adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a TB-kiskönyv megszüntetéséről, valamint a köznevelési, szociális, gyermekvédelmi és fogyatékosságügyi területet érintő egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi XXXIV. törvényhez - Indokolások Tára 2025/47.
Végső előterjesztői indokolás a TB-kiskönyv megszüntetéséről, valamint a köznevelési, szociális, gyermekvédelmi és fogyatékosságügyi területet érintő egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi XXXIV. törvényhez - Indokolások Tára 2025/47.

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2025. évi XXXIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Kiemelt kormányzati cél a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése, ame...
Kiemelt kormányzati cél a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése, amelynek része, hogy a digitalizáció eredményeként az államigazgatás adatbázisaiban rendelkezésre álló adatok ne kerüljenek újra bekérésre, vagy dokumentálásra. A TB-kiskönyv megszüntetése ezért illeszkedik a bürokrácia-csökkentés célrendszerébe.
A megszüntetés mellett szól az is, hogy a TB-kiskönyv tartalma nem minden esetben teljes körű, sem a jogviszonyok tekintetében (pl.: egyéni vállalkozói, társas vállalkozói jogviszony nem szerepel benne) sem az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai tekintetében, mivel a kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatónál biztosítási jogviszonyban állók ellátását a kormányhivatal folyósítja és a kormányhivatalnak ezen ellátásokat (táppénz, CSED, GYED, ÖFD, baleseti táppénz) nem kell bejegyeznie a TB-kiskönyvbe. Amennyiben a munkavállaló új foglalkoztatója rendelkezik kifizetőhellyel, akkor az a vármegyei kormányhivataloktól kéri be az ellátás megállapításához szükséges előzményadatokat, mert a TB-kiskönyvben nincs vezetve.
Az e-TB kiskönyv kialakításának célja a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése mellett a korszerű és célhoz kötött teljes körű adatelérés biztosítása a kifizetőhelyek részére az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások megállapítása érdekében.
Az egészségügyi szolgáltató és egészségügyi dolgozó közös felelőssége, hogy a munkaidőre és pihenőidőre vonatkozó szabályok - a betegek érdekeire figyelemmel - betartásra kerüljenek. Erre tekintettel lehetővé válik, hogy a foglalkoztató elektronikus felületen tájékozódjon, hogy az egészségügyi dolgozó más egészségügyi szolgáltatónál milyen jogviszonyban és munkaidőben van foglalkoztatva.
Az Országgyűlés elkötelezett a külföldön élő magyar állampolgárok és családtagjaik Magyarországra való hazatérésének támogatásában. Ennek megfelelően a törvény célja a külföldről hazaköltöző magyar gyermekek nemzeti köznevelési rendszerben való felzárkóztatásának támogatása.
A törvény továbbá jogharmonizációs célú és jogtechnikai módosításokat tartalmaz, valamint olyan jogszabályi változtatásokat foglal magában, amelyek célja az ágazati törvények végrehajtása hatékonyságának növelése.
a) ha észleli, hogy az egészségügyi dolgozó több egészségügyi szolgáltatónál van foglalkoztatva és foglalkoztatási jogviszonyai közül van olyan jogviszony, amely mellett egyéb jogviszony mint további munkavégzésre irányuló jogviszony létesítéséhez - ideértve más keresőfoglalkoztatást, valamint díjazás ellenében folytatott tevékenységet is - jogszabályban meghatározott szerv vagy személy engedélye szükséges (a továbbiakban: engedélyezést előíró jogviszony), erről az engedélyezést előíró jogviszonyt fenntartó foglalkoztatót értesíti,
b) a munkaidő, pihenőidő betartása, valamint az összeférhetetlenségi szabályok vizsgálata érdekében díjmentesen biztosítja, hogy a rendszeréhez csatlakozott egészségügyi szolgáltató mind a foglalkoztatást megelőzően, mind azt követően ellenőrizze, hogy az általa foglalkoztatni kívánt vagy foglalkoztatott egészségügyi dolgozó milyen más, egészségügyi tevékenységre irányuló jogviszonyban áll.
A Gyermekeink védelmében elnevezésű informatikai rendszer fejlesztése eredményeként lehetővé vált, hogy a nevelőszülői hálózat fenntartója a nevelőszülői alkalmassági alrendszerben tudja összeállítani a szolgáltatási nyilvántartásba történő bejegyzési vagy adatmódosítási kérelem adattartalmát. Ennek megfelelően a módosítás lehetővé teszi az adatátadást a Gyermekeink védelmében elnevezésű informatikai rendszer és a szolgáltatói nyilvántartás között, amely által egyszerűsödik és átláthatóbbá válik a folyamat.
