adozona.hu
T/11919. számú törvényjavaslat indokolással - Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról
T/11919. számú törvényjavaslat indokolással - Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Az Alkotmánybíróság 4/2006. (II. 15.) AB határozata alapján a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatot önállóan kell benyújtani és tárgyalni, az Országgyűlés e tárgykörről más tárgyköröktől elkülönítve folytat vitát és elkülönítve dönt.
[2] Erre tekintettel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatban foglaltak megalapozásához szükséges törvénymódosítások önálló törvényjavaslatban való benyújtását rendeli el akként, hogy a...
[2] Erre tekintettel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatban foglaltak megalapozásához szükséges törvénymódosítások önálló törvényjavaslatban való benyújtását rendeli el akként, hogy a törvénynek a központi költségvetésről szóló törvénnyel legalább egyidejűleg hatályba kell lépnie.
[3] E törvényi rendelkezésnek eleget téve az Országgyűlés az államháztartás egyensúlyának és a közpénzekkel való áttekinthető, hatékony, ellenőrizhető gazdálkodás garanciáinak megteremtését szolgálja.
[4] A törvény a központi költségvetésről szóló törvényben foglaltak végrehajtásához szükséges törvénymódosításokat tartalmazza.
[5] A rezsicsökkentés Európa legalacsonyabb gázárát biztosítja a magyar családok számára, eredményeinek megőrzése érdekében a kedvezőtlen nemzetközi környezetben rendkívüli intézkedések szükségesek. A törvénymódosítás az ellátásbiztonsági szempontokra is figyelemmel a kapcsolódó költségvetési kiadások jelentős csökkentését szolgálja a megfizethető energiaárak fenntartása céljából.
[6] A törvény előmozdítja az államháztartás egyensúlyának és a közpénzekkel való áttekinthető, ellenőrizhető gazdálkodás garanciáinak megteremtését, az államháztartás központi és önkormányzati alrendszerének hatékonyabb működését.
[7] Az Alaptörvény L) cikk (1) bekezdése szerint "Magyarország védi a házasság intézményét mint egy férfi és egy nő között, önkéntes elhatározás alapján létrejött életközösséget". Ennek következetes érvényesítése érdekében a törvény olyan módon határozza meg az özvegyi nyugdíj jogosultsági szabályait, hogy a házassági kötelék az együttéléstől függetlenül jogosultságot teremt özvegyi nyugdíjra, ha annak egyéb feltételei fennállnak.
[8] A 2021 -2027 programozási időszakban a Belügyi Alapok részét képező alapból származó támogatások felhasználásával kapcsolatban a személyes adatok kezelésének jogalapját szükséges megteremteni a migrációs tárgyú törvényekben, amelynek célja, hogy a támogatások felhasználásának ellenőrzését biztosítsa.
[9] A törvény a Magyar Államkincstár feladatellátásának hatékonyabbá tétele érdekében módosítja a nyugdíjfolyósításra, a költségvetési támogatások és a csekély összegű támogatások szabályszerűbb kiutalására, nyilvántartására és adatszolgáltatásaira vonatkozó szabályokat. A törvény az eljárási szabályok módosításával hozzájárul a közhiteles törzskönyvi nyilvántartások vezetéséhez, továbbá a helyi önkormányzatok pénzügyi ellenőrzéséhez.
[10] A törvény az állami vagyonról szóló törvényt jogalkalmazást segítő és jogértelmezést könnyítő rendelkezésekkel egészíti ki, a hatályos rendelkezéseket pontosítja az egységes állami vagyonnyilvántartás, a kivezetésre szánt állami vagyonnal való gazdálkodás és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Igazgatóságának hatásköre tekintetében.
[11] A törvény egyéb törvények vagyongazdálkodással összefüggő rendelkezéseit az állami vagyon változása, az állami tulajdonú gazdasági társaságok átalakulása következtében az érintett törvényi rendelkezésekben történő átvezetés, valamint az állami vagyon más célú hasznosítása lehetőségének megteremtése érdekében módosítja.
[12] A törvény a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényt jogalkalmazást segítő rendelkezésekkel egészíti ki az önkormányzati köztisztviselők év közi illetményemelésének végrehajthatósága érdekében.
[13] A törvény a jogalkalmazói tapasztalatokra figyelemmel a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvényben rögzített, felhasználók panaszainak kezelésére vonatkozó eljárások átláthatóságának további növelése céljából, meghatározza a panasztétel jogvesztő határidejét és a hatósági felülvizsgálat lehetőségével kapcsolatos határidő számítást egyértelműbbé teszi.
[14] A Nemzeti Eszközkezelő programban résztvevő személyek terheinek enyhítését szolgáló rendelkezés célja, hogy a hátralévő fizetési kötelezettségeknek eleget tevő - otthonukat visszavásárló - vevőket további kamatkövetelés ne terhelje.
[15] A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény módosításának célja a törvény rendelkezéseinek a jogalkalmazói tapasztalatokra figyelemmel történő pontosítása.
[16] A fentiekre figyelemmel az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
"(1e) A föld alatti gáztárolóban mint természetes előfordulási helyén lévő, állami tulajdonban álló szénhidrogén tulajdonjogát, kérelemre, a Kormány rendeletében meghatározott mennyiségben a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 141/L. § (1) bekezdése szerinti elhatárolást végrehajtó gazdasági társaság (a továbbiakban: földgáz szolgáltató) a tulajdonba adásról rendelkező bányafelügyeleti határozat alapján megszerezheti. A földgáz szolgáltatónak a földgáz átadása a kormányrendeletben meghatározott átadási ponton és ütemezésben történik. A földgáz szolgáltató tulajdonába e bekezdés szerint került földgáz az (1) bekezdésétől eltérően a kitermeléssel nem kerül a bányavállalkozó tulajdonába.
(1f) A földgáz szolgáltató az (1e) bekezdés szerinti földgáz tulajdonjogát 0 forint értéken szerzi meg és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 50. § (4) bekezdése alapján 0 forint bekerülési értéken tartja nyilván."
"(2b) A 3. § (1e) bekezdése szerint a földgáz szolgáltató tulajdonába került földgázt földgáztárolási működési engedéllyel rendelkező bányavállalkozó termeli ki."
(Nem kell bányajáradékot fizetni)
"h) a 3. § (1e) bekezdése szerint tulajdonba adott földgáz kitermelése után."
"IV/D. RÉSZ
AZ (EU) 2024/1787 EURÓPAI PARLAMENTI ÉS TANÁCSI RENDELET VÉGREHAJTÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
48/D. §
Az energiaágazaton belüli metánkibocsátás csökkentéséről és az (EU) 2019/942 rendelet módosításáról szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1787 európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásai tekintetében illetékes hatóságként a bányafelügyelet jár el."
(Felhatalmazást kap a Kormány)
"h) a földgáz szolgáltató részére tulajdonba adható földgáz mennyiségére, az átadás helyére és ütemezésére"
(vonatkozó részletes szabályok rendeletben történő megállapítására.)
"(2) Özvegyi nyugdíjra jogosult a házastársra előírt feltételek fennállása esetén a jogszerző élettársa, ha a jogszerzővel annak haláláig
a) egy év óta megszakítás nélkül együtt élt és gyermekük született, vagy
b) megszakítás nélkül tíz év óta együtt élt
és sem a jogszerzőnek, sem az élettársnak nem állt fenn házassága a jogszerző halálakor."
"(9) A nyugdíjfolyósító szerv a minimálbér változása miatt módosuló, a bírósági végrehajtásról szóló törvény szerinti levonási összeghatárt első alkalommal a minimálbér megállapításáról rendelkező jogszabály hatálybalépését követő hónapban általa folyósított ellátásokból történő letiltás során alkalmazza azzal, hogy az ezt megelőző időszakra visszamenőlegesen elszámolt ellátásból levonható összeget a korábban hatályos minimálbér alapulvételével állapítja meg."
"102/E. §
Az e törvénynek a Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2025. évi LI. törvénnyel megállapított 45. § (2) bekezdését, 48. § (1) bekezdését, 49. §-át és 51. § (1) bekezdését abban az esetben kell alkalmazni, ha a jogszerző 2025. december 31-ét követően halt meg. Ha a jogszerző 2026. január 1-jét megelőzően halt meg, a 2025. december 31-én hatályos 45. § (2) bekezdését, 48. § (1) bekezdését, 49. §-át és 51. § (1) bekezdését 2025. december 31-ét követően is alkalmazni kell."
1. 48. § (1) bekezdésében a "vagy a házastársak a házasság megkötésétől öt éven át megszakítás nélkül együtt éltek" szövegrész helyébe az "a házasság legalább öt évig fennállt, vagy a házasság fennállásának és a házasságkötést közvetlenül megelőző, megszakítás nélküli élettársi együttélésnek az együttes időtartama eléri a tíz évet" szöveg,
2. 49. § (1) bekezdésében a " , továbbá házastársától egy évnél hosszabb ideje külön élő személynek" szövegrész helyébe a "házastársnak" szöveg,
3. 49. § (2) bekezdésében a " , továbbá házastársától egy évnél hosszabb ideje külön élő személynek" szövegrész helyébe a "házastársnak" szöveg, és
4. 51. § (1) bekezdésében az "a különélő, illetőleg elvált" szövegrész helyébe az "az elvált" szöveg
lép.
