltányosan csökkenjen.

KIM

2012. december 1.,
2013. július 1.

25. Nyilvános (önellenőrzésre használható) ellenőrzési eljárás kialakítása:
olyan a hatóság által használt ellenőrzési eljárások nyilvánossá tétele,
amelyeket a vállalkozások önmagukra nézvést is használhatnak.

KIM

2012. december 1.,
2013. július 1.

26. Ellenőrzési terv nyilvánossága és társadalmi kontroll lehetőségének
megteremtése: Az egyes hatóságok ellenőrzési tervüket, illetve annak
megvalósításáról szóló beszámolókat hozzák nyilvánosságra, továbbá
készüljön évente jelentés a hatóságok munkájáról és azok vállalkozói
megítéléséről, amit a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács is
megtárgyal.

KIM,
NGM

2012. december 1.,
2013. július 1.

27. Olyan  visszacsatolási   rendszerek,  ösztönzők és  eljárási szabályok
kidolgozása és bevezetése, melyek biztosítják, hogy az elsőfokú hatóság
döntése a jogalkotói szándékot torzítatlanuljelenítse meg, annál ne
legyen szigorúbb.

KIM,
NGM

2012. december 1.,
2013. július 1.

28. Összevont    ellenőrzés:    Amennyiben    több    hatóság hasonló
tevékenységeket ellenőriz, kötelező együttes eljárás javasolt a különböző
hatósági szakterületek részéről. Erre a kormányhivatalok kialakítása jó
lehetőséget nyújt.

KIM,
NGM

2012. december 1.,
2013. július 1.

29. Elsőre figyelmeztetés elve: Amennyiben lehet, minimalizálni kell azon
lehetőségeket, ahol a jogsértő magatartás megszüntetésén túl azonnali
büntetés kivetésére kerülhet sor. A hatóságoknak először a jogszerű
magatartás követésére kell felszólítani a vállalkozásokat.

KIM,
NGM

2012. december 1.,
2013. július 1.

A FEJLESZTÉSI CÉLÚ PÁLYÁZATOKHOZ ÉS A KÖZBESZERZÉSEKHEZ KAPCSOLÓDÓ ADMINISZTRÁCIÓ
EGYSZERŰSÍTÉSE

30. Horizontális szempontok érvényesítése programok és nem minden
projekt szintjén, a horizontális elvekhez kapcsolódó adatszolgáltatás
ésszerűsítése. (ÚSZT)

NFM,

EMMI,

KIM

2012. március 1. ***

31. Projekt   monitoring,   elszámolás,   lezárás   egyszerűsítése (ÚSZT):

a) Szükséges    dokumentáció    ésszerűsítése    és csökkentése.

b) A támogatási szerződés módosítása esetén a módosítás ideje alatt a
változással nem érintett költségvetési sorok tekintetében ne kerüljön sor a
kifizetés felfüggesztésére.

NFM

2012. január 1. ***

32. A pályázónak ne kelljen állami társszerveknél már rendelkezésre álló
igazolásokat benyújtania, ezt a Közreműködő Szervezet tudja ellenőrizni
az adatbázisokból. (ÚSZT)

NFM,
VM

2012. január 1. ***
2012. november 30.

33. A támogatási és kifizetési kérelmek elbírálási határidejének rövidítése.

NFM

2012. január 1. ***

34. Közreműködő Szervezetek működésének felülvizsgálata, ügyfélbarát,
egységes működés kialakítása. (ÚSZT)

NFM

2012. november 30.

35. Könnyen   értelmezhető,   a   pályázatban   való   részvételről gyors,
megalapozott    döntést    elősegítő    pályázati    kiírások, pályázati
dokumentáció rendszerének kialakítása. (ÚSZT)

NFM

2012. január 1. ***

36. Az ÚMVP és ÚSZT eljárásrendjei harmonizációjának megteremetése. A
sablonizálható   -   formalizálható   szabályok   alapján   történő -
projektkiválasztásból a bonyolult fejlesztési feladatok elhatárolása. Ez
utóbbinál a pályázati rendszerre való mielőbbi áttérés lehetőségeinek
vizsgálata, feltételeinek (informatikai, humán) megteremtése. A Ket. alapú
eljárások alkalmazási területeinek optimalizálása. Az ÚMVP miniszteri
rendeletekkel történő részletszabályozásainak minimális szintre szorítása.
(ÚMVP)

VM

2012. december 31.

