adozona.hu
T/12789. számú törvényjavaslat indokolással - az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény módosításáról
T/12789. számú törvényjavaslat indokolással - az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Alapvető cél, hogy a felhasználók magasabb színvonalú kiszolgálása érdekében egyszerűbbé, gyorsabbá és olcsóbbá váljon a rendkívül nagy kapacitású vezetékes és vezeték nélküli hálózatok kiépítése. Az új rendelkezések támogatják annak az uniós és nemzeti törekvésnek a valóra váltását, hogy 2030-ra valamennyi háztartás rendelkezésére álljon a gigabit-képes internetkapcsolat. A gigabites infrastruktúráról szóló uniós rendelet célul tűzi a felhasználóbarát engedélyezési eljárások kialakítását...
[2] Az Országgyűlés a fenti célokat szem előtt tartva a következő törvényt alkotja:
(E törvény hatálya kiterjed)
"f) a 83/A. §, a 83/B. §, a 93/A. §, a 93/B. § és a 94-95. § tekintetében a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetre,"
"(1a) A 95. § (3) bekezdése szerinti eljárás esetén az ügyintézési határidőt az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 7. cikk (6) bekezdése tartalmazza.
(1b) A 83/B. § (1) bekezdése, 93/A. § (3) bekezdése, 93/B. § (3) bekezdése, 94. § (2g) bekezdése és 99/C. § (1) bekezdése szerinti jogvitás eljárások esetén az ügyintézési határidőt az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 13. cikk (2) bekezdése tartalmazza."
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege]
"1. építési műszaki ellenőr közreműködésének jogszabályban előírt kötelezettség megszegésével történő mellőzése esetén 10 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 500 000 Ft, legfeljebb 2 500 000 Ft;"
(2) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 2. pont b) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
nem megfelelő jogosultsággal rendelkező építési műszaki ellenőr foglalkoztatása esetén]
"b) az építési műszaki ellenőrrel szemben 200 000 Ft;"
(3) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 3. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
nem megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező foglalkoztatása és a foglalkoztatás elfogadása esetén, ha az építtető a foglalkoztató]
"a) az építtetővel szemben 1 250 000 Ft, valamint
b) a tervezővel szemben 200 000 Ft;"
(4) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 4. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
nem megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező foglalkoztatása és a foglalkoztatás elfogadása esetén, ha a kivitelező a foglalkoztató]
"a) a kivitelezővel szemben 1 250 000 Ft, valamint
b) a tervezővel szemben 200 000 Ft;"
(5) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege]
"5. tervezési vagy jogszabályban meghatározott kivitelezési dokumentáció nélküli kivitelezési tevékenység végzése esetén
a) az építtetővel szemben 10 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 200 000 Ft, legfeljebb 2 000 000 Ft,
b) a kivitelezővel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 200 000 Ft, legfeljebb 4 000 000 Ft, valamint
c) a felelős műszaki vezetővel szemben 200 000 Ft;"
(6) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 6. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
nem megfelelő jogosultsággal rendelkező kivitelezővel történő vállalkozási jogviszony létesítése esetén]
"a) az építtetővel szemben 10 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 400 000 Ft, legfeljebb 1 000 000 Ft, valamint
b) a kivitelezővel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 600 000 Ft, legfeljebb 3 000 000 Ft;"
(7) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 7. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
felelős műszaki vezető közreműködésének jogszabályban előírt kötelezettség megszegésével történő mellőzésével végzett kivitelezési tevékenység esetén]
"a) az építési műszaki ellenőrrel szemben 350 000 Ft, valamint
b) a kivitelezővel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 600 000 Ft, legfeljebb 3 000 000 Ft;"
(8) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 8. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
nem megfelelő jogosultsággal rendelkező felelős műszaki vezető foglalkoztatása és a foglalkoztatás elfogadása esetén]
"a) a kivitelezővel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 600 000 Ft, legfeljebb 3 000 000 Ft, valamint
b) a felelős műszaki vezetővel szemben 350 000 Ft;"
(9) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 9. pont a)-c) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
szakszerűtlen kivitelezés, így különösen a nem megfelelő teljesítményű építési termékek vagy szerkezetek felhasználása, beépítése esetén]
"a) a kivitelezővel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 600 000 Ft, legfeljebb 3 000 000 Ft,
b) az építési műszaki ellenőrrel szemben 350 000 Ft, valamint
c) a felelős műszaki vezetővel szemben 350 000 Ft;"
(10) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 10. pont a)-c) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
tervdokumentációtól eltérő kivitelezés esetén, kivéve, ha az eltérést olyan, a tervezés során előre nem látott körülmény teszi szükségessé, amely a már megkezdett építési munkálatok záradékkal ellátott tervdokumentáció szerinti folytatását akadályozza, és az eltérés nem érinti a szakhatóságok előírásait, az érintett ingatlan, építmény tulajdonosainak, kezelőinek a hozzájárulásában meghatározott feltételeit vagy a közreműködők építményeinek keresztezésére készített dokumentáció tartalmát, és új közreműködők, új ingatlanok bevonásával nem jár]
"a) a kivitelezővel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 600 000 Ft, legfeljebb 3 000 000 Ft,
b) az építési műszaki ellenőrrel szemben 350 000 Ft, valamint
c) a felelős műszaki vezetővel szemben 350 000 Ft;"
(11) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 11. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
az építési főnapló készenlétbe helyezésének vagy megnyitásának a hiánya esetén]
"a) az építtetővel szemben 1 000 000 Ft, valamint
b) a kivitelezővel szemben 1 000 000 Ft;"
(12) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 12. pont a)-c) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
az állékonyságot, az életet vagy egészséget veszélyeztető állapot előidézése esetén]
"a) a kivitelezővel szemben 50 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 500 000 Ft, legfeljebb 5 000 000 Ft,
b) az építési műszaki ellenőrrel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 200 000 Ft, legfeljebb 800 000 Ft, valamint
c) a felelős műszaki vezetővel szemben 30 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 400 000 Ft, legfeljebb 1 500 000 Ft;"
(13) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 13. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
írásbeli kivitelezési szerződés hiánya esetén]
"a) az építtetővel szemben 500 000 Ft, valamint
b) a kivitelezővel szemben 500 000 Ft;"
(14) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 14. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
a tervdokumentáció készítésére vonatkozó írásbeli tervezési szerződés hiánya esetén]
"a) az építtetővel szemben 400 000 Ft, valamint
b) a tervezővel szemben 120 000 Ft;"
(15) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 15. pont a)-c) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
az építési napló vezetésére vonatkozó követelmények megsértése esetén]
"a) a kivitelezővel szemben 400 000 Ft,
b) az építési műszaki ellenőrrel szemben 200 000 Ft, valamint
c) a felelős műszaki vezetővel szemben 200 000 Ft;"
(16) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdés 16. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege
a tervdokumentáció készítésére vonatkozó írásbeli szerződés hiánya esetén, ha a szerződés megkötése a kivitelező feladata]
"a) a kivitelezővel szemben 400 000 Ft, valamint
b) a tervezővel szemben 120 000 Ft;"
(17) Az Eht. 50/B. § (2) bekezdése a következő 17-21. ponttal egészül ki:
[Az (1) bekezdés szerinti bírság összege]
"17. az elektronikus hírközlési építmény karbantartásának elmulasztása esetén az üzemeltetővel vagy a tulajdonossal szemben 400 000 Ft;
18. az elektronikus hírközlési építmény karbantartásának elmulasztása esetén, ha az az életet vagy egészséget veszélyeztető állapotot idéz elő, az üzemeltetővel vagy a tulajdonossal szemben 1 000 000 Ft;
19. bontási kötelezettség határidőre történő elvégzésének elmulasztása esetén a bontásra kötelezettel szemben 20 000 Ft/100 méter vagy folyóméter, de legalább 400 000 Ft, legfeljebb 3 000 000 Ft;
20. jogosultság nélküli vagy nem megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező vállalkozással történő tervezői jogviszony létesítése esetén, ha az építtető a szerződő,
a) az építtetővel szemben 400 000 Ft, valamint
b) a tervező vállalkozással szemben 1 000 000 Ft;
21. jogosultság nélküli vagy nem megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező vállalkozással történő tervezői jogviszony létesítése esetén, ha a kivitelező a szerződő,
a) a kivitelezővel szemben 400 000 Ft, valamint
b) a tervező vállalkozással szemben 1 000 000 Ft."
