Végső előterjesztői indokolás a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet módosításáról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítésével összefüggésben a pénzügyminiszter feladatkörébe tartozó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 7/2020. (VII. 30.) PM rendelethez - Indokolások Tára 2020/102.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 7/2020. (VII. 30.) PM rendelet

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet módosításáról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítésével összefüggésben a pénzügyminiszter feladatkörébe tartozó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 7/2020. (VII. 30.) PM rendelet indokolását az Indokolások Tárában - a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabály...

Végső előterjesztői indokolás a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet módosításáról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítésével összefüggésben a pénzügyminiszter feladatkörébe tartozó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 7/2020. (VII. 30.) PM rendelethez - Indokolások Tára 2020/102.
A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet módosításáról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítésével összefüggésben a pénzügyminiszter feladatkörébe tartozó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 7/2020. (VII. 30.) PM rendelet indokolását az Indokolások Tárában - a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján - közzé kell tenni.
A PM rendelet az alábbi tárgykörökben tartalmaz módosító rendelkezéseket:
1. A Magyarország Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya közötti, a védelmi együttműködésről szóló megállapodás kihirdetéséről szóló 2019. évi LI. törvény hatálybalépése kapcsán az egyezmény által biztosított jövedéki adómentesség érvényesüléséhez szükséges részletszabályok megalkotása (az adóraktári nyilvántartások adattartalmának új jogcímkódokkal való kiegészítése az adóraktárból közvetlen adómentességgel történő beszerzés gyakorlati megvalósulásához, valamint az adó-visszaigénylési igazolás szabályai a Magyar Honvédség adózott jövedéki termékkészletéből történő beszerzés esetére).
2. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara hatásköri szabályainak 2020. január 1-jén történt megváltozása következtében szükséges a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj utáni jövedéki adó-visszaigénylés végrehajtási szabályainak hozzáigazítása az új hatásköri szabályokhoz.
3. A jogalkalmazási gyakorlatban felmerült, végrehajtási rendeleti szintű jogalkotással kezelhető jogalkalmazási problémák kezelése:
- Hulladékhasznosítási tevékenység keretében tüzelő-, fűtőanyagcélú felhasználásra előállított, etil-alkohol tartalmú energiatermék adóraktári végrehajtási szabályainak (engedélyezési, mérési, nyilvántartásvezetési szabályok) megalkotása. E szabályok lehetővé teszik alkoholos hulladék hasznosítását, energetikai felhasználásra alkalmassá tételét, amely tevékenység végzése a hatályos szabályok alapján technikai akadályokba ütközik. Az ilyen hulladékhasznosítási tevékenység során desztilláció útján létrejövő termék alkoholterméknek minősül, ezért az előállításához adóraktári engedély szükséges, amelynek keretében a terméket az általános szabályok szerint alkoholtermékként, alkoholtartalom alapján kellene nyilvántartani. Az ilyen módon történő nyilvántartás azonban, e termék speciális tulajdonságai miatt, technikailag nem valósítható meg, ezért a jelenlegi szabályok alapján az ilyen tevékenység végzése ellehetetlenül. Azonban, ha egy ilyen termék előállítása nem alkoholtermékként történő felhasználásra, hanem tüzelő-, fűtőanyagcélra történik, az előállítandó termék, amellett, hogy alkoholtartalma alapján alkoholtermék, energiaterméknek is minősül, és az általános jövedéki szabályok alapján [Jöt. 132. § (5) bekezdés] nem alkoholtermékként, hanem energiatermékként adózik (a hozzá legközelebb álló energiatermék adómértékével). Az új végrehajtási szabályok alapján az ilyen tevékenység végzéséré irányuló kérelem során igazolni kell, hogy a terméket tüzelő-, fűtőanyagcélú felhasználásra állítják elő. Ebben az esetben az igazoltan tüzelő-, fűtőanyagcélra előállított jövedéki terméket az adóraktári nyilvántartásában nem alkoholtartalma alapján kell nyilvántartani, hanem az energiatermékekre alkalmazott adómértékükhöz igazodó mértékegységben (liter vagy kilogramm).
- repülőgép-üzemanyag feltöltési bizonylatok elektronikus hatósági ellenjegyzési lehetőségének megteremtése, a papíralapú ügyintézés lehetőségének meghagyása mellett
- azonnali fizetési rendszer bevezetése miatt szükséges módosítás
- az üzemanyagtöltő állomások által vezetett nyilvántartás adattartalmának kiegészítése és a műszakonkénti bontás kötelezettségének megszüntetésével a nyilvántartást logikusabbá és egyszerűbbé tétele
- a töltőfolyadékok, az új dohánytermék-kategóriák, a dohányzást helyettesítő nikotintartalmú termékek és a füst nélküli dohánytermékek zárjegyköteles termékekké válása kapcsán a régi zárjegyek alkalmazása mellett új, öntapadós zárjegyek használati lehetőségének megteremtése, valamint a zárjegyek elszámolási szabályainak gazdálkodók számára kedvezőbbé tétele, továbbá az újonnan zárjegykötelessé váló termékek esetében a feladással és az átvétellel kapcsolatos jogalkalmazási kérdéseket rendező módosítások
- a jövedéki jogszabályok koherenciáját biztosító korrekciók
4. Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 116. § (2) bekezdés a) pontjának 2020. január 1-jén hatályba lépett módosítására tekintettel a járási (kerületi) hivatalok döntéseivel szemben nincs helye fellebbezésnek, így elsőfokú gyámhatóság helyett gyámhatóságként szükséges utalni a járási (kerületi) hivatalra a fiatalok életkezdési támogatásával összefüggő igazolásokról és adatszolgáltatásokról szóló 43/2013. (X. 1.) NGM rendelet 2. mellékletében.
5. A fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítésének érdekében változtak a hatásköri szabályok, amellyel összefüggésben az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló 5/2015. (II. 27.) NGM rendeletben a megyei kormányhivatal földművelésügyi feladatkörében eljáró megyeszékhely szerinti járási hivatala helyett a földművelésügyi feladatkörében eljáró megyei kormányhivatalt szükséges nevesíteni az ott említett integrátor szervezetek nyilvántartásáért felelős szervként.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.