"(6) Edzői járadék szövetségi kapitány vagy a nemzeti válogatottat vezető edző és - abban az esetben, ha az érmest utánpótlás korosztályokban legalább három évig folyamatosan felkészítette vagy a felkészítésben közreműködött - nevelőedző részére is megállapítható, amennyiben az edző az (5) bekezdés e) pontja szerinti javaslatban szerepel."
(2) A sportról szóló 2004. évi I. törvény 60. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4a) A sportpolitikáért felelős miniszter a járadékra való jogosultságot és a járadék folyósítását a jövőre nézve hivatalból megszünteti, amennyiben megállapítja, hogy a járadékra való jogosultság nem jogszabályszerűen került megállapításra, vagy a jogosultsági feltételeknek való megfelelés a járadékra való jogosultság megállapítását követően megszűnt."
1. 2. § 4. pontjában a "szállítja (szállíttatja)" szövegrész helyébe a "szállítja vagy szállíttatja" szöveg, és
2. 9. § (5) bekezdésében a "valamint" szövegrész helyébe a "továbbá" szöveg lép.
"Különleges földgázkészlet
5/B. §
(1) A különleges földgázkészlet a miniszter által meghatározott földgázmennyiség (a továbbiakban: különleges földgázkészlet), amelyet a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (a továbbiakban: Szövetség) az 5/C. § (1) és (2) bekezdés szerint hozott létre.
(2) A Szövetség az e törvényben meghatározott módon tároltatja és értékesíti a különleges földgázkészletet, amelyet rezsivédelmi készletezési szolgáltatás keretében az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint tart fent. A különleges földgázkészlet a Szövetség tulajdonát képezi.
5/C. §
(1) A különleges földgázkészlet teljes mennyiségének a hazai földgázrendszer virtuális kereskedelmi pontjától (a továbbiakban: MGP pont) a földgáztárolóig történő szállíttatását, tároltatását, beleértve a betároltatást, mobilkapacitások lekötését, kitároltatást, valamint a kitárolt mennyiség MGP pontig történő szállíttatását az egyetemes szolgáltatót ellátó földgázkereskedő (a továbbiakban: Kereskedő) logisztikai szolgáltatási szerződés keretében (a továbbiakban: Szolgáltatás) biztosítja a Szövetség részére.
(2) A különleges földgázkészletet a Kereskedő hazai földgáztárolóban tárolja azzal, hogy kormányrendelet - a hazai földgáztárolók üzemszerű működési feltételeinek biztosítása céljából - a teljes mennyiség vonatkozásában egyedi tárolót is kijelölhet a különleges földgázkészlet tárolására, valamint a földgáztároló engedélyes működési engedélyében rögzített nyilvántartására.
(3) A különleges földgázkészlethez tartozó, a hazai földgáztárolókban rendelkezésre álló kapacitásokhoz meglévő, nem megszakítható minimum betárolási és - az adott hazai földgáztárolóban tárolt különleges földgázkészlet kitárolását 70 napnál nem rövidebb időn belül biztosító - kitárolási kapacitások mértékét a miniszter az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben határozza meg.
(4) A Szolgáltatásért fizetendő díj megegyezik a Kereskedő által a hazai földgáztárolóknak fizetendő kapacitás- és forgalmi díj, valamint a Szolgáltatáshoz kapcsolódóan a szállítási rendszerüzemeltetőnek fizetendő kapacitás- és forgalmi díj összegével. Ezen tételek közül a mobilkapacitásért fizetendő díj nem haladhatja meg a 0,3906 forint/kWh/év mértéket.
5/D. §
(1) A különleges földgázkészlet létrehozásához és fenntartásához szükséges hitelekkel és azok biztosítékával kapcsolatban tett intézkedések, jogcselekmények, jognyilatkozatok nem érintik a Szövetségnek a különleges földgázkészlet létrehozásához és fenntartásához szükséges hitelein kívüli hitelállományához kapcsolódó hitelezési és biztosítéki jogviszonyait.
(2) A különleges földgázkészletre zálogjog és a biztosítéki célú vételi jog nem alapítható.
(3) A különleges földgázkészlet mentes a bírósági végrehajtásról szóló törvény szerinti végrehajtás alól, és nem tartozik a gazdálkodó szervezet csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló törvényben meghatározott vagyonába.
(4) A Szövetség a különleges földgázkészlet létrehozásához és fenntartásához kapcsolódó eszközeit és forrásait, bevételeit és ráfordításait a belső számvitelében elkülöníti a kőolaj- és kőolajtermék-készletezési, a földgáz-készletezési, valamint a nem készletezési tevékenységeitől.
5/E. §
(1) A különleges földgázkészlet pótlásához és fenntartásához szükséges feltételeket a miniszter az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben határozza meg, amelyben rögzíti
a) a szükséges hitelfelvétel legmagasabb mértékét,
b) a tagi hozzájárulás mértékét és
c) a földgáz legmagasabb beszerzési árát, amely nem lehet magasabb, mint
ca) a Kereskedő által a különleges földgázkészlet biztosításához szükséges földgázforrás beszerzése céljából 2022. szeptember 1. napjáig megkötött szerződés alapján átvett földgázmennyiség ára,
cb) a földgázkereskedő által egyéb forrásból beszerzett földgázmennyiség esetében a szerződéskötés időpontjában érvényes piaci árak
alapján képzett, és - bármely forrás esetén - legfeljebb az MGP pontig felmerülő, a rendszerhasználati díjakat, a kapcsolódó árfixálás költségeit tartalmazó ár.
(2) A Szövetség a különleges földgázkészlet pótlásához szükséges földgázt a miniszteri rendeletben meghatározottak szerint szerzi be.
(3) A különleges földgázkészlet beszerzése nem minősül a Get. szerint földgáz-kereskedelemnek.
(4) A különleges földgázkészlet fenntartásához szükséges tagi hozzájárulásra - az (1) bekezdés b) pontjában és az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - a 8. és a 9. §-ban foglaltak az irányadók.
(5) A különleges földgázkészlet létrehozásához és fenntartásához szükséges tagi hozzájárulással kapcsolatos nyilatkozat benyújtási és fizetési kötelezettség nem vonatkozik a villamosenergia-termelői engedéllyel rendelkező, 50 MW és annál nagyobb teljesítményű, elsődleges energiaforrásként földgázt használó erőművek által villamosenergia-termelés céljára felhasznált földgáz mennyiségére.
5/F. §
(1) Ha Magyarország földgáz- vagy villamosenergia ellátásának biztosítása érdekében szükséges, a miniszter az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben engedélyezheti a különleges földgázkészlet felhasználását.
(2) Az 5/G. § szerinti részleges vagy teljes megszűntetés kivételével a különleges földgázkészlet felhasználására csak a földgáz biztonsági készlet mértékéről szóló miniszteri rendelet szerinti mobil földgázkészlet kitárolását követően kerülhet sor. A miniszter a felhasználás engedélyezését megelőzően tájékoztatja a Kormányt, hogy a kitárolás milyen következményekkel jár az érintett földgáztároló működésére.
(3) A miniszter a különleges földgázkészlet felhasználására vonatkozó rendeletben meghatározhatja
a) a felhasználásra engedélyezett földgáz mennyiségét,
b) az igénybevételre jogosultakat,
c) a felhasználásra engedélyezett földgáz árát, amely nem lehet kevesebb, mint a földgáz beszerzési ára.
(4) A Szövetség a felhasználásra engedélyezett földgázt az e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletnek megfelelően értékesíti, amely nem minősül a Get. szerint földgázkereskedelemnek. A Szövetség az értékesített földgáz utáni árbevételt a különleges földgázkészlet létrehozására és fenntartására felvett hitelek törlesztésére fordítja.
5/G. §
(1) A miniszter az 5/F. § (1) bekezdése szerinti rendeletében dönthet a különleges földgázkészlet részleges vagy teljes megszüntetéséről. Ebben az esetben a miniszter a rendeletében meghatározza a teljes, vagy részbeni értékesítés 5/F. § (3) bekezdésén túlmutató feltételeit. A Szövetség az értékesítésre kijelölt különleges földgázkészletet a miniszteri rendeletnek megfelelően értékesíti, amely nem minősül a Get. szerinti földgáz-kereskedelemnek és nem tartozik a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény hatálya alá.
(2) Ha a miniszter rendelete alapján az (1) bekezdés szerint a különleges földgázkészlet részben vagy teljes egészében megszüntetésre kerül, a miniszter gondoskodik az érintett földgáztároló üzemszerű működési feltételeinek biztosításához szükséges földgázkészlet rendelkezésre állásáról."
"(1b) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza
a) a különleges földgázkészlet fenntartásának biztosítása érdekében a rezsivédelmi készletezési szolgáltatás részletszabályait és a különleges földgázkészlet fenntartásának időtartamát,
b) a hazai földgáztárolók üzemszerű működési feltételeinek biztosítása céljából a különleges földgázkészlet tárolásának és tárolói nyilvántartásának szabályait."
(2) A földgáz biztonsági készletezéséről szóló 2006. évi XXVI. törvény 13. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg
a) a különleges földgázkészlet, valamint a hozzá tartozó minimum betárolási és kitárolási kapacitások mértékére,
b) a különleges földgázkészlet pótlásához és a fenntartásához - a tagi hozzájárulás mértékére, és a hitelfelvételi korlátra is kiterjedően - szükséges feltételekre, valamint
c) a különleges földgázkészlet felhasználására, értékesítésére és annak feltételeire
vonatkozó részletes szabályokat."