37. Egyértelmű   információszolgáltatás   és   iránymutatások feltételeinek
javítása (jogszabályok, kézikönyvek és kézikönyvek összhangjának pályázó
barát módon történő biztosítása). (ÚMVP)

VM

2012. június 30. ***

38. Ügyfélszolgálati rendszer felülvizsgálata, elérhetőség javítása. (ÚMVP)

VM

2012. március 15. ***

39. Elektronikus feltételek megteremtése (ÚMVP):

a) elektronikus ügyintézés lehetőségeinek fejlesztése, különös tekintettel
a társszerveknél rendelkezésre álló igazolások elérhetőségére
[Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer (MEPAR), állattenyésztési
azonosító rendszerek (TIR, ENAR), TAKARNET, földhasználati nyilvántartás,
VKSZI nyilvántartás];

b) elektronikus formában vezethető nyilvántartások körének lehetőség
szerinti bővítése;

c) IIER nyomon követhetőségének, adatszolgáltatási rendszerének,
működtetés hatékonyságának javítása.

VM

2012. december 31.

40. Jogorvoslat feltételeinek javítása (ÚMVP):

a) első és másodfokú hatósági jogkörök elosztásának felülvizsgálata;

b) igazolási kérelem, hiánypótlás feltételeinek felülvizsgálata.

VM

2012. december 31.

41. Ajánlások kibocsátása a vállalkozásbarát közbeszerzési eljárásrendek
elősegítése érdekében:

A közbeszerzési eljárások során az új törvény kínálta lehetőségekkel élve
az        adminisztrációs        terhek       csökkentése érdekében

a) kötőerővel nem bíró irányelvek kialakítása az egyes közbeszerzési
eljárásrendek, különösen az ajánlatkérő saját eljárásrendje fejlesztésére,
amelyek    teljesítéséről    az    ajánlatkérők    évente beszámolnak;

b) minta eljárásrend készítése (Vállalkozásbarát Közbeszerzés), amely az
adminisztratív terhek alacsony szinten tartását  biztosító pontokat
határozná  meg,  amelyeket  az ajánlatkérők saját eljárásrendjükbe
szabadon felvehetnének.

NFM,
NGM

a) feladat tekintetében:
2012. május 1. ***

b) feladat tekintetében:
2012. november 30.

EGYES ÁGAZATOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOZÁS EGYSZERŰSÍTÉSE

Az agrárgazdaságra és az élelmiszerbiztonságra vonatkozó szabályozás egyszerűsítése

42. Családi gazdaságok, őstermelők, valamint agrár mikro- és kisvállalkozások
dokumentációs    kötelezettségeinek   átfogó   felülvizsgálata annak
érdekében, hogy a legkisebb vállalkozások

a) a kötelezettség alóli teljes egészében mentesülhessenek;

b) ahol a kötelezettség alóli kikerülésre nincsen lehetőség teljes körben,
ott részleges mentesítésre nyíljon  lehetőség (pl. bizonyos méret,
tevékenység volumen, bevétel alatt, vagy induló vállalkozások esetében);

c) ahol a kötelezetti kör nem csökkenthető, ott egyszerűbb tartalmi/formai
elvárások vonatkozzanak rájuk.

VM

2012. november 30.

43. Borászati      intézkedéscsomag       keretében      a termékpálya
szabályozórendszerének     egyszerűsítése     és     ésszerűsítése, a
versenyhátrányt okozó rendelkezések felülvizsgálata.

VM

2012. november 30.

44. A mezőgazdaságban felhasznált gázolaj utáni jövedékiadó-visszaigénylés
egyszerűsítése:

a) az egységes terület alapú támogatási kérelemmel egy időben történő
benyújtás lehetővé tételével;

b) meg kell vizsgálni továbbá, hogy milyen feltételekkel fizethető minden
gazdának átalány formájában,  ha  nem  kíván tételes elszámolást
benyújtani.

