2. § A Kttv. 54/A. § (1) bekezdésében a "kizárólag" szövegrész helyébe a "kizárólag va..." />

T/12699. számú törvényjavaslat indokolással - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, valamint a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. § A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 207. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az (1) bekezdés c) pontjától eltérően kormányzati ügykezelőként tartós külszolgálatra az helyezhető ki, aki legalább a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 9. § (6) bekezdése szerinti középfokú végzettséggel rendelkezik."
2. § A Kttv. 54/A. § (1) bekezdésében a "kizárólag" szövegrész helyébe a "kizárólag va...

T/12699. számú törvényjavaslat indokolással - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, valamint a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény módosításáról
2016. évi CLXXXI. törvény a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, valamint a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény módosításáról
1. A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény módosítása
1. § A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 207. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az (1) bekezdés c) pontjától eltérően kormányzati ügykezelőként tartós külszolgálatra az helyezhető ki, aki legalább a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 9. § (6) bekezdése szerinti középfokú végzettséggel rendelkezik."
2. § A Kttv. 54/A. § (1) bekezdésében a "kizárólag" szövegrész helyébe a "kizárólag vagy elsődlegesen" szöveg lép.
2. A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény módosítása
3. § (1) A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Külszoltv.) 1. § (1) bekezdés b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(E törvény hatálya)
"b) a III. fejezetben meghatározott eltérésekkel Magyarország Európai Unió melletti Állandó Képviseletére, továbbá az oda kihelyezett kormánytisztviselőkre és kormányzati ügykezelőkre,
c) a 4. § és 9. § tekintetében a külképviselet által foglalkoztatott munkavállalókra, valamint"
(terjed ki.)
(2) A Külszoltv. 1. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(E törvény hatálya)
"d) a 4. és 9/A. § tekintetében a külképviselet által foglalkoztatott házastársra"
(terjed ki.)
4. § (1) A Külszoltv. 2. §-ának 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"13. konzuli személyzet: ágazati jogszabályok alapján, külképviseleten konzuli tevékenységet végző - adott esetben hivatásos konzuli ranggal is bíró - diplomata, valamint kormányzati ügykezelő, külképviselet által foglalkoztatott munkavállaló, valamint külképviselet által foglalkoztatott házastárs;"
(2) A Külszoltv. 2. § 15-18. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(E törvény alkalmazásában)
"15. külképviselet által foglalkoztatott munkavállaló: a fogadó államban állandó lakóhellyel rendelkező és a fogadó államban munkavállalásra jogosult, a külképviselet által munkaszerződéssel foglalkoztatott természetes személy, akinek elsődleges feladata a külképviselet funkcionális működésében való közreműködés;
16. külképviselet által foglalkoztatott házastárs: a kihelyezett házastársa, akit a külképviselet munkaszerződéssel, magyar jog alapján foglalkoztat, s akinek elsődleges feladata a külképviselet adminisztratív-technikai feladatainak ellátásában való közreműködés;
17. szakdiplomata: az a diplomata, akit központi államigazgatási szerv egy ágazati szakmai feladat külképviseleten történő ellátására, határozott időre helyez át a kihelyező szervhez;
18. tartós külszolgálat: a külpolitikáért felelős miniszter, illetve az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által vezetett minisztérium kormánytisztviselője, kormányzati ügykezelője - ideértve az ágazati szakmai feladat, illetve e feladat támogatásának ellátására e szervhez meghatározott időre áthelyezett kormánytisztviselőt és kormányzati ügykezelőt is - által a kihelyező vezető döntése alapján külképviseleten teljesített, határozott időre szóló speciális közszolgálat, amely a közigazgatás általános munkafeltételeitől eltérő, a diplomáciai tevékenység nemzetközi gyakorlatának és normáinak megfelelő körülmények és feltételek közt végzett tevékenységre irányul, és amelynek időtartama 90 napnál hosszabb;"
(3) A Külszoltv. 2. §-a a következő 19. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"19. válsághelyzet: az állomáshelyet is magában foglaló földrajzi térségben bekövetkező közvetlen életveszélyt okozó természeti vagy ipari katasztrófa, súlyos járvány, terrorfenyegetettség, fegyveres zavargás, polgárháború vagy háború, illetve ezek közvetlen veszélye."
