adozona.hu
T/10314. számú törvényjavaslat indokolással - egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges módosításáról
T/10314. számú törvényjavaslat indokolással - egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
a) 29. §-ában a "85 százalékát" szövegrész helyébe a "87 százalékát" szöveg,
b) 47. § (5) bekezdésében a "85 százaléka" szövegrész helyébe a "87 százaléka" szöveg
lép.
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. törvény) 29/A. §-a a következő (90)-(93) bekezdéssel egészül ki:
"(90) E törvénynek az egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatás...
a) 29. §-ában a "85 százalékát" szövegrész helyébe a "87 százalékát" szöveg,
b) 47. § (5) bekezdésében a "85 százaléka" szövegrész helyébe a "87 százaléka" szöveg
lép.
"(90) E törvénynek az egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges módosításáról szóló 2020. évi ... törvénnyel módosított 7. § (1) bekezdés f) pontját - ha a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében a beruházások társasági adózási korlátjának enyhítéséről szóló ..../2020. (.....) Korm. rendelet alapján erre még nem került sor - az adózó a 2019-ben kezdődő adóévre - figyelemmel a (91) és (92) bekezdésben foglaltakra - választása szerint alkalmazza.
(91) A (90) bekezdés szerinti választás esetén, ha az adózó a 2019-ben kezdődő adóévre vonatkozóan a (90) bekezdés hatálybalépésének napjáig már nyújtott be társasági adóbevallást, és a 2019-ben kezdődő adóévre vonatkozóan elfogadott számviteli beszámolóval rendelkezik, akkor az éves társasági adóbevallást 2020. szeptember 30-ig az adózás rendjéről szóló törvény szerint önellenőrzi, és ezzel egyidejűleg a 2019-ben kezdődő adóévre vonatkozó, elfogadott számviteli beszámolója tekintetében a számviteli ellenőrzés szabályai szerint lekötött tartalékot képez.
(92) A (90) bekezdés szerinti választás esetén, ha az adózó a 2019-ben kezdődő adóévre vonatkozóan a (90) bekezdés hatálybalépésének napjáig társasági adóbevallást nem nyújtott be, de a 2019-ben kezdődő adóévre vonatkozóan elfogadott éves beszámolóval rendelkezik, akkor a 2019-ben kezdődő adóévre vonatkozó, elfogadott számviteli beszámolója tekintetében a számviteli ellenőrzés szabályai szerint lekötött tartalékot képez.
(93) E törvénynek az egyes adózási tárgyú törvényeknek a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges módosításáról szóló 2020. évi . törvénnyel módosított 7. § (1) bekezdés f) pontját első alkalommal a 2020-ban kezdődő adóévre kell alkalmazni."
"(20) A hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő 2020. adóévi különadójának e törvény és a Gazdaságvédelmi Akcióterv végrehajtása érdekében a Járványügyi Alap feltöltését szolgáló, hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő különadójáról szóló 108/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése szerint a hitelintézet által 2020. adóévben megfizetett összege adóvisszatartás formájában csökkenti a hitelintézet (jogutódja) (1)-(13) és (38)-(39) bekezdés alapján megállapított fizetendő különadójának összegét.
(21) A (20) bekezdés szerinti csökkentést a hitelintézet adóévente legfeljebb az (1) bekezdés szerinti 2020. adóévi különadó kötelezettsége 20 százalékának megfelelő összegben alkalmazhatja, az igénybe vett összegről a hitelintézet nyilvántartást vezet."
"A hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő különadója
4/E. §
(1) A hitelintézet a 2020. adóévre vonatkozóan a (2)-(7) bekezdésben foglaltak szerinti különadó megállapítására, bevallására és fizetésére kötelezett.
(2) A hitelintézet a különadót 2020. június 10-ig külön nyomtatványon megállapítja és az adókötelezettséget 2020. június 10-ig, 2020. szeptember 10-ig és 2020. december 10-ig egyenlő részletekben megfizeti.
(3) A különadó alapja a 4/A. § (4) bekezdés 1. pontja szerint megállapított 2020. adóévi adóalap 50 milliárd forintot meghaladó része.
(4) A különadó mértéke 0,19 százalék.
(5) A hitelintézet az (1) bekezdés szerinti kötelezettségét választása szerint csökkentheti a 4/A. § (14)-(19) bekezdésében foglaltak megfelelő alkalmazásával megállapított összeg.