VM,
NGM

2012. április 1. ***

45. Termelői vásár szabályozási kereteinek megteremtése (számla-, illetve
nyugtaadási    kötelezettségek   egyszerűsítése    háztáji előállítókra,
egyszerűbb piacalakítási szabályok kialakítása)

NGM

2012. december 31.

47. Mezőgazdasági vállalkozások működésével összefüggő egyes hatósági és
szakhatósági    engedélyezési    rend    megváltoztatása (telephely-
engedélyezés, szakhatósági közreműködés)

VM,
NGM

2012. december 31.

48. Területalapú támogatások igénylése esetén önellenőrzés formájában
korrekció lehetőségének megvizsgálása.

VM

2012. március 1. ***

49. A földhasználati nyilvántartással kapcsolatos adatbázisok összehangolása
és a hatóságok közötti adatszolgáltatás gyakorlatának javítása: a
hatóságok a földhasználati igazolás beszerzését ne a gazdáktól várják,
hanem a hatóságok közötti adatszolgáltatás keretében szerezzék be az
eljárások során.

VM

2012. március 13., ***
2012. december 31.

50. Az Európai Unió egyik legkorszerűbb élelmiszerbiztonsági rendszerének
alkalmazási feltételeinek kialakítása 2014-re: Meg kell teremteni annak a
feltételeit, hogy az európai uniós élelmiszerbiztonsági és higiéniai
előírásoknak (HACCP) való teljes megfelelést biztosító, ugyanakkor a
vállalkozások számára a lehető legkönnyebben betartható, számukra a
lehető legkevesebb adminisztratív terhet jelentő rendszer jöjjön létre.

VM,

NGM

2012. december 31.

51. Vendéglátó vállalkozások számára kötelező anyaghányad nyilvántartások
szükségességének  kiértékelése  a  62/2011.  (VI.  30.) VM rendelet
hatálybalépésétől számított egy év során végzett hatósági ellenőrzések
tapasztalatainak fényében.

VM,
NGM

2012. november 30.

52. Élelmiszer-előállító vállalkozások számára kötelező gyártmánylap készítési
kötelezettség (a termékek összetételének részletes dokumentálása)
egyszerűsítése.

VM,
NGM

2012. november 30.

A környezetvédelmi és a termékdíj-szabályozás további egyszerűsítése

54. Hulladék nyilvántartás egyszerűsítése: a nem veszélyes hulladékokról
naprakész nyilvántartást csak bizonyos tevékenységek során kelljen
vezetni.

VM

2012. december 31.

55. Az  egységes   környezethasználati   engedély   (EKHE) egyszerűsítése
keretében

a) az EKHE időtartamának meghosszabbítása, az éves ellenőrzés ritkábbá
tétele, és

b) a mezőgazdaság területén az EKHE további egyszerűsítése azáltal,
hogy az engedélyezés során csak a mezőgazdasági tevékenység alapján
szakmailag indokolható vizsgálatok és eljárások kerülnek lefolytatásra.

Az egységes környezethasználati engedély legalább 10 éves időtartamra
kerül kiadásra, amennyiben ennél rövidebb időszakra adja ki, a
hatóságnak indokolnia kell a döntést. (A szabályozás átalakítása során
figyelembe véve a vonatkozó 2008/1/EK európai parlamenti és tanácsi
irányelvet.)

A vonatkozó új, 2010/75/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv hazai
átültetése  során   2013-tól  az éves  ellenőrzések  ritkábbá tétele,
kockázatbecslési alapra helyezése.

VM

2013. január 6.

