252/2025. (VIII. 7.) Korm. rendelet

a felszámolást megelőző reorganizációs célú eljárásról, valamint a csőd- és felszámolási eljárás egyes veszélyhelyzeti szabályairól

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] A veszélyhelyzeti rendelet célja a felszámolást megelőző eljárás ideiglenes bevezetése, mely a Kormány egyedi döntése alapján megteremti a reorganizáció lehetőségét azon gazdálkodó szervezetek számára, melyek ellen felszámolást kezdeményeztek, de azok teljes vagy részbeni további működtetéséhez nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik.
[2] A veszélyhelyzeti rendelet a fizetésképtelenségi jog egyes vonatkozásainak harmonizálásáról szóló irányelvtervezet pre-pack mechanizmushoz ...

252/2025. (VIII. 7.) Korm. rendelet
a felszámolást megelőző reorganizációs célú eljárásról, valamint a csőd- és felszámolási eljárás egyes veszélyhelyzeti szabályairól
[1] A veszélyhelyzeti rendelet célja a felszámolást megelőző eljárás ideiglenes bevezetése, mely a Kormány egyedi döntése alapján megteremti a reorganizáció lehetőségét azon gazdálkodó szervezetek számára, melyek ellen felszámolást kezdeményeztek, de azok teljes vagy részbeni további működtetéséhez nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik.
[2] A veszélyhelyzeti rendelet a fizetésképtelenségi jog egyes vonatkozásainak harmonizálásáról szóló irányelvtervezet pre-pack mechanizmushoz hasonló, felszámolást megelőző eljárása a gazdálkodó szervezetek reorganizációját, illetve működő üzemként történő értékesítését és szükség esetén átmeneti finanszírozását hívatott elősegíteni egy bizalmi eljárás keretében, megelőzve a felszámolási eljárás nyilvánossága által okozott visszafordíthatatlan károkat.
[3] A Kormány kiemelt célja, hogy az orosz-ukrán háború, valamint az arra hivatkozással bevezetett európai uniós szankciók teremtette gazdasági környezetben megvédje a magyar nemzetgazdaság, a költségvetés stabilitását, valamint a magyar munkahelyeket.
[4] Ennek körében szükséges lehetőséget teremteni arra, hogy az orosz-ukrán háború, valamint az arra hivatkozással bevezetett szankciók miatt fizetésképtelenséggel fenyegető vagy fizetésképtelen helyzetbe került gazdálkodó szervezetek megsegítése érdekében ezen megelőző eljárásban is részesülhessenek a gazdálkodó szervezetek anyagi támogatásban a Bérgarancia Alapból, azon munkavállalóik után, akiket a felszámolás alá került gazdálkodó szervezetben vagy annak kapcsolt vállalkozásában foglalkoztatnak.
[5] A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvényt (a továbbiakban: Cstv.), a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvényt (a továbbiakban: Btv.), valamint a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvényt (a továbbiakban: 2021. évi XCIX. törvény) az e rendeletben foglalt eltérésekkel és kiegészítésekkel kell alkalmazni.
2. § Ha a Kormány a Cstv. 65. § (1) és (3) bekezdése alapján a gazdálkodó szervezet ellen indított felszámolási eljárást stratégiailag kiemelt jelentőségű eljárássá minősíti, a stratégiailag kiemelt jelentőségű eljárássá minősítésről szóló kormányrendeletben a gazdálkodó szervezetet reorganizációs terv készítésére is kötelezheti. Ebben az esetben a kormányrendelet kiadását célzó előterjesztésre a stratégiailag kiemelt jelentőségű csődeljárásokra és felszámolási eljárásokra vonatkozó részletes szabályokról szóló 321/2022. (VIII. 18.) Korm. rendelet 4. és 5. §-ában foglalt rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.
3. § A Kormány reorganizációs terv készítéséről a stratégiailag kiemelt jelentőségű felszámolási eljárás jogerős elrendeléséig dönthet.