5. § (1) A Külszoltv. 4. § d) és e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A külképviselet tagjai:)
"d) az adminisztratív és technikai személyzet tagja,
e) a külképviselet által foglalkoztatott munkavállaló, valamint"
(2) A Külszoltv. 4. §-a a következő f) ponttal egészül ki:
(A külképviselet tagjai:)
f) a külképviselet által foglalkoztatott házastárs.
6. § A Külszoltv. 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Vezető konzul azon diplomáciai képviseletre nevezhető ki, ahol - a vezető konzult is beleértve - legalább két konzul vagy legalább öt, konzuli feladatokat ellátó kihelyezett, külképviselet által foglalkoztatott munkavállaló vagy külképviselet által foglalkoztatott házastárs tevékenységének összehangolása céljából szükséges. Vezető konzullá nem önálló alkonzulátus vagy konzuli iroda vezetője is kinevezhető."
7. § A Külszoltv. 4. alcíme a következő 9/A. §-sal egészül ki:
"9/A. § (1) A külképviselet a 9. §-ban meghatározott személyeken kívül a 2. § 16. pontjában meghatározott személyt is foglalkoztathat.
(2) A külképviselet által foglalkoztatott házastárssal a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium hivatali szervezetének vezetője által átruházott hatáskörben a külképviselet-vezető, a vonatkozó magyar jog alapján munkaszerződést köt. A külképviselet által foglalkoztatott házastárs foglalkoztatására vonatkozó részletes szabályokat miniszteri rendelet tartalmazza."
8. § A Külszoltv. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A kihelyezésre kerülő személy - alapvető európai uniós elemeket is tartalmazó - külügyi felkészítését a külpolitikáért felelős miniszter, a részben vagy egészben európai uniós feladatokat magában foglaló munkakörök betöltéséhez szükséges átfogó európai uniós felkészítését az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter irányítja. Külföldi magyar kulturális intézetet és kulturális szolgálatot vezető kulturális tanácsos, az intézetekben tartós külszolgálatot teljesítő diplomata, valamint az oktatási és kulturális feladatot ellátó diplomaták szakmai felkészítése és szakmai irányítása a szakminiszter bevonásával történik. A kihelyezésre kerülő személy diplomáciai, illetve európai uniós felkészítésének időtartama -a kihelyező vezető döntése alapján - legalább egy, legfeljebb hat hónap."
9. § A Külszoltv. 16. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Tartós külszolgálat ellátására az a kormánytisztviselő és kormányzati ügykezelő helyezhető ki, aki)
"e) a kihelyező szerv vezetője által jogszabályban előírt szakmai vizsgakövetelményeknek - ideértve a részben vagy egészben európai uniós feladatokat magában foglaló munkakörök ellátására kihelyezésre kerülő kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők esetében az európai uniós szakmai vizsgakövetelményeket is - eleget tett,"
10. § (1) A Külszoltv. 23. § (1) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(1) A kihelyezett a tartós külszolgálatának időtartama alatt havonta devizailletményre és átalány-költségtérítésre (a továbbiakban: díjazás) jogosult. A díjazás euróban kerül megállapításra, majd átváltással száz forintra kerekítve számfejtésre, ezt követően euróban kerül folyósításra a kihelyezett részére. A kerekítés nem minősül munkáltatói intézkedésen alapuló, az általánostól eltérő devizailletmény-megállapításnak. A kihelyezett részére a tartós külszolgálata idejére a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény szerinti besorolása alapján megállapított belföldi illetménye nem jár, azonban tartós külszolgálatának időtartama alatti, a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény szerinti besorolási fokozatban bekövetkezett változásokról folyamatosan értesítésre kerül."
