adozona.hu
Az üzemanyagok után fizetendő jövedéki adó mértékének mérséklésével kapcsolatos törvénymódosításról szóló T/2550. számú törvényjavaslat indokolása
Az üzemanyagok után fizetendő jövedéki adó mértékének mérséklésével kapcsolatos törvénymódosításról szóló T/2550. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 52. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:
a) a 2710 11 31, a 2710 11 41, a 2710 11 45 és a 2710 11 49 vámtarifaszám alatti ólmozatlan benzinre 98 313 Ft/ezer liter,
b) a 2710 11 31, a 2710 11 51 és a 2710 11 59 vámtarifaszám alatti ólmozott benzinre és a 2710 19 21 ...
"(1) Az adó mértéke - figyelemmel a (3)-(4) bekezdés rendelkezéseire is -:
a) a 2710 11 31, a 2710 11 41, a 2710 11 45 és a 2710 11 49 vámtarifaszám alatti ólmozatlan benzinre 98 313 Ft/ezer liter,
b) a 2710 11 31, a 2710 11 51 és a 2710 11 59 vámtarifaszám alatti ólmozott benzinre és a 2710 19 21 vámtarifaszám alatti petróleumra 115 291 Ft/ezer liter,
c) a 2710 19 41, a 2710 19 45, a 2710 19 49 vámtarifaszám alatti, tüzelő-, fűtőanyag célú gázolajra 97 350 Ft/ ezer liter,
d) a 2710 1941 vámtarifaszám alatti, üzemanyag célú gázolajra 90 371 Ft/ezer liter,
e) a 2710 19 61 vámtarifaszámú fűtőolajok közül azokra, amelyek viszkozitása 40 °C hőmérsékleten nagyobb, mint 4,5 mm2 /s és a desztillációs vizsgálatnál a 250 °C hőmérsékletig átdesztilláló rész mennyisége nem haladja meg a 25%-ot és a 350 °C hőmérsékletig átdesztilláló rész mennyisége nem haladja meg a 80%-ot és 15 °C-on mért sűrűsége nagyobb 860 kg/m-nél, 4425 Ft/ezer kg, egyébként - ideértve az üzemanyagkénti kínálást, felhasználást, értékesítést is - 116 000 Ft/ezer kg; a 2710 19 63, a 2710 19 65 és a 2710 19 69 vámtarifaszám alá tartozó fűtőolajok közül azokra, amelyek viszkozitása 40 °C hőmérsékleten nagyobb, mint 4,5 mm2 /s és a desztillációs vizsgálatnál a 250 °C hőmérsékletig átdesztilláló rész mennyisége nem haladja meg a 25%-ot és a 350 °C hőmérsékletig átdesztilláló rész mennyisége nem haladja meg a 80%-ot és 15 °C-on mért sűrűsége nagyobb 860 kg/m-nél, 40 000 Ft/ezer kg, egyébként - ideértve az üzemanyagkénti kínálást, felhasználást, értékesítést is - 116 000 Ft/ ezer kg,
f) a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 34 232 Ft/ezer kg, egyéb motorikus célú értékesítés, importálás vagy felhasználás esetén 12 095 Ft/ezer kg, egyébként 0 Ft/ezer kg,
g) a 2711 21 00 és a 2711 29 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a sűrített gáz halmazállapotú szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 0 Ft/nm ,
h)
i) a 2707 10, a 2707 20, a 2707 30, a 2707 50, a 2710 11 11, a 2710 11 15, a 2710 11 21, a 2710 11 25, a 2710 11 70, a 2710 11 90, a 2710 19 11, a 2710 19 15, a 2710 19 25, a 2710 19 29, a 2710 19 31, a 2710 19 35, a 2710 19 51, a 2710 19 55, a 2901 10, a 2902 20 00, a 2902 30 00, a 2902 41 00, a 2902 42 00, a 2902 43 00 és a 2902 44 00 vámtarifaszám alá tartozó, valamint a 2710 19 41, a 2710 19 45, a 2710 19 49 vámtarifaszámú, nem üzemanyagként vagy tüzelő-, fűtőanyagként értékesített, beszerzett vagy importált ellenőrzött ásványolajra (a továbbiakban: egyéb ellenőrzött ásványolaj) az üzemanyagkénti vagy a tüzelő-, fűtőanyagkénti beszerzés, importálás, kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén az üzemanyagkénti, vagy a tüzelő-, fűtőanyagkénti beszerzésnek, importálásnak, kínálásnak, értékesítésnek vagy felhasználásnak megfelelő, az a)-f) pontban megjelölt ásványolaj adója.
