adozona.hu
T/11923. számú törvényjavaslat indokolással - a közélet átláthatóságáról
T/11923. számú törvényjavaslat indokolással - a közélet átláthatóságáról

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Magyarország szuverenitását súlyosan sértő visszaélések kerültek nyilvánosságra az elmúlt években. Az ellenzéki pártszövetség kampányát dollármilliókból törvényellenesen külföldről finanszírozták. Bebizonyosodott, hogy egyes hazai civil és gazdálkodó szervezetek a részükre más állam, külföldi szervezet vagy személy által nyújtott finanszírozáson keresztül a hazai közélet befolyásolásának, külföldi érdekek mentén való alakításának eszközévé váltak.
[2] Az államnak minden lehetséges eszköz...
[2] Az államnak minden lehetséges eszközzel meg kell védenie a nemzeti szuverenitást. A jelenlegi szabályozás megközelítésén változtatni kell. Az állam kötelessége biztosítani, hogy az állampolgárok, valamint az állami és társadalmi döntéshozatali folyamatokban részt vevő személyek, intézmények, szervezetek döntéseiket külföldi hatalom, szervezet vagy személy befolyásától mentesen hozhassák meg.
[3] Az elmúlt évtizedekben fokozatosan kiépült egy szabályozatlan politikai szürkezóna, amelyben legtöbbször idegen érdekből és külföldi finanszírozásból fenntartott aktivista hálózatok működnek. Ezek a szervezetek az egyesülési jog vagy a vállalkozás szabadságának álcája mögé bújva fejtenek ki politikai tevékenységet anélkül, hogy a politikai pártokra vonatkozó finanszírozási korlátok és tilalmak rájuk vonatkoznának. Ez a tevékenység súlyosan veszélyezteti a nemzeti szuverenitást, amellyel szemben az állam köteles fellépni.
[4] A törvény tevékenység-alapú szabályozása a szervezeti formától és a képviselt, közvetített álláspont irányultságától függetlenül egységes fellépést biztosít. Egyértelművé teszi, hogy a közéleti tevékenységre szigorúbb szabályozásnak kell vonatkoznia.
[5] A szuverenitásunk védelméről szóló nemzeti konzultáció eredményeinek összesítése alapján világosan látszik, hogy a magyar emberek kiálltak hazánk szuverenitása mellett, és elsöprő többségük mondott nemet arra, hogy az életünket alapvetően befolyásoló kérdésekben mások döntsenek helyettünk. A polgárok 98,82%-a szerint továbbra is fenn kell tartani a rezsitámogatást; 97,89%-a szerint fenn kell tartani az extraprofitadót; 99,33%-a szerint nem szabad engedni, hogy migránsgettók jöjjenek létre hazánkban; 97,72%-a szerint a terrorfenyegetettség miatt Brüsszelnek be kell fejeznie a palesztin szervezetek támogatását; 99,32%-a szerint fegyverszállítás helyett tűzszünetre és békére van szükség; 99,06%-a szerint ne fizessünk többet Ukrajna támogatására, amíg a nekünk járó pénzt nem kaptuk meg; 99,02%-a szerint még nem adottak a feltételek Ukrajna teljes jogú európai uniós tagságához; 99,22%-a szerint minden lehetséges módon ki kell állni a magyar gazdákért, és biztosítani kell a magyar mezőgazdaság GMO-mentességét; 98,64%-a szerint a gyermekek LMBTQ-propagandától való védelme érdekében tovább kell szigorítani a gyermekvédelmi szabályozást; 98,15%-a szerint szigorú törvényi szabályozással fel kell lépni az ellen, hogy külföldről támogatott magyar politikai szereplők és aktivistacsoportok Magyarország álláspontjának megváltoztatását kikényszerítsék.
[6] E célok megvalósulása érdekében a szabályozás a külföldről támogatott, Magyarország szuverenitását veszélyeztető szervezetek jegyzékre vételének lehetőségét teremti meg.
[7] A jegyzékre vett szervezetek külföldi támogatást a jövőben engedély nélkül nem fogadhatnak el, nem részesülhetnek a személyi jövedelemadó kedvezményből, a szervezetek irányítói vagyonnyilatkozatot tesznek és kiemelt közszereplőnek minősülnek.
[8] Az előbbiekre, illetve Magyarország polgárainak a szuverenitásunk védelméről szóló nemzeti konzultáción kimondott akaratára figyelemmel az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
a) külföldi:
aa) a külföldi természetes személy, ideértve az olyan magyar állampolgárt is, aki egyidejűleg más államnak is állampolgára,
ab) a más állam, valamint
ac) olyan jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező, illetve egyéb szervezet, amely nyilvántartásba vételének, központi ügyintézésének helye külföldön van,
b) külföldi támogatás: külfölditől közvetlenül vagy közvetett módon származó vagyoni hozzájárulás, ideértve a vagyontárgyat - különösen: pénz, dolog, jog és követelés -, a szolgáltatást, a vagyoni előnyt, a vagyoni értékű jogot, az adományt, a támogatást, a pályázati úton elnyert támogatást, az egyedi kérelem vagy támogatási szerződés alapján kapott támogatást, a juttatást, az ajándékot, a kölcsönt, illetve bármilyen jogviszonyból származó bevételt függetlenül attól, hogy azt visszafizetés terhe mellett juttatták-e.
c) támogató: a külföldi, aki vagy amely a külföldi támogatást nyújtja.