(6) A hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő különadója hatálya alól bármely okból kikerülő hitelintézet ezen § szerinti adókötelezettségét, a különadó hatálya alól történő kikerülését követő 30. napig teljesíti, ha az annak teljesítésére előírt határidő korábban nem telt le.
(7) Amennyiben a hitelintézet a Gazdaságvédelmi Akcióterv végrehajtása érdekében a Járványügyi Alap feltöltését szolgáló, hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő különadójáról szóló 108/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet alapján az (1) bekezdés szerinti adómegállapítási, -bevallási és -fizetési kötelezettségének eleget tett, akkor az (1) bekezdés hatálybalépését követően ezen kötelezettségeket nem szükséges ismételten teljesítenie."
1. 1. § (1) bekezdésében a "4/A. §-ban" szövegrész helyébe a "4/A. §-ban, 4/E. §-ban" szöveg,
2. 5. § (2) és (3) bekezdésében a "4/A. §" szövegrész helyébe a "4/A. § és a 4/E. §" szöveg
lép.
1. 1. § (1) bekezdésében a ", 4/E. §-ban" szövegrész,
2. 4/E. §-a és
3. 5. § (1) és (2) bekezdésében az "és a 4/E. §" szövegrész.
a) 10. § (1) bekezdésében a "98 100 forint" szövegrész helyébe a "102 ezer forint" szöveg, a "164 000 forint" szövegrész helyébe a "170 ezer forint" szöveg,
b) 21. § (1) bekezdésében a "12" szövegrész helyébe a "11" szöveg,
c) 23. § (2) bekezdésében a "12" szövegrész helyébe a "11" szöveg
lép.
(2) Az 1. §, a 4. §, a 9. § a) pontja és a 10. § 2020. július 1-jén lép hatályba.
(3) Az 5. §, a 8. § és a 9. § b)-c) pontja 2021. január 1-jén lép hatályba.
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma 2016. november 24-én megállapodtak a minimálbér, a garantált bérminimum és a reálbérek emeléséről, valamint a munkáltatói bérterhek csökkentéséről. A megállapodásnak megfelelően a Kormány kezdeményezi a szociális hozzájárulási adó csökkentésének következő ütemét. Így a törvényjavaslat szerint 2020. július 1-jétől 17,5 százalékról 15,5 százalékra csökken az adó mértéke.
A javaslat tartalmazza továbbá a szociális hozzájárulási adó kulcsának csökkentésével összefüggésben a kisvállalati adó kulcsának csökkentését, illetve a személyi jövedelemadó, a kisadózó vállalkozások tételes adója, valamint az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szabályainak pontosítását.
A Kormány a koronavírus járvány elleni védekezés költségvetési fedezetének megteremtése érdekében létrehozta a Járvány Elleni Védekezési Alapot. A Járvány Elleni Védekezési Alap bevételeinek, forrásainak biztosítása kiemelt érdek a járványügyi helyzettel kapcsolatos védekezés érdekében. Meg kell tehát teremteni a szükséges forrásokat, azonban olyan módon, hogy az adóteher-eloszlás az adóalanyok teherbíró képességének alaptörvényi követelményét ne sértse.
Mindezek alapján a Kormány javaslatot tesz a hitelintézetek járványügyi helyzettel összefüggő különadójának bevezetésére, az általános adófizetési kötelezettséget meghaladó közteherviselésre képes adófizetők, azaz a hitelintézetek együttműködésére, segítőkészségére számítva. A javaslat ezzel összefüggésben arról is rendelkezik, hogy a befizetett összeget a bankok 5 év alatt egyenlő részletekben érvényesíthetik a pénzügyi szervezetek különadója terhére.
A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése és a beruházások ösztönzése érdekében kedvezőbbé válik a fejlesztési tartalék felhasználása, mivel eltörlésre kerül az adózás előtti eredmény 50%-ára vonatkozó korlát.
Átmeneti rendelkezés mondja ki, hogy az adózás előtti nyereség összegében meghatározott felső határ első alkalommal a 2020-ban kezdődő adóévre alkalmazandó.
A hitelintézet a különadót 2020. június 10-ig külön nyomtatványon megállapítja és az adókötelezettséget 2020. június 10-ig, 2020. szeptember 10-ig és 2020. december 10-ig egyenlő részletekben megfizeti. A határidők e különadót tekintve egyformán vonatkoznak a 2009. december 31-éig és az azt követően jogelőd nélkül létrejött hitelintézetekre.
A javaslat továbbá a kisvállalati adó, illetve adóelőleg mértékét csökkenti 2021. január 1-jétől.