adozona.hu
T/17569. számú törvényjavaslat indokolással - a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáról
T/17569. számú törvényjavaslat indokolással - a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2017. évi CXXXI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Ktdt.) 2. § 12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"12. egyéni hulladékkezelés: az 1. § (3) bekezdés a) és b), valamint d) és e) pontja szerinti termékdíjköteles termék termék- és anyagáramából keletkezett hulladék
a) a kötelezett, illetve a kötelezett társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásának telephelyén való gyűjtése,
b) saját célú felhasználá...
"12. egyéni hulladékkezelés: az 1. § (3) bekezdés a) és b), valamint d) és e) pontja szerinti termékdíjköteles termék termék- és anyagáramából keletkezett hulladék
a) a kötelezett, illetve a kötelezett társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásának telephelyén való gyűjtése,
b) saját célú felhasználás esetén a kötelezett telephelyén történő gyűjtése,
c) csomagolószer hulladékának hajléktalan-ellátó szervezettel vagy intézménnyel ténylegesen, közösen a szervezet, intézmény épületében elhelyezett gyűjtőautomatával történő gyűjtése, vagy
d) a kötelezettnek a termék forgalmazását végző kereskedelmi egységgel ténylegesen, közösen, az értékesítés helyén történő gyűjtése,
és az a)-d) pont szerint gyűjtött hulladék hasznosítása vagy hasznosíttatása;"
(2) A Ktdt. 2. § 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"13. elektromos, elektronikai berendezés: legfeljebb 1000 V váltakozó feszültségű, valamint legfeljebb 1500 V egyenfeszültségű árammal működő berendezés, amelynek rendeltetésszerű működése elektromágneses mezőktől vagy elektromos áramtól függ, ideértve az elektromágneses mező, illetve elektromos áram előállítását, mérését, átvitelét biztosító eszközöket is, kivéve a nagyméretű rögzített ipari szerszámot és a világűrben való felhasználásra tervezett elektromos, elektronikai berendezést;"
(3) A Ktdt. 2. § 13a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, továbbá a 2. § a következő 13b. és 13c. ponttal egészül ki:
"13a. elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsák: a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló kormányrendeletben meghatározott elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsák;
13b. építési termék: a 305/2011/EU rendelet 2. cikk 1. pontja szerinti építési termék;
13c. fém ital-csomagolószer: a kizárólag fémből készült, fogyasztásra kész italok fogyasztói (elsődleges) közvetlen csomagolására alkalmas csomagolószer, a záróelem kivételével, ide nem értve a doboz, hordó palást lezárására szolgáló, vagy azzal egybeépített záróelemét;"
(4) A Ktdt. 2. § 25. és 26. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"25. műanyag bevásárló-reklám táska: termékek, áruk csomagolására szolgáló, 15 mikron falvastagságot meghaladó vagy falvastagságtól függetlenül az oxidatív úton aprózódó műanyagból készült hajlékonyfalú műanyag hordtasak vagy hordtáska, amelyet az áruk vagy termékek értékesítési pontján biztosítanak a fogyasztók részére, kivéve a hajlékonyfalú műanyag hűtőtasakot vagy hűtőtáskát;
26. reklámhordozó papír: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben meghatározott gazdasági reklámot tartalmazó, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény által meghatározott
a) sajtótermékek közül az időszaki lap egyes számai,
b) egyéb nyomtatott anyagok közül a grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, a térkép, a nyomtatott képeslap, a névjegykártya kivételével az üdvözlő- és más hasonló kártya, a nyomtatott naptár, a nyomtatott üzleti reklámanyag, a katalógus, a prospektus, a reklámposzter és hasonlók, a röplap és az egyéb szöveges kiadvány,
ideértve azt is, ha más kiadvány mellékletét képezik, kivéve az ISBN számmal ellátott könyvet, és a tankönyvjegyzékbe felvett tankönyvet;"
(5) A Ktdt. 2. §-a a következő 30d. ponttal egészül ki:
"30d. oxidatív úton aprózódó műanyag hordtasak vagy hordtáska: az áruk vagy termékek értékesítési pontján a fogyasztók részére biztosított műanyagból készült hordtasak vagy hordtáska, amely olyan adalékanyagokat tartalmaz, amelyek elősegítik a műanyag mikroméretű műanyagrészecskékre történő széttöredezését;"
(A termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetni, ha - e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint - a kötelezett vevője (a továbbiakban: nyilatkozó) nyilatkozik arról, hogy)
"g) az irodai papírt ISBN számmal ellátott könyv, a tankönyvjegyzékbe felvett tankönyv, vagy ISSN azonosítószámmal rendelkező időszaki kiadvány előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) használja fel."