"(3a) A Hatóság kormányrendeletben meghatározott egyablakos információs ponton keresztül, elektronikus úton, minden érdekelt részére ingyenesen hozzáférhető teljes körű tájékoztatást nyújt a rendkívül nagy kapacitású hálózatok elemei és a kapcsolódó eszközök kiépítéséhez szükséges építési munkákra vonatkozó engedélyek és a szolgalmi jogok iránti kérelmek benyújtásához kapcsolódó, az engedélyek és szolgalmi jogok megadására alkalmazandó, továbbá a kis területi lefedésű, vezeték nélküli hozzáférési pontok telepítéséhez szükséges, elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban rögzített feltételekről és eljárásokról, valamint az e feltételek vagy eljárások alóli mentességekről."
(2) Az Eht. 83. §-a a következő (4)-(4g) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A Hatóság a kormányrendeletben meghatározott egyablakos információs ponton keresztül is elérhető internetes honlapján minden érdekelt számára lehetővé teszi, hogy elektronikus formában benyújtsa a rendkívül nagy kapacitású hálózatok elemei és a kapcsolódó eszközök kiépítéséhez szükséges építési munkákra vonatkozó engedélyekkel és a szolgalmi jogokkal összefüggő kérelmeket, és információkat kérdezzen le kérelme elbírálásának aktuális állapotáról.
(4a) A rendkívül nagy kapacitású hálózatok elemei és a kapcsolódó eszközök kiépítése iránti eljárásokban az engedély az ügyintézési határidő lejártakor nem minősül megadottnak, ha a Hatóság az ügyintézési határidőn belül mellőzi a határozathozatalt. Az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 8. cikk (3) bekezdése szerinti esetben a Hatóság egyeztet a kérelmezővel a hatósági döntés meghozatalának előmozdítása érdekében.
(4b) Az építésügyi és az építésfelügyeleti hatósági eljárásban külön vizsgálat nélkül ügyfélnek minősül az építtető és az új fizikai infrastruktúra létesítését magában foglaló, építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa.
(4c) A (4b) bekezdésben foglaltakon túlmenően az építésügyi és az építésfelügyeleti hatósági eljárásokban minden esetben vizsgálni kell az ügyféli jogállását annak, akinek az építési tevékenységgel érintett telekre, építményre vonatkozó jogát az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezték.
(4d) A szakhatóság állásfoglalásának tartalma erejéig hatásterületet állapíthat meg a jogszabályokban foglaltak szerint.
(4e) Nincs ellenérdekű ügyfél az eljárásban, ha az építtető benyújtotta az ügyben érintett összes ügyfélnek a kérelmezett építési tevékenység végzéséhez történő, az építészeti-műszaki dokumentáció ismeretében tett és az abban foglaltakkal egyetértést tartalmazó teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatát. Nem minősül ellenérdekű ügyfélnek, akinek tulajdonosi hozzájárulását a 94. § (4a) és (4h) bekezdése szerint megadottnak kell tekinteni, valamint akinek tulajdonosi hozzájárulását a 94. § (4e) bekezdése szerint nem kell kérni.
(4f) Ha az ellenérdekű ügyfél az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásban nem vesz részt, a szakhatóság a hozzájárulását jogszerű hallgatással is megadhatja.
(4g) Ha a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjét az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (1) bekezdése szerinti minimális információk hozzáférhetővé tételére vonatkozó kötelezettség terheli, az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 7. cikk (4) bekezdése szerinti esetben az építésügyi hatósági eljárás nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője általi megindításának előfeltételét jelenti a minimális információk egyablakos információs pont részére történő megadása."
"(1) A nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjének az építési munkák összehangolására irányuló - (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. cikk (2) bekezdése szerinti - ajánlatával kapcsolatos követelményeket az Elnök rendeletében állapítja meg.
(2) Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlatban foglaltakkal kapcsolatban a hálózatüzemeltető vagy a közszférabeli szervezet köteles a kézhezvételtől számított 15 napon belül igazolható módon, érdemben nyilatkozni annak elfogadásáról vagy elutasításáról, vagy az ajánlatot tevő féllel megállapodás létrehozására irányuló egyeztetést kezdeményezni. A felek az egyeztetés eredményéről jegyzőkönyvet készítenek.
(3) Ha az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat nem kerül elutasításra, akkor a megállapodást az (1) bekezdés szerinti ajánlat kézhezvételétől számított 30 napon belül kell megkötni.
(4) A közszférabeli szervezet tulajdonában vagy ellenőrzése alatt álló vállalkozás abban az esetben is elutasíthatja az építési munkák összehangolására irányuló ajánlatot, ha az alábbiakban felsorolt feltételek együttesen fennállnak:
a) a közszférabeli szervezet tulajdonában vagy ellenőrzése alatt álló vállalkozás az érintett területen nyilvános elektronikus hírközlő hálózatot üzemeltet,
b) az építési munkák összehangolására irányuló ajánlatban foglalt építési munkák rendkívül nagy kapacitású hálózat elemeinek, illetve a kapcsolódó eszközöknek a kiépítését célozzák,
c) az építési munkákkal érintett terület az Elnök rendeletében meghatározott vidéki területnek minősül,
d) a közszférabeli szervezet tulajdonában vagy ellenőrzése alatt álló vállalkozás az érintett területen üzemeltetett nyilvános elektronikus hírközlő hálózatán kizárólag nagykereskedelmi szolgáltatást nyújt."
(2) Az Eht. 83/A. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(6) Ha a hálózatüzemeltető vagy a közszférabeli szervezet az (1) bekezdés szerinti ajánlatot elutasítja, elutasítását köteles az elutasítást megalapozó, az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. cikk (2) és (4) bekezdésében vagy a (4) bekezdésben rögzített valamely szempont vagy szempontok megjelölésével írásban megindokolni és bizonyítékokkal alátámasztani.
(7) A Kormány rendeletében meghatározhatja azokat az építési munkákat, amelyek esetében az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. cikk (2) és (4) bekezdésében és az e §-ban foglalt rendelkezéseket
a) az építési munkák értékének, méretének, időtartamának korlátozott hatókörére tekintettel, vagy
b) kritikus szervezet és kritikus infrastruktúra, valamint az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezet és az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúra ellenálló képessége érdekében
nem kell alkalmazni."
"(1) A 83/A. § (1) bekezdése szerinti ajánlat elutasítása esetén, vagy ha a megállapodás az ajánlat kézhezvételétől számított 30 napon belül nem jön létre, bármelyik fél a Hatósághoz fordulhat a megállapodás létrehozása érdekében."