(2) Magyarország szuverenitását veszélyezteti a külföldi támogatásból finanszírozott, a közélet befolyásolására irányuló minden olyan tevékenység, valamint törekvés, amely az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésében, D) cikkében, L) cikk (1) bekezdésében, Q) cikk (1) bekezdésében, valamint R) cikk (4) bekezdésében meghatározott értékeket sérti, negatív színben tünteti fel, vagy azok elleni fellépést támogatja.
(3) Közélet befolyásolására irányuló tevékenység különösen:
a) a demokratikus vita, valamint az állami és társadalmi döntéshozatali folyamatok befolyásolására irányuló tevékenység - ideértve az állam közhatalmi feladatait gyakorló személyek döntéshozatali eljárását befolyásoló tevékenységet -,
b) a választói akarat befolyásolására irányuló tevékenység, illetve az olyan tevékenység, amely befolyást gyakorolhat a választások kimenetelére.
a) vezető tisztségviselői, alapítói, valamint felügyelő- vagy ellenőrző bizottságának tagjai kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni,
b) külföldi támogatást a pénzmosás elleni szerv engedélyével fogadhat el,
c) a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvény szerinti befizetett adó egy százalékának megfelelő támogatásban nem részesülhet.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti személy a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény szerinti kiemelt közszereplőnek minősül.
(3) A jegyzékre vett szervezet a részére támogatást nyújtó természetes személytől, jogi személytől vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől a pénzbeli, illetve természetbeni támogatás nyújtásakor teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatot kér arról, hogy a részére nyújtott támogatást sem közvetlenül, sem közvetett módon nem külfölditől kapta.
a) a jegyzékre vétel tényéről,
b) a jegyzékre vétel e törvény szerinti következményeiről és
c) e törvény rendelkezéseinek megsértésének jogkövetkezményeiről.
(2) A pénzmosás elleni szerv határozata elleni közigazgatási perben azonnali jogvédelem nem vehető igénybe.
(3) A pénzmosás elleni szerv határozatával szemben, a véglegessé válásától számított 30 napon belül keresetlevelet nyújthat be, akivel szemben a határozat rendelkezést tartalmaz, valamint akinek a határozat jogát vagy jogos érdekét sérti. A pénzmosás elleni szerv a keresetlevelet 15 napon belül továbbítja a Kúriának. A keresetindítási határidő elmulasztása esetén igazolási kérelemnek nincs helye.
(4) A keresetlevelet a Kúria öt hivatásos bíróból álló tanácsban, közigazgatási perben bírálja el. A Kúria 45 napon belül határoz. A Kúria a pénzmosás elleni szerv döntését nem változtathatja meg.
(2) Ha a hitelintézet engedélyköteles fizetési műveletet észlel,
a) arról - a jogszabályoknak történő megfelelésért felelős szervezeti egység, mint kijelölt kapcsolattartó útján - haladéktalanul értesíti a pénzmosás elleni szervet, valamint
b) az a) pont szerinti értesítéssel egyidejűleg a pénzmosás elleni szerv (3) bekezdésben meghatározott döntéséig - legfeljebb öt napra - felfüggeszti a jegyzékre vett szervezet engedélyköteles fizetési művelettel érintett pénzeszközhöz történő hozzáférését.
(3) A pénzmosás elleni szerv a (2) bekezdés a) pontja szerinti értesítést követő öt napon belül határozatban elrendeli
a) az engedélyköteles fizetési művelet teljesítésének felfüggesztését, vagy
b) az értesítésben megjelölt fizetési művelet teljesítését.
(4) A hitelintézet a pénzmosás elleni szerv (3) bekezdés a) pontja szerinti tájékoztatását követően
a) nem teljesítheti a felfüggesztéssel érintett fizetési műveletet, valamint
b) értesíti a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bankot.
(5) A pénzmosás elleni szerv megvizsgálja a felfüggesztéssel érintett fizetési műveletet, és ha megállapítja, hogy
a) a fizetési művelet szerinti támogatás - a támogatott szervezet eddigi tevékenységére, céljaira, közéleti megnyilvánulásaira, sajtóban, illetve közösségi médiumokban való megjelenéseire figyelemmel - a közélet befolyásolására szolgál különösen azáltal, hogy
aa) a külföldi támogató kéréseinek teljesítését vagy
ab) a külföldi támogató céljainak előmozdítását
szolgálja, határozattal elrendeli a támogatás visszautalását a támogató részére,
b) a fizetési művelet nem az a) pont szerinti célok teljesítését vagy előmozdítását szolgálja, erről a határozat megküldésével tájékoztatja a hitelintézetet azzal, hogy a fizetési művelet a határozat kézhezvételét követően teljesíthető.
