adozona.hu
T/6011. számú törvényjavaslat indokolással - A kettős kamarai tagság megszüntetése érdekében a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról
T/6011. számú törvényjavaslat indokolással - A kettős kamarai tagság megszüntetése érdekében a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 8/A. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(A gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartása)
(8/A. §)
"(2) A 2. § d) pont szerinti gazdasági tevékenységet főtevékenységként folytató gazdálkodó szervezet és mezőgazdasági termelő, valamint azon gazdálkodó szervezet, amely főtevékenységként olyan tevékenységet folytat, amely külön jogszabály rendelkezése szerint csak szakmai kamara tagjaként, vagy a szakmai kamara tagj...
(A gazdálkodó szervezetek kamarai nyilvántartása)
(8/A. §)
"(2) A 2. § d) pont szerinti gazdasági tevékenységet főtevékenységként folytató gazdálkodó szervezet és mezőgazdasági termelő, valamint azon gazdálkodó szervezet, amely főtevékenységként olyan tevékenységet folytat, amely külön jogszabály rendelkezése szerint csak szakmai kamara tagjaként, vagy a szakmai kamara tagjának részvételével, vagy szakmai kamara által vezetett hatósági nyilvántartásba történő bejegyzéssel végezhető, az (1) bekezdés szerinti bejegyzés kérésére nem köteles, az egyéb gazdasági tevékenységet főtevékenységként folytató gazdálkodó szervezet a kereskedelmi és iparkamaránál köteles kérni a kamarai nyilvántartásba való bejegyzését. Az agrárkamara az (1) bekezdés szerinti kamarai nyilvántartást nem vezet, az agrárkamarára a 8. § (2a) bekezdése a 34. § (1) bekezdés b) pontja és a 34/A. § nem alkalmazandó."
Álláspontunk szerint ezen gazdálkodó szervezetek szakmai tevékenységüket kizárólag a szakmai kamarai bejegyzéssel rendelkező tagjuk, vagy alkalmazottjuk útján végezhetik, indokolatlan tehát a kettős regisztráció előírása. Amennyiben kormányzati szándék a gazdálkodó szervezetek cégnyilvántartáson felüli köztestületi regisztrációja, úgy értelemszerűen a fenti kör regisztrációját saját szakmai kamarájánál, mint köztestületnél lehetne és kellene megtenni, ahogyan az egyes szakmai kamaráknál (Ügyvédi, Végrehajtói, Közjegyzői, Szabadalmi-Ügyvivői, Könyvvizsgálói, Állatorvosi) már részben vagy egészben törvény által biztosított. E nyilvántartások a szakmai kamaráknál egyéni vállalkozókra nézve teljeskörűek, a társas vállalkozások esetében jogszabály-módosítással teljes körűvé tehetők.
E megoldással minimálisra csökken az érintett vállalkozások jogszabály-módosítás miatt felmerülő adminisztratív (pénzügyi és nyilvántartási) terhe, ugyanakkor az egyes engedélyhez kötött tevékenységeket végző vállalkozások szakmánként megosztva országosan egységes nyilvántartásba kerülhetnének az egyébként tagjaikat nyilvántartó szakmai kamaránál.
A módosítás nem a teljes Gktv., csupán a kötelező nyilvántartás személyi hatályát kívánja csökkenteni, így továbbra is lehetősége van az egyébként önkéntes gazdasági kamarai tagság választására az érintett gazdálkodó szervezeteknek.
A javaslatunkkal kialakítandó rendszer teljesíti azt a kormányzati szándékot, hogy a gazdálkodó szervezetek egységes nyilvántartása immáron tevékenységek szerint lehetővé tegye a gazdaság fejlődéséhez szükséges adatok közhiteles nyilvántartását anélkül, hogy az érintett vállalkozásoknak ezzel szükségtelen, új adminisztratív terhet okoznánk.