"(6) Az állami alapító által alapított alapítványt (közalapítványt) - ideértve azon alapítványt, amelyben az állam az alapítói jogok gyakorlására utóbb más jogcímen vált jogosulttá -, továbbá az állami alapító által államháztartáson kívüli alapítóval közösen alapított alapítványt (közalapítványt) az alapítók kérelmére a bíróság - nemperes eljárásban - akkor is megszünteti, ha azt az alapítók arra hivatkozással kérik, hogy az alapítvány, közalapítvány céljainak megvalósítása, feladatának további ellátása központi költségvetési szerv, legalább többségi állami tulajdonban álló közhasznú nonprofit gazdasági társaság, illetve egyéb közfeladatot ellátó szervezet által hatékonyabban megvalósítható. Ez esetben a megszűnt alapítvány, közalapítvány vagyonát - cél szerinti feladatainak további ellátása érdekében - az állami alapító a megszüntetési kérelemben megjelölt központi költségvetési szerv, többségi állami tulajdonban álló közhasznú nonprofit gazdasági társaság, illetve egyéb közfeladatot ellátó szervezet rendelkezésére bocsátja (nonprofit gazdasági társaság esetében apportként)."
"(1) Az állami alapító által alapított alapítványt (közalapítványt) - ideértve azon alapítványt, amelyben az állam az alapítói jogok gyakorlására utóbb más jogcímen vált jogosulttá -, továbbá az állami alapító által államháztartáson kívüli alapítóval közösen alapított alapítványt (közalapítványt) az alapítók kérelmére a bíróság - nemperes eljárásban - akkor is megszünteti, ha az alapítvány (közalapítvány) céljainak megvalósítására, feladatának további ellátására az állami alapító többségi részesedésének biztosításával közhasznú szervezetnek minősülő jogi személyiséggel rendelkező nonprofit gazdasági társaságot kíván alapítani (a továbbiakban: nonprofit gazdasági társaság)."
"(9) E törvénynek a Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2025. évi LI. törvény (a továbbiakban: Módtv.) ... §-ával megállapított 1. § (6) bekezdését és ... §-ával megállapított 2. § (1) bekezdését azokra az alapítványokra is alkalmazni kell, amelyek tekintetében az állam a Módtv. .. §-ának, illetve . §-ának hatálybalépését megelőzően vált az alapítói jogok gyakorlására jogosulttá."
(Az e fejezetben meghatározott nyilvántartásokból jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából - törvényben meghatározott adatkörben -)
"s) a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló kormányrendelet által meghatározott Belügyi Alapok Irányító Hatósága (a továbbiakban: Irányító Hatóság) a támogatások felhasználása ellenőrizhetőségének biztosítása, valamint az (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet 72. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatoknak a 42. cikk (4) bekezdésének megfelelő ellátása érdekében"
(igényelhetnek adatot.)
"89/B. §
(1) A 2021-2027 programozási időszakban az Alap által finanszírozott intézkedésekben résztvevőkről az Irányító Hatóság a támogatások felhasználása ellenőrizhetőségének biztosítása, valamint az (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet 72. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatoknak az (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet 42. cikk (4) bekezdésének megfelelő ellátása érdekében nyilvántartást vezet.
(2) A nyilvántartás tartalmazza az Alap célcsoportjába tartozó személyek alábbi adatait, amelyet az Alap által finanszírozott kedvezményezettek szolgáltatnak:
a) családi és utónév,
b) születési hely,
c) születési idő,
d) nem,
e) állampolgárság,
f) menekült, oltalmazott, menedékes, befogadott vagy menedékkérő jogállása,
g) ha a célcsoportba tartozó személy különleges bánásmódot igényel, illetve amennyiben e célcsoportba tartozó személy kísérő nélküli kiskorú, ennek tényét is,
h) a célcsoportba tartozó személy Magyarországon kiállított okmányának száma,
i) ha a célcsoportba tartozó személy áttelepítés vagy áthelyezés keretében került átvételre, ennek tényét.
(3) A (2) bekezdés alapján nyilvántartásba vett adatokba az uniós támogatások felhasználásának ellenőrzését végző szerv tekinthet be.
(4) A nyilvántartásban rögzített adatok statisztikai célra felhasználhatók és statisztikai célú felhasználásra - személyazonosításra alkalmatlan módon - átadhatók.
(5) A (2) bekezdés szerinti adatokat az Alap a 2021-2027 közötti európai uniós költségvetési időszakban rendelkezésre álló forrásaira vonatkozó elszámolhatósági időszak végét követő tíz évig kezeli.
(6) Az Irányító Hatóság (1)-(5) bekezdés szerinti nyilvántartás-vezetésére az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni."
(E törvény a következő uniós jogi aktusok végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg:)
"h) az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alap Pluszra, a Kohéziós Alapra, az Igazságos Átmenet Alapra és az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alapra vonatkozó közös rendelkezések, valamint az előbbiekre és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapra, a Belső Biztonsági Alapra és a határigazgatás és a vízumpolitika pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó pénzügyi szabályok megállapításáról szóló, 2021. június 24-i (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet."
1. 89/A. § (1) bekezdésében az "A Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap" szövegrész helyébe az "A 2014-2020 programozási időszakban a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap" szöveg,
2. 89/A. § (2) bekezdésében az "az Alapnak a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapból származó támogatások felhasználásáról szóló kormányrendelet szerinti célcsoportjába" szövegrész helyébe az "az Alap célcsoportjába" szöveg
lép.
(Az MNV Zrt.:)
"b) nyilvántartást vezet a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó állami vagyonról, valamint gondoskodik az egységes állami vagyonnyilvántartás érdekében létrehozott informatikai rendszer (a továbbiakban: adatszolgáltatási keretrendszer) és a 22/C. § (2) bekezdése szerinti Országleltár működtetéséről;"
"Az egységes állami vagyonnyilvántartáshoz és az Országleltár működtetéséhez kapcsolódó feladatok"
(Kivezetésre szánt állami vagyoni körbe tartozó gazdasági társaságok működése során - az állam átmeneti tulajdonosi helyzetére tekintettel - nem kell alkalmazni:)
"d) a felügyelőbizottság kötelező létrehozására, valamint
e) a vezető tisztségviselők, felügyelőbizottsági tagok, valamint az Mt. 208. §-ának hatálya alá eső munkavállalók javadalmazása, továbbá a jogviszony megszűnése esetére biztosított juttatások módjának, mértékének elveiről, annak rendszeréről szóló szabályzat megalkotására"
(vonatkozó szabályokat.)
1. 17. § (3) bekezdésében és 22/B. § (2) bekezdésében az "állami vagyonnyilvántartás vezetése érdekében" szövegrész helyébe az "állami vagyonnyilvántartás érdekében" szöveg,
2. 20. § (4) bekezdés r) pontjában a "36. § szerinti" szövegrész helyébe a "36. § (6)-(8) bekezdése szerinti" szöveg,
3. 22/B. § (1) bekezdésében az "Az MNV Zrt. által vezetett egységes" szövegrész helyébe az "Az egységes" szöveg,
4. 42/P. § b) pontjában a "közzétételére, valamint" szövegrész helyébe a "közzétételére," szöveg
lép.
"(9a) A köztulajdonban álló gazdasági társaság a számvitelről szóló törvényben meghatározott anyavállalatként belső ellenőrzést, és a megfelelési tanácsadó feladatkörébe tartozó vizsgálatot végezhet bármely leányvállalatánál."
(E § alkalmazásában állami alapító)
"f) az (5) bekezdés szerinti, alapítói jogok gyakorlására kijelölt személy."
(2) A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény 62. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni akkor is, ha az alapítói jogokat az állam azok átruházásával szerezte meg azzal, hogy ebben az esetben az alapítói jogok gyakorlója a Kormány határozatában kijelölt személy."
"100. §
E törvénynek a Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2025. évi LI. törvény (a továbbiakban: Módtv3.) .... §-ával megállapított 62. § (3) bekezdés f) pontját és 62. § (5) bekezdését azokra az alapítványokra is alkalmazni kell, amelyek tekintetében az alapítói jogokat az állam a Módtv3. .. §-ának hatálybalépését megelőzően szerezte meg."
1. 10. § (1) bekezdésében a "garanciát, valamint" szövegrész helyébe a "garanciát, illetve" szöveg,
2. 10/A. § a) pontjában a "teljesítésére, és" szövegrész helyébe a "teljesítésére, valamint" szöveg,
3. 10/B. § (1) bekezdés b) pontjában a "biztosított, és" szövegrész helyébe a "biztosított, továbbá" szöveg,
4. 10/C. § (2) bekezdés d) pontjában az "információt," szövegrész helyébe az "információit, továbbá" szöveg
lép.
(E törvény alkalmazásában
költségvetési támogatás: a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai kivételével az államháztartás központi alrendszeréből ellenérték nélkül, pénzben nyújtott támogatások, ide nem értve)
"p) törvényben meghatározott tőkekiegyenlítési rendszer keretében teljesített kifizetéseket,"
"(5) Az állam többségi befolyása alatt álló gazdasági társasággal szembeni, kijelölt tulajdonosi joggyakorlói hatáskörben előírt fizetési vagy visszafizetési kötelezettségből eredő követelés - az államháztartásért felelős miniszter és az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter előzetes jóváhagyásával - részben vagy egészben elengedhető - ideértve a követelés tőkévé alakítását is - a gazdasági társaság pénzügyi- vagy tőkehelyzetének rendezése érdekében. Előzetes jóváhagyás az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzéséért felelős szerv írásos véleményének ismeretében adható. A 6. § (7) bekezdés b) pont bc) alpontja alapján nyújtott tulajdonosi kölcsön elengedett tőkeösszegét az elengedés időpontjában költségvetési kiadásként kell elszámolni a kijelölt tulajdonosi joggyakorlónál.