(6) A pénzmosás elleni szerv az (5) bekezdés szerinti vizsgálatát az engedélyköteles fizetési művelet (3) bekezdés a) pontja szerinti felfüggesztését követő 90 napon belül folytatja le, a vizsgálat határideje egy alkalommal 90 nappal meghosszabbítható.
(7) A hitelintézet a (3)-(5) bekezdés szerinti értesítés kézhezvételét követően haladéktalanul teljesíti az abban foglaltakat.
(8) Ha a jegyzékre vett szervezet az (1)-(7) bekezdés szerinti ellenőrzési, nyomon követési és beavatkozási kötelezettségek elmulasztása vagy figyelmen kívül hagyása miatt a pénzmosás elleni szerv
a) (3) bekezdés b) pontja vagy
b) (5) bekezdés b) pontja
szerinti döntése nélkül engedélyköteles fizetési művelet alapján támogatáshoz jutott, a pénzmosás elleni szerv kötelezi az érintett hitelintézetet a jegyzékre vett szervezet részére engedélyköteles fizetési művelet alapján támogatásként nyújtott összeg tizenöt napon belül történő megfizetésére a Nemzeti Együttműködési Alap javára. Mentesül a hitelintézet a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy az ügylet teljesítése során kellő körültekintéssel és gondossággal járt el.
(2) Ha a hatósági ellenőrzés alapján megállapítást nyert, hogy a jegyzékre vett szervezet a pénzmosás elleni szerv engedélye nélkül külföldi támogatást fogadott el, a pénzmosás elleni szerv közigazgatási bírságot szab ki, amelynek összege megegyezik az engedély nélkül elfogadott támogatás összegének huszonötszörösével, egyben a pénzmosás elleni szerv felszólítja a jegyzékre vett szervezetet, hogy az elfogadott támogatásnak megfelelő összeget a Nemzeti Együttműködési Alap részére tizenöt napon belül fizesse meg.
a) a 11. § (2) bekezdése szerinti közigazgatási bírságot határidőre nem fizette meg,
b) az engedély nélkül elfogadott támogatásnak megfelelő összeget a Nemzeti Együttműködési Alap részére tizenöt napon belül nem fizette meg, vagy
c) második alkalommal is engedély nélkül fogadott el külföldi támogatást,
a pénzmosás elleni szerv a jegyzékre vett szervezetet a közéletet befolyásoló tevékenység további folytatásától eltiltja.
(2) A pénzmosás elleni szerv az (1) bekezdés c) pontja esetén
a) a határozat megküldésével értesíti a szervezeti formának megfelelő közhiteles nyilvántartást vezető szervet, amely az eltiltást törvényességi felügyeleti jogkörében, külön eljárás lefolytatása nélkül a nyilvántartásba bejegyzi,
b) a jegyzékre vett szervezetet - az eltiltás mellett - kötelezi, hogy az elfogadott támogatásnak megfelelő összeget a Nemzeti Együttműködési Alap részére tizenöt napon belül fizesse meg.
a) vezető tisztségviselőjét,
b) alapítóját, valamint
c) felügyelő- vagy ellenőrző bizottságának tagját
[az a)-c) pont együtt a továbbiakban: irányító].
a) évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni, valamint
b) a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény szerinti fokozott ügyfél-átvilágítás alá esik.
(2) A vagyonnyilatkozatot a miniszter részére kell megküldeni postai úton.
(3) A vagyonnyilatkozatot a miniszter a kormányzati honlapon közzéteszi.
(2) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztása esetén - a vagyonnyilatkozat miniszternek történő megküldéséig - a közhírré tétel napjától az irányítónak a jegyzékre vett szervezet kapcsán fennálló képviseleti joga szünetel.
(3) A záró vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztása esetén a miniszter az irányítóval szemben közigazgatási bírságot szab ki.
(4) A (2) bekezdés szerinti képviseleti jog szünetelése ellen jogorvoslatnak nincs helye.