4. § (1) Ha Kormány a 2. § szerint reorganizációs terv elkészítését rendelte el, a gazdálkodó szervezetet és a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. § 23. pont a)-c) alpontja szerinti kapcsolt vállalkozását (a továbbiakban: kapcsolt vállalkozás) a kormányrendelet kihirdetésének napjától (a továbbiakban: moratórium kezdő időpontja) ideiglenes moratórium illeti meg.
(2) Az ideiglenes moratórium alatt a gazdálkodó szervezet és a kapcsolt vállalkozása ellen csődeljárás, illetve felszámolási eljárás nem rendelhető el.
(3) Az ideiglenes moratórium a moratórium kezdő időpontját követő 90. napig tart.
5. § Az ideiglenes moratórium ideje alatt a Btv. szerinti bérgarancia-eljárást kell alkalmazni a gazdálkodó szervezet, illetve a kapcsolt vállalkozás munkavállalójával szemben fennálló kiegyenlítetlen bértartozásra, azzal, hogy ahol a Btv. felszámolót említ, azon a jelen kormányrendeletben foglalt állami felszámolót kell érteni.
6. § (1) Ha a Kormány a 2. § szerint reorganizációs terv elkészítését rendelte el, az állami felszámoló a 4. § (3) bekezdésében meghatározott határidőig reorganizációs tervet készít, azt a bíróság részére benyújtja, és kezdeményezi az e rendelet szerinti felszámolást megelőző reorganizációs célú eljárást (a továbbiakban: reorganizáció).
(2) A reorganizációs terv elkészítésére nyitva álló határidőt a bíróság az állami felszámoló kérelmére fontos okból egy alkalommal 15 nappal meghosszabbíthatja. Ha az állami felszámoló a reorganizációs tervet határidőben nem terjeszti elő, a bíróság haladéktalanul folytatja a felszámolás eljárást.
(3) Ha a reorganizációs terv határidőben történő elkészítése bármilyen akadályba ütközik, az állami felszámoló nyilatkozatban tájékoztatja erről a bíróságot. A bíróság a nyilatkozat kézhezvételét követően haladéktalanul folytatja a felszámolási eljárást.
7. § (1) Az állami felszámoló adatigénylésére a Cstv. 30. §-át, valamint a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény szabályainak a veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 263/2022. (VII. 27.) Korm. rendelet 2. §-ában foglaltakat kell alkalmazni. Az állami felszámoló a reorganizációs terv elkészítése érdekében a gazdálkodó szervezet és a kapcsolt vállalkozás irataiba betekinthet, tőlük elektronikus úton adatszolgáltatást kérhet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást a megkeresett gazdálkodó szervezet a kézbesítéstől számított 5 napon belül, térítésmentesen teljesíti.
(3) Az állami felszámoló az adatszolgáltatást a jogszabályban meghatározott feladatainak teljesítése érdekében és a reorganizációs terv elkészítéséhez szükséges intézkedések megtételéhez igényelheti, és a kapott adatokat e célokra használhatja fel, továbbá megteszi a szükséges intézkedéseket a szolgáltatott adatok biztonságos megőrzése érdekében.
8. § (1) A bíróság az állami felszámoló kérelmére végzésével haladéktalanul elrendeli a reorganizációt, melyre a 2021. évi XCIX. törvény 20. alcímét kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a kérelem előterjesztésére az állami felszámoló jogosult.
(2) A bíróság a reorganizáció elrendelésével egyidejűleg intézkedik a felszámolási eljárás felfüggesztéséről a reorganizáció befejezéséig.
(3) Az e rendelet szerint elrendelt reorganizációnak a 2021. évi XCIX. törvény szerinti reorganizációs eljárástól eltérő további részletszabályait a Kormány külön rendeletben állapítja meg.
9. § Az állami felszámoló a reorganizáció iránti kérelmet a 2021. évi XCIX. törvény 72. § (2) bekezdésétől eltérően a veszélyhelyzet fennállásáig nyújthatja be.
10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
11. § E rendeletet az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő felszámolási eljárásban is alkalmazni kell.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.