(2) A Ktdt. 3. § (9) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:
(A termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetni, ha a kötelezett)
"f) olyan reklámhordozó papírt hoz belföldön fogalomba, használ fel saját célra vagy vesz készletre,
fa) amely teljes nyomtatott felületére vetítve legfeljebb 50%-ában gazdasági reklám terjesztésére szolgál, vagy
fb) amelyet közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv alapfeladata körében ad ki."
(3) A Ktdt. 3. §-a a következő (10)-(12) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A reklámhordozó papír forgalomba hozatala során a (9) bekezdés f) pontja alapján a termékdíjat abban az esetben nem kell megfizetni, ha a kötelezett megrendelője a megrendelésével egyidejűleg írásban nyilatkozik a (9) bekezdés f) pont alpontjaiban meghatározott feltétel fennállásáról.
(11) Ha a közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv szerződéses partnere a nyomda megrendelője, abban az esetben a megrendelőnek a (10) bekezdés szerinti nyilatkozata megtétele előtt be kell szereznie a közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a megrendelt áru a (9) bekezdés f) pont fb) alpontjában meghatározott feltételeknek megfelel.
(12) A (10) bekezdés szerinti megrendelő kötelezettnek minősül, ha nem a nyilatkozat tartalma szerint jár el, és a termékdíjköteles termék termékdíját, valamint a termékdíj-kötelezettség keletkezésének 5. § (1) bekezdésben meghatározott időpontjától számított késedelmi pótlékot fizeti meg, egyebekben a kötelezett ellenőrzésére vonatkozó szabályokat kell rá alkalmazni."
"3/B. §
A gépjármű termékdíjköteles alkotórészei termékdíjának vagy a termékdíj-átalány összegének
a) 70 %-át kell megfizetni a hajtómotorként elektromos motorral is működő vagy
b) 50 %-át kell megfizetni a kizárólag elektromos hajtómotorral működő
gépjármű forgalomba hozatala, saját célú felhasználása vagy készletre vétele esetén."
"(1) A környezetvédelmi termékdíjjal, valamint - a hulladékgazdálkodásra vonatkozó jogszabályokban meghatározott hatósági eljárás kivételével - a termékdíjköteles termékből képződött hulladékokkal kapcsolatos eljárás, mint adó-, illetve vámigazgatási eljárás során - az e törvényben meghatározott eltérésekkel - az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi ... törvényt (a továbbiakban: Air.) és az adózás rendjéről szóló 2017. évi ... törvényt (a továbbiakban: Art.) kell alkalmazni."
"14/B. §
A kötelezett átalakulása, egyesülése, szétválása során létrejövő, új adóazonosító számmal rendelkező kötelezett esetében, vagy az átvállalás jogcímének módosítása esetén új átvállalási szerződés kötése, és annak a 14/A. § szerinti nyilvántartásba vétele szükséges."
"(4) Az OGyHT-t, illetve az OGyHT módosítását a módosítások megjelölésével a kormányzati portálon közzé kell tenni."
"27/A. §
(1) A reklámhordozó papír esetében a termékdíj-kötelezett a reklámhordozó papír elektronikus vagy nyomtatott példányát 6 évig megőrzi, és azt az állami adó- és vámhatóság ellenőrzése, hatósági eljárása során kérésre bemutatja.
(2) Ha a termék egyidejűleg
a) csomagolószer és reklámhordózó papír funkciót is betölt, akkor a termékdíj-kötelezettség a csomagolószer jelleg alapján áll fenn, vagy
b) irodai papír és reklámhordózó papír funkciót is betölt, akkor a termékdíj-kötelezettség a reklámhordozó papír jelleg alapján áll fenn."
"(21) Az ellenőrzési határidő kezdő napja a megbízólevél kézbesítésének, a kézbesítés mellőzése esetén a megbízólevél átadásának napja. Az ellenőrzés befejezésének határideje - beleértve az ellenőrzés megkezdésének és befejezésének napját - 60 nap. Indokolt esetben az ellenőrzést lefolytató vámszerv vezetője - az ellenőrzött személy vagy szervezet értesítésével - a határidőt egy alkalommal, 30 nappal meghosszabbíthatja."