(6) Az állam nevében kijelölt tulajdonosi joggyakorlói feladatot ellátó gazdasági társaság a működéséhez biztosított központi költségvetési forrás felhasználásáról a tulajdonosi joggyakorlója felé - számviteli beszámolója jóváhagyásának keretében - elszámol, és a tulajdonosi joggyakorló rendelkezése alapján a társaság tulajdonosi joggyakorlói tevékenységéhez nem szükséges forrást visszafizeti az állam részére vagy indokolt esetben felhasználhatja a tárgyévet követő év működésének fedezetére."
"(1) A kincstár a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolója alapján az Ákr. szerinti hatósági ellenőrzés keretében felülvizsgálja a támogatások elszámolását, felhasználását. A hatósági ellenőrzés ügyintézési határideje indokolt esetben, egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal meghosszabbítható. A hatósági ellenőrzés tekintetében alkalmazandó kiegészítő rendelkezéseket kormányrendelet határozza meg. A felülvizsgálat során a kincstár az Állami Számvevőszék jelentéseiben foglalt megállapításokat is figyelembe veszi."
"(2) A 92. § szerinti fizetési kötelezettségekből eredő, az államot terhelő kifizetés során - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - az állami adóhatóság jár el.
(3) A költségvetési év során vállalható egyedi állami kezesség mértékét, valamint a kiállítási garancia és kiállítási viszontgarancia, továbbá az állami viszontgarancia állományának felső határát a központi költségvetésről szóló törvény állapítja meg."
"(4) A jogi személy alapításakor vagy a tagsági jogok keletkezésének más eseteiben az államot vagy a helyi önkormányzatot megillető követelés nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásként nem teljesíthető."
"(1c) Ha a kincstár az (1a) bekezdés szerint a bírság összeg teljes mértékben való elengedéséről dönt, a közigazgatási szankciót nem kell a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyezni."
"(6) A kincstár a kincstári monitoringrendszerrel összefüggő feladataival összefüggésben jogosult a támogató vagy a támogató nevében eljáró szervezet által a rendszerben rögzített természetes személy kedvezményezett adóazonosító jelének, jogi személy kedvezményezett adószámának, valamint a támogatás felhasználási helyére vonatkozó címadatainak (lakcím, székhely, telephely) megismerésére és kezelésére."
"(3c) Ha a kincstár az (3) bekezdés szerint a bírság összeg teljes mértékben való elengedéséről dönt, a közigazgatási szankciót nem kell a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyezni."
"111/S. §
E törvénynek Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2025. évi LI. törvénnyel (a továbbiakban: Módtv6.) megállapított 45. § (5) bekezdését a Módtv6. hatálybalépésekor fennálló követelések tekintetében is alkalmazni kell."
1. 53/A. § (2) bekezdésében az "és a kincstárnál a költségvetési támogatás folyósítása érdekében vezetett fizetési számlával rendelkező kedvezményezettet kamatfizetési" szövegrész helyébe az "és - a 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetből 100% előlegként folyósított költségvetési támogatások kedvezményezettje kivételével - valamennyi olyan a kedvezményezettet, aki a költségvetési támogatás célja szerinti kiadásokat az e törvényben foglaltak szerint kizárólag a kincstárnál vezetett fizetési számlájáról teljesítheti, kamatfizetési" szöveg, és
2. 105/B. § (1a) bekezdésében a "történő teljesítése esetén a kiszabott bírság korlátlanul" szövegrész helyébe a "történő maradéktalan teljesítése esetén a kiszabott bírság kérelemre korlátlanul" szöveg
lép.
1. 21. § (6) és (7) bekezdése, és
2. 36. § (4e)-(4i) bekezdése.
"254/A. §
(1) A legfeljebb 10 000 fő lakosságszámú települési székhelyű önkormányzati hivatal esetén az önkormányzati hivatal működésének támogatása jogcímen kapott támogatásnak a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 21. § (3) bekezdése szerinti, fajlagos összegű támogatás tárgyévi emelése szerinti növekményét az érintett települési önkormányzat kizárólag az önkormányzati hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményének 2025. július 1-jétől történő emelésére fordíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás cél szerinti felhasználását a Magyar Államkincstár a 2025. évi önkormányzati költségvetési beszámoló felülvizsgálatával egyidejűleg ellenőrzi."
(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény a következő 254/B. §-sal egészül ki:
"254/B. §
(1) A 254/A. § szerint nyújtott központi költségvetési többlettámogatás felhasználása érdekében
a) a 235. § (1) bekezdésétől eltérően a személyi illetmény 2025. március 1-jétől eltérő kezdő időponttal is megállapítható vagy emelhető, ebben az esetben a teljesítményértékelés mellőzhető,
b) a 235. § (3) bekezdésétől és 254. § (2) bekezdésétől eltérően személyi illetmény esetén pótlék megállapítható.
(2) A képviselő-testület jogosult a 2025. évi köztisztviselői illetményalap év közi emelésére."
"(2) Panasznak az olyan bejelentés minősül, amelyben a felhasználó állítja, hogy a postai szolgáltató
a) által a postai küldemény vonatkozásában megkötött postai szolgáltatási szerződés teljesítése,
b) egyéb - az a) pont szerinti szerződés teljesítésén kívül eső - tevékenysége, vagy
c) alkalmazottjának, tagjának, megbízottjának, közreműködőjének magatartása
részben vagy egészben nem felel meg a jogszabályi előírásokban vagy a szolgáltató általános szerződési feltételeiben foglaltaknak. Az 51. §-ban foglalt jelzést, bejelentést és a kártérítési igény érvényesítését a postai szolgáltató a panaszok között köteles nyilvántartani."
(2) A postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény 57. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Panasz a (2) bekezdés a) pontjában foglalt esetben a postai küldemény feladása napjától hat hónapos jogvesztő határidőn belül, a (2) bekezdés b) és c) pontjában foglalt esetekben a sérelmezett tevékenység, magatartás esetén az erről való tudomásszerzéstől számított harminc napon belül, de legkésőbb a tevékenység, magatartás megvalósítását követő hat hónapos jogvesztő határidőn belül tehető."
(3) A postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény 57. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:
"(14) A panasztétel, a panasz vizsgálata és a panaszos tájékoztatása, valamint a panasz vagy a panaszkezelés kivizsgálása érdekében a Hatósághoz fordulás lehetőségével összefüggésben a (7) és a (9)-(11) bekezdésben napokban megállapított határidőbe nem számít bele a határidő kezdetére okot adó cselekmény vagy körülmény bekövetkezésének napja (a továbbiakban: kezdőnap). A hónapokban megállapított határidő azon a napon jár le, amely számánál fogva megfelel a kezdőnapnak, ha pedig ez a nap a lejárat hónapjában hiányzik, a hónap utolsó napján. Ha a határidő utolsó napja az általános munkarend szerint heti pihenő- vagy munkaszüneti nap, a határidő a következő munkanap végén jár le."
(Ha nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik, e törvény hatálya kiterjed)
"a) a Magyarország területén székhellyel rendelkező, e törvény szerinti kollektív befektetési forma és befektetési alapkezelő létrehozatalára, működésére és felügyeletére, kivéve a 2. § (2) bekezdése szerinti kockázati tőkealap-kezelő (és az általa kezelt kockázati tőkealap és magántőkealap) felügyeletét - ide nem értve az alapkezelőben történő minősített befolyás megszerzésére vagy növelésére vonatkozó engedélyt, valamint a kockázati tőkealapra, illetve a magántőkealapra vonatkozó, e törvényben kivételként meghatározott szabályokat -, valamint az olyan egy vagy több, de kizárólag zártkörű ABA-t kezelő ABAK-ok (és az általuk kezelt zártkörű ABA-k) felügyeletét- ide nem értve az ABAK-ban történő tulajdonosváltásra vonatkozó engedélyt -, amelyeknek ugyanezen ABAK-ok vagy azok anyavállalatai vagy leányvállalatai, vagy ezen anyavállalatok egyéb leányvállalatai az egyedüli befektetői, feltéve, hogy e befektetők maguk nem ABA-k,"
(A kérelmező - amennyiben a kérelem benyújtásakor rendelkezésre állnak vonatkozó adatok - tájékoztatja a Felügyeletet:)
"c) ABA-k kezelési szabályzatáról, figyelemmel a (3a) bekezdésre;"
(2) A kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2014. évi XVI. törvény 11. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) A Felügyelet jóváhagyása szükséges a (3) bekezdés c) pontja szerinti kezelési szabályzat zárt körű befektetési alap alapkezelője minősített befolyással rendelkező tulajdonosának megváltozására vonatkozó rendelkezéseihez. A Felügyelet jóváhagyás megadására irányuló eljárása alatt a kezelési szabályzat nem alkalmazható."
"(11) A kockázati tőkealapok és a magántőkealapok befektetési alapkezelőjének a minősített befolyást elérő tulajdonosában bekövetkező változáshoz a Felügyelet engedélye szükséges."
(Zártkörű befektetési alap nyilvántartásba történő bejegyzésének feltétele, hogy a befektetési alapkezelő a Felügyeletnek benyújtsa)
"b) a befektetési alap kezelési szabályzatát, figyelemmel a 11. § (3a) bekezdése szerinti engedélyre;"
"(3) A kezelési szabályzat módosítása esetén a módosított kezelési szabályzatot a befektetési alapkezelő a módosítás hatálybalépését követő 5 napon belül tájékoztatásul köteles a Felügyeletnek megküldeni, figyelemmel a 11. § (3a) bekezdése szerinti engedélyre."
