Végső előterjesztői indokolás a kis mennyiségű, helyi és marginális élelmiszer-előállítás és -értékesítés higiéniai feltételeiről szóló 60/2023. (XI. 15.) AM rendelethez - Indokolások Tára 2023/124.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdésében és (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra figyelemmel közzétételre kerül.
Az élelmiszer-higiéniáról szóló, 2004. április 29-i 852/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 852/2004/EK rendelet) és az állati eredetű élelmiszerek különleges ...

Végső előterjesztői indokolás a kis mennyiségű, helyi és marginális élelmiszer-előállítás és -értékesítés higiéniai feltételeiről szóló 60/2023. (XI. 15.) AM rendelethez - Indokolások Tára 2023/124.
Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdésében és (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra figyelemmel közzétételre kerül.
Az élelmiszer-higiéniáról szóló, 2004. április 29-i 852/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 852/2004/EK rendelet) és az állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról szóló, 2004. április 29-i 853/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 853/2004/EK rendelet) egyes rendelkezései rugalmasságot biztosítanak a tagállamok számára, megengedve, hogy bizonyos területeket nemzeti szinten szabályozzanak.
A rendelet célja, hogy az uniós jog által biztosított lehetőség alapján meghatározza az uniós jogtól eltérő rendelkezéseket.
A rendeletben foglalt feltételek betartásával a természetes személyek mellett a jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek számára is lehetőség nyílik a kistermelői tevékenység ellátására, így többek között a gazdasági társaságok és a védett foglalkoztatást nyújtó akkreditált munkáltatók vagy fejlesztő foglalkoztatást biztosító szociális szolgáltatók is végezhetnek kistermelői tevékenységet.
Tekintettel arra, hogy a családi gazdaságokról szóló 2020. évi CXXIII. törvény a korábbi őstermelői tevékenységi kört kibővítette a kiegészítő őstermelői tevékenységek körével, valamint figyelemmel a közétkeztetés tárgyú közbeszerzések tekintetében alkalmazandó eljárások sajátos szabályairól szóló 676/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet hatálybalépésére, megnövekedett kereslet várható a kistermelők által előállított termékek iránt. Az élelmiszerbiztonsági szempontokat és a rugalmassági rendelet nyújtotta lehetőségeket szem előtt tartva két kategória került kialakításra. Az élelmiszer-biztonság és a kiváló minőség, valamint az uniós rendelkezéseknek történő megfelelés garantálása érdekében a II., megemelt termékmennyiséget tartalmazó kategóriához bővített higiéniai követelmények tartoznak.
Az európai uniós jogi szabályozás értelmében az élelmiszer-vállalkozóknak be kell tartaniuk az élelmiszerek mikrobiológiai kritériumairól szóló 2073/2005/EK bizottsági rendeletben foglalt mikrobiológiai vizsgálati kritériumokat. A rendeletben szereplő kritériumok és mintavételi gyakoriságok azonban nagyon nagy anyagi terhet jelentenének a kistermelők számára, így az európai uniós rugalmassági rendelkezések adta lehetőséget kihasználva a II. kategóriába tartozó kistermelők számára könnyített, egyszerűsített mikrobiológiai vizsgálati paraméterek kerültek kidolgozásra.
A 852/2004/EK rendelet 5. cikke értelmében az élelmiszer-vállalkozók a HACCP alapelvein alapuló folyamatos eljárást vagy eljárásokat vezetnek be, alkalmaznak és tartanak fenn. A rugalmassági rendelkezések értelmében azonban a tagállamoknak lehetőségük van egyszerűsített HACCP rendszer előírására, amely lehetőséggel a rendelet is él.
A rendelettel az állati eredetű élelmiszerek forgalomba hozatalának és az értékesítés helyén történő élelmiszer-előállításának élelmiszer-higiéniai feltételeiről szóló korábbi előírások kibővítésre kerülnek a 853/2004/EK rendelet módosításával biztosított, adományozás céljából, kiskereskedelemben történő friss hús lefagyasztására vonatkozó rendelkezésekkel, valamint a vadhús feldolgozásának és a vadhúsból származó húskészítmény készítésének lehetőségével. Korábban kiskereskedelmi egység (hentesüzlet) nem vehetett át és dolgozhatott fel friss vadhúst, kizárólag csak fagyasztott vadhúst vásárolhatott és értékesíthetett. Az új rendelet lehetővé teszi a friss vadhús átvételét és az abból történő húskészítmény (pl. szarvaskolbász) előállítását.
Az utóbbi években megnövekedett igény jelentkezett a kiskapacitású vágóhidak létesítésére, melyre vonatkozó hatályos hazai jogszabály nem áll rendelkezésre. A rendelet meghatározza a kiskapacitású vágóhidak működésének részletes szabályait. A kiskapacitású vágóhidak is engedélyköteles létesítmények, azonban a 853/2004/EK rendelet lehetőséget biztosít a mellékletektől való eltérésre és ezáltal az egyszerűsített működésre.
A rendeletet a vadászatra jogosult azon tevékenységére kell alkalmazni, amely során a saját vadászterületén elejtett vadat értékesíti a végső fogyasztónak, a végső fogyasztót közvetlenül ellátó helyi kiskereskedelmi vagy vendéglátó-ipari létesítménynek. Amennyiben a vadászatra jogosult nemcsak a saját vadászterületén elejtett vadat kívánja értékesíteni, a tevékenységnek és a vad tárolására szolgáló vadbegyűjtő helynek meg kell felelnie az állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról szóló, 2004. április 29-i 853/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásainak. Amennyiben a vadászatra jogosult a saját vadászterületén elejtett vadat saját fogyasztásra használja fel, nem szükséges a rendelet szerinti vadbegyűjtő helyet üzemeltetnie.
Az Európai Unió területén elterjedtek a mobil vadfeldolgozó létesítmények, melyekben a vadászatra jogosultak a vadak hűtve tárolását és kis mennyiségű vad feldarabolását végezhetik. A mobil vadfeldolgozó létesítmények nem tartoznak a 853/2004/EK rendelet hatálya alá, azonban működésük során a 852/2004/EK rendelet vonatkozó rendelkezéseit be kell tartani. Az uniós rendeletek értelmében a vadászatra jogosult csak elejtett vadat, illetve friss vadhúst hozhat forgalomba, azonban saját fogyasztásra készíthet húskészítményt is.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.