(2) A Külszoltv. 23. § (9) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(9) A kihelyező szerv - a kihelyezett kérelmére - a külpolitikáért felelős miniszter által megállapított rendelet szerinti mértékben és feltételekkel, kamatmentes illetmény- és költségtérítés-előleget nyújt."
11. § A Külszoltv. 25. § (8) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(8) Ha a kihelyezett írásbeli nyilatkozata alapján a kihelyezett házastársa is a kihelyezettel tartózkodik, a kihelyezett a (2) bekezdés b) pontja szerinti költségtérítés 100%-ának megfelelő költségtérítés-kiegészítésre jogosult."
12. § A Külszoltv. 31. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) A kihelyezettet az állomáshelyre történő első kiutazáskor és a végleges hazautazáskor - ideértve a másik állomáshelyre történő áthelyezést is - Európán belüli állomáshely esetében egy-egy, Európán kívüli állomáshely esetében kettő-kettő, Ausztrália és Óceánia esetében három-három utazási nap illeti meg. A külszolgálat megkezdésének és megszűnésének naptári évében, amennyiben abban az évben a külszolgálat időtartama nem éri el a kilenc hónapot, a kiutazáshoz illetve a végleges hazautazáshoz biztosított utazási napokon túl a kihelyezett további utazási napokra nem jogosult."
13. § A Külszoltv. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"35. § A külképviselet-vezető indokolt esetben, az állami vagyonnal és a költségvetési előirányzatokkal való felelős gazdálkodás elvének tiszteletben tartásával, a külképviselet kiadási előirányzatai terhére, a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium hivatali szervezetének vezetője előzetes engedélyével, az engedélyben foglalt feltételek szerint támogatást, adományt, segélyt, felajánlást és más ellenérték nélküli kötelezettséget vállalhat és kifizetést teljesíthet."
14. § A Külszoltv. 10. alcíme a következő 35/A. §-sal egészül ki:
"35/A §. Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletének, nemzetközi szervezet mellett működő állandó képviseletének, vagy kereskedelmi képviseletének külképviselet-vezetője indokolt esetben, az állami vagyonnal és a költségvetési előirányzatokkal való felelős gazdálkodás elvének tiszteletben tartásával, a külképviselet kiadási előirányzatai terhére, a külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztérium hivatali szervezetének vezetője előzetes engedélyével, az engedélyben foglalt feltételek szerint támogatást, adományt, segélyt, felajánlást és más ellenérték nélküli kötelezettséget vállalhat és kifizetést teljesíthet."
15. § A Külszoltv. 39. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A 6. §-tól és a 9. § (2) bekezdésétől eltérően a külképviselet vezetője]
"d) az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által átruházott hatáskörben munkaszerződést köt a külképviselet által foglalkoztatott munkavállalóval, valamint a külképviselet által foglalkoztatott házastárssal és gyakorolja felette a munkáltatói jogokat,"
16. § A Külszoltv. 42. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A 14. § (3) bekezdésétől eltérően az első diplomáciai rangot - ide nem értve a (2) bekezdésben meghatározottakat - az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter adományozza a 14. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelelő kormánytisztviselőknek, a külpolitikáért felelős miniszterrel történő egyeztetést követően."
17. § A Külszoltv. 55. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"55. § A 35. §-t azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az EU ÁK külképviselet-vezetője az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter engedélyével és az abban foglalt feltételek szerint vállalhat támogatást, adományt, segélyt, felajánlást és más ellenérték nélküli kötelezettséget és teljesíthet kifizetést, a 35. §-ban foglalt egyéb szempontok betartása mellett."
18. § A Külszoltv. 58. §-a a következő (10) és (11) bekezdésekkel egészül ki:
"(10) A tartós külszolgálatot teljesítő, a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 207. § (2a) bekezdésében foglalt végzettségi követelményeknek meg nem felelő kihelyezett kormányzati ügykezelők e végzettségi követelmény teljesítése alól külszolgálatuk megszűnéséig felmentést kapnak.
