T/11138. számú törvényjavaslat indokolással - az élelmiszerek áfacsökkentéséről és az adócsökkentésnek hatósági ármeghatározással történő végrehajtásáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] A rekord magas 27 %-os általános forgalmi adó és a kiskereskedelmi különadó miatt Magyarországon a legmagasabb az Európai Unióban az élelmiszereket terhelő adók mértéke, melynek következtében hazánkban az élelmiszereket érintő infláció különösen súlyosan jelentkezik.
[2] A hatékony és eredményes adócsökkentés végrehajtásához elengedhetetlenül szükséges az árak hatósági megállapítása annak érdekében, hogy a kereskedők a csökkentett adótartalmat teljes mértékben érvényesítsék a kiskeresked...

T/11138. számú törvényjavaslat indokolással - az élelmiszerek áfacsökkentéséről és az adócsökkentésnek hatósági ármeghatározással történő végrehajtásáról
2025. évi ... törvény az élelmiszerek áfacsökkentéséről és az adócsökkentésnek hatósági ármeghatározással történő végrehajtásáról
[1] A rekord magas 27 %-os általános forgalmi adó és a kiskereskedelmi különadó miatt Magyarországon a legmagasabb az Európai Unióban az élelmiszereket terhelő adók mértéke, melynek következtében hazánkban az élelmiszereket érintő infláció különösen súlyosan jelentkezik.
[2] A hatékony és eredményes adócsökkentés végrehajtásához elengedhetetlenül szükséges az árak hatósági megállapítása annak érdekében, hogy a kereskedők a csökkentett adótartalmat teljes mértékben érvényesítsék a kiskereskedelmi áraikban.
[3] Minderre való tekintettel az Országgyűlés azonnali és érdemi élelmiszeráfa-csökkentésről kíván határozni, melynek érdekében a következő törvényt alkotja:
1. §
(1) Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény Melléklet I. pont A) alpontjában foglalt táblázatban foglaltakon túl hatósági áras termék az élelmiszernek minősülő termék.
(2) Az élelmiszernek minősülő termék vonatkozásában üzletben vagy bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenység és a csomagküldő kereskedelem során alkalmazandó bruttó kiskereskedelmi ár a kereskedelemről szóló törvény szerinti napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedő által 2025. március 1. napján alkalmazott bruttó kiskereskedelmi árnak az Áfa tv.-nek az e törvény által módosított adómértékeinek megfelelő alkalmazásával megállapított korrigált értékénél nem lehet magasabb.
(3) A (2) bekezdés szerinti árazás során egyéb költség vagy díj nem számolható fel.
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
3. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 3. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
4. §
Hatályát veszti az Áfa tv.
a) 3. számú melléklet I. rész 31-49. és 52-58. pontja,
b) 3/A. számú melléklet I. rész 1-5. pontja.
1. melléklet a 2025. évi ... törvényhez
1. Az Áfa tv. 3. számú melléklet I. részében foglalt táblázat a következő 60. ponttal egészül ki:
Általános indokolás
A rekord magas 27 %-os általános forgalmi adó és a kiskereskedelmi különadó miatt Magyarországon a legmagasabb Európai Unióban az élelmiszereket terhelő adók mértéke, melynek következtében hazánkban az élelmiszereket érintő infláció különösen súlyosan jelentkezik: 2025. januárjában ismételten a magyar infláció lett a legmagasabb az EU valamennyi országa közül, melyen belül az élelmiszerek áremelkedése még magasabb értékekkel jellemezhető.
A Kormány a mai napig csak fenyegetésekkel próbált lényegi eredmény nélkül fellépni az élelmiszerek áremelkedése ellen. Az, hogy egyes kiskereskedők ideiglenesen csökkentik egy-egy termékkör árát, nem jelent tartós megoldást: bármikor visszaemelhetik azokat, ráadásul a veszteségeiket csökkentve egyéb termékek áremelkedésével kompenzálják azt.
Ahhoz, hogy valós élelmiszerár-csökkentést érjünk el, szükséges az azokat terhelő, világrekorder áfakulcs csökkentése 27%-ról (néhány termék esetében 18%-ról) 5%-ra.
A hatékony és eredményes adócsökkentés végrehajtásához elengedhetetlenül szükséges az árak hatósági megállapítása annak érdekében, hogy a kereskedők a csökkentett adótartalmat teljes mértékben érvényesítsék a kiskereskedelmi áraikban.
Részletes indokolás
1. §
Hatósággal árral összefüggő rendelkezések megállapítása.
2. §
Hatályba léptető rendelkezés.
3. §, 1. melléklet
Az élelmiszerek esetében egységesen alkalmazandó 5%-os adókulcs bevezetésével összefüggő rendelkezések.
4. §
Jogtechnikai módosítások.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.