Végső előterjesztői indokolás az önkormányzati számlavezetés részletszabályairól szóló 194/2025. (VII. 8.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2025/61.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A kormányrendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az államháztartás és alrendszereinek hatékony, eredményes és transzparens ...

Végső előterjesztői indokolás az önkormányzati számlavezetés részletszabályairól szóló 194/2025. (VII. 8.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2025/61.
A kormányrendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az államháztartás és alrendszereinek hatékony, eredményes és transzparens működése kiemelt jelentőségű, ennek további erősítése a társadalom szempontjából kiemelt jelentőségű. A technikai szabályok kitérnek az időbeli, az operatív és a működést támogató rendszerekre a gördülékeny átállás és működés elérése és kiteljesítése érdekében.
Az 1. §-hoz
Az önkormányzati számlavezetési rendszer számos technikai szabályozást igényel a napi ügymenet tekintetében, így a záró időpontokat, a számlák kapcsolódásait és az utalási menetet. Ezekről napi tájékoztatás és információáramlás is szükséges.
A 2. §-hoz
A limitérték alábontásáról az önkormányzat dönthet, amely döntést a hitelintézeten túl a kincstárral is közölnie szükséges. A limitértékek megosztása tekintetében az érintett szereplőknek lehetőségük van módosításra, amelyet a hitelintézetnél tehetnek meg. Ugyanakkor az információt a kincstár is használni kívánja, így a hitelintézet tájékoztatja 5 munkanapon belül a kezdeményezett módosításról.
A 3. §-hoz
A törvény szabályai mentén egyértelműsíti a fizetési megbízások mögötti teljesítési szabályokat.
A 4. §-hoz
A rendelet a kincstár részére rögzíti, hogy az egyes utalási összegek azok szabályai mentén teljesítendőek a lehető legrövidebb időn belül.
Az 5. §-hoz
A kincstár tájékoztathatja az önkormányzat számlavezető hitelintézetét a kincstári és az értékpapírszámlán való forgalomról.
A 6. §-hoz
A szabályozás célja, hogy a belföldi hitelintézetnél és a kincstárnál vezetett számlák között - a technikai fizetési számla közbeiktatásával - történő pénzmozgás számviteli elszámolásából adódó adminisztrációs terheket csökkentse, valamint kiegészítése az új szabályozási tartalmakkal az önkormányzati számlavezetési rendszer átalakítása okán. A technikai fizetési számla napvégi egyenlege nulla, így annak számviteli elszámolását el kell hagyni.
A 7. §-hoz
Hatálybalépés.
A 8. és 9. §-hoz
Az államháztartási szabályozás hatályos rendeleti szabályozását szükséges módosítani a vonatkozó törvényi szabályok módosítása okán. Ezzel megvalósul a hivatkozások pontosítása.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.