(11) A 2017. költségvetési évre vonatkozó deviza-illetményalap, lakhatási és vegyes költségtérítés-alap valamint óvodáztatási és iskoláztatási költségtérítés-alap összegeit e törvény tartalmazza. A 2017. költségvetési évre vonatkozó
a) deviza-illetményalap 425.000 forint,
b) lakhatási és vegyes költségtérítés-alap 300.000 forint,
c) óvodáztatási és iskoláztatási költségtérítés-alap 150.000 forint."
19. § (1) A Külszoltv. 59. § (1) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)
"a) a szakdiplomata-álláshely létesítésére vonatkozó, Kormánynak benyújtandó előterjesztés, a szakdiplomata felkészítése és szakmai irányítása, továbbá a szakdiplomata és a szaktárca közötti kapcsolattartás,
b) a diplomata, valamint az adminisztratív és technikai személyzet felkészítése, valamint"
(részletes szabályait rendeletben állapítsa meg).
(2) A Külszoltv. 59. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a külpolitikáért felelős miniszter, hogy)
"b) - az EU ÁK tekintetében az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszterrel egyetértésben - a rangadományozás és ranghasználat,"
(részletes szabályait rendeletben állapítsa meg).
(3) A Külszoltv. 59. § (2) bekezdés m) és n) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Felhatalmazást kap a külpolitikáért felelős miniszter, hogy)
"m) kihelyezett részére nyújtható kamatmentes illetmény- és költségtérítés-előlegnek és nyújtásának,
n) kizárólag gépkocsi vásárlás céljára nyújtható kölcsön, valamint"
(részletes szabályait rendeletben állapítsa meg).
(4) A Külszoltv. 59. § (2) bekezdése a következő o) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a külpolitikáért felelős miniszter, hogy)
"o) a külképviselet által foglalkoztatott házastárs foglalkoztatásának"
(részletes szabályait rendeletben állapítsa meg).
20. § (1) A Külszoltv. 59. § (3) bekezdés h) és i) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Felhatalmazást kap az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter, hogy az EU ÁK tekintetében)
"h) a kizárólag gépkocsi vásárlás céljára nyújtható kölcsön,
i) az állandó képviseleti devizapótlék megállapításának további feltételeire, mértékére vonatkozó, valamint"
(részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.)
(2) A Külszoltv. 59. § (3) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter, hogy az EU ÁK tekintetében)
"j) a külképviselet által foglalkoztatott házastárs foglalkoztatásának"
(részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.)
21. § A Külszoltv. 64. § b) pontja a következő szöveggel lép hatályba:
(Hatályát veszti)
"b) a tartós külszolgálatról és az ideiglenes külföldi kiküldetésről szóló 172/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 1. §-a és II. fejezete."
22. § A Külszoltv. 1. melléklete a Melléklet szerinti szöveggel lép hatályba.
23. § A Külszoltv.
a) 14. § (2) bekezdés b) pontjában a "külügyi szakmai alapvizsga" szövegrész helyébe a "külügyi szakmai vizsga",
b) 15. § (2) bekezdésében a "kizárólag" szövegrész helyébe a "kizárólag vagy elsődlegesen",
c) 20. § (3) bekezdés a) pontjában a "kihelyező vezető" szövegrész helyébe "kihelyező szerv",
d) 39. §-ban az "A 6. §-tól és a 9. § (2) bekezdésétől eltérően" szövegrész helyébe az "A 6. §-tól, a 9. § (2) bekezdésétől és a 9/A § (2) bekezdésétől eltérően",
e) 56. § (2) bekezdésében a "36. § (7) bekezdését" szövegrész helyébe a "36. § (8) bekezdését",
f) 59. § (2) bekezdés c) pontjában az "a kihelyező szerv által támasztott szakmai követelmények" szövegrész helyébe az "a kihelyezés szakmai követelményeinek"
g) 59. § (2) bekezdés g) pontjában a "munkavállalóval kötött munkaszerződés" szövegrész helyébe a "munkavállaló foglalkoztatásának"
h) 59. § (3) bekezdés a) pontjában az "a kihelyező szerv által támasztott szakmai követelmények" szövegrész helyébe az "a kihelyezés szakmai követelményeinek"
szöveg lép.