(2) A Ktdt. 29/A. §-a következő (22) bekezdéssel egészül ki:
"(22) A meghosszabbított ellenőrzési határidőt rendkívüli körülmények által indokolt esetben, az ellenőrzést végző vámszerv indokolt kérelmére az állami adó- és vámhatóság vezetője egyszer, legfeljebb 90 napig terjedő időtartammal meghosszabbíthatja."
(3) A Ktdt. 29/A. § (23) bekezdése a következő mondattal egészül ki:
"(23) Az elrendelt ellenőrzéssel összefüggésben a vámhatóság kapcsolódó vizsgálatot végezhet olyan személynél, amely az ellenőrzés alanyával közvetett vagy közvetlen kapcsolatban áll vagy állt, feltéve, hogy az elrendelt ellenőrzés tényállásának teljes körű tisztázása érdekében e vizsgálat lefolytatása szükséges. A kapcsolódó ellenőrzés határideje 60 nap. Indokolt esetben az ellenőrzést lefolytató vámszerv vezetője - az ellenőrzött személy vagy szervezet értesítésével - a határidőt egy alkalommal 30 nappal meghosszabbíthatja. A kapcsolódó vizsgálat időtartama az ellenőrzés határidejébe nem számít bele."
"32. §
Az állami adó- és vámhatóság a kötelezettet legfeljebb 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtja. A bírság kiszabása során az állami adó- és vámhatóság az Art. mulasztási bírságra vonatkozó rendelkezései közül
a) az általános bírságszabályra,
b) a hiánypótlásra felhívás kötelező alkalmazására,
c) az iratmegőrzési kötelezettség szabályainak megsértésére,
d) bírságkiszabásnál alkalmazandó mérlegelési szempontokra és
e) a mulasztási bírság kiszabásának időbeli korlátjára
vonatkozó szabályait megfelelően alkalmazza."
a) 2. § 32a. pontjában a "2010." szövegrész helyébe a "tárgyév" szöveg,
b) 3. § (2a) bekezdésében a "kiszállítása" szövegrész helyébe a "kitárolása" szöveg,
c) 3. § (9) bekezdés e) pontjában az "alapanyagból," szövegrész helyébe az "alapanyagból és" szöveg,
d) 8. § (2) bekezdésében, 29. § (7) bekezdésében, 29/B. § (1) bekezdésében a "hatósági ügy, illetve eljárás" szövegrész helyébe a "hatósági eljárás" szöveg lép.
e) 12. § (2) bekezdésében, a 28. § (1) bekezdésében, a 29/A. § (3) bekezdésében, a 29/B. § (6) bekezdésében és a 31. § (4) és (5) bekezdésében az "Art." szövegrész helyébe az "Air. és az Art."szöveg,
f) a 13. § (1) bekezdés záró szövegrészében a "(2) bekezdésben foglaltak kivételével" szövegrész helyébe a "(2) és (3) bekezdésben foglaltak kivételével" szöveg,
g) 25. § (1) bekezdés h) pontjában a "kereskedelmi csomagolószerként" szövegrész helyébe a "kereskedelmi csomagolószerként vagy fém ital-csomagolószerként" szöveg,
h) 29. § (7) bekezdésben az "Art. adatgyűjtésre" szövegrész helyébe az "Air. jogkövetési vizsgálatra" szöveg,
i) 29/A. § (1) bekezdésében a "finanszírozott, a 22/A. § (6) bekezdésében meghatározott hulladékgazdálkodási közszolgáltatás és" szövegrész helyébe a "finanszírozott és a" szöveg,
j) 31. § (4) bekezdésben az "az Art," szövegrész helyébe az "az Art, adóbírságra vonatkozó" szöveg, és
k) a 36. § (2) bekezdésében "az Art. szerinti végrehajtásra" szövegrész helyébe "a végrehajtásra" szöveg
lép.
a) 2. § 19. és 20. pontja,
b) 21. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében az "- e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározottak szerint -" szöveg, és
c) 38. § (2) bekezdés c) pontja.
13. §
(1) Ez a törvény 2018. január 1-jén lép hatályba.