(2) Az Eht. 83/B. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az (1) bekezdés szerinti eljárásban az 57-61. § szerinti jogvitás eljárás szabályait kell alkalmazni a következő eltérésekkel:]
"a) a kérelemhez az Elnök rendeletében előírt dokumentumokat kell csatolni és
b) a hálózatüzemeltetőnek vagy a közszférabeli szervezetnek kell bizonyítania az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. cikk (2) bekezdés második albekezdése szerinti feltételek nem teljesülését vagy a 83/A. § (4) bekezdése szerinti feltételek fennállását."
"(3) Az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (2) bekezdése szerinti hozzáférésre vonatkozóan létrejött hálózati szerződést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjének a szerződés megkötésétől számított 15 napon belül - tájékoztatás céljából - be kell nyújtania a Hatósághoz."
"93/A. §
(1) A nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikk (1) és (2) bekezdése szerinti adatokhoz kormányrendeletben meghatározott feltételekkel férhet hozzá az egyablakos információs pontból.
(2) A hálózatüzemeltetők és a közszférabeli szervezetek a fizikai infrastruktúrájukra vonatkozóan az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikk (1) és (2) bekezdése alapján adatot szolgáltatnak a Kormány rendeletében meghatározott tartalommal és módon az egyablakos információs ponton történő elérhetővé tétel érdekében.
(3) Ha az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikkében vagy e §-ban foglalt jogosultság gyakorlása, kötelezettség teljesítése vitás, bármelyik fél a Hatósághoz fordulhat. A vitás kérdésben a Hatóság az 57-61. § szerinti jogvitás eljárás szabályai szerint dönt, azzal, hogy határozatában - az Elnök rendeletében foglalt részletes szabályok szerint - kötelezheti a hálózatüzemeltetőt vagy a közszférabeli szervezetet az adatszolgáltatási kötelezettsége teljesítésére, valamint a helyszíni vizsgálat lefolytatása lehetőségének biztosítására. A Hatóság határozatával előírt adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett adat nem minősíthető üzleti titokká.
(4) Ha a megkeresett fél a helyszíni vizsgálat lefolytatását akadályozza, a Hatóság a jogvitás eljárást érdemben lezáró döntésében bírságot szabhat ki, amelynek mértéke a jogsértő nettó árbevételének legfeljebb 0,05%-a, de legalább százezer forint. Árbevételi adatok vagy az árbevétel közlésének hiányában a bírság mértéke legalább ötvenezer forint, legfeljebb százmillió forint. E § alkalmazása szempontjából nettó árbevétel alatt az eljárás résztvevőjének számviteli törvény szerinti megelőző évi nettó árbevételét kell érteni.
(5) A Kormány rendeletében
a) a rendkívül nagy kapacitású hálózat vagy ahhoz kapcsolódó eszköz kiépítésére műszakilag alkalmatlannak minősülő meglévő fizikai infrastruktúrára való tekintettel,
b) a 94. § (2f) bekezdése szerinti fizikai infrastruktúra esetén, vagy
c) valamely fizikai infrastruktúra elemhez kapcsolódó információ előállításával kapcsolatban a hálózatüzemeltetőt vagy közszférabeli szervezetet terhelő aránytalan teherre való tekintettel
az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikk (1), (3) és (5) bekezdésében és az e §-ban foglalt rendelkezések alóli mentességek alkalmazására vonatkozó kritériumokat és feltételeket határoz meg.
(6) A Kormány rendeletében a kritikus szervezet és kritikus infrastruktúra, valamint az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezet és az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúra ellenálló képessége érdekében mentességeket határozhat meg az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikk (1), (3) és (5) bekezdésében és az e §-ban foglalt rendelkezések vagy azok egy részének alkalmazása alól, továbbá átmeneti mentességet állapíthat meg az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikk (3) bekezdésében foglalt rendelkezések alkalmazása alól a 3500 fő lakónépességnél kisebb méretű települések önkormányzatai esetén."
"93/B. §
(1) A nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (1) bekezdése szerinti adatokhoz kormányrendeletben meghatározott feltételekkel férhet hozzá az egyablakos információs pontból.
(2) A hálózatüzemeltetők és a közszférabeli szervezetek a tervezett építési munkákra vonatkozóan az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (1) bekezdése alapján adatot szolgáltatnak a Kormány rendeletében meghatározott tartalommal és módon az egyablakos információs ponton történő elérhetővé tétel érdekében.
(3) Amennyiben az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikkében vagy e §-ban foglalt jogosultság gyakorlása, kötelezettség teljesítése vitás, bármelyik fél a Hatósághoz fordulhat. A Hatóság a kérelemről az 57-61. § szerinti jogvitás eljárás szabályai szerint dönt.
(4) A Kormány rendeletében meghatározhatja azokat az építési munkákat, amelyek esetében az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (1) bekezdésében és az e §-ban foglalt rendelkezéseket
a) az építési munkák értékének, méretének, időtartamának korlátozott hatókörére tekintettel,
b) kritikus szervezet és kritikus infrastruktúra, valamint az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezet és az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúra ellenálló képessége érdekében,
c) a Kormány rendeletében meghatározott veszélyhelyzetben, vagy
d) nemzetbiztonsági okból
nem kell alkalmazni."
"(2b) A nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője írásbeli ajánlatkéréssel kezdeményezi a fizikai infrastruktúra rendkívül nagy kapacitású hálózatok elemeinek, illetve kapcsolódó eszközeinek kiépítése céljából történő felhasználását a hálózatüzemeltetőnél vagy a közszférabeli szervezetnél.
(2c) Az ajánlatkéréssel kapcsolatos követelményeket az Elnök rendeletben állapítja meg.
(2d) Ha az ajánlatkérés nem vagy nem megfelelően tartalmazza az Elnök rendeletében meghatározott információkat, a hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet az ajánlatkérés kézhezvételét követő 15 napon belül a hiányzó adatok, információk pótlására hívja fel a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjét.
(2e) A hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet az Elnök rendeletében meghatározott információkat teljeskörűen tartalmazó ajánlatkérés kézhezvételétől számított 20 napon belül írásban válaszol a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjének a (2b) bekezdés szerinti ajánlatkérés elfogadásáról. Az ajánlatkérésre adott válasznak tartalmaznia kell legalább
a) a fizikai infrastruktúra használatának feltételeit és a fizikai infrastruktúra használatáért a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője által fizetendő ellenértéket tartalmazó ajánlatot, és
b) az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (4) bekezdése alapján figyelembe vett szempontokat, az ellenérték kiszámításának módját és a kapcsolódó számításokat.
(2f) A Kormány rendeletében meghatározhatja a közszférabeli szervezetek tulajdonában vagy ellenőrzése alatt álló fizikai infrastruktúrákat vagy azok kategóriáit, amelyek építészeti, történelmi, vallási vagy környezeti értékük miatt, illetve közbiztonsági, védelmi, biztonsági és egészségügyi okokból mentesülnek az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (1), (4) és (5) bekezdésében foglalt rendelkezések alkalmazása alól.
(2g) Ha a hálózatüzemeltető vagy a közszférabeli szervezet a (2b) bekezdés szerinti ajánlatkérésre
a) a (2e) bekezdés szerinti határidőn belül nem válaszol,
b) az ajánlatkérést elutasítja, vagy
c) a megállapodás az ajánlatkérés kézhezvételétől - a (2d) bekezdés esetében a hiánypótlás teljesítésétől - számított 30 napon belül nem jön létre,
a Hatóság kérelemre a használati jogot és szükség szerint a kapcsolódó szolgalmi jogot alapító határozatával - a rendkívül nagy kapacitású hálózat kiépítéséhez fűződő közérdekből, a szükséges mértékben - korlátozhatja a hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet fizikai infrastruktúra feletti használatának és a használat átengedésének jogát.
