adozona.hu
T/13146. számú törvényjavaslat indokolással - a kormányzat által indokolatlanul magasan tartott energiaárak igazságos csökkentése, valamint a mindenki számára megfizethető ivóvíz és energia mennyiség, mint alapvető szolgáltatás biztosítása érdekében a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény módosításáról
T/13146. számú törvényjavaslat indokolással - a kormányzat által indokolatlanul magasan tartott energiaárak igazságos csökkentése, valamint a mindenki számára megfizethető ivóvíz és energia mennyiség, mint alapvető szolgáltatás biztosítása érdekében a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés tekintettel arra, hogy:
- az olaj- és az import földgázárak az elmúlt öt évben jelentősen és tartósan mérséklődtek, ezért van mód és lehetőség nagyobb energiaár-csökkentésre, amely érzékelhető megélhetési költségcsökkenést eredményezhet a családok számára;
- van mód és lehetőség igazságos energiaár-csökkentésre, amely ott ad többet, ahol nagyobb a szükség,
- a mindennapi életvitelhez szükséges minimális ivóvíz és energia mennyiséget mindenki számára megfizethető áron , mint...
- az olaj- és az import földgázárak az elmúlt öt évben jelentősen és tartósan mérséklődtek, ezért van mód és lehetőség nagyobb energiaár-csökkentésre, amely érzékelhető megélhetési költségcsökkenést eredményezhet a családok számára;
- van mód és lehetőség igazságos energiaár-csökkentésre, amely ott ad többet, ahol nagyobb a szükség,
- a mindennapi életvitelhez szükséges minimális ivóvíz és energia mennyiséget mindenki számára megfizethető áron , mint alapvető szolgáltatást biztosítani kell,
- szilárd tüzelőanyagok használatának terjedése olyan mértékben rontja a levegő minőségét, ami már súlyos egészségkárosodást eredményezhet,
- az előre fizetős mérőórák széleskörű használata lehetővé teszi a fogyasztásból történő kikapcsolások megelőzését, továbbá
- van lehetőség az energiaárak világpiaci csökkenése pozitív hatásainak a lakossághoz történő igazságos és méltányos eljuttatására
a következő törvényt alkotja:
"(1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.) 3. § 8. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a Get. 3. § 47. pontjában meghatározott lakossági fogyasztók részére az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2021. január 1-jét követő időszakban igénybe vett földgázszolgáltatás MJ-ban meghatározott mennyiségéért fizetendő összeg, valamint a szolgáltatás rendelkezésre állásáért fizetendő havi alapdíj együttes értéke nem haladhatja meg az azonos elosztói területen, az egyetemes szolgáltató által a 2020. január 1-jén alkalmazott díjak (beleértve a biztonsági készletezési díjat) alapján azonos hőmennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos kedvezménymérték esetén) számított összeg
a) 50%-át minden, a Get. 3. § 18. pontja szerinti felhasználási helyen lakóhellyel rendelkező természetes személy után 180 m3/év fogyasztásig;
b) 68%-át, az a) pont szerinti fogyasztást meghaladó, de az 1 200 m3/év - külön jogszabály szerinti nagycsaládos kedvezményre jogosult felhasználó esetén a nagycsaládos kedvezmény szerinti jogosultsághoz tartozó - fogyasztást meg nem haladó fogyasztásig azzal, hogy amennyiben a fogyasztási helyen az a) pont szerinti fogyasztás éves összesített mértéke meghaladja az 1 200 m3/év mértéket, az a) pont szerinti fogyasztás 1 200 m3/év mértéket meghaladó részére is az a) pont szerinti díjmértéket kell alkalmazni."