"(1) Ha a befektetési alap első alkalommal hoz befektetési jegyet nyilvánosan forgalomba, a Felügyelet eljárásának időtartama 20 munkanap. Nyilvános befektetési alap részalapjának, illetve újabb sorozatú értékpapírjának forgalomba hozatala esetén a kezelési szabályzat módosítására irányuló felügyeleti engedélyezési eljárás időtartama 20 munkanap. Nyilvános befektetési alap kezelési szabályzatának egyéb módosítására, valamint az átalakulással kapcsolatos tájékoztató jóváhagyására irányuló eljárás esetén a Felügyelet eljárásának időtartama 20 munkanap. Zártkörű befektetési alap esetén a Felügyelet 11. § (3a) bekezdése szerinti eljárásának az időtartama 5 munkanap."
"203/B. §
(1) E törvénynek a Magyarország 2026. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2025. évi LI. törvény XX. alcímének (a továbbiakban: Módtv.) hatálybalépésekor már működő zártkörű befektetési alapok a Módtv. hatálybalépését követő 10 munkanapon belül benyújtják a kezelési szabályzatukat, annak érdekében, hogy a 11. § (3a) bekezdés szerint a kezelési szabályzat meghatározott részére a Felügyelet engedélyét megszerezzék.
(2) Zártkörű alapok esetében a befektetési alapkezelő tulajdonosában változás a Módtv. hatálybalépését követően csak a Felügyelet engedélyével történhet."
"(9) A (8) bekezdés szerinti rendelet alapján megkötött fizetésrendezési és együttműködési megállapodás (a továbbiakban: megállapodás) megkötésével az állam lemond - a részletfizetés megszűnését eredményező hathavi vételárrészlet hátralék, valamint az egyösszegben esedékessé vált hátralévő vételár után járó - a megállapodás megkötésének napjáig felmerült késedelmi kamat követeléséről, amennyiben
a) fizetési halasztás esetén a hátralékos vételár a megállapodásban foglalt határidőn belül teljes egészében megfizetésre került, vagy
b) részletfizetés esetén a megállapodás nem került háromhavi fizetési késedelem okán azonnali hatályú felmondásra.
(10) A megállapodás szerinti lejárt esedékességű vételár tartozás után nem kell késedelmi kamatot fizetni, amennyiben
a) fizetési halasztás esetén a hátralékos vételár teljes egészében, vagy
b) részletfizetés esetén az egyes részletek
a megállapodásban meghatározott fizetési határidőben megfizetésre kerültek."
(A Hatóság elnöke)
"1. megállapítja a vállalkozás fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítésének részletszabályait, a kockázatelemzés rendszere kialakításának szabályait, az ESG tanácsadóként történő akkreditálás eljárási szabályait, az ESG szoftverek kiberbiztonsági tanúsítása vonatkozásában alkalmazandó európai vagy nemzeti kiberbiztonsági tanúsítási rendszert, a Tanúsítók Névjegyzékébe való felvétel feltételeit, továbbá a Tanúsítók Névjegyzéke, az ESG beszámolók, az ESG tanácsadók, az ESG minősítők és az ESG szoftverek nyilvántartása vezetésére vonatkozó részletes eljárási szabályokat, valamint a nyilvántartások személyes adatnak nem minősülő adattartalmára vonatkozó részletes szabályokat, az ESG menedzsmentplatform működési szabályait, a hitelesített támogatásmenedzsment központ működésének részletes szabályait, az ESG beszámoló és az ESG beszámoló mellékletét képező kérdőív minimum követelményeit, tartalmát, formai követelményeit és közzétételének szabályait, továbbá az ESG törvény 27. § (5) bekezdése szerinti további adatszolgáltatás előírására vonatkozó követelményeket és a Hatóság által engedélyezett adatszolgáltatás teljesítésének szabályait,"
(Az idegenrendészeti hatóság az idegenrendészeti résznyilvántartásokból jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából - törvényben meghatározott adatkörben -)
"24. a támogatások felhasználása ellenőrizhetőségének biztosítása érdekében a 2021-2027 közötti programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló kormányrendelet által meghatározott Belügyi Alapok Irányító Hatósága (a továbbiakban: Irányító Hatóság)"
(részére továbbíthat adatot.)
"278/A. §
(1) Az Alap által finanszírozott intézkedésekben részt vevőkről a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló kormányrendelet által meghatározott Belügyi Alapok Irányító Hatósága az (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet 72. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatoknak az (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet 42. cikk (4) bekezdésének megfelelő ellátása érdekében nyilvántartást vezet.
(2) A nyilvántartás tartalmazza az Alap célcsoportjába tartozó személyek alábbi adatait, amelyet az Alap által finanszírozott kedvezményezettek szolgáltatnak:
a) családi és utónév,
b) születési hely,
c) születési idő,
d) nem,
e) állampolgárság,
f) Magyarországon való tartózkodás jogcíme,
g) ha a célcsoportba tartozó személy különleges bánásmódot igényel, illetve amennyiben ezen belül a célcsoportba tartozó személy kísérő nélküli kiskorú, ennek ténye,
h) a célcsoportba tartozó személy Magyarországon kiállított okmányának száma.
(3) A (2) bekezdés alapján nyilvántartásba vett adatokba az uniós támogatások felhasználásának ellenőrzését végző szerv tekinthet be.
(4) A nyilvántartásban rögzített adatok statisztikai célra felhasználhatók és statisztikai célú felhasználásra - személyazonosításra alkalmatlan módon - átadhatók.
(5) A (2) bekezdés szerinti adatokat az Alap a 2021-2027 közötti európai uniós költségvetési időszakban rendelkezésre álló forrásaira vonatkozó elszámolhatósági időszak végét követő tíz évig kezeli."
(E törvény)
"26. az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alap Pluszra, a Kohéziós Alapra, az Igazságos Átmenet Alapra és az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alapra vonatkozó közös rendelkezések, valamint az előbbiekre és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapra, a Belső Biztonsági Alapra és a határigazgatás és a vízumpolitika pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó pénzügyi szabályok megállapításáról szóló, 2021. június 24-i (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
1. 278. § (1) bekezdésében az "A Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap" szövegrész helyébe az "A 2014-2020 programozási időszakban a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap" szöveg,
2. 278. § (2) bekezdésében az "az Alapnak a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapból származó támogatások felhasználásáról szóló kormányrendelet szerinti célcsoportjába" szövegrész helyébe az "az Alap célcsoportjába" szöveg
lép.
(E törvény hatálya kiterjed arra a Magyarország területén székhellyel rendelkező)
"b) azon nagyvállalkozásra, amelynek az üzleti évet megelőző két üzleti évben a mérleg fordulónapján főtevékenysége az 1. mellékletben meghatározott - Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere szerinti - ágazatokba sorolható, és esetében az alábbi mutatóértékek meghaladják a következő határértéket:
ba) az éves nettó árbevétel a 90 000 millió forintot, valamint
bb) az átlagosan foglalkoztatottak száma az 500 főt;"
[(a továbbiakban együtt: vállalkozás).]
"(1) A lényegesség elve azt biztosítja, hogy a vállalkozások az ESG beszámoló részeként megfelelő információkat hozzanak nyilvánosságra a náluk felmerülő ESG kockázatokról és lehetőségekről."
[A Hatóság az (1) bekezdés szerinti feladat- és hatáskör keretében]
"b) akkreditálja az ESG tanácsadókat;"
(2) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 11. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A Hatóság az (1) bekezdés szerinti feladat- és hatáskör keretében]
"g) minden év szeptember 30-ig közzéteszi az e törvény hatálya alá tartozó vállalkozások ugyanezen év június 30. napját megelőző egy éves időszakban benyújtott ESG beszámolói alapján készült éves jelentését;"
"(4a) A (4) bekezdéstől eltérően a középvállalkozástól történő ESG adatszolgáltatás igénylést megelőzően az igénylő nyilatkozattételre hívja fel a középvállalkozást arra vonatkozóan, hogy rendelkezik-e az állami ESG minősítő által készített ESG minősítéssel.
(4b) Ha a középvállalkozás állami ESG minősítő által készített ESG minősítéssel
a) rendelkezik, és az ESG minősítést megküldi a (4a) bekezdés szerinti igénylő részére, azt a szállítói kérdőív helyett az igénylő felhasználja a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítéséhez vagy az e törvény szerinti kockázatelemzés elvégzéséhez,
b) nem rendelkezik, vagy nem küldi meg az ESG minősítést a (4a) bekezdés szerinti igénylő részére, az igénylő szállítói kérdőívet küldhet a részére."
"(4a) A (4) bekezdéstől eltérően a mikro-, kis- vagy középvállalkozástól történő ESG adatszolgáltatás igénylést megelőzően az igénylő nyilatkozattételre hívja fel a mikro-, kis- vagy középvállalkozást arra vonatkozóan, hogy rendelkezik-e az állami ESG minősítő által készített ESG minősítéssel.
(4b) Ha a mikro-, kis- vagy középvállalkozás állami ESG minősítő által készített ESG minősítéssel
a) rendelkezik, és az ESG minősítést megküldi a (4a) bekezdés szerinti igénylő részére, azt a szállítói kérdőív helyett az igénylő felhasználja a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítéséhez vagy az e törvény szerinti kockázatelemzés elvégzéséhez;
b) nem rendelkezik, vagy nem küldi meg az ESG minősítést a (4a) bekezdés szerinti igénylő részére, az igénylő szállítói kérdőívet küldhet a részére."