(2) A miniszter (1) bekezdés szerinti határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, a jogorvoslatra a 9. § rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A miniszter az (1) bekezdés esetén a határozat megküldésével értesíti a szervezeti formának megfelelő közhiteles nyilvántartást vezető szervet, amely az eltiltást törvényességi felügyeleti jogkörében, külön eljárás lefolytatása nélkül a nyilvántartásba bejegyzi.
a) a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, annak a nemzeti szuverenitás védelméről szóló törvény szerinti elemző, értékelő és javaslattevő tevékenységében, valamint vizsgálati eljárásában,
b) az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervvel a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 1. § (2) bekezdés 1. és 1a. pontjában meghatározott feladatai végrehajtásában,
c) a Pénzmosás Elleni Koordinációs Tanáccsal a pénzmosás, a terrorizmus és a proliferáció finanszírozása elleni küzdelemmel kapcsolatos feladatai végrehajtásában,
d) a Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező hitelintézetekkel a nemzeti szuverenitás védelmének megerősítéséről szóló törvény szerinti támogatások nyomon követésében,
e) a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szerinti, Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező pénzügyi intézményekkel és
f) a Magyar Nemzeti Bankkal.
(2) A pénzmosás elleni szerv a feladatainak ellátása érdekében hivatalból vagy bejelentés, panasz alapján jár el. Panasz a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló törvény (a továbbiakban: Pkbtv.) rendelkezéseitől eltérően akkor is benyújtható, ha elintézése más eljárás hatálya alá tartozik. A pénzmosás elleni szerv a feladatkörében bármilyen rendelkezésére álló információ alapján eljárhat.
(3) A pénzmosás elleni szerv feladatkörét érintő jogsértés vagy szabálytalanság észlelése esetén a pénzmosás elleni szervhez bárki tehet bejelentést, panaszt. Bejelentés, panasz a Pkbtv. rendelkezéseitől eltérően közvetlenül a pénzmosás elleni szervhez is benyújtható függetlenül attól, hogy mely szerv jogosult az eljárásra.
(4) A pénzmosás elleni szerv a bejelentések, panaszok fogadása érdekében a bejelentők, panaszt tevők névtelenségét biztosító bejelentő felületet működtet, amely bizalmas kapcsolattartásra nyújt lehetőséget. A bejelentést vagy panaszt tevő személyeknek lehetőségük van a pénzmosás elleni szervvel a bejelentő felülettől eltérő módon is kapcsolatot tartani.
a) a szükséges információk beszerzése érdekében az e törvény alapján együttműködésre kötelezett szervezetek vagy személyek számára rendszeres vagy rendkívüli adatszolgáltatási kötelezettséget írhat elő;
b) felhívására az e törvény alapján együttműködésre kötelezett szervezetek vagy személyek kötelesek a pénzmosás elleni szerv feladatellátásához kért, a tevékenységére vonatkozó tájékoztatást megadni, a hatósági eljárás tárgyával összefüggő adatot, beszámolót, bizonylatot, vizsgálati anyagot, a számviteli nyilvántartásait, szabályzatait, az egyes ügyletekhez kapcsolódó dokumentációit, a legfőbb szerve, az ügyvezető és ellenőrző szerve előterjesztéseit, e szervek ülésének jegyzőkönyveit, a könyvvizsgáló írásos észrevételeit, a könyvvizsgálói jelentést, a belső ellenőrzés jelentéseit, jegyzőkönyveit, továbbá az előbbiekben fel nem sorolt egyéb kimutatást a pénzmosás elleni szerv által meghatározott formában elkészíteni és rendelkezésére bocsátani, az így rendelkezésre bocsátott iratokról a pénzmosás elleni szerv kivonatot, illetve másolatot készíthet;
c) felhívására az ellenőrzött, az eljárás egyéb résztvevője és a tényállás tisztázása során közreműködésre kötelezett személy adatszolgáltatás keretében köteles közölni az érdemi döntéshez szükséges adatokat, ideértve a személyes és a védett adatokat is, az ellenőrzött a rá nézve terhelő bizonyíték rendelkezésre bocsátását, adatok, iratok szolgáltatását sem tagadhatja meg, kivéve ha saját magát vagy hozzátartozóját bűncselekmény elkövetésével vádolná;
d) felhívására az ellenőrzött, az eljárás egyéb résztvevője és a tényállás tisztázása során közreműködésre kötelezett személy - különösen egyéb adatok szolgáltatásával vagy iratok csatolásával - köteles igazolni a nyilatkozata, vallomása vagy adatszolgáltatása részét képező tényállítás valóságát;
e) felhívására az ellenőrzött, az eljárás egyéb résztvevője és a tényállás tisztázása során közreműködésre kötelezett személy a személyes és védett adatról is meghallgatható, illetve köteles azt a pénzmosás elleni szerv rendelkezésére bocsátani, ha az érintett adat védelmét szabályozó törvény azt nem zárja ki.
(2) A tényállás tisztázása érdekében bármely személy vagy szervezet köteles a szükséges felvilágosítást írásban is megadni, illetve az ellenőrzés tárgyával összefüggő iratokat a pénzmosás elleni szervnek megküldeni.