(2h) Ha a hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet az ajánlatkérést az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (5) bekezdés f) pontja alapján utasítja el, a Hatóság a (2g) bekezdés szerinti eljárásban az ajánlatkéréssel érintett fizikai infrastruktúra vonatkozásában korlátozhatja a használat és a használat átengedésének jogát. A (2g) bekezdés szerinti eljárás iránt benyújtott kérelem elutasítása esetén a hálózatüzemeltetőt vagy közszférabeli szervezetet a hatósági határozat közlésétől számított 30 napig szerződéskötési kötelezettség terheli az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (5) bekezdés f) pontja alapján felajánlott fizikai infrastruktúra vonatkozásában.
(2i) A (2g) bekezdés szerinti eljárásban az 57-61. §-ok szerinti eljárás szabályait az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:.
a) az eljárást a hálózatüzemeltető, a közszférabeli szervezet vagy a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője kezdeményezheti,
b) a kérelemhez az Elnök rendeletében előírt dokumentumokat kell csatolni, és
c) a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjének kell bizonyítania, hogy a fizikai infrastruktúra felhasználása rendkívül nagy kapacitású hálózat kiépítéséhez szükséges.
(2j) Ha a hálózatüzemeltető, a közszférabeli szervezet vagy a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője által benyújtott bizonyítékok alapján a Hatóságnak a tényállás tisztázásához további információra van szüksége, a (2g) bekezdés szerinti eljárásba bevonja az elektronikus hírközlési nyomvonalas és nyomvonal jellegű építmények, valamint az egyéb műtárgyak építésének engedélyezésére irányuló eljárásokban közreműködő, jogszabályban felsorolt szakhatóságokat.
(2k) Ha az ajánlatkérésre a hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet a (2e) bekezdésben meghatározott időtartamon belül nem vagy nem érdemben válaszol, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a felek közti egyeztetés elhúzódását eredményezi, különösen amellyel a fizikai infrastruktúrájához való hozzáférés biztosításával kapcsolatos valamely kötelezettségét megszegi, a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője a felek közti egyeztetés előmozdítása, az érdemi együttműködés elősegítése érdekében általános hatósági felügyeleti eljárás iránti kérelmet nyújthat be a Hivatalhoz, ha a kérelem tárgyával összefüggésben jogvitás eljárás korábban nem indult.
(2l) Ha az ajánlatkérésre a hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet a (2e) bekezdésben meghatározott időtartamon belül nem vagy nem érdemben válaszol, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a felek közti egyeztetés elhúzódását eredményezi, a Hivatal bírságot szab ki, amelynek mértéke a jogsértő nettó árbevételének legfeljebb 0,05%-a, de legalább százezer forint. Árbevételi adatok vagy az árbevétel közlésének hiányában a bírság mértéke legalább ötvenezer forint, legfeljebb százmillió forint. E § alkalmazása szempontjából nettó árbevétel alatt a hálózatüzemeltető vagy közszférabeli szervezet számviteli törvény szerinti megelőző évi nettó árbevételét kell érteni.
(3) A Hatóság (2g) bekezdés szerinti eljárásban hozott döntése tartalmi elemeit az Elnök rendeletben határozza meg."
"Az épületen belüli optikai kábelezés és fizikai infrastruktúra kiépítése
99/A. §
(1) A Kormány rendeletében meghatározhatja azokat a különleges funkciót betöltő épülettípusokat, valamint azokat az épületkategóriákat, amelyek esetében a megfelelés aránytalan terhet jelent és amelyekre ezért az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 10. cikk (1)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket vagy azoknak a kormányrendeletben meghatározott részeit nem kell alkalmazni.
(2) A Kormány rendeletében az EU 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 10. cikk (4) bekezdése alapján a közszférabeli szervezetek tervezett építési munkáira vonatkozóan az épületen belüli optikai hálózat fogadása, az infrastruktúra kiszolgálására szolgáló külön helyiségek kialakítása, valamint az építtető vagy a hálózatüzemeltető számára egyes végponti hálózati infrastrukturális elemek beszerzése-beépítése tekintetében további műszaki szabályokat és egyéb követelményeket határozhat meg, valamint meghatározhatja azokat a különleges funkciót betöltő épülettípusokat, valamint azokat az épületkategóriákat, amelyek esetén ezeket a szabályokat alkalmazni kell.
(3) Az EU 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 10. cikk (5) bekezdése szerinti előírások ellenőrzése nem tartozik a Hatóság építésfelügyeleti ellenőrzési hatáskörébe."
"99/B. §
(1) A nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 11. cikke szerinti hozzáférést írásbeli ajánlatkéréssel kezdeményezi az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult elektronikus hírközlési szolgáltatónál, az épület tulajdonosánál vagy harmadik személynél (a továbbiakban együtt: épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy). Az ajánlatkéréssel kapcsolatos követelményeket az Elnök rendeletben állapítja meg.
(2) Ha az ajánlatkérés nem vagy nem megfelelően tartalmazza az Elnök rendeletében meghatározott információkat, az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy az ajánlatkérés kézhezvételét követő 15 napon belül a hiányzó adatok, információk pótlására hívja fel a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjét.
(3) Az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy az - Elnök rendeletében meghatározott információkat teljeskörűen tartalmazó - ajánlatkérés kézhezvételtől számított 15 napon belül írásban válaszol a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjének az (1) bekezdés szerinti ajánlatkérés elfogadásáról vagy elutasításáról. Az ajánlatkérés elfogadása esetén az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy jogosult az elektronikus hírközlési szolgáltatóval megállapodás létrehozására irányuló érdemi egyeztetést kezdeményezni. A felek az egyeztetés eredményéről jegyzőkönyvet készítenek.
(4) Ha az ajánlatkérés nem kerül elutasításra, a megállapodást az ajánlatkérés kézhezvételétől - a (2) bekezdés esetében a hiánypótlási felhívás teljesítésétől - számított 30 napon belül kell megkötni.
(5) Az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy az Elnök rendeletében előírt információkat tartalmazó ajánlatkérést kizárólag akkor jogosult elutasítani, ha
a) az ajánlatkérésben foglaltak teljesítése a biztonságos és rendeltetésszerű használatot akadályozza;
b) a fizikai infrastruktúrához biztosított hozzáférés más jogviszonyból eredő, méltányolható magánérdeket súlyosan sért, vagy
c) a fizikai infrastruktúrához való hozzáférés objektív műszaki ok miatt nem lehetséges.
(6) Ha az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy a megkeresést elutasítja, az elutasításról szóló válaszában köteles megjelölni az (5) bekezdésben foglalt valamely okot, továbbá válaszát köteles indokolni és bizonyítékokkal alátámasztani.
(7) Ha az (1) bekezdés szerinti ajánlatkérésre az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy a (3) bekezdésben meghatározott időtartamon belül nem vagy nem érdemben válaszol, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a felek közti egyeztetés elhúzódását eredményezi, az ajánlatkérést benyújtó fél a felek közti egyeztetés előmozdítása, az érdemi együttműködés elősegítése érdekében általános hatósági felügyeleti eljárás iránti kérelmet nyújthat be a Hivatalhoz, ha a kérelem tárgyával összefüggésben jogvitás eljárás nem indult.