"(1) Az ESG beszámoló vizsgálatát olyan ESG tanúsító végzi, amely a Hatóság ESG tanúsítókról vezetett névjegyzékében (a továbbiakban: a Tanúsítók Névjegyzéke) szerepel."
"(4) A tanúsítás a tanúsítási audit eredményeit dokumentáló jelentéssel zárul. Ha a jelentés megállapítja az ESG beszámoló megfelelőségét, az ESG tanúsító az ESG beszámolóra vonatkozó magyar nyelvű bizonyossági véleményt (a továbbiakban: ESG tanúsítvány) ad ki. Az ESG tanúsítvány tartalmazza az ESG tanúsítvány keltét és a tanúsítás érvényességi idejét is."
"(1) A Hatóság vezeti az ESG tanúsítókról a Tanúsítók Névjegyzékét. A Tanúsítók Névjegyzéke tartalmazza:
a) az ESG tanúsító azonosításához szükséges adatokat,
b) ha az ESG tanúsító nem az Európai Unióban letelepedett szervezet, de Magyarország területén belül kínál szolgáltatásokat és magyarországi letelepedett képviselőt jelöl ki, a képviselő nevét vagy cégnevét, levelezési címét, telefonszámát és elektronikus levelezési címét,
c) a 43/B. § (1) bekezdése szerinti adatokat és dokumentumokat,
d) annak tényét, ha a Hatóság az ESG tanúsítót az ESG tanúsítói tevékenységtől eltiltotta,
e) a Hatóság elnökének rendeletében meghatározott feltételek teljesülését alátámasztó dokumentumokat, valamint
f) a Hatóság elnökének rendeletében előírt további, személyes adatnak nem minősülő adatokat."
(2) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 40. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A Tanúsítók Névjegyzékébe történő nyilvántartásba vétel feltétele
a) annak igazolása, hogy az ESG tanúsítót a Kormány rendeletében meghatározott követelményekre figyelemmel a nemzeti akkreditálásról szóló törvény szerint kijelölt akkreditáló szerv akkreditálta,
b) annak igazolása, hogy az ESG tanúsítónak nincs köztartozása,
c) az, hogy az ESG tanúsító nem áll csődeljárás, végelszámolás, kényszertörlési, illetve felszámolási eljárás hatálya alatt,
d) annak igazolása, hogy az ESG tanúsító Magyarország területén bejegyzett vállalkozások esetén magyar nyelven végez tanúsítást, valamint
e) a Hatóság elnöke rendeletében meghatározott feltételek teljesítése."
(3) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 40. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) A Hatóság az ESG tanúsítót törli a Tanúsítók Névjegyzékéből, ha a nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló körülményekben olyan változás következett be, amelynek következtében a nyilvántartásba vétel feltételei nem teljesülnek, és ezt az ESG tanúsító a Hatóság felhívásában foglalt határidőn belül nem orvosolja."
(Ha a Hatóság tudomást szerez arról, hogy a kézbesítési megbízott nem fellelhető vagy a megbízása megszűnt, és az ESG közreműködő új kézbesítési megbízottat nem jelentett be a Hatóság részére, továbbá ezt a hiányosságot a Hatóság felhívásában foglalt határidőn belül nem orvosolja, a Hatóság)
"c) az ESG tanúsítót törli a Tanúsítók Névjegyzékéből."
"(2) Jogosulatlan ESG közreműködői tevékenységnek minősül az, ha
a) a 40. § (1) bekezdése szerinti nyilvántartásban nem szereplő személy folytat ESG tanúsítói tevékenységet,
b) a 41. § (1) bekezdése szerinti nyilvántartásban nem szereplő személy folytat ESG tanácsadói tevékenységet, vagy
c) a 43. § (1) bekezdése szerinti nyilvántartásban nem szereplő személy folytat ESG minősítői tevékenységet,
ideértve a tevékenység végzésére irányuló szolgáltatás felkínálását is."
(2) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 45/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép és a 45/A. § a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A 36. § (1) bekezdésének megsértése esetén a Hatóság az ESG tanácsadó akkreditált státuszát hat hónapos időtartamra vagy - ha az akkreditált státusz hátralévő időtartama ennél rövidebb - az akkreditált státusz lejártának időpontjáig felfüggeszti. Az az ESG tanácsadó, akinek az akkreditált státuszát a Hatóság felfüggesztette, az ESG tanácsadói tevékenység végzésére nem jogosult.
(6) A 32. § (4) bekezdésének megsértése esetén a Hatóság az ESG tanúsítót hat hónapos időtartamra eltiltja az ESG tanúsítói tevékenység végzésétől."
"(4) Az állami ESG minősítő a vállalkozás és az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet ESG Menedzsmentplatformon tárolt ESG adataihoz hozzáférhet."
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"a) szabályozza az ESG tanúsítók akkreditálásának követelményeit,"
(2) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 52. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"b) szabályozza az ESG tanúsítók szakmai minőségbiztosítására, bizonyosságot nyújtó szolgáltatásnyújtására, képzésére, továbbképzésére, vizsgáztatására, szakmai etikai szabályaira és szakmai titoktartására, munkaszervezésére, továbbá az ESG tanúsítók által végzett tanúsítási audit lefolytatására vonatkozó részletes követelményeket;"
(3) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 52. § (5) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Hatóság elnöke, hogy rendeletben szabályozza)
"c) az ESG tanácsadóként történő akkreditálás eljárási szabályait;"
(4) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 52. § (5) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Hatóság elnöke, hogy rendeletben szabályozza)
"f) a Tanúsítók Névjegyzékébe való felvétel feltételeit, továbbá a Tanúsítók Névjegyzéke, az ESG beszámolók, az ESG tanácsadók, az ESG minősítők és az ESG szoftverek nyilvántartása vezetésére vonatkozó részletes eljárási szabályokat, valamint a nyilvántartások személyes adatnak nem minősülő adattartalmára vonatkozó részletes szabályokat;"
"(2) A 33. § és 34. §-ban foglaltaktól eltérően a 2025. évben a vállalkozás az (1) bekezdés szerinti 2024. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítéséről szóló ESG beszámolója tekintetében nem köteles tanúsítást lefolytatni. A vállalkozás ügyvezető szerve felel az e törvényben, illetve az e törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályokban foglalt követelményeknek megfelelő ESG beszámoló elfogadásáért. Az ESG beszámolót az ügyvezető szerv fogadja el. Az ESG beszámolót a vállalkozás - az ügyvezető szerv jóváhagyásról szóló írásba foglalt döntésével együtt - az elfogadásától számított három évig megőrzi."
(2) A fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzését szolgáló környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vevő, vállalati társadalmi felelősségvállalás szabályairól és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2023. évi CVIII. törvény 54. §-a a következő (3)-(6) bekezdéssel egészül ki
"(3) A 23. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérően a 2024-2026. üzleti évek vonatkozásában a vállalkozás és az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet a 2024., 2025. és 2026. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítéséről szóló ESG beszámolóját és az ahhoz kapcsolódó ESG tanúsítványt nem küldi meg a Hatóság részére.
(4) A 2024-2026. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítése során
a) a vállalkozás és az 1. § (3) bekezdése szerinti szervezet
aa) nem köteles a 3. § (2) bekezdése szerint eljárni,
ab) - a 23. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérően - nem köteles a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítéséről szóló ESG beszámolót a honlapján ingyenesen és nyilvánosan hozzáférhetővé tenni,
b) a vállalkozás a 18. § (1) bekezdésétől eltérően az elkészített társadalmi felelősségvállalási stratégiáját nem köteles a honlapján nyilvánosan hozzáférhető módon közzétenni.
(5) A 27. § (4) bekezdésétől eltérően 2027. június 30-ig a mikro- vagy kisvállalkozástól ESG adatszolgáltatás nem kérhető, valamint a mikro- vagy kisvállalkozás ESG adatszolgáltatásra sem szerződésben, sem írásbeli nyilatkozatban nem vállalhat kötelezettséget.
(6) A 27. § (4) bekezdésétől eltérően 2027. június 30-ig a középvállalkozás ESG adatszolgáltatásra sem szerződésben, sem írásbeli nyilatkozatban nem vállalhat kötelezettséget."
1. 1. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában a "főt;" szövegrész helyébe a "főt; és" szöveg,
2. 1. § (4) bekezdés b) pontjában a "nyújtó természetes és jogi személyekre (a továbbiakban: ESG tanácsadó)" szövegrész helyébe a "nyújtó ESG tanácsadóra" szöveg,
3. 3. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében a "megismerhetővé teszi" szövegrész helyébe a "megismerhetővé teszi az ESG beszámoló részeként" szöveg,
4. 7. § 11. pontjában a "forgalom" szövegrész helyébe a "fogalom" szöveg,
5. 8. § (1) bekezdésében az "a gazdaságfejlesztésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter)" szövegrész helyébe az "a miniszter" szöveg,
6. 21. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében a "három hónapig" szövegrész helyébe a "30 napig" szöveg,
7. 27. § (7) bekezdésében a "részérére" szövegrész helyébe a "részére" szöveg és a "továbbiakban" szövegrész helyébe az "a továbbiakban" szöveg,
8. 35. § (1) bekezdésében a "kiegészítve további," szövegrész helyébe az "illetve" szöveg,
9. 35. § (3) bekezdésében a "kizárólagos állami tulajdonban álló" szövegrész helyébe a "többségi állami befolyás alatt álló" szöveg,
10. 43/B. § (1) bekezdésében az "akkreditálást," szövegrész helyébe az "akkreditálást, vagy a Tanúsítók Névjegyzékébe," szöveg,
11. 44. § (1) bekezdésében az "1. § (3a) bekezdése" szövegrész helyébe az "1. § (3) és (3a) bekezdése" szöveg,
12. 44. § (2) bekezdés a) pontjában az "a vállalkozás vagy" szövegrész helyébe az "a vállalkozás, az 1. § (3) vagy (3a) bekezdése szerinti szervezet, vagy" szöveg, és
13. 48. §-ában a "tanúsítvány" szövegrész helyébe a "beszámoló és a hozzá kapcsolódó tanúsítvány vagy az állami ESG minősítő által készített ESG minősítés" szöveg
lép.