56. Információs rendszer fejlesztések a környezethasználattal járó
eljárások során felhasználandó adatok megosztására:
Adatbázis kiépítése a környezethasználattal járó eljárások során
felhasználandó adatok megosztására. A hatóságok számára a saját
eljárásához szükséges mértékben elérhető adatbázis legyen alkalmas:

a) a párhuzamos hatósági adatigények kiszűrésére;

b) a felesleges, szakmailag indokolatlan adatbekérések megszüntetésére;

c) elektronikus adatszolgáltatás teljesítésére;

d) az egyes adatokban bekövetkezett változások egyablakos
bejelentésére;

e) a környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenységek átláthatóságának
javítására, a jogszabályok megkerülésével működő vállalkozói működés

visszaszorítását célzó ellenőrzési gyakorlat megalapozására.
Az adatbázis

a) 2012.január  1-től fogja át az egységes környezethasználati
engedélyezés   során   felhasználandó  adattartalmakat,  terjedjen ki
légszennyező anyagok kibocsátásával, a felszíni vizek védelmével,
valamint a hulladékok nyilvántartásával kapcsolatos eljárásokra,

b) majd   2013.  január   1-től   kerüljön   alkalmazásra valamennyi,
környezethasználattal összefüggésben szükséges hatósági eljárásban.

VM

2014. április 30.

59. Az egyedi hulladékgazdálkodási terv készítési kötelezettség
megszüntetése

VM

2012. december 31.

60. A hulladékgazdálkodás területén a rendszeres adatszolgáltatók körének
szűkítése

VM

2012. december 31.

61. A természetvédelmi szakhatósági közreműködés megszüntetése
bizonyos esetekben

NFM,
VM

2012. december 1.

62. Egyes vízjogi engedélyezési eljárások egyszerűsítése:

a) egyes vízjogi engedélyezési eljárások bejelentéssel való felváltása,
továbbá magának a vízjogi engedélyezési eljárásnak az egyszerűsítése,

b) a kármentesítési eljárás szabályainak egyszerűsítése.

VM,
NFM

2012. december 31.

63. A csomagoláson kívül más termékcsoportok esetében is nyíljon meg a
termékdíj átalány fizetés lehetősége.

VM,
NGM

2012. december 1.

A fuvarozáshoz kapcsolódó adminisztráció egyszerűsítése

64. Fuvardokumentációk elektronizálása. Az intézkedések eredményeként a
helyszíni ellenőrzés során a sofőrnek elég lesz egy szűkebb fuvarokmány
kört magánál tartania, elsősorban a belföldi szállítás esetében.

NFM

2014. január 1.

65. A hatóságok közötti adatátadás javítása. A hatóságok közötti adatátadás
javítása eredményeként a fuvarozási engedély megadása során a
kormányhivatal közvetlenül a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól fogja
kikérni a pozitív adóslistán szereplő vállalkozók adatait.

KIM,

NFM,

NGM

2012. november 30.

66. Megvalósul a fuvarozó járművek egyablakos ügyintézése: a fuvarozó
járművek egyablakos ügyintézésének megteremtése első lépéseként a
járműigazgatási  eljárások során  (okmányirodák  hatásköre)  és az
engedélyezéssel kapcsolatos ügyeket fizikailag egy helyen lehet intézni.

KIM,

NFM

2012. december 31.

67. A vezetői engedélyek és a gépjárművezetői képesítési igazolványok
érvényességi   ideje   összehangolásra   vagy   egyetlen okmányban
egységesítésre kerül.

NFM,

KIM,
EMMI

2013. január1.

68. Az érintett hatóságok közös, koordinált ellenőrzési eljárásai: A hatósági
ellenőrzések  módszereinek fejlesztése   magában  fogalja Komplex
Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató felülvizsgálatát, az ellenőrzések
informatikai támogatásának fejlesztését, és a hatóságok közös, koordinált
ellenőrzés eljárásainak kialakítását. A Komplex Ellenőrzési és Bírságolási
Útmutatóban foglaltakhoz, minden hatóságnak vállalnia kell, hogy tartja
magát.

NFM,
minden
érintett tárca

2012. december 31.

AZ ÁLLAM MŰKÖDÉSÉNEK ELEKTRONIZÁLÁSÁRA IRÁNYULÓ INTÉZKEDÉSEK

69. E-vállalkozás: Az e-vállalkozás kereteinek létrehozásával a vállalkozók az
állammal   szembeni   legtöbb   (leggyakoribb   ügymenetet jelentő)
kötelezettségüknek eleget tudnak tenni egy ügyfélbarát, elektronikus
felületen keresztül, a rendszeres és életszerű adatszolgáltatás (pl. számlák
leadása) minimálisra szűkíti a cég adatszolgáltatási kötelezettségeit, a
megfelelő ügyféltámogatás hatékonyan csökkenti az adminisztrációs
kockázatokat.