24. § Hatályát veszti a Külszoltv. 35/A §.
3. Záró rendelkezések
25. § (1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 24. § 2017. augusztus 1-jén lép hatályba.
26. § Ez a törvény 2017. augusztus 2. napján hatályát veszti.
Melléklet a 2016. évi ... törvényhez
1. melléklet a 2016. évi LXXIII. törvényhez
Munkaköri és rangok szerinti besorolás
INDOKOLÁS
Általános indokolás
2016. június 13-án az Országgyűlés elfogadta a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvényt (Külszoltv.), amely 2016. június 23-án kihirdetésre került a Magyar Közlönyben. A törvény elfogadásával, s így a klasszikus diplomáciai feladatok mellett a külgazdaságot, valamint a kulturális és tudománydiplomáciát magában foglaló külügyi igazgatás megteremtésével nemcsak egységesedett, hanem ki is bővült a magyar külpolitika feladata és eszköztára.
A törvény önálló a külképviseletek működésén túl a tartós külszolgálat alapvető rendelkezéseit is magában foglalja. Szerkezetileg kettős: önálló fejezettel szabályozza a Magyarország Európai Unió melletti Állandó Képviseletének (a továbbiakban: EU ÁK) működését is, melyre annak összetettségéből és kiemelt szerepéből fakadóan volt szükség. A törvény hatályba léptetése nem egységesen történt, az ugyanis 2016. augusztus 1-jével hatályba lépett és személyi, illetve területi hatálya kiterjedt mindazon szabályozási tárgykörökre, melyek az EU ÁK működtetésének vonatkozásában relevánsak. Az EU ÁK-n kívül minden külképviselet tekintetében a törvény rendelkezései 2017. augusztus 1-jével lépnek hatályba.
A törvény jelen módosítása az elmúlt időszakban felmerült, a mindennapi működésből fakadó problémákat kívánja kezelni, másrészt technikai pontosításokat tartalmaz, amely módosítások azonban nem változtatnak a törvény koncepcióján és eredeti szabályozási céljain. A cél megvalósítása a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) kismértékű módosítását is szükségessé teszi.
Részletes indokolás
az 1. §-hoz
A Kttv. olyan értelmű módosítása, amely a tartós külszolgálatra kirendelésre kerülő, kizárólag vagy elsődlegesen európai uniós kérdésekkel foglalkozó diplomaták külszolgálatra történő kirendelésének szabályait hozza összhangba a Külszoltv. szóhasználatával.
a 2. §-hoz
A Kttv. olyan irányú módosítása, amely lehetővé teszi szakképesítésnek nem minősülő középiskolai végzettséggel (gimnáziumi végzettséggel vagy érettségivel) rendelkező személyek kormányzati ügykezelőként külszolgálatra történő kihelyezését. A módosítás a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény szóhasználatával összhangban határozza meg a képesítési követelményt.
a 3. §-hoz
A módosítás a Külszoltv. hatálya alá helyezi a 4. § szerinti módosítással megalkotott foglalkoztatási kategóriát akként, hogy az az 1. § (1) bekezdés a) pont 2017. január 1-jei hatályba lépésétől függetlenül, e törvény kihirdetését követő napon való hatályba lépésével alkalmazható legyen ne csak az EU ÁK-n, de minden más külképviseleten is.
a 4. §-hoz
A Külszoltv. vonatkozó módosítása új értelmező rendelkezésként beiktatja a törvénybe a külképviselet által foglalkoztatott házastárs kategóriáját, ezáltal kíván lehetőséget biztosítani annak az életszerű helyzetnek, hogy ha a kihelyezett a törvény szerinti házastársával kezdi meg tartós külszolgálatát, s a házastárs nyelvtudásának, szakmai felkészültségének birtokában alkalmas és kész a Külszoltv. 3. § (1) bekezdése szerinti külképviseleten munkát végezni, úgy ennek jogi akadálya ne merülhessen fel. A magyar joghatóság kiterjesztése erre a munkavállalói kategóriára azért indokolt, mert ezáltal a bérjellegű juttatásaik után az adó, valamint egyéb járulékterhek levonása a magyar jog alapján, további nehézségek nélkül megvalósulhatnak, ami nemzetgazdasági szempontból is kiemelt fontosságú. E megoldás továbbá nemzetbiztonsági szempontból is előnyös. Ugyancsak módosul a tartós külszolgálat definíciója, az kiegészítésre kerül a meghatározott időre áthelyezett kormányzati ügykezelő kategóriájával is, tekintettel a valós viszonyokra.