1. 1. § (1) bekezdés c) pontja,
2. 1. § (5) bekezdés 1. pontja,
3. 21. § (4) bekezdése,
4. 54. § (1) bekezdés c) pontja,
5. 54. § (1) bekezdés záró szövegrészében az " és teszi közzé" szövegrész.
"(1) A tárgyévben a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló törvény 2. melléklet II. rész 62. pontja szerinti önkormányzati szolidaritási hozzájárulást teljesítő helyi önkormányzat a tárgyévi befolyó és a tárgyévet megelőző évben befolyt helyi iparűzési adóbevétele közötti többletnek a tárgyévi és a tárgyévet megelőző szolidaritási hozzájárulás különbözetével korrigált összegét (a továbbiakban: fizetési kötelezettség) a Területfejlesztési Alap részére a tárgyév május, november és tárgyévet követő év március havi nettó finanszírozás keretében, a 25. mellékletben meghatározott számítási módszer alapján teljesíti."
(2) A Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvény 247. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A tárgyév május, november és a tárgyévet követő év március hónapokban teljesítendő fizetési kötelezettség önkormányzatonkénti összegét az államháztartásért felelős miniszter a területfejlesztésért felelős miniszter egyetértésével rendeletben határozza meg az önkormányzatoknak az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 108. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, 3., 9. és 12. havi időközi költségvetési jelentésében (a továbbiakban: időközi költségvetési jelentés) jelzett helyi iparűzési adóbevétele összegének figyelembevételével."
"(10a) A 10. § 2026. július 1-jén lép hatályba."
(2) Hatályát veszti az egyes felsőoktatási, családügyi és kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2024. évi LXXVI. törvény 168. § (10) bekezdésében a "10. §, a" szövegrész.
(2) Az 54. §-62. § és az 1. melléklet az e törvény kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(3) A 12. § és az 50. § (2) bekezdése 2025. július 1-jén lép hatályba.
(4) Az 51. § a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba.
(5) A 4. §-8. §, a 18. § és a 19. § 2025. augusztus 1-jén lép hatályba
(6) A 11. §, a 13. §, a 14. §, a 36. § és a 48. § 2026. január 1-jén lép hatályba.
(7) A 74. § 2027. július 1-jén lép hatályba.
1. 20. alcíme az Alaptörvény 38. cikk (1) és (2) bekezdése,
2. 27. alcíme az Alaptörvény 23. cikke
alapján sarkalatosnak minősül.
(2) E törvény 11. és 29. alcíme az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alap Pluszra, a Kohéziós Alapra, az Igazságos Átmenet Alapra és az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alapra vonatkozó közös rendelkezések, valamint az előbbiekre és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapra, a Belső Biztonsági Alapra és a határigazgatás és a vízumpolitika pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó pénzügyi szabályok megállapításáról szóló, 2021. június 24-i (EU) 2021/1060 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(A befektetési alapkezelőkre vonatkozó információk)
"66.1. A befektetési alapkezelő neve, cégformája és a minősített befolyással rendelkező tulajdonosai"
Az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti besorolást megalapozó, a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere szerinti ágazatok
"
(A tárgyhónapra vonatkozó fizetési kötelezettség meghatározása)
"a) Ei = tárgyhónapra (a 3., 9. vagy 12. hónapra) vonatkozó fizetési kötelezettség,"
2. A Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvény 25. melléklet 2. pontja helyébe a következő pont lép:
"2. A tárgyévben a tárgyhónapra vonatkozó fizetési kötelezettség mértékének korrigálása késedelmes adatszolgáltatás esetén
A HIPAtárgyév/i értéke az önkormányzat tárgyhónapra vonatkozó időközi költségvetési jelentésében meghatározott, a tárgyhónapot követő hónap 20-áig rögzített összege. Ha az önkormányzat e határidőig nem rögzít összeget, akkor az első késedelmes adatszolgáltatás esetén a HIPAtárgyév/i értéke megegyezik a HIPAelőző év/i 1,15-szeresének 0 tizedesre kerekített összegével. A második késedelmes adatszolgáltatás esetén a HIPAtárgyév/i értéke megegyezik a HIPAelőző év/i 1,2-szeresének 0 tizedesre kerekített összegével."
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvényben kerül rögzítésre, hogy a föld alatti gáztárolóban, mint természetes előfordulási helyén lévő, állami tulajdonban álló földgáz tulajdonjogát a törvény erejénél fogva a földgáz szolgáltató szerzi meg a földgáz egyetemes szolgáltatás támogatása érdekében. A földgáz mennyiségére, továbbá az átadás helyére és ütemezésére vonatkozó részletszabályokat kormányrendelet rögzíti.
A földgáz szolgáltató a vételre felajánlott földgáz tulajdonjogát 0 Ft bekerülési értéken szerzi meg, a tulajdonába adott földgáz egyetemes szolgáltatást vételező felhasználók részére történő hasznosítását a felajánlási rendelet biztosítja.
Jogosultságot kap a földgáztárolási engedéllyel rendelkező bányavállalkozó a földgáz bérkitermelésére.
Az e törvény alapján az egyetemes szolgáltatót ellátó, földgázkereskedői engedéllyel rendelkező gazdasági társaság tulajdonába adott földgáz kitermelése után bányajáradékot nem kell fizetni.
A módosítás egyúttal törvényjavaslatban foglaltakhoz igazítja a nyugdíjkorhatárt betöltött személlyel kötött házasság esetén az özvegyi nyugdíj többletfeltételeit, és esetükben törvényi szintre emeli az élettársi és házassági kapcsolat időtartamának összeszámíthatóságát.
A különleges földgázkészletet hazai földgáztárolóban kell tárolni, kivéve, ha a tároló üzemszerű működési feltételeinek biztosítása érdekében egyedi tároló kijelölése szükséges kormányrendeletben. A különleges földgázkészlet felhasználása miniszteri jogkör, de az üzemszerű működés biztosítása itt is elengedhetetlen, kivéve, ha a felhasználás Magyarország földgáz- és villamosenergia ellátásának biztosítása érdekében szükséges, de ebben az esetben is a különleges földgázkészlet felhasználására csak a földgáz biztonsági készlet mértékéről szóló miniszteri rendelet szerinti mobil földgázkészlet kitárolását követően kerülhet sor.
A Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap irányító hatósága a Belügyminisztérium, amelyet a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdése és 1. melléklete jelölt ki.
Annak érdekében, hogy az irányító hatóság a CPR rendelet 72. cikk (1) bekezdés e) pontjában és 42. cikk (4) bekezdésében foglalt feltételeknek megfeleljen, szükséges a személyes adatok kezelésének biztosítása. Emellett a nyilvántartásban rögzített adatok statisztikai célú felhasználásának lehetővé tétele - személyazonosításra alkalmatlan módon - az itt megfogalmazott kötelezettségek (monitoring, értékelés) teljesítéséhez szükséges.
Az MNV Zrt. kizárólag a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó állami vagyonra vonatkozóan vezet nyilvántartást. Az egyéb tulajdonosi joggyakorlók az egységes állami vagyonnyilvántartás érdekében az általuk vezetett nyilvántartás alapján adatot szolgáltatnak az MNV Zrt. részére, az adatszolgáltatási keretrendszerbe, az Országleltárba. A fentiekre való tekintettel az MNV Zrt. az egyéb tulajdonosi joggyakorlók által vezetett nyilvántartás alapján teljesített adatszolgáltatás útján biztosítja az egységes vagyonnyilvántartás működtetését.
A kivezetésre szánt állami vagyoni körbe tartozó gazdasági társaságok többsége gazdasági tevékenységet nem végez, az alapvető működési feltételei nem biztosítottak, számos esetben elsőszámú vezetője sincs. Ezen társaságokkal kapcsolatos alapvető cél a minél rövidebb határidővel, költségtakarékos megoldásokkal történő megszüntetés, vagy az állami körből történő kivezetés.
A Takarékos törvény alapján nem kötelező felügyelőbizottság létrehozása azon gazdasági társaságoknál, ahol a befolyásszerzés időpontjában a társaságnál felügyelőbizottság nem működött és amelyekben a befolyással rendelkező öröklés útján szerzett társasági részesedést és a tulajdonosi joggyakorló - a befolyásszerzéstől számított 6 hónapon belül - döntött a társaság jogutód nélküli megszüntetéséről, valamint amelyek a befolyásszerzés időpontjában végelszámolási, felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt álltak.