(3) Az ellenőrzés alá vont személyt, szervezetet a pénzmosás elleni szerv az ellenőrzés lefolytatásáról - annak megkezdése előtt legalább tizenöt nappal - írásban értesíti, kivéve ha az előzetes értesítés az ellenőrzés, illetve az eljárás eredményességét veszélyezteti.
(2) A pénzmosás elleni szerv a helyszíni ellenőrzést végző személyt megbízólevéllel látja el, aki e feladatkörében eljárva hivatalos személynek minősül.
(3) A helyszíni ellenőrzést végző személy köteles a helyszíni ellenőrzés megkezdésekor megbízólevelét bemutatni, és személyazonosságát hitelt érdemlően igazolni.
(4) Helyszíni ellenőrzés bármely olyan helyen foganatosítható, ahol a tényállás tisztázásához szükséges bizonyíték lelhető fel. Az ellenőrzést végző személy hatásköre gyakorlásának keretei között az ellenőrzés lefolytatásához szükséges helyiségekbe beléphet, az ellenőrzés tárgyával összefüggő iratot, adathordozót, tárgyat, munkafolyamatot figyelemmel kísérhet, megvizsgálhat, az ügyféltől, annak képviselőjétől, továbbá az ellenőrzés helyszínén tartózkodó bármely más személytől felvilágosítást, nyilatkozatot kérhet vagy készíthet.
(5) A helyszíni ellenőrzés során a pénzmosás elleni szerv jogosult bármilyen adathordozóról -ideértve valamely tárhelyszolgáltató által tárolt adatokat is - fizikai tükörmásolatot vagy hiteles másolatot készíteni és a másolat felhasználásával az adathordozón tárolt adatokat átvizsgálni.
(6) Ha a helyszíni ellenőrzést a pénzmosás elleni szerv informatikai eszköz útján végzi, annak elvégzésére való jogosultság igazolását követően - szükség szerint az informatikai rendszerhez történő hozzáférés technikai és jogosultsági feltételeinek biztosításával - a pénzmosás elleni szerv számára hozzáférést kell biztosítani az adatokhoz.
(7) A helyszíni ellenőrzés eredményes és biztonságos lefolytatása érdekében, ha annak jellege indokolttá teszi, a pénzmosás elleni szerv a rendőrség közreműködését kérheti.
(8) A helyszíni ellenőrzésről és annak megállapításairól a pénzmosás elleni szerv jegyzőkönyvet vagy feljegyzést készít.
a) személyi adat- és lakcímnyilvántartás,
b) az adóhatóság által kezelt adatok,
c) ingatlannyilvántartás,
d) a bíróságok által vezetett nyilvántartások - így különösen a cégnyilvántartás, civil szervezetek és alapítványok nyilvántartása -,
e) az egyéni vállalkozók nyilvántartása,
f) tényleges tulajdonosi nyilvántartás,
g) központi bankszámla- és széfnyilvántartás,
h) a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szerinti Magyarországon a székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező pénzügyi intézmények,
i) a közúti közlekedési nyilvántartás, valamint
j) hitelbiztosítéki nyilvántartás.
(2) A (1) bekezdés szerinti igény teljesíthetőségéről - a bűnmegelőzési, bűnüldözési vagy nemzetbiztonsági érdeket mérlegelve - a pénzmosás elleni szerv vezetője dönt.
a) a 3. § szerinti - külföldről támogatott, a közélet befolyásolásával Magyarország szuverenitását veszélyeztető - szervezeteket rendeletben kijelölje,
b) rendeletben meghatározza a pénzmosás elleni szerv eljárásának, valamint az e törvény szerinti közigazgatási bírság megfizetésének a részletes szabályait.
(2) A 7. § (1) bekezdés c) pontja szerinti korlátozást az e törvény hatálybalépését követő adóévtől kell alkalmazni.
a) 24. § (1) bekezdésében az "a büntetőeljárásban" szövegrész helyébe az "a pénzmosás elleni szerv a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti feladatai ellátásához, a büntetőeljárásban" szöveg,
b) 28/B. § (2) bekezdésében a "kockázatelemzése céljából" szövegrész helyébe a "kockázatelemzése, a pénzmosás elleni szerv a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti feladatai ellátása céljából" szöveg
lép.
"(1b) A nyilvántartásból igényelhet a pénzmosás elleni szerv a törvényben meghatározott feladatai ellátásához szükséges adatokat, iratokat."
"(6) A cégbíróság öt évre eltiltja a gazdasági társaság ügyvezetőjét, valamint vezető tisztségviselőjét attól, hogy gazdasági társaság ügyvezetője, vagy vezető tisztségviselője legyen vagy öt éven belül gazdasági társaságot alapítson, ha a gazdasági társaság megszűntnek nyilvánítására a közélet átláthatóságáról szóló törvényben meghatározott valamely kötelezettség megsértésén alapuló törvénysértő működés miatt került sor.
