T/11253. számú törvényjavaslat indokolással - a gyermek-, a szociális- és a munkahelyi étkeztetés áfacsökkentéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] Az Országgyűlés felismerve, hogy indokolatlan és szociálisan igazságtalan az éttermi vendéglátás kedvezményes, 5%-os, illetve a szociális célú étkeztetések kiugróan magas, 27%-os áfaterhelése közötti különbségtétel, ennek megszüntetése és a kedvezményes adókulcs kiterjesztése érdekében halaszthatatlan a törvénymódosítás elfogadása.
[2] Az élelmiszerárak elmúlt években tapasztalt jelentős emelkedése következtében a gyermek-, a szociális- és a munkahelyi étkeztetés díja is jelentősen emelk...

T/11253. számú törvényjavaslat indokolással - a gyermek-, a szociális- és a munkahelyi étkeztetés áfacsökkentéséről
2025. évi ... törvény a gyermek-, a szociális- és a munkahelyi étkeztetés áfacsökkentéséről
[1] Az Országgyűlés felismerve, hogy indokolatlan és szociálisan igazságtalan az éttermi vendéglátás kedvezményes, 5%-os, illetve a szociális célú étkeztetések kiugróan magas, 27%-os áfaterhelése közötti különbségtétel, ennek megszüntetése és a kedvezményes adókulcs kiterjesztése érdekében halaszthatatlan a törvénymódosítás elfogadása.
[2] Az élelmiszerárak elmúlt években tapasztalt jelentős emelkedése következtében a gyermek-, a szociális- és a munkahelyi étkeztetés díja is jelentősen emelkedett, melynek adócsökkentése eredményeképpen jelentős, mintegy 20%-os árcsökkenés érhető el.
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 3. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
1. melléklet a 2025. évi ... törvényhez
1. Az Áfa tv. 3. számú melléklet II. részében foglalt táblázat a következő 7. ponttal egészül ki:
Általános indokolás
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklete sorolja fel azokat a szolgáltatásokat, amelyek kivételt képeznek Európa legmagasabb, 27 százalékos általános forgalmi adója alól. Ennek megfelelően 5 százalékos forgalmi adó terheli az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalmat.
Érthetetlen módon azonban a közétkeztetés nem tartozik ebbe a körbe, így számos szereplő az önkormányzatoktól kezdve, a munkahelyi menzákon és a szociális étkeztetésen át a gyermekeik részére iskolai étkezést fizető szülőkig bezárólag a maximális, azaz 27 százalékos forgalmi adót kénytelen megfizetni. Tehát például egy vendéglőben elfogyasztott családi vacsora 5 százalékos, míg a kiskorú gyermekek bölcsődei, óvodai, iskolai étkeztetése 27 százalékos áfa terhet von maga után, ami nem tűnik családbarát intézkedésnek.
Az elmúlt években nem ritkán megduplázódott az élelmiszerek ára, ami az energiaárak emelkedése mellett ahhoz vezetett, hogy a szociális étkeztetés, illetve a munkahelyi menzák árai is olyan mértékben emelkedtek, ami már egyre többeknek okoz finanszírozási gondot.
Jelen törvényjavaslat célja, hogy felszámolja a profitérdekelt vendéglátást terhelő 5%-os és a szociális célú étkezések 27%-os áfakulcsa közötti indokolatlan különbséget. Ennek eredményeképpen egységes, 5%-os adókulcsot kell alkalmazni az éttermeken kívül az iskolai és munkahelyi menzákon is. A Javaslat eredményeképpen utóbbi körben mintegy 20%-os árcsökkentést lehetne elérni, amennyiben a végrehajtás során a kormányzat érvényt szerez az Országgyűlés döntésének.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.