Nem tehet a Fidesz-kormány arról, hogy a kőolajpiaci jegyzésárak hogyan alakulnak a világ tőzsdéin, de a forint árfolyamának alakulására, és az infláció alakulására lehet hatása a kormányzati gazdaságpolitikának.
A kőolajpiaci jegyzésárak az egekbe szöktek, már 100 dolláros olajár felett járunk. Egyes elemzők szerint ez még csak a kezdet, és a közel-keleti válság hatására ez akár a duplája is lehet.
Mindez azt is jelenti, hogy a Fidesz által elviselhetetlennek tartott 300 forintos benzinár helyett közeledni fogunk a 400-500 forintos üzemanyagárhoz.
A kormány eddig érdemi intézkedésig nem jutott el: a Dr. Matolcsy György által vezetett Nemzetgazdasági Minisztérium kérdésre válaszolva csak annyit árult el 2010. őszén, hogy vizsgálják a különböző lehetőségeket.
A hazai üzemanyagárak tartósan magas színvonala mindeközben, a minisztériumi vizsgálódás ideje alatt is
• csökkenti a hazai fuvarozó vállalkozások versenyképességét,
• nehezíti az emberek hétköznapjait, rontja életminőségüket,
• erősíti a szomszédos országokba irányuló üzemanyag-turizmust, ezáltal csökkenti a költségvetés bevételeit, valamint
• drágítja más termékek árát, így növeli az inflációt.
Az MSZP szerint van lehetőség a hazai üzemanyagárak csökkentésére, és a jelenlegi gazdasági környezetben szükséges is ezt megtenni.
Az üzemanyagtermékeket terhelő jövedéki adó Európai Unióban alkalmazandó minimális mértékét az energiatermékek és a villamos energia közösségi adóztatási keretének átszervezéséről szóló 2003/96/EK irányelv (a továbbiakban: irányelv) 1. melléklete határozza meg. Az irányelv 13. cikk (1) bekezdése értelmében azon tagállamokban, amelyek nem vezették be az eurót, minden évben az október első munkanapján érvényes és az Európai Unió Hivatalos Lapjában kihirdetett árfolyamot kell alkalmazni az adó minimális mértékének meghatározására, és azok a következő naptári év január 1-jétől érvényesek. A 2010. október 1. munkanapján érvényes euró árfolyam 273,85 Ft volt, vagyis 2011-ben ezt az árfolyamot kell alkalmazni az irányelv szerint alkalmazandó minimális adómérték szintjének meghatározásához.
Az alábbi táblázat az irányelvben meghatározott minimális mértéket, valamint a - 2010. október 1-jén érvényes 273,85 Ft/€ árfolyamon számított - lehetséges korrekciónak a mértékét mutatja be a hivatkozott jogszabályokban szereplő alapvető rendelkezések alapulvételével:
2003/96/EK irányelv szerinti minimum (€/1000 L) |
Jöt. szerinti jelenlegi adómérték (Ft/1000 L) |
Lehetséges adócsökkentés mértéke (Ft/L) | |
ólmozatlan benzin |
359 |
120000 |
21,68785 |
ólmozott benzin |
421 |
124200 |
8,90915 |
gázolaj |
330 |
97350 |
6,9795 |
cseppfolyósított gáz (LPG) (mértékegység / helyett kg) |
125 |
47900 |
13,66875 |
A 95-ös ólmozatlan benzin esetében tehát literenként közel 22 Ft-tal, ólmozott benzin esetében közel 9 Ft-tal, gázolaj esetében közel 7 Ft-tal lehetne csökkenteni fizetendő jövedéki adót.
A törvényjavaslat 1. §-a ezért javasolja az üzemanyagok jövedéki adószintjének az EU jogszabályai által előírt minimális szintre történő módosítását. A tervezett csökkentést ugyanakkor ellensúlyozhatják a termékár emelkedéséből és a hazai értékesítés élénkítéséből eredő megnövekedő ÁFA bevételek.
A törvényjavaslat 2. §-a a szükséges hatályba léptető rendelkezést rögzíti. Tekintettel arra, hogy a törvényjavaslat a fizetési kötelezettségek mértékét csökkenteni javasolja, a fizetési kötelezettségeket és a fizetésre kötelezettek körét pedig nem bővíti, így nem kell előírni az államháztartásról szóló törvény szerinti 45 napos felkészülési időtartamot.