T/16817. számú törvényjavaslat indokolással - A gyermekneveléshez szükséges, valamint egyéb termékek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfatv.) 3. számú mellékletének I. része a mellékletben foglaltak szerint módosul.
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Melléklet a gyermekneveléshez szükséges, valamint egyéb termékek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló 2021. évi .... törvényhez
Az Áfatv. 3. számú mellékletének I. része a következő 60-65. ponttal egés...

T/16817. számú törvényjavaslat indokolással - A gyermekneveléshez szükséges, valamint egyéb termékek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
2020. évi ... törvény a gyermekneveléshez szükséges, valamint egyéb termékek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfatv.) 3. számú mellékletének I. része a mellékletben foglaltak szerint módosul.
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 2020. évi ... törvényhez
Melléklet a gyermekneveléshez szükséges, valamint egyéb termékek áfaterhének csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló 2021. évi .... törvényhez
Az Áfatv. 3. számú mellékletének I. része a következő 60-65. ponttal egészül ki:
"I. rész: termékek
"
Általános indokolás
A vágyott gyermekek vállalásához az egymást követő kormányok kötelesek minden lehetséges segítséget megadni. Bár az utóbbi évtized első felében szerencsére bekövetkezett a demográfusszakma által visszapótlódásnak nevezett, a régióban lezajlott rendszerváltozásokat követő népesedési zuhanást követő minimális termékenységi arányszám-növekedés, a gyermeket vállalni képesek számának folyamatos csökkenése miatt fogyatkozásunk szinte semmit sem lassult. E borús folyamatnak ismertek konkrét és összetettebb okai is, ugyanakkor nehéz tagadni, hogy a hazánkra jellemző, némely ágazatokban megalázóan alacsony bérszínvonal és a lakhatási költségek Európában is szinte páratlan növekedése egyértelműen hozzájárulnak ahhoz, hogy a vágyott gyermekek igen jelentős része ne születhessen meg. Megint másokat pedig a gyermeknevelés mára horrorisztikus költségei riasztják el, sokszor az első gyermeket ezért nem követi a második.
Európa kormányai válogatott eszközökkel igyekeznek támogatni a vágyott gyermekek megszületését, s megoldásaik egy része arra irányul, hogy a gyermekes családok által megvásárolt, a kicsi, kicsik neveléséhez szükséges cikkek könnyebben hozzáférhetővé váljanak. Éppen ezért állunk döbbenten és értetlenül azelőtt, hogy a bár kormány szavakban felhívja a figyelmet a problémára, egész Európában nem találunk olyan durva ÁFA-terhelést, mint amilyen a magyar gyermeknevelési cikkeken található. A 27%-os ÁFA erre a termékköre példátlan, indokolatlan sarcot jelent az érintett családok számára, s állítjuk, hogy néhány további értelmetlen vagy különösen káros terheléssel együtt (ilyen például a lakáscélú előtakarékosság állami támogatásának megszüntetése) egyszerűen elviszi a teljes családi adókedvezményt.
Az eddigi kormányzati intézkedések - a statisztikai adatok tanúsága szerint - nem voltak elégségesek ahhoz, hogy az évek óta tartó kedvezőtlen tendenciát megfordítsák, vagy akár csak megállítsák. Erre való tekintettel minden olyan intézkedést keresztül kell vinni, amely a gyermeket nevelő családok helyzetét megkönnyíti. Szükséges tehát, hogy a gyermekek felneveléséhez nélkülözhetetlen termékek, mint például a pelenka, a babakocsi, a csecsemőruházat, a cumisüveg, valamint a szoptatást elősegítő termékek (így például az anyatejszívó) általános forgalmi adójának mértéke az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 82. § (2) bekezdésében meghatározott, 3. sz. melléklet szerinti termékkörre vonatkozó 5 százalékos mértékhez igazodjék.
Több tízezer család számára a fenti cikkek egyszerűen a luxus kategóriájába tartoznak, ez pedig nem maradhat így. Egy többfunkciós babakocsi vagy egy minőségi kiságy nem lehet elérhetetlen egy demográfiai fordulatot vágyó országban! Éppen ezért a rendezés a kormányzat tovább nem odázható adóssága a magyar családok felé.
Részletes indokolás
1. §
Az általános indokolásban megfogalmazott társadalompolitikai célok érvényesülése végett feltétlenül szükséges az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklete I. részének kiegészítése az új termékkörökkel.
2. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.