az 5. §-hoz
A módosítás felveszi a külképviselet tagjai közé a külképviselet által foglalkoztatott házastárs kategóriáját.
a 6. §-hoz
A módosítás lehetővé teszi, hogy a releváns diplomáciai képviseleteken a vezető konzul kinevezési feltételeinél az is beszámításra kerüljön, ha a feltételt jelentő munkakörben külképviselet által foglalkoztatott házastárs kerül alkalmazásra.
a 7. §-hoz
A módosítás megállapítja azon minimális keretszabályokat, amelyeket a törvény keretei között garanciális jelleggel indokolt szabályozni, valamint utaló szabályt tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a külképviselet által foglalkoztatott házastárs foglalkoztatásának részletes szabályait miniszteri rendelet fogja megállapítani.
a 8. §-hoz
A módosítás beiktatja a külképviseleteken részben vagy egészben európai uniós szakpolitikai kérdésekkel foglalkozó munkaköröket betöltő kihelyezettek az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által irányított európai uniós felkészítésen való részvételének kötelezettségét, valamint pontosítja a külpolitikáért felelős miniszter által irányított felkészítés elnevezését, az ugyanis nem korlátozódik csak diplomáciai kérdésekre.
a 9. §-hoz
Szövegpontosító rendelkezés: a szakmai és vizsgakövetelményeket jogszabályban a kihelyező szerv vezetője állapítja meg, ezek pedig a kizárólag vagy elsődlegesen európai uniós feladatokat magukban foglaló munkaköröket ellátó kihelyezettek esetében az európai uniós szakmai követelményekre is kiterjednek.
a 10. §-hoz
A módosítás megszünteti a javadalmazás vonatkozásában a honvédelemért felelős miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó külképviseleti szervezeti egységekre kihelyezett kormánytisztviselőkre és kormányzati ügykezelőkre vonatkozó kivételt, valamint lehetővé teszi illetményelőleg mellett költségtérítés-előleg nyújtását is, a külszolgálat során, szükség esetén, akár többször is. A módosítást elsősorban az iskolai tandíjak sok országban egy félévre előre történő befizetésének kötelezettsége indokolja.
a 11. §-hoz
Szövegpontosító módosítás, amely rögzíti, hogy kinek kell nyilatkoznia.
a 12. §-hoz
A módosítás rendezi a kihelyezettek állomáshelyükre történő első kiutazásához, illetve végleges hazatéréséhez járó szabadnapok kérdését, biztosítva azt is, hogy az adott évben a rendes szabadságra történő hazautazáshoz járó, a 31. § (2) bekezdése szerinti további szabadnapok csak akkor járjanak, ha az adott évben a külszolgálat időtartama eléri a kilenc hónapot.
a 13. §-hoz
Szövegpontosító módosítás, mely értelemzavaró nyelvtani hibát javít ki, valamint összhangba hozza a külképviselet-vezető által nyújtható ellentételezés nélküli kifizetések elnevezését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) szóhasználatával.
