b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 41 100 forint,
c) kétgyermekes család esetén gyermekenként 39 900 forint,
d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 44 400 forint,
e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként 48 000 forint,
f) három va..." />

T/7185. számú törvényjavaslat indokolással - A minden gyermeknek járó családi pótlék azonnali emeléséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 11. § (1) bekezdés a)-j) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A családi pótlék havi összege)
"a) egygyermekes család esetén 36 600 forint,
b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 41 100 forint,
c) kétgyermekes család esetén gyermekenként 39 900 forint,
d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 44 400 forint,
e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként 48 000 forint,
f) három va...

T/7185. számú törvényjavaslat indokolással - A minden gyermeknek járó családi pótlék azonnali emeléséről
2024. évi ... törvény A minden gyermeknek járó családi pótlék azonnali emeléséről
1. §
(1) A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 11. § (1) bekezdés a)-j) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A családi pótlék havi összege)
"a) egygyermekes család esetén 36 600 forint,
b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 41 100 forint,
c) kétgyermekes család esetén gyermekenként 39 900 forint,
d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 44 400 forint,
e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként 48 000 forint,
f) három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 51 000 forint,
g) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetén, valamint a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, a nevelőszülőnél elhelyezett, vagy a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után, továbbá a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy esetén tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 69 900 forint,
h) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő egyedülálló esetén a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 77 700 forint,
i) a 7. § (2) bekezdése szerinti személy esetén - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 60 900 forint,
j) a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, a nevelőszülőnél elhelyezett, vagy a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett, a g) vagy a h) pont alá nem tartozó gyermek esetén, a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy esetén, ha a gyermek nem tartozik a g) vagy a h) pont alá, valamint a 8. § (3) bekezdése alá tartozó személy esetén 44 400 forint."
(2) A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 11. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A családi pótlék összegét minden év januárjában a központi költségvetésről szóló törvényben tervezett fogyasztói árnövekedés mértékével emelni kell.
(6) A családi pótlékot minden hónapban folyósítani kell, de az augusztus havi ellátást az iskolakezdésre való tekintettel dupla összegben kell kifizetni."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Részletes indokolás
1-2. §
A Magyar Szocialista Párt évek óta javasolja a családi pótlék emelését, mivel a kormány 14 éve egy forinttal nem emelte azt, és így jelentősen veszített értékéből. Az eddigiekhez képest - tekintettel arra, hogy az ellátás jelentősen veszített értékéből, hiszen utoljára a szocialista kormány emelte azt -már nem kétszeres, hanem háromszoros emelést javaslunk.
Bár a kormány nemrégiben cáfolta, hogy meg akarná szüntetni a családi pótlékot, lényegében azonban mégis azt teszi, mivel olyan súlyosan elinflálják, hogy ma már nagyon kevés támogatást jelent a gyermeket nevelő családok számára.
Az elmúlt évek drasztikus áremelkedéseit nem kompenzálta kellő mértékében a kormány sem a bérekben, sem a nyugdíjakban, az alanyi jogon járó családi támogatásoknál, a legszegényebbeknek járó szociális ellátásoknál pedig egyáltalán nem volt emelkedés.
Ma lassan már csak olyan gyermek van Magyarországon, akik születésük óta pontosan ugyanazt az összegű ellátást kapják az államtól. (Ahogyan a családi adókedvezmény összege sem változott már 13 éve az egygyerekeseknél és a három vagy több gyermeket nevelőknél sem.)
Az MSZP úgy gondolja, hogy olyan összegű támogatást kell nyújtani a gyermekneveléshez, amely a mai árakhoz mérten is valódi segítséget nyújt a családoknak. Ezért a családi pótlék azonnali emelésére van szükség, így javasoljuk, hogy emeljék az ellátást háromszorosára, valamint biztosítsák, hogy minden évben az infláció mértékével emelkedjen.
Továbbá azt is garantálni kell a törvényben, hogy a családi pótlékot minden hónapban ki kelljen fizetni, ne lehessen azzal a trükkel élni, amit a kormány rendszeresen eljátszik, miszerint augusztusban utalja a szeptemberi összeget is. Ezzel azt a látszatot kelti mintha dupla összegű ellátást adna, pedig valójában ez azt jelenti, hogy szeptemberben, amikor tovább nőnek majd a családok terhei, egyáltalán nem kapnak támogatást. Ezzel egyébként azt is elismeri a kormány, hogy a családoknak igenis jelentős kiadásokkal jár az iskolakezdés. Ezért javasoljuk azt, hogy augusztusban valóban dupla összegű ellátás járjon a családoknak, amellett hogy a többi hónapban is kapják a támogatást.
Tehát az MSZP javaslata:
- a családi pótlék háromszorosára emelése,
- amit minden évben igazítani kell az árak növekedéséhez,
- iskolakezdéskor pedig dupla összegű ellátás járjon.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.