KIM,
NFM,
NGM

2013. július 1.,

2014. január 1.

70. Elektronikus adatszolgáltatás lehetőségeinek bővítése - A hatóságok és
szervek számára legyen kötelező az adatbekérések és adatszolgáltatások
ügyfélbarát elektronikus formáinak teljes körű bevezetésére intézkedési
terv kidolgozása és megvalósítása úgy, hogy az adatigénylések 90
százaléka 2014-re, teljes köre 2016-ra elektronikusan teljesíthető legyen.

KIM,
NGM,
NFM

2013.

július 1.,
2014. január 1.

71. Elektronikus másolat hiteles megőrzése - Lehetővé válik az üzleti
működéshez kapcsolódó papír dokumentumokról hiteles elektronikus
másolat készítése, és az elektronikus másolat hiteles megőrzése úgy,
hogy az eredeti papír példányt nem kell megőrizni.

NFM,

KIM,

NGM

2012. december 31.

73. Állami adatbázisok interoperabilitásának növelése: megteremtődnek az
állami adatbázisok interoperabilitásának szabályozási, szervezeti és
technikai feltételei (adatszolgáltatási rendszer megújítása 3/2).

KIM,

NFM,

NGM

2013. július 1.

74. Az elektronikus aláírás használati lehetőségeinek bővítése érdekében
áttekintésre, aktualizálásra és egyszerűsítésre kerülnek a vonatkozó
szabályok.

KIM,

NFM,

NGM

2012. december 31.

75. Az elektronikus fizetési és elszámolási rendszerben (EFER) lehetővé kell
tenni a virtuális bankkártyás (VPOS) és az internetbankos fizetési módot.
Meg kell vizsgálni a hatósági eljárásokban az EFER bevezethetőségét, és
ahol lehetséges - különösen a vállalkozásokat és állampolgárokat
tömegesen érintő hatósági eljárásokban - lehetővé kell tenni az EFER-en
keresztüli fizetést.

NFM,

KIM,

NGM

2013. szeptember 1.

76. Elektronikus   számlázás   használatának   egyszerűsítése, ösztönzése
érdekében  megtörténik a releváns jogi  környezet egyszerűsítése,
tisztázása, és az állami vállalatokon keresztül az állam aktív példát mutat
az e-számlázás használatában.

NFM,

NGM,

KIM

2012. december 31.

77. Vállalkozói portál létrehozása, amely a vállalkozók számára az állami
előírásokat és azok eljárási, adminisztratív teljesítésének módját teljes
körűen, megbízhatóan, naprakészen, közérthetően mutatja be, és
amelyhez a vállalkozók valós élethelyzeteihez igazodó egységes
internetes felület és ügyfélszolgálati hátteret is kapcsolódik.

KIM,

NFM,

NGM

2013. január 1,
2013. október 1.

A BERUHÁZÁSOK ENGEDÉLYEZÉSÉNEK GYORSABBÁ ÉS KISZÁMÍTHATÓBBÁ TÉTELE

78. Az ipari területen történő beruházások esetében kerüljön kialakításra
olyan egyszerűsített, a vélemény-nyilvánításra jogosult államigazgatási
szervek gyors és szakszerű véleményezését  kötelezően előíró -
településrendezési típusú - eljárás, mely alkalmas a településrendezést
követő államigazgatási eljárások túlburjánzásának visszaszorítására,
kiiktatására.

BM,
NGM,
VM,

NFM

2012. október 31.

79. A beruházásokhoz kapcsolódó engedélyezési eljárások elhúzódásának
visszaszorítása érdekében:

a) maximálni és radikálisan rövidíteni kell a szakhatóság döntéshozatalára
rendelkezésre álló időt, csökkenteni kell a részt vevő szakhatóságok
számát;

b) meg kell erősíteni az integrált engedélyezési eljárások alkalmazását;

c) az engedélyező hatóság szerepkörét, felelősségét erősíteni kell, a
szakhatóságok szerepét a döntéshozó számára készülő szakvélemény
adása felé kell eltolni.