(7) A (6) bekezdés szerinti személy nem szerezhet gazdasági társaságban többségi befolyást, nem válhat gazdasági társaság korlátlanul felelős tagjává, egyéni cég tagjává, továbbá nem lehet cég vezető tisztségviselője (képviselője)."
"(2a) A (2) bekezdés alkalmazásának van helye, ha a törvényességi felügyeleti eljárás a közélet átláthatóságáról szóló törvényben meghatározott valamely kötelezettség megsértésén alapuló törvénysértő működéssel összefüggésben indult."
[Adatigényléssel jogosult átvenni az egyéni vállalkozó 12. § (2) bekezdésében meghatározott nyilvános nyilvántartásban (a továbbiakban: nyilvános nyilvántartás) nem szereplő valamennyi adatát]
"f) a pénzmosás elleni szerv a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti feladatai ellátása céljából."
(A NAV)
"n) gyakorolja a közélet átláthatóságáról szóló 2025. évi ... törvény szerinti pénzmosás elleni szerv hatásköreit és ellátja a feladatkörébe utalt hatósági ellenőrzési, nyilvántartási és törvényben meghatározott hatósági feladatait."
"(1) Az ügyész azt a civil szervezetet, amely a közélet átláthatóságáról szóló törvényben vagy más jogszabályban meghatározott kötelezettségét nem teljesíti, a törvényes működés helyreállítására szólítja fel.
(2) Ha az (1) bekezdés szerinti szervezet a felszólításnak nem tesz eleget, a bíróság az ügyész keresete alapján feloszlatja az egyesületet.
(3) A (2) bekezdés alapján jogutód nélkül megszűnt civil szervezet fennmaradt pénzbeli vagyona a Nemzeti Együttműködési Alapot illeti meg."
"(2a) Ha a bíróság a (2) bekezdés e) pontja szerinti intézkedést a közélet átláthatóságáról szóló törvényben meghatározott valamely kötelezettség megsértésén alapuló törvénysértő működés miatt alkalmazza, a megszüntetésről szóló határozatban a vezető tisztségviselőit öt évre eltiltja attól, hogy civil szervezet vezető tisztségviselője legyen vagy öt éven belül civil szervezetet alapítson."
(2) A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény 71/G. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A (4) bekezdés alkalmazásának van helye, ha a törvényességi felügyeleti eljárás a közélet átláthatóságáról szóló törvényben meghatározott valamely kötelezettség megsértésén alapuló törvénysértő működéssel összefüggésben indult."
[A hitelintézet a pénzügyi és befektetési szolgáltatási, illetve kiegészítő szolgáltatási tevékenységével kapcsolatos feladatokat ellátó szervezeti egységétől független szervezeti egységet (a továbbiakban: jogszabályoknak történő megfelelésért felelős szervezeti egység) alakít ki és működtet, amelynek feladata különösen az irányítási jogkörrel rendelkező vezető testület által a feladat- és hatáskörébe utalt területeken:]
"e) annak biztosítása, hogy a hitelintézet betartja a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerint jegyzékre vett szervezetekre vonatkozó támogatások nyomonkövetési szabályait."
[Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján a banktitok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn]
"u) a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti feladatkörében eljáró pénzmosás elleni szervvel"
(szemben e szerveknek a pénzügyi intézményhez intézett adatkérése, illetve írásbeli megkeresése esetén.)
"4/A. §
A kiemelt közszereplőre vonatkozó szabályokat megfelelően alkalmazni kell a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti jegyzékre vett szervezetre, valamint a jegyzékre vett szervezet irányítójára."
(Az adóhatóság megkeresésre vagy adatkérésre tájékoztatja az adótitokról)
"r) a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti feladatkörében eljáró pénzmosás elleni szervet."
[A (4) bekezdés nem vonatkozik arra az esetre, ha az adatszolgáltatást vagy lekérdezést a tulajdonos valamennyi ingatlanáról]
"k) a pénzmosás elleni szerv a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti tevékenysége céljából"
(kéri.)
(Tárgyánál fogva díjmentes az elektronikus szemle és teljes tulajdonilap-másolat lekérdezése, ha azt)
"12. a pénzmosás elleni szerv a közélet átláthatóságáról szóló törvény szerinti tevékenysége céljából kéri."
(A Hivatal vizsgálati tevékenységével összefüggésben)
"d) a közélet átláthatóságáról szóló 2025. évi ... törvény (a továbbiakban: 2025. évi ... törvény) 4. §-a alapján javaslatot az igazságügyért felelős miniszteren keresztül a Kormány részére a 2025. évi . törvény 3. § szerinti - külföldről támogatott, a közélet befolyásolásával Magyarország szuverenitását veszélyeztető - szervezet kijelölésére."
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi jogi személyszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény,
- az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint - a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvény,
- a civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló törvény, valamint
- a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló törvény eltérő alkalmazását írja elő.
