a) egy százalékáról a 4. §-ban,
b) további egy százalékáról a 4/A. §-ban,
c) újabb egy százalékáról pedig a 4/B. §-ban
meghatározottak közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javár..." />

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvénynek a szülők támogatása érdekében szükséges módosításáról szóló T/3262. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (továbbiakban: Szftv.) 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet befizetett adójának
a) egy százalékáról a 4. §-ban,
b) további egy százalékáról a 4/A. §-ban,
c) újabb egy százalékáról pedig a 4/B. §-ban
meghatározottak közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javár...

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvénynek a szülők támogatása érdekében szükséges módosításáról szóló T/3262. számú törvényjavaslat indokolása
2011. évi ... törvény a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvénynek a szülők támogatása érdekében szükséges módosításáról
1. §
(1) A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (továbbiakban: Szftv.) 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet befizetett adójának
a) egy százalékáról a 4. §-ban,
b) további egy százalékáról a 4/A. §-ban,
c) újabb egy százalékáról pedig a 4/B. §-ban
meghatározottak közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára."
(2) Az Szftv. 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A befizetett adó egy-egy százalékáról csak teljes egészében lehet rendelkezni a 4. §-ban, a 4/A. §-ban, illetve a 4/B. §-ban meghatározott kedvezményezettek közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára."
2. §
Az Szftv. 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az állami adóhatóság a rendelkező nyilatkozatban és az adóbevallásban feltüntetett adatok alapján juttatja el a 4. §-ban és a 4/B. §-ban meghatározott kedvezményezettek javára az 1-2. § rendelkezései szerint meghatározott összeget.
3. §
Az Szftv. a következő, 4/B. §-sal egészül ki:
"4/B. § E törvény alkalmazásában kedvezményezett az adózónak az az adóazonosító jellel rendelkező, legközelebbi élő egyenesági felmenője (ideértve az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülőt is), amelyiket az adózó rendelkező nyilatkozatában megjelöl."
4. §
Az Szftv. 5. §-a a következő, (9)-(11) bekezdésekkel egészül ki:
"(9) Az adóhatóság a magánszemélyek saját érdekkörébe tartozóan érvényes rendelkező nyilatkozatai alapján minden év szeptember 1. napjáig nyilatkozattételre hívja fel a 4/B. § szerinti kedvezményezettet. A felhívást a kedvezményezett állandó lakcímére, ennek hiányában tartózkodási helyére kell megküldeni. A határidő elmulasztása esetén a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvénynek az igazolási kérelemre vonatkozó rendelkezései irányadók. A kedvezményezett a felhívás kézbesítésétől számított 15 napon belül nyilatkozik arról, hogy
a) mely hatóságnál van lejárt esedékességű köztartozása,
b) a 3. § rendelkezései szerint meghatározott összeget mely pénzforgalmi számlára kéri kiutalni, illetve mely belföldi címre kéri postai úton eljuttatni.
(10) Az állami adóhatóság a 4/B. § szerinti kedvezményezettnek a 3. §-ban meghatározott, lejárt esedékességű köztartozásokkal csökkentett összeget a (9) bekezdésben előírt nyilatkozat megtételét követő 30 napon belül juttatja el.
(11) A (9) bekezdésben előírt nyilatkozat hiányában az állami adóhatóság a 3. §-ban meghatározott, lejárt esedékességű köztartozásokkal csökkentett összeget a rendelkező nyilatkozat évének december 15. napjáig a kedvezményezett részére állandó lakcímére, ennek hiányában tartózkodási helyére postai úton juttatja el."
5. §
E törvény 2012. január 1-jén lép hatályba és 2012. január 2-án hatályát veszti azzal, hogy rendelkezéseit először a 2011. adóévre vonatkozó adózói rendelkezések során kell alkalmazni.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Magyarország 2011. április 18-án elfogadott Alaptörvénye Szabadság és felelősség fejezete XVI. cikkének (4) bekezdése előírja, hogy a nagykorú gyermekek kötelesek rászoruló szüleikről gondoskodni. Az államnak e kötelesség teljesítéséhez a lehető legnagyobb segítséget kell biztosítania, amely a jogszabályi környezet megfelelő alakításával érhető el.
A Jobbik Magyarországért Mozgalom választási programjának része volt az ún. szülőtámogatási járadék bevezetése, melynek lényege, hogy a felnőtt gyermekek személyi jövedelemadójuk egy meghatározott részét közvetlenül a szülők, nevelők részére utalják, ezáltal is ösztönözve a társadalomban a gyermekvállalási hajlandóságot.
Jelen törvényjavaslat e szociális támogatási forma megvalósítását célozza.
Részletes indokolás
Az 1-2. §-hoz
A személyi jövedelemadó harmadik 1 százalékának felajánlási formáját határozza meg. A módosítás a megvalósításhoz szükséges szövegpontosításokat, kiegészítéseket tartalmazza.
A 3. §-hoz
A rendelkezés kedvezményezettként az adózó legközelebbi egyenesági felmenőjét határozza meg, ideértve az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülőt is.
A 4. §-hoz
E § a felajánlások kedvezményezetthez történő eljuttatásának módját szabályozza. A kedvezményezettnek nyilatkoznia kell fennálló köztartozásairól, valamint arról is, hogy a felajánlást milyen módon kívánja kézhez venni. A javaslat lehetővé teszi, hogy a felajánlás nyilatkozat hiányában is eljusson a kedvezményezetthez.
Az 5. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezések, deregulációs okokból indokolt az alapjogszabályba beépülést követő hatályon kívül helyezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.