(8) Abban az esetben, ha az (1) bekezdés szerinti ajánlatkérésre az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy a (3) bekezdésben meghatározott időtartamon belül nem vagy nem érdemben válaszol, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a felek közti egyeztetés elhúzódását eredményezi, a Hivatal bírságot szab ki, amelynek mértéke a jogsértő nettó árbevételének legfeljebb 0,05%-a, de legalább százezer forint. Árbevételi adatok vagy az árbevétel közlésének hiányában a bírság mértéke legalább ötvenezer forint, legfeljebb százmillió forint. E § alkalmazása szempontjából nettó árbevétel alatt az eljárás résztvevőjének számviteli törvény szerinti megelőző évi nettó árbevételét kell érteni.
99/C. §
(1) Ha az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személy a 99/B. § (1) bekezdése szerinti ajánlatkérésre
a) a 99/B. § (3) bekezdése szerinti határidőn belül nem válaszol,
b) az ajánlatkérést elutasítja, vagy
c) a megállapodás a kezdeményezés kézhezvételétől számított 30 napon belül nem jön létre, kérelmével bármely fél a Hatósághoz fordulhat.
(2) A Hatóság (1) bekezdés szerinti eljárásában az 57-61. § szerinti jogvitás eljárás szabályait az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
a) a kérelemhez az Elnök rendeletében előírt dokumentumokat kell csatolni,
b) a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetőjének kell bizonyítania az eljárásban, hogy az épületen belüli fizikai infrastruktúra párhuzamos kiépítése objektív műszaki okok miatt nem lehetséges vagy gazdaságilag észszerűtlen,
c) az épület hozzáférési ponttal vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrával rendelkezni jogosult személynek kell bizonyítania a 99/B. § (5) bekezdése szerinti valamely elutasítási ok fennállását, valamint a hozzáférés biztosításával kapcsolatban felmerült költségét,
d) a Hatóság a közös használat érdekében az épület hozzáférési pontot vagy az épületen belüli fizikai infrastruktúrát használó más elektronikus hírközlési szolgáltatót a fizikai infrastruktúra jellegére, hozzáférhetőségére vonatkozóan adatszolgáltatásra kötelezheti, azzal, hogy az e körben szolgáltatni kért adat nem minősíthető üzleti titokká.
(3) A Hatóság - a kérelem megalapozottsága esetén, az Elnök rendeletében foglalt részletes szabályok szerint - meghatározza a tisztességes és észszerű feltételeket, így különösen a feleket terhelő méltányos díjakat, költségeket.
(4) Ha a jogvitás eljárás során feltárt tényállás alapján a Hatóság megállapítja a 99/B. § (7) bekezdésében foglaltak megsértését és ugyanezen jogsértés tárgyában a jogvitás eljárás megindítását megelőzően nem indult általános hatósági felügyeleti eljárás, a Hatóság a jogvitás eljárást kezdeményező kérelembe foglalt, bírság kiszabására irányuló kifejezett kérelem esetén a jogvitás eljárást érdemben lezáró döntésében a 99/B. § (8) bekezdésében meghatározott bírságot szab ki."
"117. §
(1) Az egyetemes elektronikus hírközlési szolgáltatás (a továbbiakban e § alkalmazásában: egyetemes szolgáltatás) körébe tartozik a helyhez kötött hozzáférésen keresztül megfelelő, Magyarország egész területén minden végfelhasználó számára elérhető és minden fogyasztó részére megfizethető áron rendelkezésre álló szélessávú internet-hozzáférési szolgáltatás, illetve hangszolgáltatás - ideértve e szolgáltatások alapját képező csatlakozást is - nyújtása.
(2) A megfelelő szélessávú internet-hozzáférési szolgáltatás sávszélességének elégségesnek kell lennie ahhoz, hogy a fogyasztó, illetve végfelhasználó elérje vagy igénybe vegye az alábbi szolgáltatásokat:
a) elektronikus levelezés;
b) bármilyen keresést lehetővé tévő keresőmotorok;
c) képzési és oktatási célú internetes eszközök, szakmai célú hálózatépítés, álláskeresés és az álláskeresést elősegítő eszközök;
d) internetes újságok és hírportálok;
e) áruk és szolgáltatások internetes megrendelése, vásárlása, internetes banki szolgáltatások;
f) elektronikus ügyintézés és elektronikus kormányzati szolgáltatások;
g) a közösségi média, azonnali üzenetküldés és a szokványos minőségű hívások és videóhívások.
(3) Ha a fogyasztók társadalmi és gazdasági életben való teljes körű részvételének biztosításához szükséges, az Elnök rendeletében előírhatja, hogy a szélessávú internet-hozzáférés szolgáltatást, illetve a hangszolgáltatást nem helyhez kötött hozzáférésen keresztül nyújtó szolgáltató is köteles a szolgáltatási területén megfizethető szolgáltatás nyújtására bármely fogyasztó részére.
(4) Az Elnök rendszeresen ellenőrzi az (1) bekezdésben foglalt követelmények érvényesülését, ennek keretében vizsgálja az egyetemes szolgáltatás ellátásának helyzetét, díjának alakulását és szintjét, különösen a fogyasztói árakhoz és a fogyasztói jövedelmekhez viszonyítva. Amennyiben az Elnök az ellenőrzés eredménye alapján azt állapítja meg, hogy az egyetemes szolgáltatás nem megfizethető, és nem áll rendelkezésre a megfizethető szolgáltatást biztosító állami támogatás, az Elnök a megfizethető egyetemes szolgáltatás biztosítása érdekében kötelezheti az (1) bekezdésben foglalt egyetemes szolgáltatást nyújtó szolgáltatókat a jogszabályban meghatározott alacsony jövedelmű, illetve különleges szociális helyzetű fogyasztók számára történő kedvezményes díjszabási lehetőségek vagy díjcsomagok nyújtására. Ha a kedvezményes díjszabási lehetőségek vagy díjcsomagok nyújtása az egyetemes szolgáltatók számára túlzott adminisztratív vagy pénzügyi terhet jelentene, az Elnök a jogszabályban meghatározott alacsony jövedelmű, illetve különleges szociális helyzetű fogyasztók számára történő kedvezményes díjszabási lehetőségek vagy díjcsomagok nyújtására vonatkozó kötelezettséget kivételes esetben kizárólag - az Elnök rendelete szerint - kijelölt szolgáltató vagy szolgáltatók számára írja elő.
(5) Ha az Elnök a rendkívül nagy kapacitású elektronikus hírközlő hálózatokkal kapcsolatban végzett földrajzi felmérése eredményei - ha rendelkezésre állnak - vagy egyéb, a Hatóság rendelkezésére álló információk alapján megállapítja, hogy az ország teljes területén vagy egyes részein az (1) bekezdés szerinti egyetemes szolgáltatás egyáltalán nem áll rendelkezésre, nem elérhető a végfelhasználók számára és az egyetemes szolgáltatás sem piaci alapon, sem állami eszközzel, beavatkozással azon a területen nem biztosítható, az egyetemes szolgáltatás megfelelősége érdekében határozatával egyetemes szolgáltatót vagy szolgáltatókat jelöl ki az Elnök rendeletében meghatározottak szerint. Ebben az esetben az egyetemes szolgáltatás - bármely végfelhasználó észszerű kérelme alapján történő - biztosítására az Elnök határozatában foglalt területen és feltételek szerint a kijelölt egyetemes szolgáltató vagy szolgáltatók kötelesek.
(6) Az egyetemes szolgáltató az Elnök rendeletében meghatározott esetekben és módon gondoskodik arról, hogy a fogyatékossággal élő fogyasztók részére a kapcsolódó végberendezések, továbbá az akadálymentes hozzáférést elősegítő berendezések és szolgáltatások elérhetők és megfizethetők legyenek."
