adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet módosításáról szóló 14/2021. (XI. 8.) MEKH rendelethez - Indokolások Tára 2021/133.
Végső előterjesztői indokolás a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet módosításáról szóló 14/2021. (XI. 8.) MEKH rendelethez - Indokolások Tára 2021/133.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 14/2021. (XI. 8.) MEKH rendelet
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (5) bekezdés 1., 2. és 9. pontjában kapott felhatalmazás alapján adta ki a villamos energia rendszerhasználati díjak, csatlakozási díjak és külön díjak alkalmazási szabályairól szóló 10/2016. (XI. 14.) MEKH rendeletet. A rendelet módosításának indokai a következők (a módosítással érintett rendelet megfelelő részeire hivatkozással):
1. A 4. § (1) bekezdés a) pont aa...
A módosítással a díjfizetésre kötelezettek köre átfogóbb módon kerül meghatározásra. A módosítást a villamosenergia-ipar átalakulásával összefüggésben módosuló rendszerhasználói szerepek átalakulása indokolja.
2. Az 5. § b) pontjához:
A VET 36/A. §-a alapján kerül törlésre.
3. A 9. § (2) bekezdéséhez:
Pontosítás vált szükségessé.
4. A 12. § (4) bekezdéséhez:
Az eddigi elszámolási szabályokat egészíti ki arra az esetre, ha valamely elosztó késne a befizetési kötelezettségével. A szabályozás a határidőben fizetők védelmét szolgálja.
A 2021. április 1-jétől bevezetett "teljesítményarány" fogalma úgy módosul, hogy az eddigi egész százalékra történő kerekítés helyett a jövőben három tizedesjegyre kell kerekíteni a számítások során. A módosítás célja, hogy a csatlakozási díj meghatározása során a relatíve kis csatlakozási teljesítményű csatlakozást igénylők esetében pontosabban lehessen meghatározni a csatlakozási díjalap mértékét.
2. A 27. § (7a) bekezdéséhez:
Az új rendelkezés célja, hogy a csatlakozási díjak alapjának meghatározása egyértelműbbé váljon. A módosítás rögzíti, hogy a csatlakozási igény benyújtását követően megvalósuló közcélú hálózati beruházások és a csatlakozási igény benyújtásához képest 5 évnél nem régebben aktivált hálózati beruházások esetében a teljesítményarányokat külön-külön kell megállapítani.
3. A 31. § d) pontjához:
Az új rendelkezés célja, hogy egyértelműen rögzítésre kerüljön: a csatlakozást igénylő az adott csatlakozási ponton a betáplálási teljesítményigény után nem fizet csatlakozási alapdíjat.
4. A 34/A. §-hoz:
Az új rendelkezések jogszabályi rögzítését az utóbbi időben a villamos energia rendszerhasználók körében végbemenő változások indokolják. A fotovoltaikus technológián alapuló erőműegységek terjedésével egyre nagyobb számban válhatnak a hagyományos felhasználók - a villamos közcélú hálózatot korábban kizárólag egy irányban (vételezésre) használó típusú rendszerhasználók - olyan "hibrid" rendszerhasználókká, akik a hálózatot vételezésre és betáplálásra is használják. A közcélú hálózaton a kétirányú teljesítmény biztosításának költségvonzata nem azonos a tisztán vételezési teljesítmény biztosításának költségével. Emiatt indokolt, hogy az erőműegységet létesítő, közép- vagy kisfeszültségre csatlakozó felhasználók (illetve önállóan létesített villamos energia tárolók) ezt a többletköltséget a csatlakozási díjakon keresztül arányos mértékben megfinanszírozzák.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele - a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján - szükséges.