a 14. §-hoz
A módosítás szükségességének oka, hogy jelenleg a hatályos Áht. szerint támogatási szerződést nem köthetnek a külképviseletek, így minden olyan esetben, amikor a helyi szervezeteknek támogatást szeretnénk nyújtani, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Központjának kell megkötnie a szerződést, amely rendkívül időigényes (sok idő telik el a támogatás "megígérése" és kiutalása között) és nagy adminisztratív terhet jelent mind a Központ, mind a szerződő fél részéről. A problémát a Külszoltv. 35. § orvosolja, amely azonban a Külszoltv. 1. § (1) bekezdés a) pont szerinti külképviseletek tekintetében a Külszoltv. 58. § (2) bekezdésében foglalt hatályba léptető szabály nyomán csak 2017. augusztus 1-én lép hatályba, alkalmazására azonban már korábban szükség lenne. A módosító törvényjavaslat 14. §-ban foglalt ideiglenes rendelkezést tartalmazó módosítás lehetővé teszi a Külszoltv. 35. §-ban foglalt szabály alkalmazását a módosító törvény hatályba lépése napjától a 35. §-nak a Külszoltv. 1. § (1) bekezdése a) pontjában foglalt külképviseletek tekintetében történő hatályba lépéséig. A Külszoltv. ideiglenes 35/A §-a hatályának megszűnéséről a 24. § rendelkezik, mely a 25. § (2) bekezdése alapján 2017. augusztus 1-jén lép hatályba.
a 15. §-hoz
A módosítás lehetővé teszi, hogy az EU ÁK-n foglalkoztatott házastárs tekintetében is az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter gyakorolja a munkáltatói jogokat, melyek alapján az e kategóriában foglalkoztatott személlyel munkaszerződést köt.
a 16. §-hoz
Szövegpontosító rendelkezés, mely - az (1) bekezdéshez hasonlóan - az első diplomáciai rang európai uniós ügyekért felelős miniszter általi adományozása esetében is kiköti a külpolitikáért felelős miniszterrel történő előzetes egyeztetést.
a 17. §-hoz
A módosítás átvezeti a Külszoltv. 55. §-án a tervezet 10. §-ával a Külszoltv. 35. §-án végrehajtott módosítást, tekintve, hogy a Külszoltv. 55. §-a a 35. § alkalmazásával kapcsolatban az EU ÁK tekintetében érvényesülő eltéréseket szabályozza.
a 18. §-hoz
A módosítás átmeneti rendelkezéseket illeszt be, melyek szerint a külszolgálatot töltő, a 2.§-sal felállított végzettségi követelménynek meg nem felelő kormányzati ügykezelők e követelmény alól külszolgálatuk befejezéséig mentesülnek, valamint a Külszoltv. 23. § (7) bekezdésétől eltérően a 2017. évre előirányzott költségvetési bázisszámokat nem a költségvetési törvény, hanem a Külszoltv. tartalmazza. Beillesztésre kerülnek továbbá azok a bázisszámok, amelyek nélkülözhetetlenek a 2017-es költségvetési év tervezéséhez. A 2017. évi költségvetési törvényben nem lehetséges már elhelyezni azokat a költségtérítés-alapokat, amelyek a 2017. évi kihelyezésekhez kapcsolódó tételek kiszámításához szükségesek, ekként átmeneti jelleggel a 2017. költségvetési évre vonatkozó költségtérítés-alapokat e törvény határozza meg.
a 19. és 20. §-hoz
A módosítások a végrehajtási rendeletek megalkotásához szükséges felhatalmazó rendelkezéseket pontosítják vagy egészítik ki jogtechnikai szempontból.
a 21. §-hoz
Nem indokolt a korm. rendelet teljes I. fejezetének hatályon kívül helyezése, mivel annak 2. §-a olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyek hatályban tartása a törvény és a korm. rendelet szerinti összhang megteremtése érdekében is indokolt.
a 22. §-hoz
A módosítás pontosítja a Külszoltv. I. mellékletében foglalt külszolgálati adminisztratív és technikai munkakörök elnevezéseit, a jelent törvény mellékletében foglalt módon.
a 23. §-hoz
Szövegcserés módosítások, melyek technikai pontosításokat tartalmaznak.
a 24. §-hoz
A 14. §-sal a Külszoltv.-be illesztett ideiglenes 35/A § hatályon kívül helyezéséről rendelkező módosítás.
a 25. és 26. §-hoz
Hatályba léptető és automatikus deregulációt biztosító rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.