A közcélú adományozás általános forgalmi adó-mentességére vonatkozó szabályok pontosítása érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló T/400. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 259. § 9/A. pontja helyébe a következő rendelkezéslép:
/E törvény alkalmazásában/
"9/A. közcélú adomány, adományozás: a közhasznú szervezet, a kiemelkedően közhasznú szervezet részére a közhasznú szervezetekről szóló törvényben nevesített közhasznú tevékenység, a kiemelkedően közhasznú besorolást megalapozó közfeladat támogatására, valamint a külön törvényben meghatározott feltételeknek megfelelő egyház részére az ott meghatá...

A közcélú adományozás általános forgalmi adó-mentességére vonatkozó szabályok pontosítása érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló T/400. számú törvényjavaslat indokolása
2010. évi... törvény
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 259. § 9/A. pontja helyébe a következő rendelkezéslép:
/E törvény alkalmazásában/
"9/A. közcélú adomány, adományozás: a közhasznú szervezet, a kiemelkedően közhasznú szervezet részére a közhasznú szervezetekről szóló törvényben nevesített közhasznú tevékenység, a kiemelkedően közhasznú besorolást megalapozó közfeladat támogatására, valamint a külön törvényben meghatározott feltételeknek megfelelő egyház részére az ott meghatározott tevékenysége támogatására fordított termék, szolgáltatás, feltéve, hogy
a) az ügyletre vonatkozó okirat, egyéb körülmény valós tartalma alapján egyértelműen megállapítható, hogy az kizárólag a közhasznú, a közérdekű, továbbá - egyház esetében - a külön törvényben meghatározott célt szolgálja,
b) az nem jelent vagyoni előnyt az adományozónak, az adományozó tagjának (részvényesének), vezető tisztségviselőjének, felügyelő bizottsága vagy igazgatósága tagjának, könyvvizsgálójának, illetve ezen személyek vagy a természetes személy tag (részvényes) közeli hozzátartozójának azzal, hogy nem minősül vagyoni előnynek az adományozó nevére, tevékenységére történő utalás, és
c) az adományozó rendelkezik a közhasznú szervezet, a kiemelkedően közhasznú szervezet, az egyház által kiállított igazolással, amely tartalmazza az adományozó és az adományozott nevét, székhelyét vagy állandó lakóhelyét, adószámát, adószám hiányában egyedi azonosítására szolgáló jelét és a támogatott célt, továbbá közhasznú szervezet, kiemelkedően közhasznú szervezet esetében a közhasznúsági fokozatot;"
2. §
(1) Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló 2010. évi ... törvény.
INDOKOLÁS
Az Országgyűlés 2010. június 14-én egyhangúlag, módosítások nélkül fogadta el az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: ÁFA tv.) módosításáról szóló T/372. számú törvényjavaslatot, amely a közcélú adományozás általános forgalmi adó alól történő mentesítését célozta.
A T/372. számú törvényjavaslat 4. §-a úgy definiálta az ÁFA tv. 259. §-ába illesztendő közcélú adomány, adományozás fogalmát, hogy abban nemleges feltételként írta elő a juttatott adománnyal kapcsolatban a közhasznú, közérdekű, valamint - egyház esetében - a külön törvényben meghatározott céltól eltérő cél szolgálatának megállapíthatóságát.
A T/372. számú törvényjavaslat fentiek szerinti pontosítása szükséges annak érdekében, hogy csak olyan adományozás minősüljön közcélú adománynak, illetve adományozásnak, amely esetében az ügyletre vonatkozó okirat, egyéb körülmény valós tartalma alapján egyértelműen megállapítható, hogy az kizárólag a közhasznú, közérdekű, illetve - egyház esetében - a külön törvényben meghatározott célt szolgálja.
Ez alapján tehát nem elegendő annak bizonyítása, hogy nem állapítható meg a közhasznú, közérdekű céltól eltérő felhasználás célja, hanem kifejezetten azt szükséges bizonyítani, hogy az a közhasznú, közérdekű cél megvalósítását szolgálja.
Mindezek alapján a törvényjavaslat 1. §-a rögzíti az ÁFA tv. 259. § 9/A pontja helyébe lépő új rendelkezést, a 2. § pedig a szükséges hatályba léptető és dereguláló rendelkezéseket tartalmazza.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.