(2) Nem lép hatályba az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény és a közigazgatási perrendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2017. évi L. törvény 362. §-a.
a) a műszaki szabályokkal és az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályokkal kapcsolatos információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, 2015. szeptember 9-i (EU) 2015/1535 európai parlamenti és tanácsi irányelv, és
b) a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló, 1994. december 20-i 94/62/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 16. cikk (1) és (2) bekezdése
szerinti bejelentése megtörtént.
a) akkumulátorok
b) csomagolószerek
c) egyéb kőolajtermékek
d) egyéb műanyag termékek
e) egyéb vegyipari termékek
f) elektromos, elektronikai berendezések
g) gumiabroncsok
h) irodai papírok
i) reklámhordozó papírok
"
b) Csomagolószer
c) Egyéb kőolajtermék
d) Egyéb műanyag termék
e) Egyéb vegyipari termék
f) Elektromos, elektronikai berendezés
g) Gumiabroncs
h) Irodai papír
i) Reklámhordozó papír
"
1. A qf és qáhksz értékeket az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
2. A termékdíj meghatározása:
Az egyéni teljesítő által az adott termék- és anyagáram esetén fizetendő termékdíjat az alábbi általános formula határozza meg:
T=R+E1+K1
ahol
T a megfizetendő fajlagos termékdíj,
R a megfizetendő fajlagos rendszerirányítási alapköltség,
E1 a megfizetendő fajlagos externális költség,
K1 pedig a megfizetendő fajlagos kezelési költség.
3. Fajlagos rendszerirányítási alapköltség
A megfizetendő fajlagos rendszerirányítási alapköltség (R) mértékét a különféle termékdíjköteles termék- és anyagáramok esetén az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
4. Externális költség
A megfizetendő externális költség (E1) számítása a qe < qf esetben az
képlet szerint történik, minden más esetben E1 = 0. A képletben szereplő E fajlagos externális alapköltség értékét a különféle termékdíjköteles termék- és anyagáramok esetén az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
5. Kezelési költség
A megfizetendő kezelési költség (K1) számítása a qe< qáhksz < qf esetben a
képlettel, a qeáhksz és qáhksz = qf esetben a
képlettel történik, minden más esetben K1=0. A képletben szereplő K fajlagos kezelési alapköltség értékét a különféle termékdíjköteles termék- és anyagáramok esetén az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
"
A fogyasztói szokások megváltoztatása és a kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében a környezetvédelmi szempontból nem kívánatos műanyag zacskó és a reklámhordozó papír termékekre vonatkozó termékdíj mértékét növelni szükséges. A nyilvántartási kötelezettség adónemenkénti egységesítése céljából a termékdíj szabályozás áttér a 2010. január 1-jén hatályos helyett a tárgyév január 1-jén hatályos áruosztályozási szabályok alkalmazására, amely intézkedés további egyszerűsítést jelent a kötelezetteknek a nyilvántartás-vezetés során.
A módosító javaslat a tárgyi hatály pontos lehatárolásának elősegítése és az ellenőrzési feltételek biztosítása érdekében tisztázza a reklámhordozó papír, az irodai papír és az elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló zsák fogalmának meghatározását, illetve a kapcsolódó rendelkezéseket.
A módosítás által egyértelművé válik, hogy a jogutódlás esetén szükséges a termékdíjkötelezettség átvállalására irányuló új szerződések megkötése és a nemzeti adó- és vámhatóság felé történő bejelentése.
Európai uniós irányelvi kötelezettséggel összhangban változnak az elektromos, elektronikai berendezések kategóriái, amelynek járulékos hatásaként csökken egyes berendezések után fizetendő termékdíj.
A rendelkezés az elektromos és elektronikus berendezések hulladékairól szóló 2012/19/EU Irányelv (a továbbiakban: WEEE Irányelv) 2. cikk (4) pontja szerinti kivételeknek megfelelően rögzíti, hogy a nagyméretű rögzített ipari szerszám és a világűrben való felhasználásra tervezett elektromos, elektronikai berendezés nem tartozik az elektromos, elektronikai berendezések fogalomi körébe.
A Ktdt. 3. § (9) bekezdés d) pontja alkalmazásának a jogalkalmazók számára történő megkönnyítése érdekében definiálja a javaslat az elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló műanyag zsák fogalmát.