"(1) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendelettel állapítsa meg
a) a Hatóság általi, az e-közműt üzemeltető szervezet számára történő adatszolgáltatás formátumára, rendjére és az adatok körére, valamint az elektronikus hírközlési építmények építtetői és az elektronikus hírközlő hálózatok üzemeltetői regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségének Hatóság általi ellenőrzésére és - annak nem megfelelő teljesítése vagy a közműnyilatkozat elmaradása esetén - az alkalmazható bírság kiszabására vonatkozó szabályokat;
b) az elektronikus hírközlés különleges jogrend, összehangolt védelmi tevékenység idejére irányuló felkészítésének rendszerét, az államigazgatási szervek ezzel összefüggő feladatait, működésük feltételeinek biztosítását;
c) az elektronikus hírközlési feladatokat ellátó szervezetek és a titkos információgyűjtés folytatására, illetve leplezett eszközök alkalmazására feljogosított szervezetek együttműködésének rendjét;
d) a kormányzati célú hálózatokra és az ilyen hálózatokkal kapcsolatos elektronikus hírközlési tevékenységre vonatkozó, e törvénytől eltérő szabályokat;
e) az e törvény szerinti egyablakos információs pontot működtető szervet, valamint az egyablakos információs pont működésére vonatkozó szabályokat;
f) a fizikai infrastruktúrához a rendkívül nagy kapacitású hálózatok kiépítéséhez kapcsolódóan biztosítandó hozzáférési kötelezettség alól mentesülő fizikai infrastruktúrák körét vagy az ilyen fizikai infrastruktúrák kategóriát, rendkívül nagy kapacitású hálózati elemek építési munkáinak összehangolási kötelezettsége alól mentesülő építési munkák körét, valamint a fizikai infrastruktúrával és a tervezett építési munkákkal kapcsolatos átláthatóságra, a közműhálózatok fejlesztésének átláthatóságára, és az épületen belüli optikai kábelezés és fizikai infrastruktúra kiépítésére vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli kivételeket;
g) a 127. § (2d) bekezdésében meghatározott szervet;
h) a mobil rádiótelefon szolgáltatást nyújtó elektronikus hírközlési szolgáltatók és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve közötti együttműködés rendjét;
i) az alapvető felhasználók elektronikus hírközlési szolgáltatással történő ellátásának sorrendjét összehangolt védelmi tevékenység idején vagy váratlan támadás esetén;
j) a 93/A. § (2) bekezdése szerint benyújtandó adatok pontos tartalmát, az adatszolgáltatás teljesítésével kapcsolatos részletes követelményeket."
(2) Az Eht. 182. § (1) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendelettel állapítsa meg)
"k) a 99/A. § (1) és (2) bekezdése szerinti épülettípusokra, épületkategóriákra, műszaki előírásokra vonatkozó szabályokat."
(3) Az Eht. 182. § (3) bekezdés 35. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap az Elnök arra, hogy rendelettel állapítsa meg:)
"35. a 83/A. § (1) bekezdés szerinti írásbeli ajánlat, a 94. § (2c) és a 99/B. § (1) bekezdése szerinti írásbeli ajánlatkérés kötelező tartalmát, és a 83/A. § (4) bekezdés c) pontja szerinti vidéki terület meghatározását, valamint a Hatóság 83/B. § (1) bekezdése, 90. § (7) bekezdése, 93/A. § (3) bekezdése, 93/B. § (3) bekezdése, 94. § (2g) bekezdése és 99/C. § (1) bekezdése szerinti jogvitás eljárásának eljárási szabályait, a kérelem tartalmi követelményeit, a tényállás tisztázására vonatkozó szabályokat, a hatósági döntés tartalmát, a költségek megállapításának szabályait, az alkalmazandó költségszámítási vagy díjképzési módszer szabályait;"
(Ez a törvény)
"j) a gigabites elektronikus hírközlő hálózatok kiépítési költségeinek csökkentésére irányuló intézkedésekről, az (EU) 2015/2120 rendelet módosításáról, és a 2014/61/EU irányelv hatályon kívül helyezéséről (a gigabites infrastruktúráról szóló rendelet) szóló, 2024. április 29-i (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet "
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.)
(E törvény alkalmazásában:)
"28. Építési munka: az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 5. pontjában meghatározott fogalom.
29. Épületen belüli fizikai infrastruktúra: az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 6. pontjában meghatározott fogalom."
(2) Az Eht. 188. §-a a következő 29a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"29a. Épületen belüli optikai kábelezés: az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 7. pontjában meghatározott fogalom."
(3) Az Eht. 188. § 30. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"30. Épület-hozzáférési pont: az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 11. pontjában meghatározott fogalom."
(4) Az Eht. 188. § 34. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"34. Fizikai infrastruktúra: az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 4. pontjában meghatározott fogalom."
(5) Az Eht. 188. § 47. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"47. Hálózatüzemeltető: az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 1. pontjában meghatározott fogalom."
(6) Az Eht. 188. §-a a következő 78a. és 78b. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"78a. Közjogi intézmény: az a jogképes szervezet, amelyet nem ipari vagy kereskedelmi jellegű, kifejezetten közérdekű tevékenység folytatása céljából hoznak létre, vagy amely bármilyen mértékben ilyen tevékenységet lát el, feltéve, hogy irányítása a minisztérium, a Kormány által kijelölt központi beszerző szerv, a 78b. pontjában meghatározott egy vagy több szervezet, a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány és az általa létesített vagy fenntartott jogi személy, az Országgyűlés vagy a Kormány közvetlen vagy közvetett felügyelete alatt áll, vagy többségi részben egy vagy több ilyen szervezet (testület) finanszírozza, vagy egy vagy több ilyen szervezet (testület) választja meg a vezető tisztségviselők, a döntéshozó szerv vagy a felügyelőbizottság tagjainak a többségét.
78b. Közszférabeli szervezet:
a) az állam,
b) a költségvetési szerv,
c) a közalapítvány,
d) a helyi önkormányzat,
e) a helyi és országos nemzetiségi önkormányzat,
f) a helyi és nemzetiségi önkormányzatok társulása,
g) a területfejlesztési önkormányzati társulás,
h) a térségi fejlesztési tanács, vagy
i) a közjogi intézmény."
