adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2023/112.
Végső előterjesztői indokolás a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2023/112.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A kormányrendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A jogszabály célja, hogy a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szól...
A jogszabály célja, hogy a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló 94/62/EK irányelv módosításáról szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/852 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: CSIE), valamint az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/904 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: SUP irányelv) által előírt kötelezettségek hazai átültetését megvalósítsa, ezáltal a csomagolás újrahasználatának, a csomagolási hulladék újrafeldolgozásának vagy más módon történő hasznosításának növelését, valamint az egyes műanyagtermékek környezetre, különösen a vízi környezetre, valamint az emberi egészségre gyakorolt hatásának megelőzését és csökkentését biztosítsa.
A CSIE alapján a tagállamoknak intézkedéseket kell hozniuk a forgalomba hozott újrahasználható csomagolások és a csomagolások újrahasználatára szolgáló rendszerek arányának növelése érdekében. Ezek az intézkedések magukban foglalják többek között betétdíjas rendszerek alkalmazását, célértékek megállapítását is.
A SUP irányelv egyes egyszer használatos műanyagtermékekkel kapcsolatban célérték teljesítését írja elő a tagállamok számára, amelyek megvalósítása visszaváltási díj bevezetésével érhető el. Erre tekintettel kötelező visszaváltási rendszer bevezetése és működtetése szükséges a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek keretében. A fenti irányelveken túl a hulladékokról szóló 2008/98/EK irányelv (a továbbiakban: HKI) módosításáról szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/851 európai parlamenti és tanácsi irányelv is tartalmaz a visszaváltási rendszerre vonatkozó előírásokat.
A HKI módosítás rendelkezései megerősítik a "hulladékhierarchiát", vagyis előírják a tagállamok számára a hulladéklerakással és a hulladékégetéssel szemben a megelőzés, az újrahasznosítás és az újrafeldolgozás előtérbe helyezéséhez szükséges konkrét intézkedések - köztük betétdíjas rendszerek és egyéb, a használt termékek és anyagok hatékony gyűjtését ösztönző intézkedések - meghozatalát.
A HKI módosítás alapján a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvényt (a továbbiakban: Ht.) is módosító egyes energetikai és hulladékgazdálkodási tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi II. törvényben kerültek lefektetésre a visszaváltási rendszer törvényi keretfeltételei, a kormányrendelet az ezekhez kapcsolódó részletszabályokat tartalmazza.
Az irányelvekben foglaltakkal és azok alapján a Ht.-ban meghatározott alapvető szabályokkal összhangban a kormányrendelet a kötelező visszaváltási díjas rendszer kialakítását és működtetését szabályozza, valamint az önkéntesen visszaváltási díjas termékekre vonatkozó szabályokat tartalmazza.
A jogszabály a belföldön forgalomba hozott kötelezően visszaváltási díjas, valamint önkéntesen visszaváltási díjas termékekre és e termékekkel kapcsolatos tevékenységekre vonatkozik.
A kötelezően visszaváltási díjas termékek körébe a meghatározott tejalapú készítmények kivételével fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermék fogyasztói, közvetlen csomagolása tartozik, amely nem újrahasználható vagy újrahasználható, műanyag, fém vagy üveg alapanyagú, palack vagy doboz formájú és 0,1-3 literig terjedő űrtartalommal bír; ide nem értve a csekély mennyiségű kibocsátó által forgalomba hozott italtermék csomagolását.
Önkéntesen visszaváltási díjas termék a fenti termékek körébe nem sorolt, a gyártó által önkéntesen "visszaváltható" megjelöléssel gyártott, illetve forgalomba hozott meghatározott termék vagy termékcsomagolás, amelynek e megjelöléssel történő gyártását, illetve forgalomba hozatalát az országos hulladékgazdálkodási hatóságnak bejelentették. A gyártó a forgalmazóval kötött megállapodás alapján minősítheti a terméket vagy a csomagolást önkéntesen visszaváltási díjas termékké.
A lakossági visszaváltás ösztönzése és a visszaváltási rendszer finanszírozása érdekében a kormányrendelet visszaváltási díj megfizetését írja elő. A visszaváltási díj összege kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék esetén darabonként 50 Ft, újrahasználható termék, továbbá az önkéntesen visszaváltási díjas termék esetén a gyártó által meghatározott összeg. A kötelezően visszaváltási díjas termék csomagolású italtermék a visszaváltási díjjal megnövelt vételáron hozható forgalomba, illetve forgalmazható, kivéve, ha fogyasztónak történő értékesítés esetén az italtermékkel együtt annak csomagolása nem kerül átadásra a fogyasztó részére.
A kormányrendelet meghatározza a rendszer egyes résztvevőinek (gyártók, forgalmazók, fogyasztók, koncessziós társaság) jogait és kötelezettségeit a kötelezően visszaváltási díjas, valamint az önkéntesen visszaváltási díjas termékek vonatkozásában.
A gyártó a kötelezően visszaváltási díjas termék esetén GTIN szám és vonalkód, valamint meghatározott grafika elhelyezését is biztosítja a terméken. Az önkéntesen visszaváltási díjas termék esetén a "visszaváltható" megjelölés feltüntetése szükséges. A jelölés biztosítja a lehetőséget a visszaváltási díjas termék megkülönböztetésére az egyéb termékektől, továbbá felhívja a figyelmet a visszaváltás lehetőségére.
A gyártó a kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható terméket annak újrahasználata érdekében visszaveszi, továbbá az önkéntesen visszaváltási díjas terméket, valamint annak csomagolását a forgalmazótól, a fogyasztótól visszaváltja.