KIM,
BM,

NGM,
NFM,

VM,

EMMI

2012. október 31.

80. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a települések a helyi
településrendezési     előírások     alkalmazásával     csökkentsék a
beruházásokhoz szükséges egyedi hatósági eljárások számát és idejét. A
hatóságok (pl. régészet, környezetvédelem, földvédelem, erdővédelem) a
településrendezési előírásokat hagyják jóvá, ezután szerepük jelentősen
csökkenthető az engedélyezési folyamat végső szakaszában. Szükséges
továbbá a környezetvédelmi, termőföldvédelmi és régészeti eljárás
áttekintése.

BM,
VM,

NGM,
NFM,

EMMI

2012.
október 31.

81. Meg kell vizsgálni a gazdasági tevékenységet szolgáló beruházások
megvalósítása     érdekében     az    önálló    - környezetvédelmi,
természetvédelmi, és földvédelmi - hatósági eljárások helyettesítésére,
továbbá a régészeti vizsgálat integrálására alkalmas, azok szakmai és
garanciális elemeit biztosító, azokat magába foglaló településrendezési
hatósági eljárás bevezetésének lehetőségét.

BM,
VM,

NFM,
EMMI,

KIM,
NGM

2012. október 31.

82. Lehetővé kell tenni, hogy az engedélyezéshez elegendő legyen a
szükséges dokumentumok elektronikus formában történő benyújtása.

BM,
NFM

2012.
október 31.

83. A korábban engedélyezési keretszabályokban megengedett elemek
alapján az érintettek ne léphessenek fel az engedélyezés ellen.

KIM,

BM,

NGM

2012. október 31.

84. Az érintettek engedélyezés elleni fellépése csak indokolt esetben
akadályozhassa meg az engedélyek jogerőre emelkedését, a többi
esetben fellépésük csak kártérítési igényre adhasson jogalapot.

KIM,

BM,

NGM

2012. október 31.

85. A sajátos építményfajták (pl. közművek, közlekedési építmények)
építésügyi  hatósági eljárásait és a  rájuk vonatkozó szabályozási
környezetet  is  felül   kell  vizsgálni,  engedélyeztetésük időigényét
radikálisan csökkenteni kell az engedélyezés különböző folyamatainak
összehangolásával,   illetve   a   szakhatóságok   munkájának erősebb
integrálásával, összevonásával, az érvényes határidők, és határidő
kitolódásával járó lehetőségek korlátozásával.

NFM,

VM,
KIM

2012. november 30.

86. Biztosítani kell a közműtérképek nyilvánosságát.

Ágazat szerint
illetékes tárcák
a BM
koordinálá-
sával

2012.
október 31.

87. Az engedélyezett építési tervet a szakhatósági engedélyezések, a
használatbavételi és üzembe helyezési engedélyek kiadásának folyamata
ne bírálhassa felül, az engedély óta történt szabályozási változásokra való
hivatkozással sem.

BM, KIM, VM,
NGM

2012. december 31.

89. Az engedélyezést lefolytató hatóságoknak kötelező legyen a beruházások
engedélyezését részletesen és teljes körűen bemutató tájékoztatót
készítenie és gondoskodnia az ügyfelek tájékoztatásról.

BM,
NFM,
VM,

érintett sajátos
építményfajta
szerinti
társtárcák

2012. november 30.

90. A cím- és ingatlan-nyilvántartások összekapcsolásával, a hirdetményi
értesítés lehetőségével váljon egyszerűbbé és gyorsabbá a beruházás
engedélyezésében érintettek tájékoztatása.

KIM,

NGM,

VM

2012. október 31.

91. Lehetőség szerint a kérelmezőn kívül a beruházás egyéb érintettje ügyféli
jogait akkor gyakorolhassa, ha az elsőfokú eljárásban nyilatkozatot tesz,
vagy kérelmet nyújt be

KIM,

NGM,

VM

2012. október 31.

92. Biztosítsák az önkormányzatok a településrendezési eszközök és a
további helyi szempontokat érvényesítő intézmények tartalmi és formai
elvárásainak teljes körű nyilvánosságát, és a részletes és megbízható
tájékoztatást adó ügyfélszolgálat működését.

