adozona.hu
T/5432. számú törvényjavaslat indokolással - Az üzemanyagok indokolatlan kormányzati adóemelésének megakadályozása érdekében a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény módosításáról
T/5432. számú törvényjavaslat indokolással - Az üzemanyagok indokolatlan kormányzati adóemelésének megakadályozása érdekében a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény 80. § (1) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(1) A Jöt. 110. § (1) bekezdés a)-c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
a) a benzinre 139 508 Ft/ezer liter,
b) a petróleumra 128 238 Ft/ezer liter,
c) a gázolajra üzemanyagkénti vagy tüzelő-, fűtőanyagkénti kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén 128 238 Ft/ezer liter,"
A kiskereskedelmi adóról szóló 202...
"(1) A Jöt. 110. § (1) bekezdés a)-c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
a) a benzinre 139 508 Ft/ezer liter,
b) a petróleumra 128 238 Ft/ezer liter,
c) a gázolajra üzemanyagkénti vagy tüzelő-, fűtőanyagkénti kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén 128 238 Ft/ezer liter,"
(1. kiskereskedelmi tevékenység: a 2020. január 1-jén hatályos Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere szerint)
"d) a 47.1-47.2 és 47.4-47.9 ágazatokba"
(sorolt azon tevékenységek, melyek folytatása esetén a vevő magánszemély is lehet;)
A Fidesz által bevezetni tervezett újabb megszorítást azzal indokolta a kormány, hogy a literenként 41,3 forintos áremelést jelentő adóemelésre az "üzemanyagok adómértékének uniós adóminimum teljesítéséhez szükséges korrekciója" miatt van szükség.
Ez azonban nem igaz!
A benzint és a gázolajat érintő uniós minimum jövedéki adómértékek 2010 óta nem változtak, így adóemelésre sem lenne szükség, ha Orbán és Matolcsy együtt nem tette volna tönkre a forintot, nem gyengítette volna a 265 forintos euróról 389 forintos szintre.
Az üzemanyagtermékeket terhelő jövedéki adó Európai Unióban alkalmazandó minimális mértékét az energiatermékek és a villamos energia közösségi adóztatási keretének átszervezéséről szóló 2003/96/EK irányelv (a továbbiakban: irányelv) 1. melléklete határozza meg. Az irányelv 13. cikk (1) bekezdése értelmében azon tagállamokban, amelyek nem vezették be az eurót - mint például Magyarország - , minden évben az október első munkanapján érvényes, és az Európai Unió Hivatalos Lapjában kihirdetett árfolyamot kell alkalmazni az adó minimális mértékének meghatározására, és azok a következő naptári év január 1-jétől érvényesek.
A 2024. év tekintetében így 388,6 forintos euró átváltási árfolyammal kell számolni, nem pedig az Orbán-kormány által tervezett 425 forintos árfolyammal. Mindez azt jelenti, hogy a Fidesz januártól az indokoltnál több adót szedne be az autósoktól: benzin esetében literenként 16,5 forinttal, gázolaj esetében literenként 18,6 forinttal.
Az MSZP elfogadhatatlannak tartja a Fidesz által bevezetni tervezett megszorítást, ezért kezdeményezi a 2024. januárjától hatályos adómértékek csökkentését az uniós szabályozásnak megfelelő szintre, valamint kezdeményezi az üzemanyagokat terhelő kiskereskedelmi különadó kivezetését.
Így megfelelünk az EU-s irányelv előírásainak és elkerülhető lenne januártól az adóváltozások miatti áremelés a benzinkutakon.