Meghatározza továbbá az értelmező rendelkezéseket, ezen belül a külföldi és a külföldi támogatás fogalmát.
Közéleti tevékenységet - azaz az állampolgárok szabad véleményének befolyásolására irányuló tevékenységet - a politikai pártok is kifejtenek demokratikus keretek között, azonban a politikai pártok gazdálkodására mind hazánkban, mind az Európai Unióban szigorú szabályok vonatkoznak, különösen abban a tekintetben, hogy külföldi forrásból nem finanszírozhatóak, azaz semmilyen külföldi támogatásban sem részesülhetnek.
Mindezért a törvény hatálya - szervezeti formától függetlenül - kiterjed minden jogi személyre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetre, vagyis az egyesülési jog alapján létrehozott civil szervezetekre és a gazdálkodó szervezetekre egyaránt, amelyek által ténylegesen kifejtett tevékenység a nemzeti szuverenitást érintő közéleti tevékenység. Az értékelés szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a közéleti tevékenység a külvilág felé milyen közvetítő vagy megjelenítő felületen keresztül valósul meg.
A törvény rendelkezései szerint Magyarország szuverenitását veszélyezteti a külföldi támogatásból finanszírozott, a közélet befolyásolására irányuló minden olyan tevékenység, valamint törekvés, amely
a) Magyarország független, demokratikus, jogállami jellegét;
b) a magyar nemzet egységét és összetartozását, a határainkon kívül élő magyarok sorsáért való felelősséget;
c) a házasság, a család és a biológiai nemek elsődlegességét;
d) a béke, a biztonság és a más országokkal való együttműködést;
e) Magyarország alkotmányos önazonosságát, keresztény kultúráját sérti, negatív színben tünteti fel, vagy azok elleni fellépést támogatja.
A törvény megfogalmazásában a közélet befolyásolására irányuló tevékenység különösen:
- a demokratikus vita, valamint az állami és társadalmi döntéshozatali folyamatok befolyásolására irányuló tevékenység,
- a választói akarat befolyásolására irányuló tevékenység, illetve az olyan tevékenység, amely befolyást gyakorolhat a választások kimenetelére.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal a nemzeti szuverenitás védelméről szóló 2023. évi LXXXVIII. törvény 3. §-a szerinti vizsgálati tevékenysége alapján javaslatot tesz a Kormány részére azon szervezetek jegyzékre vételére, amelyek Magyarország szuverenitását veszélyeztetik. A törvény meghatározza a jegyzékre vett szervezetek működésére vonatkozó különös szabályokat. Ide tartozik
- hogy a külföldi támogatásokat a pénzmosás elleni szerv engedélye alapján fogadhat el,
- a vezető tisztségviselők, alapítók, valamint felügyelő- vagy ellenőrző bizottság tagjainak vagyonnyilatkozati kötelezettsége,
- hogy nem részesülhet a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló törvény szerinti egy százalékos támogatásban, valamint
- a szervezet és annak irányítói esetében a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény szerinti kiemelt közszereplői minőség.
A jegyzékre vett szervezetek támogatásainak nyomon követése kapcsán a törvény a számlavezető hitelintézet részére a folyamatos nyomonkövetési tevékenység mellett beavatkozási kötelezettséget is előír. Az engedélyhez kötött támogatás esetén a hitelintézet legfeljebb öt napra felfüggeszti a fizetési művelettel érintett pénzeszközhöz történő hozzáférést. Ezzel egyidejűleg megindul a pénzmosás elleni szerv eljárása, amelynek keretében megvizsgálja a műveletet.
A fizetési műveletet a pénzmosás ellen szerv a vizsgálat időtartamára, de legfeljebb összesen 180 napra felfüggeszti.
Ha a fizetési művelet szerinti támogatás - a támogatott szervezet eddigi tevékenységére, céljaira, közéleti megnyilvánulásaira, sajtóban, illetve közösségi médiumokban való megjelenéseire figyelemmel - a közélet befolyásolására szolgál különösen azáltal, hogy
a) a külföldi támogató kéréseinek teljesítését vagy
b) a külföldi támogató céljainak előmozdítását
szolgálja, a pénzmosás elleni szerv határozattal elrendeli a támogatás visszautalását a támogató részére.
A hitelintézet kellő körültekintéssel és gondossággal történő eljárását hivatott biztosítani az a rendelkezés, amely alapján a hitelintézet a pénzmosás elleni szerv kötelezése alapján a jegyzékre vett szervezet részére engedélyhez kötött támogatás engedély nélkül nyújtott összegét a Nemzeti Együttműködési Alap javára köteles megfizetni.
A jegyzékre vett szervezet hatósági ellenőrzését a pénzmosás elleni szerv végzi. A törvény nem hoz létre új, önálló eljárást, hanem a szükséges eltérő rendelkezések meghatározásával az általános közigazgatási rendtartást rendeli alkalmazni.
