T/18382. számú törvényjavaslat indokolással - az alapvető élelmiszerek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfatv.) 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
Hatályát veszti az Áfatv. 3/A. számú mellékletének I. része, valamint a 7. számú melléklet I. részének 2., 3. és 5. pontja.
Ez a törvény 2022. május 1-jén lép hatályba.
1. Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. melléklet I. részében foglalt táblázat 54. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
2. Az általános forgalmi adóról szóló 2...

T/18382. számú törvényjavaslat indokolással - az alapvető élelmiszerek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
2022. évi ... törvény az alapvető élelmiszerek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfatv.) 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. §
Hatályát veszti az Áfatv. 3/A. számú mellékletének I. része, valamint a 7. számú melléklet I. részének 2., 3. és 5. pontja.
3. §
Ez a törvény 2022. május 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 2022. évi.....törvényhez
1. Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. melléklet I. részében foglalt táblázat 54. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
2. Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. melléklet I. részében foglalt táblázat a következő 58a-58f. sorral egészül ki:
Általános indokolás
Jelen javaslat a polgárok vészes életszínvonal-romlásának megállítása érdekében egy átfogó és hatékony áfacsökkentésre tesz javaslatot. Az elmúlt években az élelmiszerárak drasztikusan emelkedtek Magyarországon, bizonyos gyümölcsfajtáknál kétéves idősíkon egyenesen az ár duplázódása következett be. Legalább ekkora gondot jelent, hogy a jövőre vonatkozóan is elkeserítők a kilátások az árak tekintetében: a közelmúltban megjelent hírek szerint akár 2025%-os áremelkedés is várható több élelmiszertípus esetében. Ezt a folyamatot gyorsítja az uniós rekorder infláció, az extrém módon és tudatosan gyengített forint, valamint a lakosság igen nagy részének bebetonozott nélkülözése.
A bérek vásárlóereje eközben egyre csökken, az emberek azt tapasztalják, hogy annak ellenére egyre kevesebbet ér a fizetésük, egyre kevesebb élelmiszert tudnak vásárolni, hogy hivatalosan a bérszínvonal emelkedik. Sajnos azonban az emelés torz statisztikán alapul, amelyből több mint másfélmillió honfitársunk "maradt ki". Az utóbbi hónapokban már a mediánbérre vonatkozó adat is hozzáférhető, ez pedig nagyságrendileg 100 ezer forinttal (!) alacsonyabb, mint a statisztikai átlagbér. Ráadásul euróban mérve vagy egy helyben toporognak a fizetések, vagy akár csökkennek is, mint az utóbbi évben a fiatal, egyelőre gyermektelen honfitársaink esetében.
A fentiek alapján az már most világosan látszik, hogy az alapvető élelmiszerek ára emelkedésének a nyomába sem fog érni a reálbérek látszólagos emelkedése. Ez azért is aggályos, mert már így is honfitársaink milliós nagyságrendű tömege él a szegénységi küszöb alatt Magyarországon. A magyar lakosság pénztárcája kétségkívül nem bír el újabb élelmiszerár-emeléseket. Ha a kormány nem tesz minél bátrabb lépéseket, nem csökkenti az alapvető élelmiszerek áfáját, félő hogy újabb tízezrek nem tudnak majd hozzájutni a létfenntartáshoz szükséges cikkekhez. Ennek megakadályozása érdekében szükséges az alapvető élelmiszerek áfájának radikális csökkentése, egy olyan monitoring-rendszer kiépítése mellett, amely képes vizsgálni azt, hogy a nagymértékű áremelések mögött állnak-e valós piaci folyamatok.
Összességében kijelenthetjük, hogy az évtizedek óta várt jóléti fordulat elmaradt Magyarországon. A szociális védőháló foszladozása folyamatos, a polgárok számára pedig sokszor komoly fejtörést jelent olyan alapvető cikkek vagy szolgáltatások beszerzése, amelyek korábban biztonságos módon hozzáférhetők voltak. Ha a jólét Magyarországának kiépítése a célunk, akkor el kell kezdeni visszaszőni ezt a védőhálót. Ennek pedig az egyik legjobb eszköze az adórendszeren keresztül valósulhat meg, hiszen ma még a családi adókedvezmény összegének akár egészét képes elvinni az európai szinten is rekorder, már-már büntetőadóéként funkcionáló áfa. Ezért a gyermekvédelmi cikkek áfacsökkentése kéz a kézben kellene, hogy járjon az alapvető élelmiszereket illető enyhítésekkel.
Részletes indokolás
1. §
Az általános indokolásban megfogalmazott társadalompolitikai célok érvényesülése végett feltétlenül szükséges az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklete I. részének kiegészítése az új termékkörökkel.
2. §
A törvényjavaslat 1. §-a az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. számú mellékletének I. részébe helyezi át a 3/A. melléklet I. részének szövegét. A normakollízió elkerülése végett szükséges a 3/A. melléklet I. részének hatályon kívül helyezése.
3. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.