1. 47. § (14) bekezdésében a "tájékoztatni köteles" szövegrész helyébe a "tájékoztatja" szöveg,
2. 50/B. § (3) bekezdésében a "kilométerenként" szövegrész helyébe a "100 méterenként" szöveg,
3. 57. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "szolgáltató vagy" szövegrész helyébe a "szolgáltató, kapcsolódó eszközök üzemeltetője, hálózatüzemeltető, közszférabeli szervezet vagy" szöveg és a "másik szolgáltató" szövegrész helyébe a "másik szolgáltató, kapcsolódó eszközök üzemeltetője, hálózatüzemeltető, közszférabeli szervezet vagy egyéb vállalkozás" szöveg,
4. 58. § (4) bekezdésében a "nagy sebességű elektronikus hírközlő" szövegrész helyébe a "rendkívül nagy kapacitású" szöveg,
5. 58. § (8) bekezdésében a "nagy sebességű elektronikus hírközlő" szövegrész helyébe a "rendkívül nagy kapacitású" szöveg,
6. 61/A. §-ában a "90. § (7) bekezdése, 94. § (2f) bekezdése és 99/C. § (2) bekezdése" szövegrész helyébe a "90. § (7) bekezdése, 93/A. § (3) bekezdése, 93/B. § (3) bekezdése, 94. § (2g) bekezdése és 99/C. § (1) bekezdése" szöveg,
7. 83/A. § (8) bekezdésében a "megkeresett fél a" szövegrész helyébe a "hálózatüzemeltető vagy a közszférabeli szervezet a" szöveg és az "írásbeli ajánlatot" szövegrész helyébe az "ajánlatot" szöveg,
8. 83/A. § (9) bekezdésében a "megkeresett fél a" szövegrész helyébe a "hálózatüzemeltető vagy a közszférabeli szervezet a" szöveg és az "az eljárás résztvevőjének" szövegrész helyébe az "a hálózatüzemeltető vagy a közszférabeli szervezet" szöveg,
9. 83/B. § (3) bekezdésében a "megkülönböztetéstől mentes" szövegrész helyébe az "észszerű" szöveg,
10. 83/B. § (5) bekezdésében a "vagy az elektronikus hírközlési szolgáltató" szövegrész helyébe az " , a közszférabeli szervezet vagy a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője" szöveg,
11. 83/C. §-ában a "kapacitású hálózattal" szövegrész helyébe a "kapacitású vagy legalább 100 Mbit/s letöltési sebességre alkalmas hálózattal" szöveg,
12. 88. § (1) bekezdésében a "köthetnek hálózati" szövegrész helyébe a "köthetnek egymással vagy más vállalkozással hálózati" szöveg,
13. 88. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében az "írásba kell foglalni" szövegrész helyébe a "tartós adathordozón kell átadni" szöveg,
14. 94. § (3b) bekezdésében a "(2j) bekezdésében" szövegrész helyébe a "(2k) bekezdésben" szöveg és a "(2k) és (2l) bekezdésében" szövegrész helyébe a "(2l) bekezdésben" szöveg,
15. 94. § (3c) bekezdésében a "(2f)" szövegrész helyébe a "(2g)" szöveg,
16. 94. § (3d) bekezdésében a "(2f)" szövegrész helyébe a "(2g)" szöveg,
17. 94. § (4) bekezdésében a "ha e" szövegrész helyébe a "ha az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet vagy e" szöveg,
18. 94. § (4a) bekezdésében a "szolgáltató kérelmének" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője kérelmének" szöveg,
19. 94. § (4c) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
20. 94. § (4e) bekezdésében a "nagy sebességű elektronikus hírközlő" szövegrészek helyébe a "rendkívül nagy kapacitású" szöveg,
21. 94. § (4f) bekezdésében a "nagy sebességű elektronikus hírközlő" szövegrész helyébe a "rendkívül nagy kapacitású" szöveg,
22. 94. § (7) bekezdésében az "a (2a) bekezdés szerint köteles együttműködni a magyar" szövegrész helyébe a "vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetőjével köteles együttműködni a közszférabeli szervezet, a magyar" szöveg,
23. 94/A. § (1) bekezdésében a "94. § (2a) bekezdés" szövegrész helyébe az "(EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (1) bekezdése" szöveg és a "szolgáltató javára" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője javára" szöveg,
24. 94/A. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében a "szolgáltató az" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője az" szöveg,
25. 95. § (1) bekezdésében az "a 94. § (2a)" szövegrész helyébe az "az (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (1)" szöveg és a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
26. 95. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében a "szolgáltató kérelmére" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője kérelmére" szöveg,
27. 95. § (2) bekezdés a) pontjában a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
28. 95. § (3) bekezdésében az "elbírálható. A Hatóság az engedélyezési eljárását a (2) bekezdés szerinti kérelem tárgyában folytatott eljárás végleges befejezéséig felfüggeszti" szövegrész helyébe az "egy határozatban is elbírálható" szöveg,
29. 95. § (4) bekezdés nyitó szövegrészében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője a" szöveg,
30. 95. § (4) bekezdés d) pontjában az "építmény környezetének" szövegrész helyébe az "építmény létesítését követően az építmény környezetének" szöveg,
31. 95. § (5) bekezdés b) pontjában a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetőjének" szöveg,
32. 95. § (7) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrészek helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
33. 95. § (8) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
34. 95. § (9) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
35. 95. § (11) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
36. 96. § (1) bekezdésében a "nagy sebességű elektronikus hírközlő" szövegrész helyébe a "rendkívül nagy kapacitású" szöveg,
37. 96. § (2) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
38. 96/A. § (1) bekezdésében a "szolgáltatót" szövegrész helyébe a "szolgáltatót vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetőjét" szöveg és a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
39. 96/A. § (2) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
40. 96/A. § (3) bekezdésében a "szolgáltató" szövegrészek helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
41. 97. § (1) bekezdésében a "nagy sebességű elektronikus hírközlő" szövegrész helyébe a "rendkívül nagy kapacitású" szöveg és a "2023. évi C. törvény a" szövegrész helyébe a "2023. évi C. törvény" szöveg,
42. 98/A. §-ában a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
43. 99. § (1) bekezdésében a "szolgáltatót" szövegrész helyébe a "szolgáltatót vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetőjét" szöveg,
44. 99. § (2) bekezdésében a "szolgáltatónak" szövegrész helyébe a "szolgáltatónak vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetőjének" szöveg és a "szolgáltató" szövegrész helyébe a "szolgáltató vagy a kapcsolódó eszközök üzemeltetője" szöveg,
45. 182. § (3) bekezdés 26. pontjában az "eljárások szabályait" szövegrész helyébe az "eljárások és a 83. § (4a) bekezdése szerinti egyeztetés szabályait" szöveg,
46. 182. § (3) bekezdés 32. pontjában az "és a katasztrófavédelmi" szövegrész helyébe az "és katasztrófavédelmi" szöveg és a "közreműködésre kötelezett" szövegrész helyébe a "közreműködésre, valamint a védelmi és biztonsági célú felkészülési feladatok ellátására kötelezett" szöveg,
47. 188. § 77. pontjában a "hatótávú" szövegrészek helyébe a "területi lefedésű" szöveg
lép.
1. 26. § (4) bekezdése,
2. 47. § (4) bekezdésében az " , amennyiben azokat az elektronikus hírközlési szolgáltató a Hatóság kötelező döntése vagy jogszabályban előírt, a Hatóság erre irányuló külön döntése nélküli adatszolgáltatási kötelezettség alapján szolgáltatta. A Hatóság az elektronikus hírközlési szolgáltatót az általa más eljárásban szolgáltatott adatok 62-66. § szerinti eljárásban való lehetséges felhasználására előzetesen figyelmeztetni köteles" szövegrész,
3. 47. § (14) bekezdésében az " , és ezeket az adatokat - a szolgáltató kifejezett nyilatkozata hiányában - nem használhatja fel tevékenységeiben, eljárásaiban és egyéb módon sem az adatszolgáltató tekintetében" szövegrész,
4. 83/A. § (5) bekezdése,
5. 83/B. § (3) bekezdésében a "részletes" szövegrész,
6. 88. § (2) bekezdés d) és e) pontja,
7. 88. § (2) bekezdés i) pontja,
8. 88. § (4) bekezdése,
9. 94. § (2a) bekezdése,
10. 94. § (3a) bekezdése,
11. 94. § (4e) bekezdésében a "(2a) bekezdés szerinti" szövegrész,
12. 94. § (7) bekezdésében az "és a közhasználatú építmény" szövegrész,
13. 181/E. §-a,
14. 187. § (2) bekezdés i) pontja,
15. 188. § 93. pontjában az " , ideértve a kis hatótávú vezeték nélküli hozzáférési pontot" szövegrész,
16. 188. § 94. pontja.
(2) A 11. §, a 14. § (2) bekezdése és a 18. § 13. és 16. pontja 2026. február 12-én lép hatályba.
