A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény a következő 41/D. §-sal egészül ki:
"41/D. §
(1) Felhatalmazást kap a kormány, hogy a 28/B. § (3) bekezdésében meghatározot..." />

T/5848. számú törvényjavaslat indokolással - a temetkezés költségeinek csökkentése érdekében szükséges törvénymódosításokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 28/B. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A (2) bekezdésben meghatározott temetkezési szolgáltatások, valamint a temetési hely megváltási, illetve újraváltási díj esetében az adó mértéke az adó alapjának 5%-a."
A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény a következő 41/D. §-sal egészül ki:
"41/D. §
(1) Felhatalmazást kap a kormány, hogy a 28/B. § (3) bekezdésében meghatározot...

T/5848. számú törvényjavaslat indokolással - a temetkezés költségeinek csökkentése érdekében szükséges törvénymódosításokról
2023. évi ... törvény a temetkezés költségeinek csökkentése érdekében szükséges törvénymódosításokról
1. §
A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 28/B. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A (2) bekezdésben meghatározott temetkezési szolgáltatások, valamint a temetési hely megváltási, illetve újraváltási díj esetében az adó mértéke az adó alapjának 5%-a."
2. §
A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény a következő 41/D. §-sal egészül ki:
"41/D. §
(1) Felhatalmazást kap a kormány, hogy a 28/B. § (3) bekezdésében meghatározott adócsökkentés költségvetési fedezetét a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 1. melléklet XVI. fejezet és XLV. fejezet terhére átcsoportosítással megteremtse.
(2) Felhatalmazást kap a kormány, hogy a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvényt úgy módosítsa, hogy a 28/B. § (3) bekezdésében meghatározott adócsökkentés költségvetési fedezete a 2024. évben is biztosított legyen."
3. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
4. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1. §, a 3. § és az 1. melléklet 2023. december 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 2023. évi ... törvényhez
1. Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. melléklet II. részében foglalt táblázat a következő 6. sorral egészül ki:
Általános indokolás
Az eltemettetés költségei a lakosság számára egyre nagyobb anyagi terhet jelentenek. Az elmúlt években rendkívüli mértékben megnőttek a temetés költségei. Egy sírhely 25 évre 400-500 ezer forintba, egy urnahely bérlése 10 évre 103 ezer forintba, egy osszárium (csontfülke) bérlése 10 évre több mint 200 ezer forintba kerül. A temetkezési szervezetek nyilatkozata szerint éppen ezért tízezrével viszik haza a gyászolók elhunyt szeretteik urnáit, mert a hamvasztás után már nem marad pénzük az urnák eltemetésére. A temetkezést ugyanis az Orbán-kormány világrekorder, 27 százalékos áfája sújtja.
Miközben a temetés költségei emelkednek, a lakosság életszínvonala drasztikusan romlik. 2010-ben a lakosság 12,3%-a élt a szegénységi küszöb alatt, ma ez a mutató 14,5%. A korcsoportokat vizsgálva az látható, hogy az idősek szegénysége is nőtt az elmúlt években nem kis mértékben köszönhetően az európai-rekorder orbáni inflációnak köszönhetően. Ráadásul nem csak a szegénység kiterjedtsége, hanem mélysége is növekedett. A kormány szociális területen tett megszorítói intézkedései miatt, köztük a temetési segély korábbi formájának megszüntetésével, egyre kiszolgáltatottabb helyzetbe kerültek a rászoruló idősek.
A Demokratikus Koalíció valódi megoldást jelentő javaslatot kínál jelen törvényjavaslat benyújtásával, melyben a temetkezési szolgáltatások, valamint a temetési hely megváltási, illetve újraváltási díj esetében arra teszünk javaslatot, hogy az adó mértéke a jelenlegi 27%-ról 5%-ra csökkenjen. A Demokratikus Koalíció álláspontja szerint az emberi méltóság biztosítása érdekében mindenki számára meg kell teremteni a méltó eltemettetés biztosításának feltételeit, és szükség van a szociális biztonság megerősítésére is. Számításaink szerint az áfacsökkentés hozzávetőlegesen 100 ezer forinttal mérsékelné a temetés költségeit.
Úgy véljük, hogy a Kormány az ehhez szükséges költségvetési fedezetet ki tudja gazdálkodni, elég csak néhány teljesen felesleges - elsősorban a NER oligarcháinak további gazdagodását szolgáló - beruházástól eltekinteni.
A Demokratikus Koalíció frakciója és Dobrev Klára árnyékkormánya szerint nem nyerészkedhet többé az Orbán-rendszer a magyar emberek halálán és a hozzátartozók gyászán. Egy szociáldemokrata kormány szerint a magyar emberek elegendő adót fizetnek életükben ahhoz, hogy az áremelésekkel sújtott fizetésükből és nyugdíjukból már ne kelljen ilyen brutális adót fizetniük a szeretteik eltemetése után. Minden magyarnak joga van ahhoz, hogy méltó temetéssel búcsúzzon el a hozzátartozóitól, ez nem válhat luxussá!
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Részletes indokolás
1. §
A javaslat a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvényben kimondja, hogy a temetkezési szolgáltatások, valamint a temetési hely megváltási, illetve újraváltási díj esetében az adó mértéke az adó alapjának 5%-a.
2. §
Felhatalmazó rendelkezés az adócsökkentés költségvetési fedezetének megteremtése érdekében.
3. §
A javaslat az ÁFA törvény 3. számú mellékletét módosítja annak érdekében, hogy a temetkezési szolgáltatások az 5%-os ÁFA körbe tartozzanak.
4. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.