"(1) A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) 3. § 7. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a Vet. 3. § 42. pontjában meghatározott lakossági fogyasztó részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2021. január 1-jét követő időszakban igénybe vett villamos energiáért fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2020. január 1-jén alkalmazott díjak alapján azonos energia mennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos árszabás mellett) számított összeg
a) 50%-át minden, a Vet. 3. § 16. pontja szerinti felhasználási helyen lakóhellyel rendelkező természetes személy után 360 kWh/év fogyasztásig;
b) 90%-át, az a) pont szerinti fogyasztást meghaladó, de a 2 400 kWh/év - külön jogszabály szerinti nagycsaládos kedvezményre jogosult felhasználó esetén a nagycsaládos kedvezmény szerinti jogosultsághoz tartozó - fogyasztást meg nem haladó fogyasztásig azzal, hogy amennyiben a fogyasztási helyen az a) pont szerinti fogyasztás éves összesített mértéke meghaladja az 2 400 kWh/év mértéket, az a) pont szerinti fogyasztás 2 400 kWh/év mértéket meghaladó részére is az a) pont szerinti díjmértéket kell alkalmazni."
"(1) A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) 3. § b) pontjában meghatározott díjfizető közül a lakossági díjfizető (a továbbiakban: lakossági díjfizető) és a Tszt. 3. § g) pont ga) alpontjában meghatározott lakossági felhasználó részére, a távhőszolgáltató által kibocsátott számlában a 2021. január 1-jét követő időszakra vonatkozóan meghatározott szolgáltatási egységre jutó, az igénybe vett távhőszolgáltatásért fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2020. január 1-jén alkalmazott díjtételek alapján, ugyanazon feltételekkel (fogyasztás, légtérfogat stb.) számított összeg 90%-át."
"3/A. §
(1) Kizárólag tüzifával fűthető fogyasztási helyen lakóhellyel rendelkező személy vagy személyek által évente összesen legfeljebb 5 m3 tüzifááért fizetendő díj mértéke nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó tüzifa átlagár 50%-át.
(2) Az (1) bekezdés szerint érvényesített kedvezmény értékét a központi költségvetés 30 napon belül téríti meg a szolgáltató részére.
(3) A települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó, központi költségvetésből finanszírozott támogatása nem lehet kevesebb évi 10 milliárd forintnál.
(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg az (1)-(2) bekezdés szerinti támogatás igénybevételének, kifizetésének, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályait."
"(1) A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (a továbbiakban: Vksztv.) 2. § 15. pontjában meghatározott lakossági felhasználók részére, valamint a Vksztv. 64. § (4) bekezdésében meghatározott körben lakossági díjon elszámolt felhasználásra, a Vksztv. 2. § 24. pontjában meghatározott víziközmű-szolgáltatás tekintetében a számlában meghatározott fizetendő szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) 2020. október 1-jét követő időszakban teljesített szolgáltatás vonatkozásában nem haladhatja meg
a) az 1 forint/m3 fogyasztás szerinti díjmértékkel számított összeget minden, a Vksztv. 2. § 5. pontja szerinti felhasználási helyen lakóhellyel rendelkező természetes személy után 12 m3/év fogyasztásig;
b) a 2020. január 1-jén jogszerűen alkalmazott díjtételek és egyéb számlaelemek alapján, ugyanazon feltételekkel számított összeg 90%-át, a Vksztv. 2. § 5. pontja szerinti felhasználási helyen az a) pont szerinti fogyasztás összesített mértékét meghaladó, de a 80 m3/év - külön jogszabály szerinti nagycsaládos kedvezményre jogosult felhasználó esetén a nagycsaládos kedvezmény szerinti jogosultsághoz tartozó - fogyasztást meg nem haladó fogyasztásig azzal, hogy amennyiben a Vksztv. 2. § 5. pontja szerinti felhasználási helyen az a) pont szerinti fogyasztás összesített mértéke meghaladja a 80 m3/év mértéket, az a) pont szerinti fogyasztás 80 m3/év mértéket meghaladó részére is az a) pont szerinti díjmértéket kell alkalmazni."
A Közép-Európai Gáztőzsde honlapja szerint májusban volt olyan nap, amikor egy köbméter földgázért kevesebb, mint 19 forintot kellett fizetni, de a 40 forintos árat az elmúlt hónapokban nem lépte át a gáz ára. Éppen ezért továbbra sincs épeszű magyarázat arra, hogy miért drágítja a gázt a Fidesz. Miért fizettet az indokoltnál többet a nyugdíjasokkal, a családokkal, a dolgozó vagy éppen munkanélküli emberekkel a gázért? Különösen akkor, amikor a gazdasági válság miatt sok ember jövedelme és jövőbeni helyzete bizonytalanná vált.