A törvényjavaslat célja, hogy megállapítsa a gigabites elektronikus hírközlő hálózatok kiépítési költségeinek csökkentésére irányuló intézkedésekről, az (EU) 2015/2120 rendelet módosításáról, és a 2014/61/EU irányelv hatályon kívül helyezéséről (a gigabites infrastruktúráról szóló rendelet) szóló, 2024. április 29-i (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet [a továbbiakban: Rendelet] hazai végrehajtásának kereteit.
Az Eht. számos olyan új rendelkezéssel egészült ki - többek között az építési folyamat résztvevői közül a tervező vállalkozások jogosultságának, regisztrációjának hiányát szankcionáló elemekkel -, amelyek érvényesülését előmozdító díjtételek megállapítása is szükségessé vált.
A Rendelet rögzíti az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettséget és az erre vonatkozó ajánlat elutasításának lehetőségeit is. A Rendelet szabályaival való összhang biztosítása céljából és a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében az Eht. vonatkozó rendelkezései törlésre kerültek.
Az Eht. 83/A. § (4) bekezdése az ajánlat észszerűtlensége esetén érvényesülő további elutasítási okokat rögzít a Rendelet 5. cikk (3) bekezdése által megállapított keretek között.
Az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettség érintetti köre mind a kötelezetti, mind a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítettek szerint módosult, így az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettség a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetekre terjed ki, az építési munkák összehangolását pedig a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője kezdeményezheti.
A Rendelet 5. cikk (2) bekezdése lehetővé teszi, hogy a tagállamok részletes követelményeket határozzanak meg az építési munkák összehangolására irányuló kérelmek adminisztratív vonatkozásaival kapcsolatban, amely részletszabályok megalkotását a módosítás az NMHH elnökének feladatává teszi.
Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat elutasítása vagy a megállapodás meghiúsulása esetén a jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat elutasításának lehetséges okai az Eht.-ban kerültek meghatározásra - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - részben a Rendeletre történő hivatkozással, és az elutasítási okok fennállásának bizonyítási kötelezettsége kiegészült a közszférabeli szervezetekkel.
Az egyablakos információs pont részére, illetve az egyablakos információs pontból történő információszolgáltatás részletes szabályainak megállapítása az Eht. alapján változatlanul a Kormány feladata, a vonatkozó rendelkezések a Rendeletre utaló hivatkozásokkal pontosításra kerültek.
A Rendelet 4. cikk (6) és (7) bekezdése lehetővé teszi a fizikai infrastruktúrával kapcsolatos átláthatósági kötelezettség alóli mentességek megállapítását, az ezekkel összefüggő szabályokat kormányrendelet állapítja meg.
A fizikai infrastruktúra átláthatóságával kapcsolatos jogvitás eljárásban hozható döntés - a fizikai infrastruktúra átláthatóságával kapcsolatos kötelezettség érintetti körének bővülése miatt - a jövőben a közszférabeli szervezetekre is kötelező erővel bír.
Az egyablakos információs pont részére, illetve az egyablakos információs pontból történő információszolgáltatás részletes szabályainak megállapítása az Eht. alapján változatlanul a Kormány feladata, a vonatkozó rendelkezések a Rendeletre utaló hivatkozásokkal pontosításra kerültek.
A Rendelet 6. cikk (2) bekezdése által lehetővé tett mentességek megállapításával kapcsolatos szabályokat a korábbi rendelkezésekhez hasonlóan továbbra is kormányrendelet állapítja meg. A mentességek köre a Rendelet 6. cikk (2) bekezdésének való megfelelés érdekében pontosításra került.
A fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos kötelezettség érintettjei mind a kötelezetti, mind a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítetteknek megfelelően módosultak, a hozzáférés biztosításával kapcsolatos kötelezettség a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetekre terjed ki, és a hozzáférést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője igényelheti. A 94. §-ban található rendelkezésekben rögzített személyi kör ennek megfelelően módosult.
A Rendelet szabályozási körének megfelelően a nyilvános nagy sebességű elektronikus hírközlő hálózat fogalma helyébe a rendkívül nagy kapacitású hálózat fogalma lépett, a szövegezés ennek megfelelően módosult.
Az ajánlatkérés tartalmi elemeit - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza.
A felek közötti megállapodás gyorsítása, továbbá a Rendelet 3. cikk (7) bekezdésében és a 13. cikk (1) bekezdés a) pontjában rögzített határidőkkel való összhang megteremtése, valamint a hozzáférési feltételek hozzáférést igénylő általi átláthatósága érdekében az ajánlattal kapcsolatos hiánypótlással, az ajánlatra adott válasz tartalmával és határidejével kapcsolatos további rendelkezéseket is megállapít a jogszabály.
Az ajánlatkérés elutasításával kapcsolatos általános rendelkezéseket a Rendelet tartalmazza, a 3. cikk (5) bekezdése rögzíti a lehetséges elutasítási eseteket, amelyektől a tagállamok nem térhetnek el. Az elutasítással kapcsolatos rendelkezések ennek megfelelően törlésre kerültek.
A Rendelet 3. cikk (10) bekezdése lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy bizonyos fizikai infrastruktúrákat mentesítsenek a 3. cikk egyes rendelkezéseinek alkalmazása alól. A mentesített fizikai infrastruktúrák körének megállapításával kapcsolatos szabályokat a Kormány rendeletben állapíthatja meg.
A fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosításával kapcsolatos jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
A Rendelet 10. cikk (7) és (8) bekezdése által lehetővé tett mentességek megállapításával kapcsolatos szabályokat a korábbi rendelkezésekhez hasonlóan továbbra is kormányrendelet állapítja meg. A mentességek köre a Rendelet 10. cikk (7) és (8) bekezdésének való megfelelés érdekében pontosításra került.
Az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos kötelezettség érintettjei a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítetteknek megfelelően módosultak, a hozzáférést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője igényelheti. A 99/B. §-ban található rendelkezésekben rögzített személyi kör ennek megfelelően módosult.
Az ajánlatkérés tartalmi elemeit - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza.
A felek közötti megállapodás gyorsítása és a 13. cikk (1) bekezdés d) pontjában rögzített határidővel való összhang megteremtése, valamint a hozzáférési feltételek hozzáférést igénylő általi átláthatósága érdekében az ajánlattal kapcsolatos hiánypótlással, az ajánlatra adott válasz tartalmával és határidejével kapcsolatos rendelkezéseket állapít meg a törvény.
Az elutasítási okok az egyértelműség érdekében a korábbiaktól eltérően nem az Eht. 90. § (4) bekezdésére való hivatkozással, hanem az egyes elutasítási esetek felsorolásával kerültek rögzítésre.
Az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem benyújtásával kapcsolatos rendelkezések az Eht. 99/B. §-ában történt módosításokkal összhangban kiegészítésre kerültek a megkeresett fél 15 napon túli hallgatásának esetével.
A jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
A jogvitás eljárásban alkalmazandó bizonyítási szabályokkal kapcsolatos módosítások tartalmi változást nem jelentenek, azokra a korábban hivatkozott rendelkezések változása miatt volt szükség.
A rendkívül nagy kapacitású hálózatok kiépítéséhez kapcsolódóan az ingatlanhasználat, közös építményhasználat, valamint az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosítása körében az írásbeli ajánlat kötelező tartalmi elemeinek meghatározásával, az építési munkák tekintetében a vidéki terület meghatározásával, valamint az építési munkák összehangolása körében a hálózatüzemeltető és a közszférabeli szervezet közötti jogvitával összefüggő szabályok meghatározásával egészül ki az NMHH rendeleti felhatalmazás.