T/12680. számú törvényjavaslat indokolással - a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] A Hazánk szomszédságában zajló orosz-ukrán háború a második világháború óta nem tapasztalt humanitárius helyzetet eredményezett, és megváltoztatta az európai gazdasági helyzetet is. A humanitárius katasztrófa kezeléséhez és a nemzetközi, gazdasági változások következményeinek kivédéséhez Hazánknak továbbra is biztosítania kell a hatékony, gyors nemzeti válaszok kialakításának lehetőségét.
[2] Annak biztosítása érdekében tehát, hogy minden szükséges eszköz rendelkezésre álljon a menekülő ...

T/12680. számú törvényjavaslat indokolással - a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról
2025. évi ... törvény a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról
[1] A Hazánk szomszédságában zajló orosz-ukrán háború a második világháború óta nem tapasztalt humanitárius helyzetet eredményezett, és megváltoztatta az európai gazdasági helyzetet is. A humanitárius katasztrófa kezeléséhez és a nemzetközi, gazdasági változások következményeinek kivédéséhez Hazánknak továbbra is biztosítania kell a hatékony, gyors nemzeti válaszok kialakításának lehetőségét.
[2] Annak biztosítása érdekében tehát, hogy minden szükséges eszköz rendelkezésre álljon a menekülő emberek segítésére, támogatására, elhelyezésére, valamint a felmerülő káros gazdasági hatások kivédése, a következmények enyhítése érdekében, továbbá annak biztosítása végett, hogy az ország mielőbb maga mögött hagyja a háború káros következményeit, a Kormány a veszélyhelyzet további 180 nappal történő meghosszabbítására tesz javaslatot.
[3] Az Alaptörvény 2026. január 1-jével hatályba lépő rendelkezéseire tekintettel az Országgyűlésnek meg lehet határoznia, hogy a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti jogalkotói hatáskörével milyen terjedelemben rendelkezik. Az Országgyűlés - figyelemmel a kapcsolódó sarkalatos törvényi szabályokra és az abban foglalt szabályrendszerre -általános jellegű felhatalmazást ad a Kormány különleges jogrend ideje alatti jogalkotói hatáskörének gyakorlására.
[4] A megelőző preambulumbekezdések szerinti felhatalmazások megadására az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
1. §
A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az Országgyűlés az Alaptörvény 51. cikk (3) bekezdése alapján felhatalmazza a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetet 2026. május 13-ig meghosszabbítsa."
2. §
(1) A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 2. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Az Országgyűlés az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján - figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. § (2a) bekezdésére - általános jelleggel felhatalmazza a Kormányt, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt egyes törvények alkalmazását felfüggeszthesse, törvényi rendelkezésektől eltérhessen."
(2) A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 2. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az Országgyűlés a veszélyhelyzet ideje alatt az (1a) bekezdés szerinti felhatalmazását visszavonhatja, módosíthatja.
(4) Az Országgyűlés az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörben megalkotott, az (1a) bekezdés hatálybalépésekor hatályban lévő kormányrendeleteket megerősíti."
3. §
A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A 2. § (1) bekezdése 2026. május 14-én hatályát veszti."
4. §
A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény a következő 8. §-sal egészül ki:
"8. §
A 2. § (1a) bekezdése az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadandó rendelkezésnek minősül."
5. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 2. §, a 4. § és a 6. § (2) bekezdése 2026. január 1-jén lép hatályba.
6. §
(1) Az 1. § és a 3. § az Alaptörvény 51. cikk (4) bekezdése alapján a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadandó rendelkezésnek minősül.
(2) A 2. § (1) bekezdése az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadandó rendelkezésnek minősül.
Általános indokolás
A Kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 180/2022. (V. 24.) Korm. rendelettel az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki.
A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvény (a továbbiakban: 2022. évi VI. törvény) 2. § (1) bekezdésében az Országgyűlés az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdése alapján felhatalmazta a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetben az Alaptörvény 53. cikk (1) és (2) bekezdése szerinti kormányrendeletek hatályát a 2022. évi VI. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítsa. A 2022. évi VI. törvény 2022. november 1-jén hatályát vesztette.
2022. november 1-jén hatályba lépett Magyarország Alaptörvényének kilencedik módosítása azon része, amely az Alaptörvény különleges jogrenddel - így a veszélyhelyzettel - kapcsolatos szabályait koncepcionális jelleggel átalakította.
Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa, valamint ezek magyarországi - különösen menekültügyi, gazdasági és energetikai - következményei az elmúlt időszakban nem változtak, így - immár az új alkotmányos szabályok szerint - a Kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelettel [a továbbiakban: 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet] új veszélyhelyzetet hirdetett ki 2022. november 1-jei hatálybalépéssel.
A veszélyhelyzet az Alaptörvény kilencedik módosítása értelmében harminc napra hirdethető ki. A Kormány a veszélyhelyzetet az Országgyűlés felhatalmazása alapján meghosszabbíthatja, ha a veszélyhelyzet kihirdetésére okot adó körülmény továbbra is fennáll.
Az Országgyűlés a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvénnyel (a továbbiakban: 2022. évi XLII. törvény), a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról szóló 2023. évi XI. törvénnyel, a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról szóló 2023. évi LXXII. törvénnyel, a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról szóló 2024. évi VIII. törvénnyel, a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról szóló 2024. évi LIV. törvénnyel, továbbá a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról szóló 2025. évi XXVI. törvénnyel hat ízben felhatalmazást adott a 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet 180 nappal történő meghosszabbítására.
A javaslat célja, hogy az Országgyűlés az Alaptörvény 51. cikk (3) bekezdése alapján ismételten felhatalmazza a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetet további 180 nappal meghosszabbíthassa. A javaslat megfelel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 82/A. §-ának, amely szerint az Országgyűlés Alaptörvény 51. cikk (3) bekezdése szerinti döntését kezdeményező javaslat a felhatalmazás alkalmanként legfeljebb 180 napos időtartamú megadására irányulhat.
Magyarország Alaptörvényének tizenötödik módosításának 2026. január 1-jén hatályba lépő 8. cikke módosítja a veszélyhelyzeti jogalkotás szabályait. 2026. január 1-jét követően a Kormány csak abban az esetben adhat ki törvényt felfüggesztő vagy törvényi rendelkezéstől eltérő kormányrendeletet, ha erre az Országgyűlés megfelelő többséggel felhatalmazza.
A fentiek alapján a Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján kéri az Országgyűlés felhatalmazását a 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnéséig, hogy egyes törvények alkalmazását felfüggessze, illetve törvényi rendelkezésektől eltérjen. A védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény rendelkezéseinek megfelelően e felhatalmazást általános jelleggel állapítja meg a javaslat.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Részletes indokolás
1. §, 3. §
Mivel az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa, valamint ezek magyarországi - különösen menekültügyi, gazdasági és energetikai -következményei az elmúlt időszakban továbbra sem változtak, a 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet meghosszabbítása indokolt.
A javaslat értelmében az Alaptörvény 51. cikk (3) bekezdése alapján az Országgyűlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetet 2026. május 13-ig meghosszabbítsa. A javaslat ezzel a veszélyhelyzet 2025. november 14. napjától számított további 180 nappal történő meghosszabbítását kezdeményezi, amely megfelel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 82/A. §-a szerinti előírásnak.
2. §
A javaslat értelmében 2026. január 1-jétől a 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnéséig az Országgyűlés - figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. § (2a) bekezdésére - általános jelleggel felhatalmazza a Kormányt, hogy élhessen az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti jogalkotói hatáskörével.
Kiemelendő, hogy e felhatalmazás a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény garanciális rendelkezéseivel [lásd különösen a 80. § (3) bekezdésében és 81. §-ában szereplő szabályokat] együtt értelmezendő, azokat e törvény nem írja felül.
A felhatalmazás kapcsán a javaslat rögzíti azt az Alaptörvényből is következő lehetőséget, hogy e felhatalmazást az Országgyűlés bármikor visszavonhatja, módosíthatja.
A normaszöveg mindezek mellett megerősít minden olyan 2026. január 1. napján hatályos kormányrendeletet, amelyet 2026. január 1-je előtt, a korábban hatályos, a különleges jogrendre vonatkozó alaptörvényi rendelkezések szerint alkotott meg a Kormány.
4. §
Az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja szerint az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti felhatalmazásról az Országgyűlés a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával dönt. Ezt a 2022. évi XLII. törvényben is rögzíteni kell.
5. §
Hatályba léptető rendelkezés.
6. §
Az Alaptörvény 51. cikk (4) bekezdése szerint az Alaptörvény 51. cikk (3) bekezdése szerinti felhatalmazásról az Országgyűlés a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával dönt.
Az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja szerint az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti felhatalmazásról az Országgyűlés a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával dönt.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.