A kivezetésre szánt állami vagyoni körbe tartozó gazdasági társaságok köre ugyanakkor bővebb a felsoroltaknál, tekintettel arra, hogy ebbe a körbe tartoznak - többek között - az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvényben meghatározott, a köztartozások fejében állami tulajdonba került vagy kerülő vagyonelemek, valamint az MNV Zrt. által - a tulajdonosi joggyakorlása alatt álló, általa közvetlenül kezelt - kivezetésre szánt állami vagyonba tartozó vagyonnak minősített kis értékű vagyonelemek is.
Erre tekintettel indokolt kiterjeszteni a Takarékos törvény vonatkozó rendelkezését a teljes kivezetésre szánt állami vagyoni körre azzal, hogy ezen társaságoknál egyáltalán nem szükséges felügyelőbizottság megválasztása és javadalmazási szabályzat megalkotása.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbítás: Áht.) alapján költségvetési szerv irányító szervként belső ellenőrzést végezhet az irányítása alá tartozó bármely, a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény által meghatározott köztulajdonban álló gazdasági társaságnál. Ennek analógiájára a módosítás biztosítja, hogy a köztulajdonban álló gazdasági társaság, - mint a számvitelről szóló törvényben meghatározott anyavállalat - belső ellenőrzést végezzen bármely leányvállalatánál.
A módosítás a fiatalok elhelyezkedésének támogatásával segít elérni azt a célt, hogy az iskolából kikerülve minél hamarabb munkába állhassanak, jövedelemhez jussanak, amely egész életre meghatározó sikert jelenthet számukra.
Mivel a tőkekiegyenlítési rendszer keretein belül történő finanszírozás elemei nem minősülnek költségvetési támogatásnak, indokolt ennek az Áht.-ban való rögzítése is.
A törvényjavaslat pontosítja a normatív jelleggel biztosított működési támogatás elszámolásának szabályait.
A törvényjavaslat továbbá átmeneti szabályt fogalmaz meg arra nézve, hogy a rendelkezéseket a hatálybalépésekor fennálló követelések tekintetében is alkalmazni kell.
Figyelemmel arra, hogy ezen adóazonosító adatok kezeléséhez törvényi felhatalmazás szükséges, a javaslat a Kincstár ezen adatkezelési jogosultságát teremti meg az Áht.-ban.
A módosítás pontosítja a kamatfizetési kötelezettség alóli mentesítési szabályt. A módosítás egyértelművé teszi, hogy - a már fennálló mentességi szabályokon túl - nem terheli kamatfizetési kötelezettség azt a kedvezményezettet, aki/amely, az Áht. erejénél fogva a Kincstárban kellett, hogy fizetési számlát nyisson a támogatások fogadása érdekében és csak ezen kincstári számláról teljesítheti a támogatások megvalósításával összefüggő kiadásait
A törvényjavaslat hatályon kívül helyezi a Beruházási Alapra vonatkozó rendelkezéseket annak 2026. január 1-jei megszűnésére tekintettel.
A jogalkalmazás során felmerült gyakorlati tapasztalatok szerint a postai szolgáltatási szerződés teljesítésével összefüggő, illetve a postai szolgáltató vagy a nevében eljáró természetes személy egyéb, a postai szolgáltatási szerződés egyes folyamatelemei végrehajtásától eltérő tevékenységére vonatkozó kifogások egyértelmű elkülönítése szükséges, valamint pontosításra szorul a határidőszámítás alapja különösen abban az esetben, ha a panaszra okot adó körülményként kifogásolt tevékenység (pl. kézbesítés, visszaküldés) a szolgáltatás-teljesítés egységes folyamatán belül célzottan megjelölhető.
Emellett a törvényben indokolt megállapítani azokat a határidő számítására vonatkozó garanciális részletszabályokat is, amelyek a postai szolgáltatónál bejelentett, általa vizsgált és megválaszolt panaszokkal kapcsolatos hatósági felülvizsgálattal vannak összefüggésben. A panaszos jogorvoslati kezdeményezése ugyanis még nem az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény szerinti hatósági eljárás része, emiatt szükséges ezen részletszabályok Postatv.-ben történő egyértelmű rögzítése.
A Nemzeti Eszközkezelő Programban részt vevő természetes személyek otthonteremtésének biztosításáról szóló 2018. évi CIII. törvény szerinti, részletfizetési kedvezménnyel történő ingatlanvásárlás kamatmentes. Ezért az együttműködő családok vonatkozásában a fizetési könnyítések esetében is javasolt a kamatmentesség megtartása a fizetésrendezési és együttműködési megállapodás megkötésére tekintettel az egyértelmű és kiszámítható környezet biztosítása érdekében. A kamat elengedését a rendelkezés kizárólag azok részére biztosítja, akik a megállapodásban foglaltakat teljesítik, így fizetési halasztás esetén határidőn belül teljesítenek, illetve részletfizetés esetén a megállapodás háromhavi tartozás elérése miatt nem kerül felmondásra. Az állam csak abban az esetben mond le a megállapodás megkötéséig felmerült késedelmi kamatról, amennyiben az adós a megállapodásnak megfelelően teljesít.
A törvényjavaslat egyértelművé teszi, hogy az SZTFH éves jelentése a vállalkozások által benyújtott - az ESG adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését jelentő - ESG beszámolói alapján készül.
Ha a középvállalkozás állami ESG minősítő által készített ESG minősítéssel rendelkezik, és az ESG minősítést megküldi az igénylő részére, az ESG minősítés felhasználható - a szállítói kérdőív helyett - a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítéséhez vagy az e törvény szerinti kockázatelemzés elvégzéséhez.
Ha a középvállalkozás tájékoztatja az igénylőt arról, hogy ESG minősítéssel nem rendelkezik, vagy nem küldi meg az ESG minősítést az igénylő részére az igénylő szállítói kérdőívet küldhet a részére.
A Tanúsítók Névjegyzékébe történő nyilvántartásba vétel feltételei kiegészülnek azzal, hogy az ESG tanúsítót a Kormány rendeletében meghatározott követelményekre figyelemmel a nemzeti akkreditálásról szóló törvény szerint kijelölt akkreditáló szervnek akkreditálja.
A törvényjavaslat az SZTFH felügyeleti eszközeit bővíti azzal, hogy az ESG tanúsítót az SZTFH törli a Tanúsítók Névjegyzékéből, ha a nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló körülményekben olyan változás következett be, amelynek következtében a nyilvántartásba vétel feltételei nem teljesülnek, és ezt az ESG tanúsító határidőn belül nem orvosolja.
A törvényjavaslat továbbá az egyértelmű jogértelmezés érdekében pontosítja a jogosulatlan ESG közreműködői tevékenység körét, egyértelműen megjelölve, hogy már az is megvalósítja a jogosulatlan ESG közreműködői tevékenységet, ha arra nem jogosult személy ezt a szolgáltatást bárki számára elérhető módon - tipikusan hirdetés útján, vagy a honlapján általa nyújtott elérhető szolgáltatásként megjelölve - felkínálja.
A 2024. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeinek teljesítéséről szóló ESG beszámoló tekintetében a 2025. évben nem kell tanúsítást lefolytatni, továbbá a 2024., 2025. és 2026. üzleti év fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek teljesítéséről szóló ESG beszámolót és az ahhoz kapcsolódó ESG tanúsítványt nem kell megküldeni a Hatóság részére, illetve a vállalkozás honlapján nyilvánosan hozzáférhetővé tenni. Ugyanakkor az SZTFH az ESG beszámoló elkészítésére vonatkozó kötelezettség teljesítését - az ESG törvényben, illetve az annak felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban foglaltak alapján - hatósági ellenőrzés keretében vizsgálni jogosult.
Az ESG törvény 13. §-a alapján a vállalkozás fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettsége körébe tartozik a rendszeres kockázatelemzés elvégzése és az ellátási láncának átvilágítása. A kockázatkezelés részeként a vállalkozás rendszeres teljes körű kockázatelemzést végez annak érdekében, hogy azonosítsa a lényeges társadalmi felelősségvállalási és környezeti kockázatokat saját üzleti hatáskörében és közvetlen szállítói tevékenységében.
A mikro-, kis- és középvállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése érdekében e körben is rögzít átmeneti rendelkezéseket a Javaslat. A mikro- és kisvállalkozásoktól ESG adatszolgáltatás nem kérhető, ideértve a vállalkozás által a kockázatkezelés, illetve a kockázatelemzés körében a közvetlen szállítók részére küldendő kérdőívet is, ám a középvállalkozások esetében lehetőség nyílik az ESG beszámoló mellékletét képező szállítói kérdőívben szereplő kérdések önkéntes alapú megválaszolására.
Az ESG törvény 1. § (1) bekezdés c) pontjának hatályon kívül helyezésével az ESG törvény hatálya alól kikerülnek a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónak minősülő kis- és középvállalkozások.
Az ESG törvény 21. § (4) bekezdésének hatályon kívül helyezésével nem érvényesül az az előírás, miszerint a vállalkozás köteles megszüntetni a közvetlen szállítójával az üzleti kapcsolatot azon tevékenységek tekintetében, amelyek a káros hatások fokozott kockázatával járnak.
E rendelkezés alapján a 12. havi időközi jelentés alapján megállapított fizetési kötelezettség tekintetében is indokolt felhatalmazást adni az államháztartásért felelős miniszter részére, hogy a fizetési kötelezettség önkormányzatonkénti összegét miniszteri rendeletben állapítsa meg. Emellett pontosítani szükséges a 25. melléklet szerinti képletet is a 12. havi időközi költségvetési jelentéssel.