T/6011. számú törvényjavaslat indokolással - A kettős kamarai tagság megszüntetése érdekében a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 8/A. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(A gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartása)
(8/A. §)
"(2) A 2. § d) pont szerinti gazdasági tevékenységet főtevékenységként folytató gazdálkodó szervezet és mezőgazdasági termelő, valamint azon gazdálkodó szervezet, amely főtevékenységként olyan tevékenységet folytat, amely külön jogszabály rendelkezése szerint csak szakmai kamara tagjaként, vagy a szakmai kamara tagj...

T/6011. számú törvényjavaslat indokolással - A kettős kamarai tagság megszüntetése érdekében a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról
2012. évi ... törvény a kettős kamarai tagság megszüntetése érdekében a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról
1. §
A gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 8/A. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(A gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartása)
(8/A. §)
"(2) A 2. § d) pont szerinti gazdasági tevékenységet főtevékenységként folytató gazdálkodó szervezet és mezőgazdasági termelő, valamint azon gazdálkodó szervezet, amely főtevékenységként olyan tevékenységet folytat, amely külön jogszabály rendelkezése szerint csak szakmai kamara tagjaként, vagy a szakmai kamara tagjának részvételével, vagy szakmai kamara által vezetett hatósági nyilvántartásba történő bejegyzéssel végezhető, az (1) bekezdés szerinti bejegyzés kérésére nem köteles, az egyéb gazdasági tevékenységet főtevékenységként folytató gazdálkodó szervezet a kereskedelmi és iparkamaránál köteles kérni a kamarai nyilvántartásba való bejegyzését. Az agrárkamara az (1) bekezdés szerinti kamarai nyilvántartást nem vezet, az agrárkamarára a 8. § (2a) bekezdése a 34. § (1) bekezdés b) pontja és a 34/A. § nem alkalmazandó."
2. §
E törvény a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba és a következő napon hatályát veszti.
Indokolás
Általános indokolás
A javaslat a kettős kamarai tagság kiküszöbölését célozza azoknál a gazdálkodó szervezeteknél, amelyeknél a szolgáltatást végző természetes személyek tevékenysége kamarai tagsághoz kötött.
Álláspontunk szerint ezen gazdálkodó szervezetek szakmai tevékenységüket kizárólag a szakmai kamarai bejegyzéssel rendelkező tagjuk, vagy alkalmazottjuk útján végezhetik, indokolatlan tehát a kettős regisztráció előírása. Amennyiben kormányzati szándék a gazdálkodó szervezetek cégnyilvántartáson felüli köztestületi regisztrációja, úgy értelemszerűen a fenti kör regisztrációját saját szakmai kamarájánál, mint köztestületnél lehetne és kellene megtenni, ahogyan az egyes szakmai kamaráknál (Ügyvédi, Végrehajtói, Közjegyzői, Szabadalmi-Ügyvivői, Könyvvizsgálói, Állatorvosi) már részben vagy egészben törvény által biztosított. E nyilvántartások a szakmai kamaráknál egyéni vállalkozókra nézve teljeskörűek, a társas vállalkozások esetében jogszabály-módosítással teljes körűvé tehetők.
E megoldással minimálisra csökken az érintett vállalkozások jogszabály-módosítás miatt felmerülő adminisztratív (pénzügyi és nyilvántartási) terhe, ugyanakkor az egyes engedélyhez kötött tevékenységeket végző vállalkozások szakmánként megosztva országosan egységes nyilvántartásba kerülhetnének az egyébként tagjaikat nyilvántartó szakmai kamaránál.
A módosítás nem a teljes Gktv., csupán a kötelező nyilvántartás személyi hatályát kívánja csökkenteni, így továbbra is lehetősége van az egyébként önkéntes gazdasági kamarai tagság választására az érintett gazdálkodó szervezeteknek.
A javaslatunkkal kialakítandó rendszer teljesíti azt a kormányzati szándékot, hogy a gazdálkodó szervezetek egységes nyilvántartása immáron tevékenységek szerint lehetővé tegye a gazdaság fejlődéséhez szükséges adatok közhiteles nyilvántartását anélkül, hogy az érintett vállalkozásoknak ezzel szükségtelen, új adminisztratív terhet okoznánk.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A tervezet a kötelező szakmai kamarai tagsághoz kötött tevékenységet végző gazdasági társaságok számára megszünteti a Kereskedelmi és Ipari Kamarában fennálló kötelező kamarai tagságot.
A 2. §-hoz
A tervezet elegendő időt kíván biztosítani a megváltozott szabályokra történő felkészülésre, ugyanakkor - deregulációs okokból - az alapjogszabályba történt beépülést követő hatályvesztést irányoz elő.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.