A családok, különösen a szerény jövedelmű emberek számára elfogadhatatlan, hogy a Fidesz-kormány továbbra is az indokoltnál drágábban, 101 forintért adja a gáz köbméterét a lakossági fogyasztóknak, miközben annak tőzsdei ára már hónapok óta 30 forint alatt van. Éppen ezért elérkezett az idő a lakossági energiaárak igazságos módon történő csökkentésére. Az MSZP és a Párbeszéd szerint igazságos, sávos árrendszerre van szükség, valamint olyan rendszerre, amely a létfenntartáshoz szükséges minimális mértékéig megfizethető, az ivóvíz esetében jelképes áron, alanyi jogon biztosítja mindenki számára az alapvető közszolgáltatásokhoz való hozzáférést. Azt akarjuk, hogy senki se kerüljön emberhez méltatlan helyzetbe azért, mert nem tudja fizetni a rezsit.
Javaslatunk - a korábbi rezsicsökkentések idején is javasolt megoldással azonos módon - a társadalmi igazságossággal összhangban álló rezsicsökkentést kíván lehetővé tenni, mivel van mód és lehetőség ennek végrehajtására, mindez csak kormányzati akarat és képesség kérdése. Leegyszerűsítve a javaslat célját az alábbiak szerint lehet megfogalmazni: sokkal olcsóbban, a jelenlegi díj feléért kapná a lakosság a létminimumnak meglelő mértékű gáz-, és villanyszolgáltatást, a víz esetében pedig jelképes, egy forintos áron jutna mindenki havonta egy köbméterhez.
Amennyiben egy lakcímre többen vannak bejelentve, minden fő után igénybe lehet venni a kedvezményes díjmértéket, ezzel biztosítva, hogy a nagycsaládok, illetve az együtt élő több generációs családok esetében méltányosan és jelentősen mérséklődjenek a nagyobb fogyasztás okozta rezsiköltségek. Az egyedül élő fogyasztók esetében is árcsökkenésre kerülne sor, mivel az átlagfogyasztású, vagy annál kisebb fogyasztással rendelkezők is mintegy 10%-os rezsicsökkentésben részesednének.
A javaslat szerinti szabályozás ösztönöz az energiatakarékosságra is azzal, hogy az átlagfogyasztást meghaladó fogyasztási mennyiségekhez csak a nagy létszámú háztartások esetében rendel díjcsökkentést. A fűtéshez szükséges minimális mennyiségű gázhoz történő megfizethető ár lehetővé teszi, hogy visszaszoruljon a súlyos levegő szennyezést és ezáltal egészségkárosodást okozó szilárd tüzelőanyagok használata.
Az előre fizetős mérőórák alkalmazása lehetővé teszi, hogy ne keletkezzen kifizetetlen számla, emiatt ne kapcsolják ki a fogyasztót.
A javaslat szerinti szabályozás egyidejűleg azt is biztosítja, hogy igazságosan legyen felhasználva a piaci árnál lényegesen olcsóbb hazai kitermelésű földgáz és a paksi áram költségelőnye, mert minden személy csak egy helyen, a lakóhelyén lenne jogosult a csökkentett áron értékesített mennyiség igénybevételére. A fogyasztási helyenként számítandó sávos árrendszer technikai feltételei az informatika mai fejlettsége mellett könnyen megoldhatók.
Ennek érdekében a Javaslat mintegy kétszeresére emeli a szociális célú tüzifa-keret támogatási összegét is.
Mindez természetesen nem vonatkozhat azokra, akik medencék feltöltéséhez kívánnak vizet felhasználni, A Fidesz által kialakított rendszerrel szemben meggyőződésünk, hogy számukra a rezsicsökkentés által biztosított kedvezményes áraknak nincs helye.