A forgalmazó a kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék visszaváltását a koncessziós társasággal kötött szerződés, a kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termék, valamint az önkéntesen visszaváltási díjas termék visszavételét pedig a gyártóval kötött megállapodás alapján végzi.
Kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termékek visszavételére köteles a forgalmazó automata visszaváltó berendezés működtetésével minden 400 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert értékesítő üzlet esetén.
A forgalmazó a visszavételt folyamatosan és teljes nyitvatartási időben biztosítja, működteti a visszaváltó berendezéseket, valamint a működtetéshez szükséges technikai feltételeket és a koncessziós társaság számára a karbantartási feladatok elvégzéséhez szükséges feltételeket biztosítja.
A fogyasztók tájékoztatása érdekében a forgalmazó a visszaváltás alapvető feltételeit közzéteszi a forgalmazás helyén vagy a visszaváltásra kijelölt helyen.
A fogyasztó a visszaváltási díj visszatérítésére abban az esetben jogosult, ha a terméket a visszaváltás helyén, meghatározott állapotban átadja.
A koncessziós társaság működteti a kötelező visszaváltási díjas rendszert, ennek keretében többek között biztosítja és működteti a szükséges informatikai felületet és rendszereket; működteti a jelölést lehetővé tevő rendszert; beszerzi, telepíti, karbantartja a visszaváltó berendezéseket; a hulladék átvételét, elszállítását, előkezelését, hasznosítás céljából történő átadását biztosítja; a feladatkörébe tartozóan gondoskodik a hulladékgazdálkodási létesítmények fenntartásáról és üzemeltetéséről; jelentéstételi, pénzügyi-számviteli nyilvántartási, valamint önellenőrzési rendszert működtet.
A koncessziós társaság az átadott kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék visszaváltási díját a fogyasztó részére megfizeti az automata visszaváltó berendezéseken keresztül közvetlenül, illetve annak hiányában a visszaváltásihely-üzemeltetőkön keresztül.
A koncessziós társaság feladata a visszaváltásihely-hálózat kialakítása is. A nem újrahasználható, kötelezően visszaváltási díjas termékek visszaváltása érdekében automata visszaváltó berendezéssel ellátott visszaváltási hely kialakítása kötelező a 400 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert értékesítő üzletek esetén; ennek hiányában továbbá visszaváltási hely kialakítása kötelező az ezer főnél nagyobb népességű településeken.
A koncessziós társaság fentieken túlmenően pályázatot ír ki visszaváltási hely önkéntes kialakítására az országos lefedettség biztosítása érdekében.
A jogszabály tájékoztatási, valamint szemléletformáló es edukációs tevékenység folytatására irányuló kötelezettséget is előír a Koncessziós társaság részére.
A Kötelező visszaváltási díjas rendszer Koncessziós társaság általi működtetéséért a termék gyártója csatlakozási díj és szolgáltatási díj megfizetésére köteles.
A kormányrendelet az önkéntesen visszaváltási díjas termék gyártója számára nyilvántartásba vételi, valamint ez alapján az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére nyilvántartás-vezetési kötelezettséget ír elő a visszaváltási díj alkalmazására vonatkozóan.
A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működtetésében részt vevő felek közötti rendszeres párbeszéd lehetőségét biztosítják a kormányrendeletben meghatározott országos konzultatív testületek: a Kötelező Visszaváltási Díjas Rendszer Fóruma és a Kötelező Visszaváltási Díjas Rendszer Díjtanácsa, amelyek feladata a kötelező visszaváltási díjas rendszer működésével kapcsolatos kérdések megvitatása, illetve a Díjtanács esetében a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal csatlakozási és szolgáltatási díjjal kapcsolatos díjelőkészítő tevékenységének szakmai támogatása.
A jogszabály visszaváltási díjas termékek jelölésére, fogyasztótól történő visszaváltására és a fogyasztó tájékoztatására vonatkozó rendelkezéseinek megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el, ha a jogsértés fogyasztót érint.
A nyilvántartásba vételhez kapcsolódó gyártói kötelezettségek teljesítését az országos, a gyártó, a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók e rendelet szerinti, a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe nem tartozó egyéb tevékenységét a tevékenység tekintetében hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hulladékgazdálkodási hatóság ellenőrzi, a kötelezettségek megsértése esetén a hulladékgazdálkodási hatóság jár el, a Ht. által meghatározott jogkövetkezmények alkalmazásával.
A jogszabály az átmeneti rendelkezések között a kötelező visszaváltási díjas rendszer országos bevezetése előtt zárt rendszerű tesztüzem végrehajtását írja elő a koncessziós társaság részére.
A jogszabály rendelkezik a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendeletnek a kötelező visszaváltási díjas rendszer bevezetése miatt szükséges módosításáról, megteremtve ezáltal az összhangot a két jogszabály között. A módosítás a díjfizetéssel, a hulladékátvételi kötelezettséggel, az egyéni teljesítéssel, továbbá a hulladékgazdálkodási hatóság által alkalmazható intézkedéssel kapcsolatos rendelkezésekre vonatkozik. A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet mellékleteinek módosítása a visszaváltási díjas termékek körforgásos kódjainak, valamint a visszaváltási díjas termékekkel kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség adattartalmának meghatározása érdekében szükséges.
Tekintettel arra, hogy a kormányrendelet hatálya az önkéntesen visszaváltási díjas termékekre is kiterjed, a kormányrendelet rendelkezik arról, hogy az e termékeknek a jelen jogszabályi környezetben megfeleltethető betétdíjas termékekkel kapcsolatos szabályozást tartalmazó, a betétdíj alkalmazásának szabályairól szóló 209/2005. (X. 5.) Korm. rendelet hatályát veszti.