BM,

KIM,
NGM,

NFM

2012. október 31.

A FOGLALKOZTATÁS ADMINISZTRÁCIÓS KÖLTSÉGEINEK CSÖKKENTÉSE

93. A működéssel és a munkavállalókkal összefüggő szabályzatkészítési
kötelezettségek kockázat alapúvá tétele - a kötelezetti kör szűkítésével a
hatóság célzott ellenőrzéseinek elősegítése. Csak olyan esetekben kelljen
a vállalkozásoknak a működésükkel és a foglalkoztatással összefüggésben
belső szabályzatokat alkotni, ha a tevékenységük, vagy a munkakör
veszélyessége indokolja azt. Csak a legindokoltabb körben kelljen külső
szakértőt igénybe venni elkészítéséhez, ilyenkor a szakértő vállalja majd
érte a felelősséget a hatóságok irányában.

NGM,

valamennyi
érintett tárca

2012. november 30.

94. A foglalkozás-egészségüggyel kapcsolatos rendelkezések felülvizsgálata

NGM

EMMI

2012. november 30.

95. Egyszerűsített foglalkoztatás:

A  Nemzeti Adó- és Vámhivatal  adókivetéssel állapítsa  meg az
egyszerűsített foglalkoztatásban résztvevők SZJA és járulék bevallásait,
hiszen fix közteher társul hozzá.

NGM

2012. november 30.

96. A   segítő   családtag   bejelentési   kötelezettségének felülvizsgálata:
meghatározott éves időkeretig a segítő családtag bejelentés nélkül
legyen foglalkoztatható.

NGM

2012. december 31.

97. A    szakképzési    hozzájárulás    felhasználásnak   egyszerűsítése a
szakképzésben részt vevő vállalkozások ösztönzésére.

NGM

2011. október 1.,
2011. december 1.

***

A VÁLLALKOZÓI JOGÉRVÉNYESÍTÉS FELTÉTELEINEK JAVÍTÁSA

98. Az állam által biztosított nyilvános céginformációk körének bővítése: egy
olyan  céginformációs  rendszer  létrehozása,  amelyen   keresztül a
kisvállalkozások is könnyen megbizonyosodhatnak üzleti partnerük
megbízhatóságáról.

KIM

2012. november 30.

99. Készüljön   vizsgálat   arról,   hogy   hogyan   alakítható   ki olyan,
"csődmegelőző" eljárásrend, amely tisztázza a fizetésképtelenséggel
fenyegető  helyzet  esetén  a  vezetői  felelősség megállapításának
feltételeit.

KIM

2012. november 30.

100. Készüljön vizsgálat arról, hogy milyen módon könnyíthető az egyezség
megkötése a vállalatok reorganizációját segítő csődeljárásban.

KIM

2012. november 30.

101. A vállalkozók jogvitáinak elbírálása során eljáró bírók speciális szakmai
ismeretekkel való ellátása

KIM a

közreműkö-
désre felkérve

a bíróságok

központi
igazgatásáért
felelős szervet

a koncepció
elkészítésére: 2012.
november 30.

102. Kisértékű perekkel kapcsolatos tapasztalatok alapján intézményfejlesztés
és az eljárási határidő csökkentése.

KIM

2012. december 31.

103. A   vállalkozások   egymás   közötti   jogvitáira   külön eljárásrend
kialakításának megalapozása

a) elektronikus kommunikáció kiszélesítése a per minél több szereplőjére;

b) az eljárás elhúzását akadályozó szervezeti és eljárási mechanizmusok
megerősítése;

c) a   vállalkozások  egymás   közötti  jogvitáira   külön eljárásrend
megalapozása.

KIM

2012. december 31.

104. A közvetítői eljárás (mediáció) támogatása annak érdekében, hogy az
üzleti élet szereplői könnyebben hozzáférjenek.

KIM,

NGM

2012. november 30.

105. A választottbíráskodás támogatása annak érdekében, hogy az üzleti élet
szereplői könnyen hozzáférjenek, különösen vidéken, illetve az alacsony
perértékű ügyekben.

