T/12807. számú törvényjavaslat indokolással - A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXII. törvény a gyerekgondozási díj szabályainak átalakítása érdekében történő módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 42/B. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Amennyiben a gyermekgondozási díjat egymás közt megosztva mindkét szülő igénybe veszi, akkor a jogosult a gyermekgondozási díjat legkorábban a terhességi-gyermekágyi segély, illetőleg az annak megfelelő időtartam lejártát követő naptól a gyermeket szülő anya esetében a szülést, egyéb esetben a jogosultságot megelőző 2 éven belül megszerzett biztosításban töl...

T/12807. számú törvényjavaslat indokolással - A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXII. törvény a gyerekgondozási díj szabályainak átalakítása érdekében történő módosításáról
2013. évi ... törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény a gyerekgondozási díj szabályainak átalakítása érdekében történő módosításáról
1. §
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 42/B. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Amennyiben a gyermekgondozási díjat egymás közt megosztva mindkét szülő igénybe veszi, akkor a jogosult a gyermekgondozási díjat legkorábban a terhességi-gyermekágyi segély, illetőleg az annak megfelelő időtartam lejártát követő naptól a gyermeket szülő anya esetében a szülést, egyéb esetben a jogosultságot megelőző 2 éven belül megszerzett biztosításban töltött napoknak megfelelő időtartamon túl további három hónapig, de legfeljebb 27 hónapig veheti igénybe."
2.§
E törvény a kihirdetését követő második hónap első napján lép hatályba, és a kihirdetését követő hónap második napján hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A törvényjavaslat célja, hogy a gyermekgondozási díj megosztásra kerüljön a kisgyermek édesanyja és édesapja között, ezzel gyermekgondozásra ösztönzi az apákat is. Hasonló intézkedésekkel több európai országban is találkozhatunk. Ezekre jellemző, hogy a gyermekek gondozásával összefüggő támogatások teljes összegét csak abban az esetben lehet igénybe venni, ha mindkét szülő bizonyos időt otthon tölt a gyermekével. A javaslat a nemi esélyegyenlőség megteremtését is szolgálja a gyermek neveléséhez kapcsolódó gyermekgondozási díj esetében.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A javaslat abból a célból módosítja a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvényt, hogy a szülőket ösztönözze, hogy az anya és az apa is igénybe vegye az ellátást, abból a célból, hogy mindketten részt vegyenek a gyermek korai gondozásában. Ebben az esetben a gyermekgondozási díj összegét további három hónapig is igénybe lehet venni.
A 2. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.