A hatályos szabályok szerint a családok átmeneti otthona befogadja a válsághelyzetben lévő bántalmazott vagy várandós anyát, illetve a szülészetről kikerülő anyát és gyermekét, valamint a várandós anya kérelmére az anya élettársát vagy férjét. A családok átmeneti otthonának a Gyermekeink védelmében elnevezésű informatikai rendszerben kell vezetnie a szakmai adminisztrációt. A hatályos szabályozás azonban nem ad felhatalmazást a bántalmazott személy vagy a várandós anya adatainak kezelésére, ezért szükséges a Gyvt. adatkezelésre vonatkozó rendelkezésének kiegészítése.
Amennyiben a biztosított új biztosítási jogviszonyt létesít, ahol a munkáltatónál működő társadalombiztosítási kifizetőhely bírálja el az ellátásokat, úgy a kifizetőhely a papír alapú TB-kiskönyvet felváltó elektronikus felületen jogosultságot kap a biztosított korábbi ellátásainak beszerzéséhez, amennyiben szükséges az ellátás elbíráláshoz.
Az ágazati irányítási jogkörben végzett átfogó vizsgálat elsősorban a fenntartók és szolgáltatók tájékoztatását, a szolgáltatók hatékonyabb működését szolgálják, azzal, hogy ha olyan súlyú jogsértés tapasztalható, a szükséges intézkedések megtétele érdekében ezekről a hatáskörrel rendelkező szerveket a miniszter tájékoztatja.
A szabályozás nem egyedi, hasonló átfogó ellenőrzési lehetőség került biztosításra a miniszter részére a gyermekvédelem területén is.
A szabályozás tartalmazza a szükséges adatvédelmi garanciákat is. Hangsúlyozandó, hogy a vizsgálat során a miniszter csak anonimizált egészségügyi adatokat ismerhet meg, ha az a vizsgálat eredményes lefolytatása érdekében szükséges.
A TB-kiskönyvben lévő adatok jelenleg két külön elektronikus nyilvántartásból elérhetők. A biztosítási jogviszonyokra vonatkozó adatok a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (a továbbiakban: NEAK) által kezelt nyilvántartásban; a pénzben nyújtott egészségbiztosítási ellátásokra (táppénz, CSED, GYED, baleseti táppénz, stb.) vonatkozó adatok a Magyar Államkincstár által működtetett Egészségbiztosítási Pénzbeli Ellátások szakrendszerben vannak. A kifizetőhelyek részére jelenleg még nincs lehetőség arra, hogy elektronikusan hozzáférjenek az ellátások megállapításához szükséges, külön nyilvántartásokban kezelt előzményadatokhoz, ezért azok hiánypótlás útján való beszerzése további terhet ró a kifizetőhelyekre és a kormányhivatalokra is. A módosítás alapján a NEAK egy elektronikus lekérdező felületen keresztül hozzáférést biztosít a nyilvántartott társadalombiztosítási jogviszony- és pénzbeli ellátási adatokhoz is a kifizetőhelyek részére, továbbá a Betegéletút szolgáltatáson keresztül a magánszemélyek részére a saját adataikhoz.
A módosítás szabályozza a lekérdező felület használatához való jogosultságot, az e-TB kiskönyvben nyilvántartott adatokkal kapcsolatos adatvédelmi szabályozást, így az e-TB kiskönyvben szereplő adatok körének meghatározását, az említett nyilvántartásokból történő adatszolgáltatás folyamatának, valamint az adatkezelés céljának és időtartamának meghatározását.
A módosítás emellett egyértelművé teszi, hogy a tanulmányi rendszer feladata biztosítani a gyermekétkeztetéshez kapcsolatos legfontosabb adminisztrációs szolgáltatásokat.
Továbbá jogtechnikai pontosítást tartalmaz, egyértelművé teszi, hogy kit kell tekinteni a tanulmányi rendszer üzemeltetőjének.
Fenti rendelkezéshez kapcsolódva felhatalmazó rendelkezést tartalmaz kormányrendelet megalkotására a külföldről hazatérő tanuló nemzeti köznevelési rendszerhez való felzárkóztatásához nyújtható kiegészítő támogatás tekintetében.
Egyben biztosítja, hogy a be nem fejezett jogosítványszerzési tanfolyamot a tanulmányok lezárását követő 1 évig be lehessen fejezni.
A termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i (EU) 2019/882 európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján a tagállamoknak az akadálymentességi követelményeket főszabályként 2025. június 28-ától kell alkalmazniuk. Az irányelvben foglaltak alapján azonban a tagállamok dönthetnek úgy, hogy a 112-es egységes európai segélyhívó számra beérkezett segélyhívásoknak az illetékes segélyszolgálati állomás általi megválaszolása tekintetében az akadálymentességi követelményekre vonatkozó rendelkezéseket legkésőbb 2027. június 28-tól alkalmazzák.