A kereskedelmi csomagolószer kivezetésével egyidejűleg a javaslat bevezeti a fém italcsomagolószer fogalmat, a termékkör adatgyűjtés, illetve díjtétel tekintetében történő elkülönítése céljából.
A javaslat rögzíti, hogy a 15 mikron feletti falvastagságú könnyű műanyag hordtasakok a csomagolási szinttől függetlenül, az oxidatív úton aprózódó műanyagból készült műanyag hordtasakok a falvastagságra való tekintet nélkül a műanyag bevásárló reklámtáska fogalmába tartoznak, és így a műanyag bevásárló reklámtáska díjtétele alkalmazandó.
A reklámhordozó papír fogalma - a kötelezettség teljesítés ellenőrzésének biztosítása érdekében - nem tartalmaz a továbbiakban egyértelműen meg nem határozható kivételeket.
Az oxidatív úton aprózódó műanyag hordtasak vagy hordtáska új fogalom bevezetését a műanyag bevásárló reklámtáska definíció módosítása teszi szükségessé.
A reklámhordozó papír fogalmi köréből a kivételek nevesítésének törlésével egyidejűleg a javaslat kimondja, hogy a teljes felület 50 %-ot meg nem haladó mértékű gazdasági reklámot tartalmazó, és a közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv alapfeladata körében kiadott reklámhordozó papír után a termékdíjat nem kell megfizetni. A termékdíj-fizetési kötelezettség abban az esetben nem áll fenn, ha a feltételek teljesüléséről a megrendelő a megrendeléssel egyidejűleg nyilatkozik. Amennyiben a nyilatkozó nem a nyilatkozattétel szerint jár el a termékdíj megfizetésén túl késedelmi pótlékot is köteles fizetni.
1. melléklet: a termékdíjköteles termékek tárgyévi áruosztályozási szabályok szerinti felsorolását tartalmazza. Az elektromos, elektronikai berendezések felsorolása kategóriánkénti bontás nélkül történik. Tekintettel a javaslat 2. § (1) bekezdésben foglaltakra az 1. melléklet h) pont alatti táblázatban kivételként nevesített könyv alappapír törlésre kerül.
2. melléklet: a kereskedelmi csomagolószerre vonatkozó táblázat törlésre, a fém italcsomagolószer anyagáram - 57 Ft/kg díjtétellel - beillesztésre kerül. Az elektromos, elektronikai termékek kategorizálása, a vonatkozó hasznosítási arányok megállapítása a WEEE Irányelv IV. melléklete alapján történik, továbbá az elektromos, elektronikai berendezések után fizetendő díjtétel egységesen 57 Ft/kg-ra, a reklámhordozó papírok termékdíjtétele 85 Ft/kg-ról 114 Ft/kg-ra módosul.
3. melléklet: a kereskedelmi csomagolószerre vonatkozó rendelkezések törlésre kerülnek, a fém ital-csomagolószer bevezetésével egyidejűleg. A papír anyagáramra vonatkozó rendszerirányítási alapköltség 16 Ft/kg értékről 11,5 Ft/kg-ra csökken. Az elektromos, elektronikai termékek kategorizálása, a vonatkozó hasznosítási arányok megállapítása a WEEE Irányelv IV. melléklete alapján történik, továbbá a rendszerirányítási alapköltség, a kezelési költség, valamint a kezelési költség valamennyi elektromos, elektronikai termékáram esetén azonossá válik.
4. melléklet: a javaslat a vámtarifaszámokat érintő módosulás miatt a gépjármű átalányra vonatkozó táblázatot az elektromos és hibrid üzemű gépjárművekre vonatkozó sorokkal egészíti ki.
- az áruosztályozási szabályok tárgyév január 1-jei állapot alkalmazáshoz kötése;
- termékdíj raktárból történő árukivétel fogalmának pontosítása;
- a teljes egészében megújuló forrásból származó alapanyagból és biológiai úton lebomló műanyagból készült termékdíjköteles termékekre vonatkozó szabályozás technikai pontosítása;
- az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény és a közigazgatási perrendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények hatálybalépésével összefüggő jogszabályi koherencia megteremtését igénylő módosítások;
- adózás rendjének újraszabályozása miatti technikai pontosítások;
- számlazáradékolási előírások pontosítása;
- közszolgáltatás finanszírozására vonatkozó szabályozás pontosítása;