A hatósági ellenőrzés célja a jogsértés megállapítása vagy kizárása, így annak tisztázása, hogy a jegyzékre vett szervezet elfogadott-e engedély nélkül engedélyhez kötött támogatást. Ha a pénzmosás elleni szerv jogsértést tár fel, hatósági eljárást indít.
A pénzmosás elleni szerv a hatósági eljárásban a fokozatosság elvére is figyelemmel közigazgatási szankciót alkalmaz. A hatósági eljárásban a pénzmosás elleni szerv határidő tűzésével kötelezi a szervezetet, hogy a támogatás összegét fizesse meg a Nemzeti Együttműködési Alap javára, ezzel együtt közigazgatási bírságot szab ki (tiltott támogatás huszonötszöröse), ha a felhívásnak nem tesz eleget. Ha a bírság is eredménytelen a tevékenységtől eltiltás a következő szankció, amely a szervezet tevékenységének a megszűnését eredményezi.
- évente vagyonnyilatkozatot kötelesek tenni az országgyűlési képviselőkre vonatkozó tartalommal és formában
- a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény szerinti kiemelt közszerepelőnek minősülnek.
A kötelezettségek betartását a pénzmosás elleni szerv, illetve a vagyonnyilatkozatok tekintetében az Igazságügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) ellenőrzi, az ellenőrzésre és a bírságolásra a közéleti szervezet ellenőrzésére és bírságolására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
A vagyonnyilatkozat nyilvános, azt a minisztérium a kormányzati honlapon közzéteszi. A minisztérium az irányító vagyonnyilatkozatát a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megszűnését követő egy év után a kormányzati honlapról törli.
A vagyonnyilatkozattételi kötelezettség elmulasztásához kapcsolódó eljárási szabály akként rendelkezik, hogy ha a minisztérium megállapítja, hogy az irányító nem tett eleget vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének, e tényt döntésében megállapítja és döntését a kormányzati honlapon közhírré teszi. Ebben az esetben a közhírré tétel napjától a vagyonnyilatkozat minisztériumnak történő megküldéséig az irányítónak a jegyzékre vett szervezet kapcsán fennálló képviseleti joga szünetel.
A záró vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztása esetén a minisztérium a vezető tisztségviselővel szemben közigazgatási bírságot szab ki. A közigazgatási bírság összege ötszázezer forinttól kétmillió forintig terjedhet. A közigazgatási bírság ismételten kiszabható.
A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztása esetén - a vagyonnyilatkozat miniszternek történő megküldéséig - a közhírré tétel napjától az irányítónak a jegyzékre vett szervezet kapcsán fennálló képviseleti joga szünetel.
A pénzmosás elleni szerv hatósági ellenőrzés során tisztázza a jegyzékre vett szervezet irányítójának valamennyi, a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szerinti, Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező pénzügyi intézménnyel fennálló, a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény hatálya alá tartozó kapcsolatát és az érintett pénzügyi intézményeket értesíti, hogy a jegyzékre vett szervezet irányítója kiemelt közszereplő.
a) a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, annak a nemzeti szuverenitás védelméről szóló törvény szerinti elemző, értékelő és javaslattevő tevékenységében, valamint vizsgálati eljárásában,
b) az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervvel,
c) a Pénzmosás Elleni Koordinációs Tanáccsal a pénzmosás, a terrorizmus és a proliferáció finanszírozása elleni küzdelemmel kapcsolatos feladatai végrehajtásában,
d) a Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező hitelintézetekkel,
e) a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szerinti, Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező pénzügyi intézményekkel és
f) a Magyar Nemzeti Bankkal.
A pénzmosás elleni szerv feladatkörét érintő jogsértés vagy szabálytalanság észlelése esetén a pénzmosás elleni szervhez bárki tehet bejelentést, panaszt.
A módosítás egyrészt rögzíti az egyes civil szervezetek felett a hatályos szabályozás alapján törvényességi felügyeletet ellátó ügyész hatáskörét a közéleti szervezetek működése törvényesség helyreállítása érdekében történő felszólításra. A felszólítás eredménytelensége esetén az ügyész keresete alapján a bíróság feloszlatja a civil szervezetet. Ennek érdekében a civil szervezet bíróság általi megszüntetését megalapozó esetkörök, okok körét is kiegészíti a törvény, amelyek egyúttal az egyesülési jog korlátjai is.
A törvény a pénzmosás elleni szerv hatósági ellenőrzése és eljárása hatékonysága érdekében feloldja a banktitok megtartásának kötelezettségét a nemzeti szuverenitás védelmének megerősítéséről szóló törvény szerinti feladatkörében eljáró pénzmosás elleni szerv vonatkozásában. Így a hitelintézet nem tagadhatja meg a pénzmosás elleni szerv megkeresésének teljesítését banktitokra hivatkozással.