KIM,
NGM

2012. december 31.

AZ ADMINISZTRATÍV TERHEK TOVÁBBI FOLYAMATOS CSÖKKENTÉSÉT ELŐSEGÍTŐ, RENDSZERSZINTŰ
INTÉZKEDÉSEK

106. Az adminisztrációs terheket feleslegesen növelő javaslatok kiszűrése - A
jövőben minden, a vállalkozói üzleti környezetet befolyásoló, előkészítés
alatt álló jogszabály vagy más kormányzati döntés esetében sor kerül a
vállalkozói   adminisztratív   terhekre   gyakorolt   hatások előzetes
vizsgálatára.

NGM,
KIM

2012. január 1. ***

107. A   vállalkozói   adminisztratív   terhek   növelésével   együtt járó
előterjesztéseket a Kormány csak úgy veszi napirendjére, ha abban az
adminisztrációs    terhek    növekedésének    elkerülhetetlensége és
indokoltsága tételesen alá van támasztva. A Kormány döntéseit
előkészítő testületek az adminisztratív terhek növekedésének tényére
külön felhívják a Kormány figyelmét, és annak indokoltságát megerősítik.

KIM,
NGM

2012. január 1. ***

108. A prudens működést és a kormányzattal a közös gazdaságpolitikai célok

teljesítése  érdekében   működési  és  teljesítményvállalásokra épülő

NGM,
KIM

2012.
november 30.

együttműködést kiépítő vállalkozások számára a hatósági eljárások  

ügyfélbarát    intézését    támogató   versenyképességi szerződések  

rendszerének kialakítása.

109. A vállalkozói szektorral együttműködésben évente jelentés készül a

Kormány   számára,   amely   beszámol   az   adminisztratív terhek

2012. március 1., majd
évente ***

csökkentésére irányuló kezdeményezések előrehaladásáról, és általában a

NGM

kormányzati és a bírósági működés vállalkozói adminisztratív terhekre

gyakorolt hatásáról.

110. A vállalkozói szektortól és a kormányzati szereplőktől érkező javaslatokra,

illetve szakértői elemzésekre és nemzetközi tapasztalatokra építve évente

NGM

2013. június 30.

javaslatcsomag (akcióterv) készül a vállalkozások adminisztratív terheinek  

további csökkentésére.

111. A jogalkotási és hatósági munkával kapcsolatos folyamatos vállalkozói

visszacsatolást lehetővé tévő - internetes felületre és rendszeres

fórumokra épülő - konzultációs rendszer, illetve külön vállalkozói

NGM

2012. november 30.

tanácsadói panel fog működni, amely lehetővé teszi a vállalkozói szektor

szempontjainak megjelenítését a kormányzati munka során.

112. A vállalkozók adminisztrációs terheinek növelését megelőző, illetve

korlátozó jogszabály-előkészítési és jogalkalmazási eljárások, gyakorlatok

kerülnek kialakításra és terjesztésre.

NGM,

2012. november 30.

113. A jogszabályi környezet stabilitását szolgáló, az üzleti környezetet

KIM

negatívan  befolyásoló gyakori jogszabály-módosítások lehetőségét

korlátozó jogalkotási eljárások kerülnek kidolgozásra és alkalmazásra.

114. A vállalkozók adminisztrációs terheinek csökkentésével kapcsolatos

kormányzati feladatokat ellátó, illetve koordináló szervezeti egység kerül

NGM

2012. január 1. ***

felállításra.

* A táblázat a Programban foglalt intézkedések eredeti, 1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozat szerinti sorszámozását követi.
** A végrehajtás részletes ütemezése megtalálható a Programban, a táblázat a főbb mérföldköveket tartalmazza, legtöbb intézkedéseknél, amelyeknél több határidő is megjelölésre került, ott az első a Kormány által történő elfogadást, míg a második a hatálybalépést jelöli.
*** A melléklet az Egyszerű Állam program keretében az e határozat közzétételét megelőzően végrehajtott intézkedéseket is tartalmazza. A határozat közzétételét megelőző végrehajtási határidők már végrehajtott intézkedéseket jelölnek.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.